Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Moro
9-5 T7 2004 e85 saabbi alkoi poltattaamaan öljynpaine valoa lämpösenä tyhjäkäynnillä. Jossakin vaiheessa päätin sitten avata öljypohjan ja laakerithan siellä oli melko huonossa kunnossa. Öljypohja oli puhdas koska aikaisempi omistaja sen oli putsannut, ei sitten ollu tajunnut katsoa laakereita tai sitten myikin auton juuri sen takia . Noh, alakertaan on nyt laakerit vaihdettu ja uudet öljyt ja suodattimet laitettu. Kun aloin autoa starttaamaan niin aluksi moottori pyöri todella heikosti, varmaan koska alakerta oli hiukan tiukka. Sain moottorin kuitenkin pyörimään paremmin mutta nyt auto ei lähde käyntiin millään. Startatessa lupaa kyllä mutta ei käynnisty, kuulostaa siltä niinkuin joku sylinteri saisi kipinää ja joku ei. Tulpat vaihdoin ja kokeilin myös käyttää starttisprayta mutta kummastakaan ei ollut yhtään apua. Vikakoodeja ei ole.
Auto seisoi kuivana melko kauan ilman öljyjä pohja auki, noin 6kk.
Voikohan sytkäboksi ottaa itseensä kun on noin pitkän ajan käyttämättä, boksissa myös alhaalla muovissa pieni halkeama, mutta mielestäni on ollut aina, tai voiko tuolla olla joku käynnistyksen esto yms mikä estää kunnollisen kipinän?
Mistä lähtisitte vikaa selvittämään, starttispray ei auttanut joten vian ei pitäisi olla bensan saannissa
9-5 T7 2004 e85 saabbi alkoi poltattaamaan öljynpaine valoa lämpösenä tyhjäkäynnillä. Jossakin vaiheessa päätin sitten avata öljypohjan ja laakerithan siellä oli melko huonossa kunnossa. Öljypohja oli puhdas koska aikaisempi omistaja sen oli putsannut, ei sitten ollu tajunnut katsoa laakereita tai sitten myikin auton juuri sen takia . Noh, alakertaan on nyt laakerit vaihdettu ja uudet öljyt ja suodattimet laitettu. Kun aloin autoa starttaamaan niin aluksi moottori pyöri todella heikosti, varmaan koska alakerta oli hiukan tiukka. Sain moottorin kuitenkin pyörimään paremmin mutta nyt auto ei lähde käyntiin millään. Startatessa lupaa kyllä mutta ei käynnisty, kuulostaa siltä niinkuin joku sylinteri saisi kipinää ja joku ei. Tulpat vaihdoin ja kokeilin myös käyttää starttisprayta mutta kummastakaan ei ollut yhtään apua. Vikakoodeja ei ole.
Auto seisoi kuivana melko kauan ilman öljyjä pohja auki, noin 6kk.
Voikohan sytkäboksi ottaa itseensä kun on noin pitkän ajan käyttämättä, boksissa myös alhaalla muovissa pieni halkeama, mutta mielestäni on ollut aina, tai voiko tuolla olla joku käynnistyksen esto yms mikä estää kunnollisen kipinän?
Mistä lähtisitte vikaa selvittämään, starttispray ei auttanut joten vian ei pitäisi olla bensan saannissa
Viimeksi muokannut Penatsu, Ke Helmi 03, 2021 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
ettei sekaan mennyt väärää laakeri koko jos kone on hieman tiukka
ei sen pitäisi sen tiukempi olla kuin ennen laakeriremonttia
ei sen pitäisi sen tiukempi olla kuin ennen laakeriremonttia
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
No ei se niin toimi. Jos se laakereista ahistaa niin sitten on väärät laakerit paikallaan. Kyllä hiottu akseli kin uusilla "tiukoilla" laakereilla pyörii todella herkästi.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Kuulostaa ihan sellaiselta tapaukselta että edelliset laakerit on meneet siihen kuntoon öljynkierron häiriöstä, kuumenneet rkpukit ei ole enää pyöreällä laakeripesällä ja kampiakselikin todnäk muutaman kympin kiero.
Jos laakerit olis väärän kokoiset niin ei se kone yrittäiskään pyöriä.
Valitettavasti isompi alakerran remppa edessä.
Jos laakerit olis väärän kokoiset niin ei se kone yrittäiskään pyöriä.
Valitettavasti isompi alakerran remppa edessä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Tuskin se nimenomaan niistä laakereista ahdistaa, vaan ylipäätään koko kone ahdistaa kun ei ole öljykalvoa joka paikassa koska moottori ollut kuivana 6kk.
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Luulis että lähtis kuitenkin käyntiin uusilla, koska ennen remppaa kävi ja käynnisty tosi hyvin.vesa67 kirjoitti: ↑To Tammi 28, 2021 18:32Kuulostaa ihan sellaiselta tapaukselta että edelliset laakerit on meneet siihen kuntoon öljynkierron häiriöstä, kuumenneet rkpukit ei ole enää pyöreällä laakeripesällä ja kampiakselikin todnäk muutaman kympin kiero.
Jos laakerit olis väärän kokoiset niin ei se kone yrittäiskään pyöriä.
Valitettavasti isompi alakerran remppa edessä.
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Joo ei ne laakerit käyntiinlähtöön vaikuta. Jtn häikkäähän siellä on.. Mites polttoaineen saanti? Jos lupailee,niin voipi olla pa-pula..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Siis ei uusia laakereita kuulu hioa "oikean" kokoiseksi konetta pyörittämällä. Jos laakerien asennuksen jälkeen pyöritys oli nihkeää niin ei ne laakerisilmät ole mitoissaan. Eipä niitä paikalleen päin hyvin pysty mittaamaankaan, pitää purkaa se alakerta.
Jos homma on tehty oikein niin ei koneen kuulu ahdistaa laakerienvaihdon jälkeen. Ne vanhat laakerit oli sen verran väljät että salli kampiakselin pyöriä mutta samalla falskas notkean lämpimän öljyn hukkaan laakeripinnalta kun öljynpaine laski pienemmillä kierroksilla.
Jos homma on tehty oikein niin ei koneen kuulu ahdistaa laakerienvaihdon jälkeen. Ne vanhat laakerit oli sen verran väljät että salli kampiakselin pyöriä mutta samalla falskas notkean lämpimän öljyn hukkaan laakeripinnalta kun öljynpaine laski pienemmillä kierroksilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Meinaakko että laakeripinta on kasvanut väljällä laakerilla? Harvemmin näin kylläkään käy ellei sitten vanhasta laakerista ole sulanut pintaan kerrosta.vesa67 kirjoitti: ↑To Tammi 28, 2021 19:58Siis ei uusia laakereita kuulu hioa "oikean" kokoiseksi konetta pyörittämällä. Jos laakerien asennuksen jälkeen pyöritys oli nihkeää niin ei ne laakerisilmät ole mitoissaan. Eipä niitä paikalleen päin hyvin pysty mittaamaankaan, pitää purkaa se alakerta.
Jos homma on tehty oikein niin ei koneen kuulu ahdistaa laakerienvaihdon jälkeen. Ne vanhat laakerit oli sen verran väljät että salli kampiakselin pyöriä mutta samalla falskas notkean lämpimän öljyn hukkaan laakeripinnalta kun öljynpaine laski pienemmillä kierroksilla.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Ei ei. Kuten alusta voi lukea niin vanhoilla kuluneilla laakereilla kone pyöri mutta hukkasi öljynpainetta. Ihan tuttu ilmiö. Laakereista kulunut pinta pois ja jos se on jäänyt kampuran nitrattuun pintaan niin kyllähän se pitää yrittää hioa pois.
Tuollaiseen kun yrittää korvata paikalleen ehjät laakerit niin riittävän monta kertaa on saanut todeta että ei tule kalua. Purkaessa voi mitata että kampura kierossa ja runkolaakerin pukit lämmenny soikeiksi. Se kinnaus johtuu ei-pyöreästä laakeripesästä ja näkyy niiden uusien laakerien pinnoissakin jos ottaa uudestaan auki
Tuollaiseen kun yrittää korvata paikalleen ehjät laakerit niin riittävän monta kertaa on saanut todeta että ei tule kalua. Purkaessa voi mitata että kampura kierossa ja runkolaakerin pukit lämmenny soikeiksi. Se kinnaus johtuu ei-pyöreästä laakeripesästä ja näkyy niiden uusien laakerien pinnoissakin jos ottaa uudestaan auki
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Komppaan Vesaa tässä, jos alakerta on kasattu oikein (laakeripukit oikeassa järjestyksessä, oikeankokoiset laakeriliuskat, jne), eikä silti kone pyöri ilman vastusta, niin lähinnä romuraudaksi se joutaa. Kasausvaiheessa olisi ollut hyvä käyttää mittaliuskoja, ja varmistaa että kampiakseli pyörii ilman mitään vastusta.
Kannattaa melkein ottaa ne uudet laakeriliuskat talteen (jos ovat vielä kunnossa) ja etsiä uusi alakerta, niitä luulisi löytyvän.
Toivottavasti olisi jostain muusta ilmiöstä kyse kuin kierosta kampiakselista. Eihän koneeseen vaan tullut asennettua mitään ylikokoisia laakeriliuskoja?
Kannattaa melkein ottaa ne uudet laakeriliuskat talteen (jos ovat vielä kunnossa) ja etsiä uusi alakerta, niitä luulisi löytyvän.
Toivottavasti olisi jostain muusta ilmiöstä kyse kuin kierosta kampiakselista. Eihän koneeseen vaan tullut asennettua mitään ylikokoisia laakeriliuskoja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saab ei käynnisty moottorin laakereiden vaihdon jälkeen.
Seuraan mielenkiinnolla miten tämä selviää...
Onko akku, bensapumppu sunmuut ok? Bensakiskoltahan saat testattua onko painetta. Sitä en muista miten kipinän saa näissä laitteissa testattua, sytkäboksi ei kuitenkaan seisonnasta vahingoitu
Jos kone on kuitenkin käynyt ennen laakeriremppaa kyllä sen pitäisi käyntiin lähteä uudestaan. Paina kaasu pohjaan ja pyöritä
Onko akku, bensapumppu sunmuut ok? Bensakiskoltahan saat testattua onko painetta. Sitä en muista miten kipinän saa näissä laitteissa testattua, sytkäboksi ei kuitenkaan seisonnasta vahingoitu
Jos kone on kuitenkin käynyt ennen laakeriremppaa kyllä sen pitäisi käyntiin lähteä uudestaan. Paina kaasu pohjaan ja pyöritä