Automaatista..?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Automaatista..?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin, taas kaivataan tietoa. ( ZF Laatikko )

Vaihdelaatikon kupeeseen tuleva turbon paineletku...???
Mikä tarkoitus tällä on..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Siis tarkoitatko paksua kumiletkua joka tulee intercoolerin jälkeen ahtopuolelta vaihdelaatikon vasempaan alalaitaan ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

loota haistelee reijän kautta moottorin vääntömomenttia:
modulaatiopaine muodostaa simuloinin moottorin vääntömomentista,johon käyttöelementtien vaihtamistoimenpide pitää sovittaa!
moottorin pienellä vääntömomentilla vallitsee käyttöelementtien kytkeytymisessä matala kytkeytymispaine,kun taas sulkeutumispaine on korkea moottorin vääntömomentin ollessa suuri.
koska moottori voi saavuttaa suuren vääntömomentin matalalla kierosluvulla,on modulaatiopaineen tehtävänä vahvistaa käyttöelementtien
sulkeutumispainetta myös tässä vaiheessa! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Huh, aikamoinen ruuneberi! :D Hyvä tietää, että tollanenkin letku kannattaa pitää ehjänä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

jos kyseistä letkua ei ole,kertooko se onko kysymyksessä turbon tai iivarin laatikko?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ecopower kirjoitti:loota haistelee reijän kautta moottorin vääntömomenttia:
modulaatiopaine muodostaa simuloinin moottorin vääntömomentista
Mielestäni tämä lainaus ZF-korjaamokäsikirjasta ei (ainakaan suoraan) selitä ruiskun ja turbon laatikon toiminnan eroa, modulaatioventtiilihän on molemmissa laatikoissa.

Virtauskaaviossa "Asento D 4-vaihde, täyskaasu, turbomoottori" näkyy alasvaihtoventtiiliin 4-3 (21) vaikuttava paine, jota ei muissa kuvissa näy. Liekö tuo sitten se ahtopaine?

Ainoa kohta missä vianhakutaulukossa mainitaan ahtopaine on "Moottori ryntää ylikierroksille alaspäinvaihtamisessa 4-3" -> Väärä ahtopaine. Liian matala. -> Tarkasta paineletku

Sopisiko tässä arvata, että ahtopaine estää vaihtamasta neloselta kolmoselle tilanteessa, jossa ilman ahtopainetta jo vaihdettaisiin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin tämä letku siis vaikuttaa aivan ilmeisesti tuohon vaihto
tilanteeseen...( nykäys )

Kun tonnari tekee seuraavaa...
Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!

Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
Kyllähän sen pitäisi vaihtaa nätisti lämpimänäkin ylös ja alas, vaikka ajelisit rauhallisesti niin ettei ahtoja tule. Taas arvaus: ei ole tuosta letkusta johtuva vika.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Voisiko tuo öljyn viskositeetti muuttua noi rajusti.

Vai olisiko moottorin kumityynyt jotenkin vialliset..?
Kylmänä kumi olisi jäykkänä, kun taas lämpöisenä veltompi..?
No tuo oli taas oma teoria.... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
Kyllähän sen pitäisi vaihtaa nätisti lämpimänäkin ylös ja alas, vaikka ajelisit rauhallisesti niin ettei ahtoja tule. Taas arvaus: ei ole tuosta letkusta johtuva vika.
Tuota tuota niinhän se vaihtaakin...!
Mutta ei sitä aina voi niin rauhallisesti ajella, ja pitäisihän sen toimia
siedettävästi ahtojenkin kanssa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Tuota tuota niinhän se vaihtaakin...!
Mutta ei sitä aina voi niin rauhallisesti ajella, ja pitäisihän sen toimia
siedettävästi ahtojenkin kanssa...?
Eikös se pyri vaihtamaan nopeammin kun kuormitetaan. Sinä nyt vaan kuormitat niin kovaa, että vaihtaa tosi nopeasti :-)

Minulla ainakin 3-4 vaihto tuntuu menevän sitä nätimmin, mitä kovempaa polkee - sikäli kun nyt viime kesältä muistan.

Oletko kokeillut toista vastaavaa autoa ja verrannut vaihtamisia? Kuinka kovasti se sitten tökkii lämpimänä vaihdoissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lähinnä tuo vaihtaminen 60km/h:n nurkilla tuntuu muuttuvan
terävämmäksi ajoi miten tahansa ( kun kelit tai auto on lämmin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla oli vastaavanlaista probleemaa viime talvena ja vielä keväälläkin. Kylmänä vaihdot sujuivat käsittämättömän sievästi, mut ku kone ja laatikko lämpes, niin alkoihan vaihdot tuntumaan. Varsinkin 3-4 vaihto rytkäsi aika rajusti, mutta vaihdot olivat teräviä millä hyvänsäkin vaihteella.. Uudet öljyt oli laatikossa, joten öljystäkään en vikaa lähtenyt hakemaan. Ajossa laatikko reagoi ärsyttävän herkästi kaasun painallukseen ja heitti helposti pienempää silmään. Jossain vaiheessa sitten aloin tutkimaan kickdown vaijerin säätöä ja säätöhän oli aivan päin peetä :!:
Otin ja säädin vaijerin ja lähdin kokeilemaan vieläkö laatikko toimii. Yllätys oli melkoinen, kun hoksasin nykivien vaihtojen kadonneen 8O Nyt pelittää todella pehmeästi eikä pistä pienempää jos vähän joutuu poljinta painamaan alemmas. Kannattaa siis tarkistaa toi vaijeri, mikäli et sitä vielä ole tehny...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tosta alusta poimittua, mikä hiton letku oikein on kyseessä, kun mun kahdessa automaatti tonnarissa ZF4HP18 lootalla olevasta en tollaista oo nähnyt. :?: Vaikka turbo pelejä onkin.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun tonnarissa on sellainen silikon letku joka lähtee imusarjan putkesta
( alumiininen putki ) heti turbon jälkeen, ja tämä letku menee laatikon
oikeaan yläkulmaan.

Kaaviokuvista selvisi että tämä alipaine/paine tekee vastapainetta
näille vaihtoventtiileille, jotenkin se tästä letkusta vaistelee vääntöä
tai jotai muuta sellaista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin