Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Keksisinkin jo. Valokatkaisin irti niin sieltä pienikätinen pääsee käsiksi releisiin. Vaihdoin releen/releet konehuoneen releen kanssa ja mittailin. Aivan sama tulos eli tuskin rele on viallinen.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Starttivikaan lähtisin nyt tutkimaan johtonippua moottorinohjausboksilta starttireleelle/sähkökeskukseen. Tässä ei ole käynyt auton tekniikka varmaksi, mutta oletan että on 1.9D josta olet aiemmin kysellyt. 1.9D:n moottoriohjausboksihan on oikean etulokasuojan sisällä, sisälokasuoja irti. Kiinnostava piuha lähtee moottoriohjausboksin isommasta liittimestä, pitäis olla valkoinen punaisella raidailla ja muita johtoja on paljon. Boksien välillä ei ole väliliittimiä, ainoastaan boksien päissä liittimet.
Mahdollinen vikapaikka myös moottoritilan sähkökeskus, oisko sen piireissä jotain mikä "häiriköi" starttireleen napaa. Johtovikaa kyllä todennäköisempi.
Kun kerran hyppylangalla käy niin CIM (ajonestot poistuu, start asento tunnistuu) ja moottoriohjaus vois olla ok (käy ja antaa järkevältä vaikuttavan vikakoodin). Mutta mikään ei tietenkään ole varmaa.
Saabwisonlinesta löytyy kuvaa starttipiiristä:
https://saabwisonline.com/images/9440/img-f6/f6e01d.jpg
https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/3 ... onents-37/
Se kojetaulun naksuva rele on varmaan +54 -piirin rele, meni pois päältä kun avaimen käänsi start-asentoon ja takas päälle kun avain palas on-asentoon.
Helppo ratkaisu jos vika ei ala löytymään on pistää starttikytkin kojelautaan, kytkimellä maadoittaa starttireleen 86-navan.
Komea kytkin : https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000022306
Mahdollinen vikapaikka myös moottoritilan sähkökeskus, oisko sen piireissä jotain mikä "häiriköi" starttireleen napaa. Johtovikaa kyllä todennäköisempi.
Kun kerran hyppylangalla käy niin CIM (ajonestot poistuu, start asento tunnistuu) ja moottoriohjaus vois olla ok (käy ja antaa järkevältä vaikuttavan vikakoodin). Mutta mikään ei tietenkään ole varmaa.
Saabwisonlinesta löytyy kuvaa starttipiiristä:
https://saabwisonline.com/images/9440/img-f6/f6e01d.jpg
https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/3 ... onents-37/
Se kojetaulun naksuva rele on varmaan +54 -piirin rele, meni pois päältä kun avaimen käänsi start-asentoon ja takas päälle kun avain palas on-asentoon.
Helppo ratkaisu jos vika ei ala löytymään on pistää starttikytkin kojelautaan, kytkimellä maadoittaa starttireleen 86-navan.
Komea kytkin : https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000022306
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Miksi vaihoit akun?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Sinällään hieman outoa että kyseessä olisi johtovika. Toimi täysin moitteetta siihen asti kun oli hetken virrattomana?! Kokeilin tuon releeltä suoraan miinusnapaan niin rele naksahtaa mutta ei starttaa. Sitä ei kait oikein voi niin väärin kokeilla? Eli meinasin juuri tehdä sen ohituksen napilla. Starttireleelle tulee jatkuva virta kuin pitääkin mutta on-asennossa kahden navan välille tulee virtaa 8,7v mitä ei ilmeisesti pitäisi tulla?? ja kun starttaa tuo ei muutu.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Oletko koko ajan mittaillut jännite-eroa releen napojen välillä?
Joko tiedät mikä jännite noissa navoissa on auton runkoon nähden? Onko releen kannalla maadoitus siellä, missä pitää (jännite-ero runkoon 0 V) ja akkujännite siellä, missä pitää (jännite-ero runkoon 12 V)?
Joko tiedät mikä jännite noissa navoissa on auton runkoon nähden? Onko releen kannalla maadoitus siellä, missä pitää (jännite-ero runkoon 0 V) ja akkujännite siellä, missä pitää (jännite-ero runkoon 12 V)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Eihän tässä kuitenkaan ole mitään jälkiasennus ajonestoa/hälytintä?
Kokeilitko hyppylankaa startin päässä vaiko releen päässä?
cc kirjoitti: ↑Ma Maalis 01, 2021 20:16Jos hypppylangalla käynnistyy niin relevikaa vosi epäillä vaikka naksuukin. Yleismittari tai virtakynä käteen. Sähkökeskuksen puolella voi tarkistaa että releen kannan napaan 85 tulee jännite kun virta-avain ON-asennossa, mittauksessa mittarin toinen johdin runkoon ja automaatissa vaihde P tai N. Sitten mittaus 85 ja 86 väliin ja tässä pitäisi olla jännite kun virta-avain START asennossa. Jos edelliset ok niin vahva veikkaus releelle. Releen napojen 85-86 välillä pitää olla joku ohmi vastusta mutta tietenkin johtava (käämi). 30-87 ei saa johtaa vapaana, mutta pitää johtaa kun 85-86 välille antaa jännitteen.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Ei ole jälkiasennuksia tietojeni mukaan. Startilta suoraan käynnistyy mutta releeltä kokeiltuna ei starttaa.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Mittaukset olen tehnyt niin eträ rele pois ja navoista.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Eli, kun releen päästä antaa +12v siihen startille menevään johtoon niin ei starttaa?
Saatko mitattua sen johdon releeltä startille?
Ja tarkistettua startin pään liittimen, onko kunnossa?
Saatko mitattua sen johdon releeltä startille?
Ja tarkistettua startin pään liittimen, onko kunnossa?
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
85 ja 30 kun yhdistää johdolla niin käsittääkseni pitäisi startata mutta ei starttaa. Akusta kun otan virran suoraan starttiin niin starttaa hienosti.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Napaan 30 tulee + 12v ?
ja ko. rele naksahtaa kun avaimen kääntää start asentoon?
Rele pois ja 30 ja 87 hyppylanka starttaako siitä?
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Napaan 85 tulee tulee 12,04v napaan 30 ei mitään. Startata ja mitata en yksin pysty. 85 ja 87 kun yhdistää ni starttaa.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Nyt näyttää selkeemmältä, minun ajatuksissa hyppylanka oli siinä helpoimmassa paikassa mihin itse sen olisin laitanut, kannan napojen 30 ja 87 väliin. Oletin että kannan 30-napaan tulee jatkuva jännite kuten pitäis, ei näemä pitäs olettaa mitään:-(.
Mutta kun ei tule niin ei siinä relekannan ja akun välissä ole muuta kuin kuvassa näkyvä maxi-sulake ja sitten mitä on itse sähkökeskuksen sisällä johdotusta. Eli maxi-sulake 31 nyt ensin tarkistukeen, Napaan 85 jännite tulee toisen sulakkeen takaa,
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Joo, eli virta kulkee startille.
Mutta älä toista tuota (85 ja 87 kun yhdistää ni starttaa), ettet polta mitään.
85/86 navalla ohjataan relettä, joka hoitaa ison virran.
Re: Startti mykäksi akun vaihdon jälkeen
Olisiko akkua vaihtaessa jäänyt / lähtenyt jokin njohto irti siinä akun pluskengän maastossa. Katkein on releen 30 ja pluskengän välissä. Noita relekokeiluja ei kannata jatkaa, kohta nousee kallissavu...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99