"Virityksiä" ja huomiota
No tässä asia niinkuin minä sen näen:
Hieno kallis stegi -> APC-toiminnallisuus pelaa niinkuin on suunniteltu, eli pystyy välittömästi pudottamaan ahtopainetta ohjaamalla magneettiventtiilillä paineinfot hukkaportille.
Kun laitat bleederin tuohon väliin, hukkis ei aukea niin äkkiä kuin normaalisti ja konerikko uhkaa, jos nakutuksen ehkäisy jää toistuvasti toimimatta. Tietysti pikkutee-tonnarissa koko mankkuvenaa ei ole, joten nakutuksen ehkäisy jää kokonaan Trionicin bensaruuttien ja sytkän kanssa pelauksien varaan. (pikkutee-tonnaria ilman trionicia ei liene olemassa?)
Oma valintani on virilastu ja mankkuvena, te saatte valita ihan niinkuin haluatte. Mulla ei ole niin paljoa rahaa autoharrastukseen laitettavana, että uskaltaisin bleederiä laittaa, vaikka riskit olisivatkin tosi pienet.
Mutta en minä tosiaankaan mikään virittäjäguru ole.. Kunhan vaan esitän mielipiteitäni ja näkökantojani ja osallistun keskusteluun niinkuin tekin.
Hieno kallis stegi -> APC-toiminnallisuus pelaa niinkuin on suunniteltu, eli pystyy välittömästi pudottamaan ahtopainetta ohjaamalla magneettiventtiilillä paineinfot hukkaportille.
Kun laitat bleederin tuohon väliin, hukkis ei aukea niin äkkiä kuin normaalisti ja konerikko uhkaa, jos nakutuksen ehkäisy jää toistuvasti toimimatta. Tietysti pikkutee-tonnarissa koko mankkuvenaa ei ole, joten nakutuksen ehkäisy jää kokonaan Trionicin bensaruuttien ja sytkän kanssa pelauksien varaan. (pikkutee-tonnaria ilman trionicia ei liene olemassa?)
Oma valintani on virilastu ja mankkuvena, te saatte valita ihan niinkuin haluatte. Mulla ei ole niin paljoa rahaa autoharrastukseen laitettavana, että uskaltaisin bleederiä laittaa, vaikka riskit olisivatkin tosi pienet.
Mutta en minä tosiaankaan mikään virittäjäguru ole.. Kunhan vaan esitän mielipiteitäni ja näkökantojani ja osallistun keskusteluun niinkuin tekin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
No tuo on hätävarjelun liijoittelua HUVI ELÄMÄSSÄ/viri autoilussa!!!Frostgrey kirjoitti:Niin noissa bleederi vehkeissä ei ilmeisesti noist peruspaineista ole tietoakaan (n. 0.4bar). Eli jos koneeseen tulee jokin bensansyötön/sytytyksen häiriö niin se lataan mitä sinne on sitten asetettukkin![]()
Riskittömään autoiluun on keksitty FORD-KA+muut mopo autot!!!


Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
[quote="V-M"][/quote]
Mikäs ero siinä on teetkö sen bleedillä vaiko hukkiksella? Bleedulla vaikutat sen hukkiksen aukeamisseen ja säätämällä sama asia.Itse asiassa jos teet niin että kirraat tuota tankoa riittävästi niin hukkis ei pääse avautumaan tarpeeksi ja nostaa paineet sen takia reilusti yli (tästä on useammallakin kokemusta). Olennaista on muistaa noiden vakio suuttimien rajoitukset ja se että paikat on huollettu ja kunnossa. Kyllä koneen rikki saa bleedulla, boksilla tai ilman ihan samalla tavalla. Puristus suhteen alentaminen on oikeeseen suuntaan kun ahtoja aletaan kasvattaan.
Hukkaportin tankoa säätämällä saadaan peruspaine hallitusti nousemaan säädettyyn arvoon. En tarkoita että ruuvaisin sen niin jumiin että läppä ei hukkaportissa enää aukeaisi ollenkaan.
Sitten...olenko pahasti väärässä jos sanon että, jos nyt pitää saada tuo bleedvalve niin sen ulos työntämä ilma pitää saada takaisin kiertoon, imupuolelle. Muuten ilmamassamittarin mittaukset eivät pidä paikkaansa ja sekoittavat koko systeemin ym... näin ainakin ke jetronicissa.
Mikäs ero siinä on teetkö sen bleedillä vaiko hukkiksella? Bleedulla vaikutat sen hukkiksen aukeamisseen ja säätämällä sama asia.Itse asiassa jos teet niin että kirraat tuota tankoa riittävästi niin hukkis ei pääse avautumaan tarpeeksi ja nostaa paineet sen takia reilusti yli (tästä on useammallakin kokemusta). Olennaista on muistaa noiden vakio suuttimien rajoitukset ja se että paikat on huollettu ja kunnossa. Kyllä koneen rikki saa bleedulla, boksilla tai ilman ihan samalla tavalla. Puristus suhteen alentaminen on oikeeseen suuntaan kun ahtoja aletaan kasvattaan.
Hukkaportin tankoa säätämällä saadaan peruspaine hallitusti nousemaan säädettyyn arvoon. En tarkoita että ruuvaisin sen niin jumiin että läppä ei hukkaportissa enää aukeaisi ollenkaan.
Sitten...olenko pahasti väärässä jos sanon että, jos nyt pitää saada tuo bleedvalve niin sen ulos työntämä ilma pitää saada takaisin kiertoon, imupuolelle. Muuten ilmamassamittarin mittaukset eivät pidä paikkaansa ja sekoittavat koko systeemin ym... näin ainakin ke jetronicissa.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Hukkaportin tankoa säätämällä saadaan peruspaine hallitusti nousemaan säädettyyn arvoon. En tarkoita että ruuvaisin sen niin jumiin että läppä ei hukkaportissa enää aukeaisi ollenkaan.9000T CD kirjoitti:Mikäs ero siinä on teetkö sen bleedillä vaiko hukkiksella? Bleedulla vaikutat sen hukkiksen aukeamisseen ja säätämällä sama asia.Itse asiassa jos teet niin että kirraat tuota tankoa riittävästi niin hukkis ei pääse avautumaan tarpeeksi ja nostaa paineet sen takia reilusti yli (tästä on useammallakin kokemusta). Olennaista on muistaa noiden vakio suuttimien rajoitukset ja se että paikat on huollettu ja kunnossa. Kyllä koneen rikki saa bleedulla, boksilla tai ilman ihan samalla tavalla. Puristus suhteen alentaminen on oikeeseen suuntaan kun ahtoja aletaan kasvattaan.V-M kirjoitti:
Sitten...olenko pahasti väärässä jos sanon että, jos nyt pitää saada tuo bleedvalve niin sen ulos työntämä ilma pitää saada takaisin kiertoon, imupuolelle. Muuten ilmamassamittarin mittaukset eivät pidä paikkaansa ja sekoittavat koko systeemin ym... näin ainakin ke jetronicissa.[/quote]
En minäkää mistää jumiin kirraamisesta vaan siitä että se kyllä aukeaa muttei enään tarpeeksi että paine pääsisi putoamaan.
MAP tyyppisissä ei tuota ongelmaa tule. Koska painetta mitataan imusarjassa eikä ennen kaasuläppää. Siitä pikku reijästä ei paljoa ilmaa kylläkään ulos tule. Eli samasta syystä dumppi toimii MAP tyypisissä järjestelmissä ja by pass sitten näissä läppä,lanka yms. ennen kaasuläppää olevissa IMM tapauksissa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tässäpä oliskin hyvä kysyä ne joilla on tuo steg niin oletteko huomannut että paine putoaisi nakutuksen vaikutuksesta?Jope kirjoitti:No tässä asia niinkuin minä sen näen:
Hieno kallis stegi -> APC-toiminnallisuus pelaa niinkuin on suunniteltu, eli pystyy välittömästi pudottamaan ahtopainetta ohjaamalla magneettiventtiilillä paineinfot hukkaportille.
Tästä olikin jo puhetta... siis jos esim steg 7 tai 5 tai... (paljon lienee painetta?) 2bar? esim. nappaa sen tuonne ja tämä bleedi sitten mahdollisesti jopa sinne 1.4bar (jossa pa syöttö katkeaa) niin... kumpikohan tuossa sen rasituksen aiheuttaa. Ei siellä mikää peruspaine asetus tai yms... mitään muuta tai vaikuta, vaikuttava paine sylinterissä on tuo mainittu paine eikä mikään muu. Nakutusta ehkäistään tuolla ennakon ja seoksen säädöllä jotka toimii joka tapauksessa oli sitten viritys tapa kumpi vain.Jope kirjoitti: Kun laitat bleederin tuohon väliin, hukkis ei aukea niin äkkiä kuin normaalisti ja konerikko uhkaa, jos nakutuksen ehkäisy jää toistuvasti toimimatta. Tietysti pikkutee-tonnarissa koko mankkuvenaa ei ole, joten nakutuksen ehkäisy jää kokonaan Trionicin bensaruuttien ja sytkän kanssa pelauksien varaan. (pikkutee-tonnaria ilman trionicia ei liene olemassa?)
Näin juuri, tämäkin tuli kirjattua aikasemmin. Jos boksi on jonkun mielestä turvallisempi vaihtoehto niin se kannattaa laittaa, EHDOTTOMASTI. Ei kai tätä keskustelua ole tarkoituskaan käydä sen takia että bleediä käytettäisiin? (en ainakaan minä tarkoita).Jope kirjoitti: Oma valintani on virilastu ja mankkuvena, te saatte valita ihan niinkuin haluatte. Mulla ei ole niin paljoa rahaa autoharrastukseen laitettavana, että uskaltaisin bleederiä laittaa, vaikka riskit olisivatkin tosi pienet.
Varmaan jos mulla olis tarkoitus mennä tuonne 300 yli niin boksi olis mullakin vaan kun ei ole tarkoitus. Sen mitä tuo bleedu tuo niin selviää parin viikon päästä ja kestotesti jatkuu kuten monella muullakin bleedun käyttäjällä.
Gurut erikseen, ne pyörii omissa foorumeissa (joista minä en tiedä). Mutta asiasta on hyvä keskustella niin tulee ne faktatkin esille eikä ole esson baari ja kumminkaimanveli kertoi juttuja tästäkin asiasta vellomassa aiheesta.Jope kirjoitti: Mutta en minä tosiaankaan mikään virittäjäguru ole.. Kunhan vaan esitän mielipiteitäni ja näkökantojani ja osallistun keskusteluun niinkuin tekin.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No nytkö tämän vasta huomasinpeinu kirjoitti:Itsellä oli samoja vikoja stage 1:llä paineet nousivat vaan max 0.8 ja laskivat sieltä. Auto oli kuin lpt. Veikkauksena oli vuotavat letkut joten päätin testata pysyykö paineet letkuissa ottamalla mankun pois käytöstä.
Otin koko w-letkun irti. Paineet nousi tuonne arviolta 1.5 asti (kojetaulun mittarista arvioiden) kun laittoi lämän tiskiin. Eli ei vuotoa letkuissa siisSinne se nousu sitten loppuikin joten ei siinä mitään vaaraa näyttänyt olevan. Taitaa vakioaktuaattori antaa periksi niillä paineilla joka tapauksessa, joten melkein vois suositella ilman W-letkua ajoa
normaaliajossa ei ollut mitään sivuvaikutuksia. Kokeilun jälkeen pistin w-letkun takaisin kiinni ja *simsalabin* paineet olivatkin normaalit stage 1 paineet ja siitä lähtien (n. 2kk? ) on toiminut kuin enkeli.



