Iski pikkanen autokuume kun tuo Kian EV6 julkaistiin. Kuumottaisi varsinkin tuo GT-malli, mutta järki sanoo suunnilleen "mitä v***ua" . Tuo GT-line, nelivetoisena isommalla akulla, olisikin sitten jo ihan järjelläkin kohtuullinen... Tuleeko sähköautoilijoilla mitään erikoista mieleen puolesta/vastaan?
Siis tämä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a81efb7000
Nimimerkillä tarjouspyyntö jo vetämässä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
EV6 on ainakin omasta mielestä hieno auto ulkonäöltään ja tekniikaltakin on kovat odotukset, pitäisi olla markkinoiden nopeinta latausta tarjolla ja rangekin oikein riittävä, ja nyt vähän jo kosiskellaan Teslankin ostajia tolla kiihtyvyydellä..
Mielestäni erittäin mielenkiintoinen tuote, käyn varmasti tutustumassa kun tulee saataville.
Kyllä munkin silmään tuo EV6 näyttää kuvissa aika hyvältä. Livenä sen sitten vasta näkee miten oikeasti miellyttää. Perä on varsinkin ihan persoonallisen näköinen ja ymmärrän että se ei miellytä kaikkia.
Propsit pitää antaa Kialle siitä että tuota ei ole lähdetty detaljeilla yrittämään katumaasturimaiseksi, vaan on tehty aika rehellisesti henkilöauto. Olkoonkin vähän perinteistä korkeampi.
Ioniq 5 on kyllä myös kuvien perusteella ihan kivan näköinen.
EV6 perä ei itselle ihan iske mutta kyllä kumpikin id.4:n muotoilussa voittaa. Hyundaissa on jotain Lancia Deltaan viittaavaa joka puhuttelee omaa silmää.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
KIA ev6 GT? Muuttaa omaa käsitystäni KIAsta, kun lukee että 72000 hinta, sähköneliveto ja 585hp/740Nm
Ja latausteho 239 kW? Isoin laturi mitä olen Suomessa nähnyt oli 150 kW ja siinäkin se kahva ja kaapeli painaa ihan kiitettävästi kun sellaista paloletkun kokoista kuparia laittaa autoonsa kiinni, eikä oma auto siitä ottanut vastaan kuin 28 kW sillä kertaa
Tuossa on nostettu latausjännitettä jotta saadaan kW:ja läpi tehokkaammin. Nopeasti vilkaisten standardi tukee jännitettä välillä 200-1000V joten samalla kaapelilla saadaan 150-400 kW. Noissa kaapeleissa on muuten myös jäähdytys
Uusin standardi tukeekin jo 600A/1,5kV eli 900kW teoreettista maksimitehoa...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Viimeisen vuoden aikana on selvästi nuo lataustehot nousseet sähköauton markkinoinnissa kärkisijoille kiihtyvyyden ja rangen rinnalle. Se on vähän huvittavaakin, kun kuitenkin suurin osa autoista tuskin koskaan näkee käytännössä tuollaisia yli 200 kW:n lataustehoja, koska lataukset tapahtuu pääasiassa pidempien seisokkien aikana eli öisin, työpäivän aikana jne, jos ja kun ranget on 400 km luokkaa. Ja lisäksi tosiaan se yli 200 kW toteutuva latausteho vaatii siihen kykenevän pikalaturin, joka vielä todennäköisesti jakaa kuormaa useammalle pistoolille, eli kun lataat muiden kanssa yhtäaikaa, saat rajoitetusti tehoa. Lisäksi akun lämpötilan ja varaustason pitää olla oikealla tasolla, että tuollaisia virtamääriä voidaan syöttää patteriin.
