Aamulla Mustan akku näytti 12.84 V lukemia. Sitä samaa nyt näyttänyt parikin kertaa vuorokauden levon jälkeen, joten julistan ongelman selätetyksi. Handsfree toimii FM-lähettimen kautta kuten musankin välittäminen äänentoistolaitteille, joten olkoon siellä toimimaton pulikka, en tarvitse häntä.
Skoda kävi Laakkosella ja lukemalla 28209 km on suoritettu ensimmäinen huolto. Moottoriöljy + suodatin, raitisilmasuodatin lisätyönä, akkutesti, vikamuistin luku, etututkan kampanjapäivitys ja valohoitoa. Vikamuistiin ei ollut jäänyt kuin etututkasta merkintä, se oli silloin kun auton keulassa oli pari senttiä jäätä kauttaaltaan, kun herjasi. EPC-valon vilkahtelu oli kuittaantunut itsestään, kuulemma tietyn käynnistyskertamäärän jälkeen jos ei uusiudu tai jää päälle, niin häviää vikamuistista. Tämä Skoda ei vaan tykkää erittäin kosteista keleistä näköjään. Lisäysöljyä en saanut kaupan päälle, mutta olivat vähän alentaneet hintaa kuitenkin. No nyt sitä on kaksi litraa, joten lisättävää riittää.
Mitäpä tuosta muuta voi sanoa, auto on luonnollisesti täydessä iskussa noilla kilsoilla. Ajelin sitten viime syksyn ekan kerran n. 10 km tänään, tuntui hyvältä ajaa, vaikka en edelleenkään pidä dsg-laatikosta, ihan paska. Honda tai Volvo koska tahansa mieluimmin. Tunnoton valtamerilaiva, Superb. Kysäisin, että joko seuraavassa huollossa vaihdetaan laatikon öljyt. Ei kuulemma vaihdeta. Koskaan

Tässä on jo niin kehittynyt dsg, ettei sen huolto-ohjelmaan kuulu öljynvaihtoa. Sanoin huoltoneuvojalle, että "tiedätkös mitä tuollaisesta yleensä seuraa". Vastasin itse, että "katastrooffi". Naureskeli vaan. Lisäsin vielä, että täytyy takuun loppumisen jälkeen hävittää auto todella nopeasti, katseli, että olinko tosissaan. Jo vain. No, pitää tutkia, onko tuossa pohjaproppua tai mieluimmin öljytikkua tai tarkastusreikää tai jotain, vaihdan ite jos vaan käy päinsä
Niin joo, Superbin huolto kustansi 291.47 euroa. Seuraavassa huollossa, joka on isompi, vaihtuu ainakin sytytystulpat lisäksi, muusta en ole ihan varma. Luulisi että jarrupaloilla ja levyillä vetelee sinne sadan tonnin kieppeille, kuten edellisilläkin, vaikka tuo tuollainen mastodontti onkin. Senhän näkee sitten, jos niin pitkälle uskaltaa.
Huomenna voisi ulostaa Mustan ja ajella Saabin takaisin talliin, jospa siihen kesärenkaat pyöräyttäisi alle, niin pääsisi noista karmeista kitkoista eroon. Seuraava työpäivä on vasta maanantaina, joten voisin harkita ylihuomenna taas talliauton vaihtoa ja Volvon oikean etuoven purkua, että mikä siellä kolajaa.
Vaan tämä tarina on hyvä päättää kuvaan Mustan sydämestä, on se kauniisti koteloitu

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634