Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Taitaa olla uusi takaisinkutsu tulossa Konalle vaikkei maahantuoja tiedäkään vielä mistään mitään....
Tuleen syttyneet sähköautot käyvät Hyundaille kalliiksi: Yksi autopaloista tapahtui Suomessa – 82 000 auton korjaus maksaa yli 700 miljoonaa euroa
Tuleen syttyneet sähköautot käyvät Hyundaille kalliiksi: Yksi autopaloista tapahtui Suomessa – 82 000 auton korjaus maksaa yli 700 miljoonaa euroa
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ehkä kuluttajien pitää konahtaa niille, jotta tajuavat asian?koistha kirjoitti: ↑Ma Maalis 01, 2021 09:21Taitaa olla uusi takaisinkutsu tulossa Konalle vaikkei maahantuoja tiedäkään vielä mistään mitään....
Tuleen syttyneet sähköautot käyvät Hyundaille kalliiksi: Yksi autopaloista tapahtui Suomessa – 82 000 auton korjaus maksaa yli 700 miljoonaa euroa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Suositus et ladataan vaan 90%
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyu ... 2021-03-01
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyu ... 2021-03-01
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tää on hyvä tieto todennäköistä uutta akkua ootellessa. Yleensä itellä on katto ollut merkittynä 80%, mutta reisupäiviksi nostan usein 100%:iin. Saanee jättää jatkossa rajan alas.tetammi kirjoitti: ↑Ma Maalis 01, 2021 11:32Suositus et ladataan vaan 90%
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyu ... 2021-03-01
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Se on hyvä että on yleensä pitkät takuut noilla akustoilla.
Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta Sprinklerit joka paikalle?
Anyway aikaista omaksujaahan tässä hellitään jos akkupaketit uusitaan muutaman vuoden ikäisenä
Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta Sprinklerit joka paikalle?
Anyway aikaista omaksujaahan tässä hellitään jos akkupaketit uusitaan muutaman vuoden ikäisenä
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kirjoittelin jo tuossa aiemmin, että kävin noin puoli vuotta sitten tsekkaamassa Espoon uudella asuinalueella olevan Uuno Kailaan katu 6:n parkkihallin.McStadey kirjoitti: ↑Ma Maalis 01, 2021 18:41Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta Sprinklerit joka paikalle?
Siellä oli vieri vieressä sähköautojen latauspisteitä varmaan joku 4-6 kpl, ja sen lisäksi ympärillä "normaaleja" autopaikkoja.
Sanoin siinä, että jos tuosta yksi sähköauto roihahtaa, niin täällä hallissa palaa kaikki autot, kun
1) latauspisteet ovat pysäköintihallissa eikä taivasalla, ja
2) autopaikat ovat vieri vieressä.
Itse en nähnyt sprinklereitä missään, enkä edes tiedä auttaisivatko ne, kun "legendan" mukaan auto pitää upottaa vesitankkiin, että se varmasti sammuu
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Palokuorma sähköautossa on lähtökohtaisesti pienempi kuin bensa-autossa, kun siihen polttoainetankkiin mahtuu järjetön määrä energiaa ja se todella räjähtää syttyessään, mutta harvemmin bensa-autoissakaan polttoaine pääsee räjähtämään palon sattuessa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 07:06Kirjoittelin jo tuossa aiemmin, että kävin noin puoli vuotta sitten tsekkaamassa Espoon uudella asuinalueella olevan Uuno Kailaan katu 6:n parkkihallin.McStadey kirjoitti: ↑Ma Maalis 01, 2021 18:41Tuo sähköautojen vaikea sammutettavuus ja uusi vaatimus latausmahdollisuudesta on haastava yhtälö kellareissa. Pelastusviranomaisilta on ollut huolestuneita kommentteja noista kellaripaikoista, kun sammuttaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta Sprinklerit joka paikalle?
Siellä oli vieri vieressä sähköautojen latauspisteitä varmaan joku 4-6 kpl, ja sen lisäksi ympärillä "normaaleja" autopaikkoja.
Sanoin siinä, että jos tuosta yksi sähköauto roihahtaa, niin täällä hallissa palaa kaikki autot, kun
1) latauspisteet ovat pysäköintihallissa eikä taivasalla, ja
2) autopaikat ovat vieri vieressä.
Itse en nähnyt sprinklereitä missään, enkä edes tiedä auttaisivatko ne, kun "legendan" mukaan auto pitää upottaa vesitankkiin, että se varmasti sammuu
Sähköauton sammuttaminen vaatii toki paljon vettä ja se auton sammuttaminen liekeistä harvemmin on ongelma, vaan palon jääminen mahdollisesti kytemään ja sen syttyminen uudestaan on, sen takia se upotetaan sinne vesitankkiin odottelemaan.
