vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Eli vuoden -99 vapari alkanut oireilemaan loppu syksystä. Kyseinen vehje vilautteli moottori valoa, ei pystynyt pitämään kierroksia tasaisesti tyhjäkäynnillä ja sammuili eikä meinannut käynnistyä. Seuraavana päivänä oli kaikki normaalisti ja viat hävinneet. Nyt tämän vuoden puolella oireet palanneet ilman moottorinvikavaloa. 3 viikkoa sitten yön seisonnan jälkeen auto ei seuraavana päivänä lähtenyt käyntiin. Auto seisoi noin 1.5 viikkoa välillä starttailin mutta ei toivoa. Luettiin vikakoodit ainut vikakoodi oli ilmastoinnin puolella nollattiin ne, jonka jälkeen annettiin apuvirtaa ja auto lähti saman tien käyntiin. Kävin autolla tankilla ja kahvilla mummolassa. Sieltä pois lähtiessäni auto oli seissyt noin 30min auto starttasi ja hörähti mutta sammui heti, jos starttasi pidempää startti hörähdyksen jälkeen iski vain tyhjää. Noin 3 tunnin päästä uusi yritys apuvirralla ja samantien käynnissä. Auto toimi noin 1 viikon pienellä ajolla jonka aikana katsoin imm:n kunnon ja puhdistinsen.
Ja nyt tänään noin 3km ajon jälkeen moottorijarruttaessa auto sammahti käynnistyi uudelleen ja 20 metrin päästä sammui lopullisesti eikä käynnistynyt mutta hörähteli mukavasti.
Mikä tässä kyseisessä laitteessa voisi olla vikana itse epäilen bensapumppua kyseinen vehje ei reagoinut kaasu polkimeen ollenkaa, kun oli sammumaisillaan? Ja hörähtelee niin kivasti että tuntuu kuin, joku sammuttaisi vehkeen tai estäisi käynnistymisen.
Ja nyt tänään noin 3km ajon jälkeen moottorijarruttaessa auto sammahti käynnistyi uudelleen ja 20 metrin päästä sammui lopullisesti eikä käynnistynyt mutta hörähteli mukavasti.
Mikä tässä kyseisessä laitteessa voisi olla vikana itse epäilen bensapumppua kyseinen vehje ei reagoinut kaasu polkimeen ollenkaa, kun oli sammumaisillaan? Ja hörähtelee niin kivasti että tuntuu kuin, joku sammuttaisi vehkeen tai estäisi käynnistymisen.
-01 9-3 aero
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Itsellä kans vapari 9-3 -99 epäilisin polttoainepumppua jos ei ole vielä vaihdettu ( ei tuota tarpeeksi/ ei polttoaine painetta = ei käynnisty) ja toinen on KAA kampiakselianturi jos ei lämpimänä käynnisty (ei tule vikavaloa). Olen joutunut jo vaihtamaan molemmat noin 2v sitten. Voihan siellä olla muutakin vikaa. Akku kuinka vanha?. Sitten vielä kaasuläppäkotelo jos ei vastaa kaasuun.
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
K-akselin asentoanturi ensmääsenä vaihtoon ja katot sitten, että vieläkö oireilee.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Akku uusiPasi_He kirjoitti: ↑Ke Helmi 03, 2021 17:17Itsellä kans vapari 9-3 -99 epäilisin polttoainepumppua jos ei ole vielä vaihdettu ( ei tuota tarpeeksi/ ei polttoaine painetta = ei käynnisty) ja toinen on KAA kampiakselianturi jos ei lämpimänä käynnisty (ei tule vikavaloa). Olen joutunut jo vaihtamaan molemmat noin 2v sitten. Voihan siellä olla muutakin vikaa. Akku kuinka vanha?. Sitten vielä kaasuläppäkotelo jos ei vastaa kaasuun.
-01 9-3 aero
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Onko anturin tapana oireilla ajon aikanakin? JA tosiaan vikakoodeja ei ollut, että pitäisikö näyttää koodia jos olisi rikki.
Kurkin ensin pumpun läpi ja tankin voi olla kertynyt kakkaa vuosien varrelta, jos pumppu pelaa ja mikään ei viittaa tukokseen niin käännyn anturin puoleen. Kiitos neuvoista
-01 9-3 aero
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Ainakin tonnarissa asentoanturin viassa sammui kesken ajonkin, kaverin entinen 9-5 taas risteyksessä tai kun kaasun kokonaan löysäsi. Noihin kumpaankin auttoi kylmää vettä niskaan (viat sattui kesällä) ja pääsi taas vähän eteenpäin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Jos kampuran anturilta putoaa signaali täysin, ei se ainakaan monissa Boschin ruiskuissa vikakoodia tee. Olettaen, että ecu näkee anturin yhä, sieltä ei vaan tule ainuttakaan impulssia. Ecu on vaan sitä mieltä että kone ei pyöri. Esim jotkut Ooppelit saa tuossa tilanteessa käyntiin sahaamalla jotain 15 sekkaa, ecu tajuaa viimein siirtyä nokan anturin varaan, vikatilassa, ja vasta silloin tulee vikakoodi.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Kiitos neuvoista hutkiitaan ensi viikolla ja tullaan itkemään lisää apua, jos ei mikään auta
-01 9-3 aero
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Mun vapari NG900 oireili vähän tuohon malliin kun bensapumpun rele kypsähti. Rele sijaitsi kojelaudan alla kuskin puolella.
Kun tuo hyytyi parkkihalliin, niin tein johdon tupakansytyttimeltä bensapumpun sähköliittimelle Sitten pienen selvittelyn jälkeen sain releen vaihdettua.
Bensapumpun toiminta ja moottorin asentotunnistimet ovat varmaan todennäköisimmät syyt ongelmaasi.
Kun tuo hyytyi parkkihalliin, niin tein johdon tupakansytyttimeltä bensapumpun sähköliittimelle Sitten pienen selvittelyn jälkeen sain releen vaihdettua.
Bensapumpun toiminta ja moottorin asentotunnistimet ovat varmaan todennäköisimmät syyt ongelmaasi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: vapari 9-3 Käyntiongelmia APUA
Noniin vika hävisi, kun vaihtoi bensapumpun. Nyt yli 200km ajettu vaihdon jälkeen, eikä ongelmia ollut. Kiitos vielä neuvoista
Edit: Jos jollakin ilmenee samanlaisia ongelmia ja testaatte, että syöttääkö pumppu soppaa. Niin vaikka se syöttäisi bensaa se ei tarkoita, että se olisi ehjä. Testatessa vanha pumppu sylki bensaa, mutta päätin silti vaihtaa pumpun. Vanhasta pumpusta lähti kauhea helinä, kun sitä helisti. Totesin, että se on toiminut vain silloin tällöin. Tämä ei ole varma ratkaisu samanlaisiin ongelmiin, muttta yksimahdollisuus silti.
Edit: Jos jollakin ilmenee samanlaisia ongelmia ja testaatte, että syöttääkö pumppu soppaa. Niin vaikka se syöttäisi bensaa se ei tarkoita, että se olisi ehjä. Testatessa vanha pumppu sylki bensaa, mutta päätin silti vaihtaa pumpun. Vanhasta pumpusta lähti kauhea helinä, kun sitä helisti. Totesin, että se on toiminut vain silloin tällöin. Tämä ei ole varma ratkaisu samanlaisiin ongelmiin, muttta yksimahdollisuus silti.
-01 9-3 aero