Uusia mäntiä saa kaupasta

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ecopower kirjoitti:No tuo on hätävarjelun liijoittelua HUVI ELÄMÄSSÄ/viri autoilussa!!!Frostgrey kirjoitti:Niin noissa bleederi vehkeissä ei ilmeisesti noist peruspaineista ole tietoakaan (n. 0.4bar). Eli jos koneeseen tulee jokin bensansyötön/sytytyksen häiriö niin se lataan mitä sinne on sitten asetettukkin![]()
Riskittömään autoiluun on keksitty FORD-KA+muut mopo autot!!!![]()
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itseasiassa -93 on tehty 2.0t DI/APC jossa ei ollut ic:tä.Jope kirjoitti:(pikkutee-tonnaria ilman trionicia ei liene olemassa?)
150hp / 210Nm
esim tämä lienee sellainen
Speedpartsin sivuilta löytyy myös viriä moiseen, jokaiseen pakettiin ml. steg 1 kuuluu IC

#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
edellisessä tonnarissa. -89 CD turbo A oli "kemppi steggi" monta vuotta.eikä ollut mitään ongelmia.ahtoi max.1.3 ja siitä laski n.0.8-1.0bar.
eli paineet kävi hetkellisesti korkeammalla(esim.ohittaessa).
uudella omistajalla säädetty max.1.0 ja pitää kuitenkin paineet yli 0.6.
on kuitenkin hiukan ripeämpi tomaatti kuin vakio 175hv.
no,kannentiiviste vaihdettiin kerran.370000km kohdalla.tiivisteelle tuli km täyteen.
männät olivat kuin uudet.siis ei ollut nakuttanut ollenkaan.ja ei ollut karstaakaan.
eli paineet kävi hetkellisesti korkeammalla(esim.ohittaessa).
uudella omistajalla säädetty max.1.0 ja pitää kuitenkin paineet yli 0.6.
on kuitenkin hiukan ripeämpi tomaatti kuin vakio 175hv.
no,kannentiiviste vaihdettiin kerran.370000km kohdalla.tiivisteelle tuli km täyteen.
männät olivat kuin uudet.siis ei ollut nakuttanut ollenkaan.ja ei ollut karstaakaan.
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Huomatkaa että hukkaportin tankoa kinnaamalla on suositeltavaa nostaa ahtopainetta max tuollaiset ~20%. Tämän jälkeen kalvo on koko ajan liian kovassa esijännityksessä ja saattaa rikkoutua.
Eli jos haluaa mekaanisesti nostella paineita niin ulkoinen lisäjousi vetämään hukkista kiinnipäin on helpoin ratkaisu.
Eli jos haluaa mekaanisesti nostella paineita niin ulkoinen lisäjousi vetämään hukkista kiinnipäin on helpoin ratkaisu.

Aki Peltola #1132
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
- Paikkakunta: Sievi
No tänään aiheesta innostuneena päätin kokeilla bleediä, paineet lähti nousuun mielestäni terävämmin mitä modatulla boxilla (1.2bar) ja ne nousikin n.1.3bar missä kohtaa nakuvalo vilkahti ja ahdot tippui peruspaineelle (0.4bar).Frostgrey kirjoitti:Niin noissa bleederi vehkeissä ei ilmeisesti noist peruspaineista ole tietoakaan (n. 0.4bar). Eli jos koneeseen tulee jokin bensansyötön/sytytyksen häiriö niin se lataan mitä sinne on sitten asetettukkin![]()
Syy siihen miksi nakutti löytyi ajoituksesta (18ast.eyk)


Ja uudestaan kokeilemaan... Nyt paineet nousikin ihan kivasti 1.4bar.... Mutta prkle!!! rupes 15tkm ajettu kytkin luistamaan .

Eli nyt pitäis saada kytkimeen pitoa että pääsis naattimaan paineista.... kesällä.
ps. Kaikki kokeilut suoritettiin yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella

vm.1986 9000i special ;-)
#2008
#2008