Tesla-ketjuun joskus linkkasin noita tutkimuksia asiasta about vuosi sitten, jos kiinnostaa tarkemmin lueskella.
Ja toki dataa on vielä suht vähän, mutta ainakaan nykyisen tiedon valossa sähköautot palavat harvemmin kuin polttomoottorikäyttöiset autot, mutta jostain syystä sähköautojen palaminen on se, josta saadaan isoja otsikoita aikaan.
En siis menettäisi vielä toistaiseksi yöunia sen takia, että latauspisteitä on parkkihalleissa..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Pitää myös muistaa että palava sähköauto on eri asia kuin palava sähköauton akku. Samoin kuin palava bensa-auto on eri asia kuin palava tankillinen bensaa. Kun perinteinen auto syttyy palamaan niin se tankillinen polttoainetta ei automaattisesti syty ja räjähdä, samoin kuin ei syty se akkukaan automaattisesti, jos sähköauto palaa.
Hallissa kuin hallissa on autot vierivieressa, ja jos yksi auto syttyy palamaan niin ettei sitä alkusammutuksella saada sammumaan, palaa melko varmasti muitakin autoja. Siihen ei vaikuta palavan auton käyttövoima. Ja jos halli on talon kellarissa, niin kyseinen palo aiheuttaa aina jonkinlaisen riskin kyseisen talon asukkaille tai muille käyttäjille. Ei tämä muutu siitä palaako siellä bensa-, diesel-, kaasu- vai sähköautoja. Sen sijaan sähköauton haasteet liittyvät palavan akuston käytännön sammuttamiseen ja siihen että pelastajilla on riski saada palavasta sähköautosta sähköisku, samoin kuin muissakin onnettomuustilanteessa.
Litiumakkuisten sähköautojen sammuttamisen haasteista ja termisestä karkaamisesta löytyy juttu TM 23/2019:sta otsikolla ” Sähköauto palaa harvoin, mutta sitä on vaikea sammuttaa”. Siellä todetaan mm. näin:
Samassa jutussa mainitaan että Suomessa palaa vuosittain noin 1300 autoa. Tilastoissa ei ole luotettavasti eritelty sähköautoja, mutta hakusanalla ”sähköauto” oli tilastoista löytynyt viiden vuoden ajalta (2015-2019) kolme palanutta sähköautoa (joista yksi oli palanut kahteen kertaan koska oli jäänyt kytemään).
Yleisimmin autot palaa onnettomuuksien yhteydessä, eli ei parkkihalleissa tai autotalleissa.
Hallissa kuin hallissa on autot vierivieressa, ja jos yksi auto syttyy palamaan niin ettei sitä alkusammutuksella saada sammumaan, palaa melko varmasti muitakin autoja. Siihen ei vaikuta palavan auton käyttövoima. Ja jos halli on talon kellarissa, niin kyseinen palo aiheuttaa aina jonkinlaisen riskin kyseisen talon asukkaille tai muille käyttäjille. Ei tämä muutu siitä palaako siellä bensa-, diesel-, kaasu- vai sähköautoja. Sen sijaan sähköauton haasteet liittyvät palavan akuston käytännön sammuttamiseen ja siihen että pelastajilla on riski saada palavasta sähköautosta sähköisku, samoin kuin muissakin onnettomuustilanteessa.
Litiumakkuisten sähköautojen sammuttamisen haasteista ja termisestä karkaamisesta löytyy juttu TM 23/2019:sta otsikolla ” Sähköauto palaa harvoin, mutta sitä on vaikea sammuttaa”. Siellä todetaan mm. näin:
Se veteen upottaminen liittynee siis tuohon termisen karkaamisen pysäyttämiseen. Eli ääritilanteissa auto voidaan ensin sammuttaa, ja kytemisriskin omaava raato siirtää vaikka hinurilla maauimalan portille ja kipata altaaseenSähköauton akusto muodostuu jopa tuhansista kennoista. Terminen karkaaminen alkaa, jos yksittäinen kenno altistuu noin sadan asteen lämpötilalle. Reaktio jatkuu, kunnes kenno repeää ja vapauttaa myrkyllisiä kaasuja, jotka yleensä syttyvät palamaan.
Termisessä karkaamisessa syntyvä lämpö on pääsääntöisesti yli 500 astetta, ja sitä seuraa ketjureaktio: kun yksi kenno lämpenee, se lämmittää viereisenkin kennon, ja reaktio jatkuu kennosta toiseen. Liekkejä nähdään vasta, kun kenno saavuttaa liekkipalon vaiheen. Vaikka liekit sammutettaisiin, terminen karkaaminen jatkuu kaikessa hiljaisuudessa kennosta toiseen.
”Se on pelastajan näkökulmasta petollista. Kaikki muut tulipalot toimivat niin, että palo saa tarvitsemansa energian liekistä, joka ruokkii termodynamiikkaa palossa. Terminen karkaaminen ei tarvitse jatkuakseen mitään näkyvää palotapahtumaa. Se ilmenee aika ajoin kohtalaisen aggressiivisena palona.”
Olennaista olisikin saada akun sisäosa jäähtymään siten, että terminen karkaaminen pysähtyisi.
”Se on ainoa tapa pysäyttää koko prosessi ja saada palotapahtumat loppumaan.”
Sähköautot ovat meille uutta teknologiaa, ja siksi ne nousevat pinnalle. Eivät siksi, että ne olisivat jotenkin palovaarallisempia.
Samassa jutussa mainitaan että Suomessa palaa vuosittain noin 1300 autoa. Tilastoissa ei ole luotettavasti eritelty sähköautoja, mutta hakusanalla ”sähköauto” oli tilastoista löytynyt viiden vuoden ajalta (2015-2019) kolme palanutta sähköautoa (joista yksi oli palanut kahteen kertaan koska oli jäänyt kytemään).
Yleisimmin autot palaa onnettomuuksien yhteydessä, eli ei parkkihalleissa tai autotalleissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Jep, siihen ja palokaasujen hallintaan, tuollainen ketjureaktiotyyppinen palo kun voi suoltaa ikäviä kaasuja vissiin kotvan aikaa, niin veteen upotettuna ja/tai umpikontissa ne on paremmin hallittavissa. Palokaasujen hallintamahdollisuus ei sinänsä rajoitu akkupaloihin tai sähköautoihin, mutta muissa paloissa vissiin pahimmat palokaasut loppuu yleensä aika nopeasti jo ns. tavallisella sammutuksella.
Ei siellä olisi eritelty Bemareita? , niillä on monia tapoja palaa iteksiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla
Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.
Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään
Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.
Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Onnea hankinnan johdosta ja kärsivällisyyttä odotukseenYlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 12:52Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla
Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.
Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään
Taisin katsella jostain mainoksesta, että hinnasta sai nyt romutuspalkkion kanssa 4500e pois. Näköjään netis sama: https://www.volkswagen.fi/fi/kampanjat/ ... lkkio.html. Toi on taas jo aika tuntuva alennus
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Nuo palavat akut noissa sähköautoissa juuri onkin se suurempi riski. Jos yksi akusto syttyy kellarissa ja noita ladattavia autoja on siellä 10 rivissä, miten sieltä hinataan ne palavat ulos savukaasujen täyttämästä parkkihallista. Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto Tietysti pitää suhteuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen, mutta jos yläpuolella on ihmisiä niin palo tai savukaasut ei saisi aiheuttaa vaaraa vaikka todennäköisyys olisi yksi miljoonasta... Pitäisikö latauspaikat sijoittaa niin että hinaaminen edes teoriassa olisi mahdollista? Mitä sitten kun 75 % parkkihallin autoista on ladattavia? Nyttenhän meidän lainsäädäntö velvoittaa rakentamaan latausvalmiuden kaikille paikoille esim. linjasaneerauksen yhteydessä, riittääkö vanhan rakennuksen osastointi palotapahtumassa?
Mulla ei oo mitään ladattavia autoja vastaan, ostaisin täyssähköauton tänään jos olis valuuttaa riittävästi, mutta mun mielestä näitä pitäisi miettiä kunnolla ennen kuin tilanne on päällä ja sattuu henkilövahinkoja Joka tapauksessa hyvä että viallisia akkuja vaihdetaan herkästi uusiin.
E:Heti löytyi esimerkki jossa vanha dieselauto oli syttynyt itsekseen problematiikka on joka tapauksessa sama, oli alkulähde sitten mikä tahansa... Sprinklaus pysäyttäisi palon leviämisen mutta toki sen rakentaminen maksaa jotakin, joten ei kukaan sitä vapaaehtoisesti tee.
Mulla ei oo mitään ladattavia autoja vastaan, ostaisin täyssähköauton tänään jos olis valuuttaa riittävästi, mutta mun mielestä näitä pitäisi miettiä kunnolla ennen kuin tilanne on päällä ja sattuu henkilövahinkoja Joka tapauksessa hyvä että viallisia akkuja vaihdetaan herkästi uusiin.
E:Heti löytyi esimerkki jossa vanha dieselauto oli syttynyt itsekseen problematiikka on joka tapauksessa sama, oli alkulähde sitten mikä tahansa... Sprinklaus pysäyttäisi palon leviämisen mutta toki sen rakentaminen maksaa jotakin, joten ei kukaan sitä vapaaehtoisesti tee.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Ei se ihan ennenkuulumatonta ole että polttomoottoriauto syyttyy itsestään palamaan. Ihan ilman että sitä ollaan lataamassa, tankkaamassa tai muutenkaan mitään tapahtumaa siinä auton ympärillä:McStadey kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 13:34Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto
https://www.satakunnankansa.fi/satakunt ... 74959.html
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1883436 ... yy-tuleen-!
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/10741 ... an+Turussa
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/inde ... la19..html
Kunnon akulla varustettu 12 voltin sähköjärjestelmä sytyttää palon siinä missä korkeajännitejärjestelmäkin, vaikka 12 voltin järjestelmästä ei sähköiskua saakaan. Mitä noita vanhojen kiesien sähköjärjestelmiä olen rakennellut uusiksi, niin kertaakaan ei ole tullut vastaan akun lähellä sulakerasialle menevässä syötössä mitään pääsulaketta. Eli kun siellä konehuoneessa oleva akunkaapeli lipsahtaa paikoiltaan vaikkapa kuuman pakosarjan kylkeen, eriste sulaa pahki ja elektroni pääsee hyppäämään niin siellä on nopeasti kilowatin lämpökaapeli laittamassa konehuoneen muoveja ja muita juttuja uuteen uskoon ja lopputuloksena tulipalo. Ja kohtalaisen isoilla sulakkeilla siellä on piirejä varustettu, eli ihan vaan vika jossain sähkölaitteessa auton seistessä voi aiheuttaa auton syttymisen. Ei siihen sähkömoottoria ja litiumakkua tarvita.
Enemmän kuin voimalinjan mallista, uskon että noi syttymiset riippuu auton iästä ja huollosta. Ranen ropaama 25-vuotias kiesi on isompi riski kuin uusi tehtaalta tullut, oli voimanlähde mikä vain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Kiitoksia, mielenkiinnolla odotetaan mitä tuleman pitää. ABB:n Terra AC on varmaan kotiin se latauspistoke johon päädynlauriolio kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 13:07Onnea hankinnan johdosta ja kärsivällisyyttä odotukseenYlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 12:52Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla
Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.
Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään
Taisin katsella jostain mainoksesta, että hinnasta sai nyt romutuspalkkion kanssa 4500e pois. Näköjään netis sama: https://www.volkswagen.fi/fi/kampanjat/ ... lkkio.html. Toi on taas jo aika tuntuva alennus
Joo valtion hankintatuki 2000 € ja romutuspalkkio 2500, mutta en laittanut mitään autoa romutukseen.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Hei, just sytty viime viikolla yks e39 bemari tuleen konehuoneesta. Vikaselvityksessä lämmitettävistä pissapojan suuttimista lähtenyt! Että sellasta...McStadey kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 13:34Nuo palavat akut noissa sähköautoissa juuri onkin se suurempi riski. Jos yksi akusto syttyy kellarissa ja noita ladattavia autoja on siellä 10 rivissä, miten sieltä hinataan ne palavat ulos savukaasujen täyttämästä parkkihallista. Harvemmin bensa-auto syttyy itsekseen samalla tavoin kuin sähköauto Tietysti pitää suhteuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen, mutta jos yläpuolella on ihmisiä niin palo tai savukaasut ei saisi aiheuttaa vaaraa vaikka todennäköisyys olisi yksi miljoonasta... Pitäisikö latauspaikat sijoittaa niin että hinaaminen edes teoriassa olisi mahdollista? Mitä sitten kun 75 % parkkihallin autoista on ladattavia? Nyttenhän meidän lainsäädäntö velvoittaa rakentamaan latausvalmiuden kaikille paikoille esim. linjasaneerauksen yhteydessä, riittääkö vanhan rakennuksen osastointi palotapahtumassa?
Mulla ei oo mitään ladattavia autoja vastaan, ostaisin täyssähköauton tänään jos olis valuuttaa riittävästi, mutta mun mielestä näitä pitäisi miettiä kunnolla ennen kuin tilanne on päällä ja sattuu henkilövahinkoja Joka tapauksessa hyvä että viallisia akkuja vaihdetaan herkästi uusiin.
E:Heti löytyi esimerkki jossa vanha dieselauto oli syttynyt itsekseen problematiikka on joka tapauksessa sama, oli alkulähde sitten mikä tahansa... Sprinklaus pysäyttäisi palon leviämisen mutta toki sen rakentaminen maksaa jotakin, joten ei kukaan sitä vapaaehtoisesti tee.