Maantieajon jälkeen jarrupoljinta painaessa syttyi mittaristoon ESP off, ABS ja huutomerkkivalot sekä teksti Stability Control Failure ja kasa muitakin jarruihin ja luistonestoon liittyviä ilmoituksia. Tietokone kehotti "Make Safe Stop" kun eihän auto millään pysy hanskassa ilman noita apuvälineitä
Pysähdyksen ja starttauksen jälkeen kaikki toimi taas ihan normaalisti, mukaanlukien ABS, ESP ja TCS. eSID kertoo vikakoodeiksi P50070 ja P50071. Mikäs tuolta nyt voisi olla hajoamassa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Kyseessä mitä todennäköisemmin jonkunasteinen tyyppivika johon ei välttämättä löydy korjausta. Ohjausboksin vika mitä todennäköisimmin. Joillakin korjatunut, tai oireet vähentyneet softapäivityksellä.
Lukeeko eSID muidenkin kuin vain moottorinohjausjärjestelmän koodeja ? Jos et ole mitään nollaillut niin kyllä ne techillä pitäisi löytyä. Noissa tuntuu tulevan CIM:min kulma-anturin ja pyöränantureiden vikakoodeja eniten ja kyllä niiden pitäisi siellä muistissa olla. Tuu käymään jos selvyyttä haluat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Lukeeko eSID muidenkin kuin vain moottorinohjausjärjestelmän koodeja ? Jos et ole mitään nollaillut niin kyllä ne techillä pitäisi löytyä. Noissa tuntuu tulevan CIM:min kulma-anturin ja pyöränantureiden vikakoodeja eniten ja kyllä niiden pitäisi siellä muistissa olla. Tuu käymään jos selvyyttä haluat.
Lukee juu, en nollannut noita. Katsonpa huomenna tarkemmin mistä nuo tulivat. CIM on hiljattain vaihdettu uuteen joten ei luulisi ainakaan kulma-anturin vielä temppuilevan. Vika ilmeni samalla hetkellä kun hipaisin jarrupoljinta suoralla tiellä.
Tämä on eka kerta kun mitään vastaavaa ilmenee ja tosiaan tuon episodin jälkeen kaikki on toiminut normaalisti.
Edit: Vikavalojen palaessa ainakaan ABS ja TCS ei toimineet, nopeusmittari kyllä. Rattilukko ei ainakaan ekassa stopissa vian jälkeen mennyt päälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Auto on toiminut ongelmitta koko viikon... mutta nyt muistin vihdoinkin katsoa tarkemmin noita koodeja. eSID kertoo koodeiksi P050070 ja P050071, lähteenä ECM.
Edittiä: Onkohan tässä tilanteessa mahdollista saada enää TECH:llä enempää infoa? Muussa tapauksessa nollaan koodit ja jatkan ajoa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Kiitokset Vesalle. TECH kertoi koodien lähteeksi TCM, koodit P1711 71 ja P1712 71 jotka viittaisi molempien etupyörien nopeustietoon. eSID vastineet olivat P50070 ja P50071.
Lisäksi muistissa oli eberin puuttumisesta kertova koodi joka todennäköisesti aiheutuu eberiltä sähköt katkaisevasta tappokytkimestä. Tuota ei eSID osannut kertoa.
Laitan Henrikille kyselyä noiden koodien tulkkaamisesta, mutta kyllä se TECH vaan tämän perusteella edelleen on paras työkalu koodien lukuun.
Vika ei ole toistunut, joten seuratkaamme tilannetta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Joo, sori, jäi vastaamatta vaikka laitoit mun kysymykseen vastauksen. Jäin ihmettelemään noita koodeja ja ECMää kun ei löytynyt WiISstä. Hyvä että löytyi oikeat koodit tulkattaviksi ja toivottavasti tulee helpolla kuntoon.
SS kirjoitti:Maantieajon jälkeen jarrupoljinta painaessa syttyi mittaristoon ESP off, ABS ja huutomerkkivalot sekä teksti Stability Control Failure ja kasa muitakin jarruihin ja luistonestoon liittyviä ilmoituksia.
Muutaman kerran tuo vaimon 9-3 tehnyt samanlaisen herjan, mutta kyllä täysin erilaisessa tilanteessa. Meillä tuo "häiriö" on ilmaantunut, kun kovemmalla pakkasella lähtenyt liikkeelle ilman esilämmitystä. Melkein heti liikkeellelähdön jälkeen on aina ilmaantunut.
Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys on korjannut vian. Liekö virran vähyys ollut syyllisenä, koska alkusyksyllä 2016 uusittiin akku ja sen jälkeen tuollaista herjaa ei ole näkynyt.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Akun varaustilan mulla kyllä pitäisi olla hyvä, latausjännite on kohdillaan ja akku pari vuotta vanha. Aika outoa tässä kyllä on se että samaan aikaan molemmat etupyörien anturit temppuilisivat.
