https://m.nettiauto.com/saab/9-3/11162103
Itseä jotenkin karmii ajatus korjauttaa jos ongelmia tulee

Mitä ongelmia voisi odottaa ja miten voisi ennakoida?
Mitä mieltä porukka on onko tässä nelivedossa ylipäätään järkeä?
Mun nelikosta lopetti haldex toimintansa. Pumppu, suodatin ja tiiviste kustansi noin 350 €. Sitten vielä se reipas puoli litraa öljyä. Joten ei mitään kallista lystiä. Silloin kun ostin tuon, niin vaihdettiin kaikki öljyt (moottori, loota, haldex, perä ja "etuperä". Onneksi talvella oli paljon hyviä nelivetokelejä.
Samoja kokemuksia, tosin jo 7,5 vuotta sama xwd alla. Kolmet tasosäädöt meni, kunnes kyllästyin ja vaihdoin bilstein+eibach -settiin.Saltsi kirjoitti: ↑Ma Huhti 26, 2021 19:54Itse nyt puolitoistavuotta XWD:llä ajaneena en kyllä etuvetoiseen enää menisi takaisin, tuo ajolinja on vaan niin mukava. Ei mitään etuvedon vetelyitä missään tilanteessa ja talvella pistää perää sivuun kivasti kun on takavetopainotteinen. Omassani ELSD varusteena.
Toin ruotsista 198tkm ajettuna, nyt 220tkm mittarissa, nelivedon kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Perusvika eli hajoilevat tasonsäätöiskarit vaihdoin korvaussarjaan. SAI -systeemi piti fiksata myös, taitaa olla kaikissa nelikoissa -09 alkaen tämä. Venttiili ja pumppu jotain 300-400e välillä töineen, vuosi mennyt ongelmitta fiksauksen jälkeen. Pahin ongelma mun autossa on ruoste, takakaaret alkaneet kukkia ja pitäisi pohja hiekkapuhalluttaa ja ruostesuojata jos meinaan vielä pitää. XWD:ssä bensatankki on vuorattu suojapellillä, joka on käytännössä ruostunut pois kokonaan, näyttää vain rumalta kun alle kurkkaa.
Mahdollista korjattavaa toki on paljon enemmän, jakolaatikko, kardaaniakseli, vetoakselit takana, vetoakselien kumit, perä, tasonsäätöiskarit, sai-järjestelmä (Secondary Air Injection).
Oikeastaan tuon elsd:n huomaa selvimmin vain leikkihommissa, kun ajelee ilman ajonvakautusta ja vastaheitosta painonsiirtymässä veto pysyy kokoajan. Ns. normiajossa sen olemassaolo on huomaamaton, kun kuitenkin vetoluistonesto hoitaa senkin tehtäviä hyvin.