Tyhjäkäynti korkealla
Tyhjäkäynti korkealla
Juuri kun kuvittelin, että sain tuon poliisiauton kuntoon niin mitä vielä. Ongelmana on tyhjäkäynti kierrokset, jotka nousevat 1500 rpm paikkeille. Taustatarina löytyy osoitteesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14178
Asiaan:
Kun kone lämpiää normaaliin käyntilämpötilaan, tyhjäkäynti nousee 1500 rpm paikkeille. Kylmänä ja vielä haaleanakin kierrokset selvästi alle 1000 rpm. Jos käyntilämpöisen moottorin sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen, kierrokset asettuvat ensiksi oikein, mutta noin 5 sekunnin kuluttua, nousevat taas tuonne 1500 kohdalle. Jos kierroksia käyttää nopeasti 3500-4000 paikkeilla, tyhjäkäyntikierrokset putoavat ensiksi oikealle tasolle, mutta taas noin 5-8 sekunnin kuluttua ollaan 1500 tietämillä.
CE ei pala.
Mikä ihme tota vaivaa?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14178
Asiaan:
Kun kone lämpiää normaaliin käyntilämpötilaan, tyhjäkäynti nousee 1500 rpm paikkeille. Kylmänä ja vielä haaleanakin kierrokset selvästi alle 1000 rpm. Jos käyntilämpöisen moottorin sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen, kierrokset asettuvat ensiksi oikein, mutta noin 5 sekunnin kuluttua, nousevat taas tuonne 1500 kohdalle. Jos kierroksia käyttää nopeasti 3500-4000 paikkeilla, tyhjäkäyntikierrokset putoavat ensiksi oikealle tasolle, mutta taas noin 5-8 sekunnin kuluttua ollaan 1500 tietämillä.
CE ei pala.
Mikä ihme tota vaivaa?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Sorry ei tuohon vielä vastausta. Omassa -91 16v:ssä on aivan sama vika. Vaihdettu on lamba, lisäilmavena. IMM toimii, arvot kohdallaan, alipainevuotoja ei ole. Kärry oli viimme syksynä Olarin käyntitohtorilla joka ei muuten melkein kolmen tunnin syynäämisen jälkeen keksinyt muuta kuin keskusyksikkö "vuotaa"(maksoin muuten huikeat 20euroa). Täytyy kokeilla toisella yksiköllä kunhan lumet sulaa ja taas motivoidun satkun leimaamiseen.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kuulostaa todella paljon lämpöanturivialta. Onko tarkistettu/mitattu toiminta? Jos näyttää jatkuvasti kylmää konetta tai ei arvoa ollenkaan (jolloin simuloidaan muistaakseni jotain puolilämmintä), niin antaa liian rikasta seosta moottorin ollessa lämmin. Tällöin tyhjäkäyntikierrokset nousee, kun seosta yritetään liiasta rikastuksesta huolimatta pitää sopivana ilmaa lisäämällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kieltämättä kuulostaa loogiselta. Voisihan sen vaihtaa. Toisaalta asentaja Olarin Länsiautolta mittäsi anturin ja kuulemma antaa oikeita lukuja.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Maanantaina motivoiduin taas poliisiautoa rassaamaan. Ajoin auton lämpimäksi, jolloin kiekat taas nousi 1500 rpm paikkeille. Otin kokeeksi lämpötila-anturin piuhan irti. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin, kierrokset ei noussu korkeammiksi, eikä laskenutkaan. Lämpötila-anturi näytti 326 ohmia, joka on ohjearvojen sisällä. Anturin maajohto on ehjä, samoin piuha LH-boxille. Pitääkö jo ruveta etsimään toista LH-boxia? Jos boxi ei saa lämpötila-arvoa, se kuvittelee LH 2.4:ssä lämpötilaksi 45 astetta. LH 2.2: ssa oletusarvo on 20 astetta.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm