900 -87 i8 -> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Projekti nytkähtänyt taas pari askelta eteenpäin.

Kannen kasasin loppuun, eli hydrauliset painimet pois petrolikylvystä. Pari päivä makasivat pyödällä kuivuen. Tulin siihen tulokseen että turha laittaa öljykylpyyn, ei se kylmä paksu öljy kuitenkaan painimia täytä varsinkin ilman öljynpainetta. Eli painimet kanteen ja nokat paikoilleen ja nokka-akselin pukit momenttiin 15Nm.

Venttiilikopankansi pitäisi lasikuula-/hiekkapuhalluttaa, maalinpoistoaineella se muovipinnoite ei lähtenyt pois, tuli huomattua :( Maalaus kiiltävän mustaksi ja rivat tietysti kiilloittaen :)

Koneen alakerta kasattu, aloitin asentamalla ensin kampuran uusilla laakereilla. Ensin oli pieni pelko että jos kampura tai veivit onkin sorvattu alikokoon. Mutta kyllä ne samaa kokoa olivat ainakin työntömitalla saatavan tarkkuuden mukaan. Eli kampura lohkoon ja pukit momenttiin 110Nm.

Mäntien ja kankien kanssa tuli sitten sekoiltua, välillä oli epäilys että yksi männän tappi liikkui männä eikä kanki tapissa, vaan johtuikin vaan siitä että kanki ei ollut oikeassa kohta. Tämän takia tuli 4. pytyn mäntä irroitettua yhden ylimääräisen kerran.

Sitten mäntien asentoa selvitellessä alkoi herätä epäilys että miten päin ne männät tulikaan asennettua, ja miten päin kuuluisi asentaa. Meni omat merkinnät ristiin kankien merkintöjen kanssa. Luulin että olin itse mokannut, vaan ei ei, alakerta olikin aiemmin koottu väärin. Kanget olivat männissä väärin päin, onneksi männät oli sylintereissä sentään oikein, eli männäntappi lähempänä imusarjaa (tuli opittua että mäntä siis on epäsymmetrinen). Kankien merkinnät (numerot 1-4) kuuluvat siis pakosarjan puolelle, nyt ne tulivat imarin puolelle, ei kuitenkaan taida olla merkitystä (nyt laakeriliuskojen kynnet ovat "väärällä puolella").

Mäntien laessa on ollut kahta merkintää, nuoli tai kampuran ja vauhtipyörän kuva. Omissa ylikoon männissä oli jälkimmäinen, ja tuo kuva tuli siis olla vauhtipyörää kohti, nuolen pitää taas osoittaa jakopäätä, tämä aiheutti näin aloittelijalle lisää pähkäilyä. Eli männät tuli sitten irroitettua taas :evil: ja käännettyä oikein päin :D Kankien pukit momenttiin 55Nm.

Sitten jakopää kasaan käyttäen Saabin tiivisteliima, jätin pois tiivistesarjan mukana tulleen tiivarin, jospa tuo liima pitäisi paremmin, ei millään tahtoisi öljyä vuotavaa konetta, katsotaan miten käy :). Jakopään pultit momenttiin 25Nm, öljypumpun kannen pultit 10Nm, mikäli ne M6 kokoa olivat. Ensin olin vääntämässä 25Nm, taisi yksi kierre jo kärsiä, mutta läjässä pysyy.

Molempien päiden stefatkin vaihdoin. Öljypumpun stefan painoin millin yli, eipä tuo kai haitanne, eipähän ole siinä kohtaa mihin vanha tiiviste saattanut hangata kiiltävän kohdan.
Viimeksi muokannut f-19, Su Huhti 17, 2005 00:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

f-19 kirjoitti: Venttiilikopankansi pitäisi lasikuula-/hiekkapuhalluttaa, maalinpoistoaineella se muovipinnoite ei lähtenyt pois, tuli huomattua :( Maalaus kiiltävän mustaksi ja rivat tietysti kiilloittaen :)
Hieno projekti menossa.
Kyllä se maali pitäisi venttiilikopasta lähteä maalinpoistoaineella. Antaa vain vaikuttaa kunnolla, lähtee jopa Bil****n spray-maalinpoistoaineella ja painepesurilla päälle. :wink:

Tietenkin, jos et helpolla saa maaleja pois, multa löytyisi yksi ylimääräinen 16V-venttiilikoppa kiillotetuilla rivoilla ja Saab tekstillä. Maalattu punaiseksi moottorimaalilla (helppo poistaa maalit), joka kaipaisi uudelleen maalausta. YV:tä mikäli koppa kiinnostaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

andelin kirjoitti:Kyllä se maali pitäisi venttiilikopasta lähteä maalinpoistoaineella. Antaa vain vaikuttaa kunnolla, lähtee jopa Bil****n spray-maalinpoistoaineella ja painepesurilla päälle. :wink:
Nitromorsella mä itte putsasin venakopan. Pitihän sitä muutaman kerran "maalailla" että kaikki maalit lähti vex 8).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nitromorsella mäkin kantta käsittelin, pari kertaa sivelin pintaan mutta vain sieltä täältä alkoi pinnoite kuoriintua. Eli siinnikkyyttä lisää? Ei tuota ainetta hirveesti huvittaisi haaskata jos helpompiakin konsteja on, tosin toisaalta, maksaahan se puhallutuskin ;D
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Joo, eihän sillä aivan kaikkia irti saanut, loput otin sitten porakoneen teräsharjalla. On muuten aika suuria hintaeroja Nitromorsella eri paikoissa. Paikallisessa rautakaupassa tais se pienempi purkki maksaa noin sata vanhaa rahaa, kun taas Keskisillä samalla rahalla, vai vähän pienemmälläkin summalla sai sen isomman purkin 8O.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kone kasattu, venakopan kansi putsattu ja maalattu miranolilla :( Saapa nähä miten kestää. Kone irroitettu autosta ja vuotava pakoputkistokin vihdoinkin irroitettu Etupää myös purettu lukkopellistä yms osista. Seuraavaksi tallille pesemään konehuonetta liuottimella ja painepesurilla.

http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/irroitus

Ostan 16V ohjaustehostimen säiliön ja siihen tulevat letkut sekä moottorin kannakkeet.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tukivarsia irroitettaessa konehuoneen maalausta varten tuli räjäytettyä hieman vetaritunneleita. Aika valmista kauraa oli ainakin oikea puoli, toivottavasti vasen ei ole samanlainen :? Päällepäin näytti hyvältä mutta kun antoi laikkaa hitsausta varten niin koko tunneli pitikin hävittää että saa migin tarttumaan johonkin. Ja on kyllä mukava paikka ainakin rälläköidä, ei mahdu joka paikkaan ihan miten vaan. Saumastakin tuli ihan hirveää, kyllä mätähitsaus on kivaa :(

http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/tunnelit

Monet varmasti ovat tuota paikkaa korjailleet niin voisivat kertoa vinkkiä, Hazalta niitä tulikin. Ja pitänee ilmeisesti hakea motosta vaan korjauspala ettei ala itse pellistä vääntämään. Mikä näistä palikoista on mikäkin ?

Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775 16.65
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan vasen. . . . . . 65-20773 14.13
Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna vasen (yhdessä). . 65-20771 33.30

WAPUKSI AJOON! (täksi vapuksi siis)
Viimeksi muokannut f-19, To Huhti 21, 2005 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tsemppiä vaan :!:

Kyllä se korropeikko periksi jossain vaiheessa antaa.
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

f-19 kirjoitti:Monet varmasti ovat tuota paikkaa korjailleet niin voisivat kertoa vinkkiä, Hazalta niitä tulikin. Ja pitänee ilmeisesti hakea motosta vaan korjauspala ettei ala itse pellistä vääntämään. Mikä näistä palikoista on mikäkin ?
päivittelin tota omaa projekti-juttua, eli siellä on kuvia ko. hommasta.
ja muistaakseni ostin vain noi palat motonetistä.

Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775 16.65
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

f-19 kirjoitti:Mikä näistä palikoista on mikäkin ?
Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775 16.65
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan vasen. . . . . . 65-20773 14.13
Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna vasen (yhdessä). . 65-20771 33.30
Peltiosien kuvat näkyvät luettelosta:
http://www.klokkerholm.com/e-handel/seek/default.asp

Kielen saa valittua englanniksi, kun menee sivun
http://www.klokkerholm.com/default.asp?lang=gb
kautta ja valitsee E-shop ja Product Search.

http://www.klokkerholm.com/picture/normal/6520776.jpg
http://www.klokkerholm.com/picture/normal/6520774.jpg
http://www.klokkerholm.com/picture/normal/6520772.jpg

Eli tuo viimenen on kaksi edellistä valmiiksi yhdessä. Lienee helpompi hitsata nuo erilliset osat paikalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vetaritunnelit vaihdettu. Aluksi piti piti tehdä tosiaan raakapellistä ruma versio mutta sitten muistinkin että en osaa muotoilla peltiä ja ekan palan heppasin kiinnikin enkä muistanut edes pokata sitä ruuvipenkissä:)

Motosta vaan palat niin tuli fiksun näköinen eikä vetari hankaa itse väärin muotoiltuun palaan. Harmi vaan kun enää ei saa kuin vetaritunnelin pohjaa ja yhdessä olevaa palaa, ei kylkipalaa. Kovempi homma tosiaan sovittaakin kun ovat yhdessä. Mutta kovin homma onneksi takana, ovat vaihdettu :D Noin 5h meni per puoli sovituksessa ja hitsauksessa. Saumojen ja parin lapun viimeistely tekemättä, mutta viikonloppuna pääsen kuitenkin maalaamaan.