Latausaseman operaattorin kannalta tehomaksut sekä isojen tehojen lataustekniikka ovat merkittävä kuluerä, joten se kaikkein nopein latausteho voi myös maksaa reippaasti enemmän kuin vaatimattomampi teho. Esim. tällä hetkellä meidän lähi-K-Kaupassa K-Lataus maksaa teoreettisella 22 kW teholla 2 snt/min ja 50 kW teholla 20 snt/min. Hinta on siis kymmenkertainen, mutta teoreettinen latausnopeusero alle 2,5-kertainen. Teoreettisella maksimiteholla sähkö maksaa siis 5,5 snt vs. 24 snt per kWh. Jos sama suhteellinen hintaero olisi 50 kW:n ja 150 kW:n välillä, eli tehon kolminkertaistaminen maksaisi taas 10x hinnankorotuksen, maksaisi sähkö 150 kW:n latauksella jo 80 snt/kWh. Siinä kohtaa alkaa bensa-autoilu olla halvempaa kuin sähköautoilu.
Teknologian kehitys tullee auttamaan tässäkin, voi hyvin olla että 10v päästä puolen megawatin latausteho on käytännössäkin arkipäivää valtateiden liikenneasemilla, mutta toistaiseksi nuo luvut on vähän boostailua. Ihan sama kuin kiihtyvyyslukujen kanssa, eli kuka tarvitsee tai käyttää kiihtyvyyttä alle 4 sek nollasta sataan?
Sinänsä kuitenkin kiva että autonostajien latausaika-ahdistus huomioidaan tekniikan kehityksessä, mutta pettymys voi olla suuri jos on maksanut ekstraa jotta saa 250 kW lataustehon autoonsa, ja koskaan ei näe akkuun pukattavan yli 100 kW:n tehoa itsestä riippumattomista syistä. Tai valitsee aina alemman tehon koska se riittää ja sähköä saa järkevämpään hintaan.
On noissa kovissa lataustehomahdollisuuksissa se hyvä puoli, että niiden kanssa sen ABC-stopin voi ehkä reissatessa korvata oikeasti tankkaustaukoa vastaavan pituisella lataustauolla, vaikka maksaisikin enemmän, jos myös yberlatureita pölähtää teiden varsille. Ja jos sillä taklataan se perinteinen skenaario, että pitää olla dieselauto erikseen koska sillä voi vetää Turun tuomiokirkon Leville kerran vuodessa yhden pysähdyksen taktiikalla, niin se voi poistaa merkittävän miinuksen moneltakin ihmiseltä. Nyt se on toki vielä helposti lisäveloitettava optio autossa, mutta eiköhän tuokin yleisty vähitellen etenkin isommissa (=matkamukavammissa) kulkineissa ja voi käytettyjen markkinoilla olla jonkinasteinen myyntivaltti jatkossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Teslan osalta löytyi nopeasti tällaisia käppyröitä:
Eli ei se lataaminen suinkaan tapahdu täydellä teholla edes puolta aikaa.
Luulisin että noita kaikkein kovimpia tehoja suunnitellaan enemmän raskaan liikenteen kuin henkilöautojen lataukseen
Teslahan on tässä jo jäljessä näitä uusimpia, joissa käytetään 800V jännitettä, Teslan systeemi on rakennettu 400V standardille, jota hieman venytetään, että saadaan huippupiikit latauksiin, omasta mielestäni vähän markkinamiesten juttuja.
Ioniq5 on tuolla 800V systeemillä ja vetää lupauksien mukaan 15min aikana latauksen 20->80% ja siinä ei lataus laske alle 180kW missään vaiheessa, kun esim Teslalla ollaan loppuvaiheessa jo siellä 50kW paikkeilla.
On tolla matkanteossa iso vaikutus, että miten nopeasti sieltä elektroneja syötetään, alkaa tollanen perus type2 hatuttamaan aika nopeasti, kun tulee 50-100km tunnissa.
Iski pikkanen autokuume kun tuo Kian EV6 julkaistiin. Kuumottaisi varsinkin tuo GT-malli, mutta järki sanoo suunnilleen "mitä v***ua" . Tuo GT-line, nelivetoisena isommalla akulla, olisikin sitten jo ihan järjelläkin kohtuullinen... Tuleeko sähköautoilijoilla mitään erikoista mieleen puolesta/vastaan?
Siis tämä: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a81efb7000
Nimimerkillä tarjouspyyntö jo vetämässä
Nonniih, pappa otti ja tilasi tuon GT-linen nelikkona ja isommalla akulla. Saas nähdä mitä tuleman pitää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S