Se on jäänyt mainitsematta, että muutamaa viikkoa aiemmin olen kyllä vaihtanut eteen jarrulevyt, palat ja etujouset, sattumaa vai ei...
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
SS kirjoitti:A
Se on jäänyt mainitsematta, että muutamaa viikkoa aiemmin olen kyllä vaihtanut eteen jarrulevyt, palat ja etujouset, sattumaa vai ei...
Et kai ole rikkonut abs-johtosarjan liitintä iskaritolpassa
Hyvin varovasti irrottelin iskaritolpasta ja käänsin johdon sivuun... liittimiä en ole aukonut tai murjonut. Toisaalta vika ilmeni muutama viikko tuon jälkeen, joten voi tää toki sattumaakin olla. Kuten sanottua tätä ei ole ilmennyt kuin tuon yhden kerran, joten tarttee seurata tilannetta ja jos/kun ongelma joskus toistuu, katsoa pätkäiseekö taas molemmat pyöräanturit.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Palaan sen verran aiheeseen, että Henrik (eSID:n tekijä) kertoi että eSID2 lukee vikakoodit samanlailla kuin TECH2, joten nuo erot jäävät nyt mysteeriksi. Ehkä se eSID2 koodilista olisi ollut pidempi ja en osannut scrollata noita oikein kun näyttöön sopii kerralla vain 2 koodia.
Sen verran kuitenkin sain lisävalaistusta asiaan, että tuo "ECM" on WIS termistössä dieselille EDC16 ja toinen noista eSID2 kertomista vikakooeista olisi:
P0500 71 is "Cruise control disabled due to faulty vehicle speed"
Tuo olisi ihan looginen seuraus muista koodeista. Sen sijaan koodia P0500 70 WIS ei tunne. Näitä koodeja ei kuitenkaan TECH2 enää löytänyt, voisiko nää kuittaantua itsestään?
Edit: Ilmeisesti noi ”ECM” koodit katoavat jonkin ajan kuluttua jos vika on poistunut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Palaan sen verran aiheeseen, että Henrik (eSID:n tekijä) kertoi että eSID2 lukee vikakoodit samanlailla kuin TECH2, joten nuo erot jäävät nyt mysteeriksi. Ehkä se eSID2 koodilista olisi ollut pidempi ja en osannut scrollata noita oikein kun näyttöön sopii kerralla vain 2 koodia.
Sen verran kuitenkin sain lisävalaistusta asiaan, että tuo "ECM" on WIS termistössä dieselille EDC16 ja toinen noista eSID2 kertomista vikakooeista olisi:
P0500 71 is "Cruise control disabled due to faulty vehicle speed"
Tuo olisi ihan looginen seuraus muista koodeista. Sen sijaan koodia P0500 70 WIS ei tunne. Näitä koodeja ei kuitenkaan TECH2 enää löytänyt, voisiko nää kuittaantua itsestään?
Edit: Ilmeisesti noi ”ECM” koodit katoavat jonkin ajan kuluttua jos vika on poistunut.
Tuliko tähän selvyyttä? Mulla antoi aamulla samat koodit esid2. Toistuiko vika korjattiinko jotain?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Palaan sen verran aiheeseen, että Henrik (eSID:n tekijä) kertoi että eSID2 lukee vikakoodit samanlailla kuin TECH2, joten nuo erot jäävät nyt mysteeriksi. Ehkä se eSID2 koodilista olisi ollut pidempi ja en osannut scrollata noita oikein kun näyttöön sopii kerralla vain 2 koodia.
Sen verran kuitenkin sain lisävalaistusta asiaan, että tuo "ECM" on WIS termistössä dieselille EDC16 ja toinen noista eSID2 kertomista vikakooeista olisi:
P0500 71 is "Cruise control disabled due to faulty vehicle speed"
Tuo olisi ihan looginen seuraus muista koodeista. Sen sijaan koodia P0500 70 WIS ei tunne. Näitä koodeja ei kuitenkaan TECH2 enää löytänyt, voisiko nää kuittaantua itsestään?
Edit: Ilmeisesti noi ”ECM” koodit katoavat jonkin ajan kuluttua jos vika on poistunut.
Tuliko tähän selvyyttä? Mulla antoi aamulla samat koodit esid2. Toistuiko vika korjattiinko jotain?
Jäi mysteeriksi, mitään ei oo korjattu eikä koodit ole uusiintuneet. Muutenkaan ei ole ollut mitään ongelmaa cruiseen, ABS:ään tai ESP:hen liittyen.
Sen sijaan tilalle on tullut uudet mysteerikoodit P0000 03 ja P0000 24. Kukaan/mikään ei moisia koodeja tunne eivätkä kuittaannu pois, kaikki kuitenkin tuntuu toimivan kuten pitää eikä vikavaloja pala.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2