Galleriassa muutama kuva:
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/tunnelit/

Hitusen tuota pintaruostetta konehuoneesta löytyy :) Katsotaan mitä saan myrkyillä ja maalilla aikaiseksi. Hiekkapuhallustakin harkitsin mutta jätin väliin liian työläänä ja sotkuisena. Ei tuota autoa sentään museoida ja ~5 viidessä vuodessa tuskin tulee läpi nuo muut paikat.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vappu tuli ja meni, satku ei yllättäen ole ajossa... Vielä puuttu miljoona osaa ja saman verran työtunteja. Kyllä se kohta valmistuu kuitenkin.

Konehuone tuli siistittyä parhaan jaksamisen mukaan ruosteesta, sitten vaan härkisti pensselilla maali pintaan. Ei näyttelykelpoinen, mutta ei ruosteinenkaan. Eturipustuksien osat hiekkapuhallutin ja maalasin. Myös lukkopellin putsasin ruosteesta ja maalasin ruiskulla. Ja etuvakaajaan maalasin myös, huomatkaa härskin ruma tunink-väri, väri valittiin autotallista käsiin sattuneen 10 vuotta vanhan miranol purkun perusteella :D
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/uusia/
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/ripustukset/
(mukana myös muutama kuva varaosiksi hankitusta 2.1:stä, myytäviä osia voi kysellä)

Koneenkin sain tiputettua nokalle kun sain koneenkannakkeet haltuuni. Ennen koneen asennusta vaihdoin vaihdelaatikkoon vähemmän kuluneet vetarin kupit ja pohjapanssarin henkseleiden tilalle. Vetarin kuppien simmien kanssa oli ihmettelyä, mutta tarkistuksen jälkeen luovuttaja lootassa oli toisella puolella saman verran simmejä ja toisella puolella 0.05mm enemmän kuin autoon menevässä laatikossa. Tuo perän välys saa kelvata mulle, eli en edes jaksanut vaivatua tarkistamaan.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/uusia2/

Downpipen hitsauksen aloitin tänään. Saapa nähä miten mahtuu tulemaan pois jne. Ellei muuta niin ei se ainakaan ahdista.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/downpipe/
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mahtavaa, downpipe tuli hepattua läjään, vien tigattavaksi kunhan on ihan varmaa että sopii kunnolla. Tuli aika uskottavan näköinen, maavarakaan ei vähentynyt kuin ehkä pari senttiä ja putki mahtuu tulemaan poiskin ilman että mitään pitää purkaa. Jopa lootaöljyn vanhanmallista pitkää tikkuakin voi käyttää.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/downpipe2

Vielä pitäisi keksiä miten liittää loppuputkisto. Teen ilmeisesti niin että hommaan pitkän vaimentimen missä toisessa päässä 3,5" "holkki" ja toisessa 3" ja loput pakoputkesta 3". Pitäisi löytää myös pelkkä 3,5" holkki että saan dp:n liitoksen tulipellin alla tehtyä, tuuppaa olemaan vaan vähän harvinainen koko ilmeisesti...

Eturipustuksetkin tuli asenneltua ja alkaa näyttämään autolta taas. Illalla sain kytkimenkin (215mm :( ) että huomenna pääsee sitäkin asentamaan.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

näyttää hyvälle ja noista putkikuvista sain inspiraatiota omaan putkirojektiin joka lojuu tallin nurkalla...

Alkuputki tulee hastista, mutta loppu 3" mustaa :?

Ite oisin tehnyt ratkaisevan virheen, mutta onneksi en kerennyt alottaa rojektia...

Mitä ootte muuten mieltä tarviiko tuo alkuputki semmoista "jousto" osaa, näyttää kaikissa nykyautoissa olevan semmoiset...

käykö toi sun laippa vanhaan mitsuun ? vaiko ei...

Ja eikös sen loppuputken 3.5" -> 3" voi hoitaa kartiolla... hastikartioita kyl löytyy...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Itekin vielä harkitsen teenkö loppuputken mustasta vai rosterista. Rosterinen taitaa pitää metallista ääntä, ja mä kun haluan sen saabin matalan ruplatuksen.
saabracing kirjoitti:Ite oisin tehnyt ratkaisevan virheen, mutta onneksi en kerennyt alottaa rojektia...
Jaa minkä virheen oisit tehnyt? Entä onko muuten jotain huomattavaa/erikoista konehuoneen loppua kasattaessa mitä en mahdollisesti ite ole hokannut?

Mä ostin 15 eurolla rst-jouston, kun halvalla sai :) Saa nähdä pistänkö sitä kiinni mutta valmiina sellainen on. Satkun kone kun liikkuu lähinnä poikittain niin se liike ei ole kyllä kovinkaan paha putkistolle. Putken pitäisi lähinnä pystyä kiertymään.

Laippa ei taida käydä vanhaan mitsuun. Lähtökin on aika iso, 89mm.

Vielä kun jostain löytäisi noita kartioita. Romuliikkeillä kun varastokirjanpito on vähän heikkoa :) Jos jollain on tiedossa mistä saisi tarpeeksi ison kartion niin olisin tiedosta kiitollinen.

Vähän herkkua loppuun, alkaa näyttää jo uskottavalta. 80e maksoi.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/letkut/
Vastaa Viestiin