'98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
'98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Nyt kahtena aamuna peräkkäin, puolilämpimällä koneella, ja täsmälleen saman kylmäaseman pihassakin tehnyt kolkki jännän tempun. Molemmilla kerroilla taustalla on se, että auto on käynyt hetken tyhjäkäyntiä paikallaan. Kun lähden liikkeelle, saattaa yhtäkkiä tempaista kierrokset johonkin 2000-3000 nurkille. Auto liikkuu iloisesti kaasua painamatta. Kestää muutaman sekunnin, saattaa tehdä tuon uudestaan, mutta muutaman kerran jälkeen loppuu itsestään. EIkä toistu enää koko päivän aikana. Kaasupolkimessa ei tunnu "tyhjää" kuten cruisen ollessa päällä, joten en usko läpän jumittavan ... ja mielestäni nousee korkeammille kierroksille kuin mitä olen itse liikkeelle lähtiessäni käyttänyt, joten tyhjäkäynnin säädin jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi. Mutta mikä sitä yhtäkkiä noin alkaa ominpäin ohjaamaan? Vikavalo ei syty.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Ainakin jotkut noista tyhjäkäyntiventtiileistä toimii niin, että ilman virtaa (=vikatila) se on auki jonkin verran, kun taas sitten pienellä duty cyclellä se menee kiinni ja taas siitä dutyä nostamalla aukeaa toiselta puolelta enemmän. Eli tällä toiminnalla varmistetaan se, että auto pysyy ainakin jonkinlaista tyhjäkäyntiä, vaikka se venttiili olisi virraton tai kuollut.
Eli voisi olla ehkä siitä kyse (en ole varma nostaisiko se kierrokset noinkin korkealle?), tai sitten ihan vaan perinteinen eläväinen imuvuoto jossain muualla.
Eli voisi olla ehkä siitä kyse (en ole varma nostaisiko se kierrokset noinkin korkealle?), tai sitten ihan vaan perinteinen eläväinen imuvuoto jossain muualla.
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Hassua vaan jos imuvuoto osuis noin loogisesti, suhta samoihin koneen lämpöihin kerran päivässä. Eilen tilanne oli se, että töihin pari kilsaa tultuani näin tutun tuossa firman kylmäasemalla ja pysähdyin siihen hetkeksi juttelemaan. Tänään tankkasin siinä, ja jätin auton käyntiin tankkauksen ajaksi. Molempia tapauksia yhdistää tuo puolilämmin kone ja pitkähkö tyhjäkäynti. Imuvuotoja oon tuosta jo koittanut minimoida, vuosi sitten tyhjäkäynti oli pikkasen korkealla, epäilin tankin tuuletusta ja oikeassa olin. Tuohon vanhukseen en enää jaksa uutta solenoidia ostaa, joten tulppasin kaasuläppäkotelon liittimen ja johdin tankin tuuletuksen suoraan ilmanputsarin koteloon. Toisin sanoen, ennen ilmamassamittaria. Nyt tässä pohtiessa tuli mieleen, josko nuo bensahöyryt tekee IMM:lle hallaa, mutta tuskin ..? Ja vaikka tekisikin, miksi se ohjaisi kierroksia noin?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
^ Voisiko liittyä tankin korkin auki olemiseen käynnissä ja sitä kautta pa-höyryjen takaisinkierrätkseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
En usko, koska juuri tuo kierrätys ei mulla enää mene kaasuläppäkoteloon, vaan ilmanputsarin koteloon. Eli ennen ilmamassamittaria ja kaasuläppää. Tuo tuuletuksen solenoidi mulla ilmeisesti vuotaa, tai on koko ajan auki ja se piti tyhjäkäynnin päälle tuhannen. Muuten tyhjäkäynti on aina tasainen, eilenkin illalla heitin kahdensadan kilsan reissun tuolla eikä ainuttakaan oiretta sinä aikana.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Itellä juurikin teki tyhjäkäyntiventtiili tuota, piti jarrulla hidastaa vauhtia välillä. Ei ole iso homma vaihtaa.Audiojack kirjoitti: ↑To Huhti 29, 2021 19:37Ainakin jotkut noista tyhjäkäyntiventtiileistä toimii niin, että ilman virtaa (=vikatila) se on auki jonkin verran, kun taas sitten pienellä duty cyclellä se menee kiinni ja taas siitä dutyä nostamalla aukeaa toiselta puolelta enemmän. Eli tällä toiminnalla varmistetaan se, että auto pysyy ainakin jonkinlaista tyhjäkäyntiä, vaikka se venttiili olisi virraton tai kuollut.
Eli voisi olla ehkä siitä kyse (en ole varma nostaisiko se kierrokset noinkin korkealle?), tai sitten ihan vaan perinteinen eläväinen imuvuoto jossain muualla.
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Tää ajatus selittäis sitä, miks tuo vaihtaminen on niin leppoisaa ... kierrokset ei juurikaan putoa kun kaasun päästää. Loogisintahan olis että ajossa tk-säätimelle ei mitään syötetä. Jolloin tuo nollatilanne vois olla suht korkeilla kierroksilla, ja vaihdot on pehmeitä sen ansiosta.Audiojack kirjoitti: ↑To Huhti 29, 2021 19:37Ainakin jotkut noista tyhjäkäyntiventtiileistä toimii niin, että ilman virtaa (=vikatila) se on auki jonkin verran, kun taas sitten pienellä duty cyclellä se menee kiinni ja taas siitä dutyä nostamalla aukeaa toiselta puolelta enemmän. Eli tällä toiminnalla varmistetaan se, että auto pysyy ainakin jonkinlaista tyhjäkäyntiä, vaikka se venttiili olisi virraton tai kuollut.
Eli voisi olla ehkä siitä kyse (en ole varma nostaisiko se kierrokset noinkin korkealle?), tai sitten ihan vaan perinteinen eläväinen imuvuoto jossain muualla.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Jep, saahan siihen viis minuuttia menemään jos röökin polttaa samalla ... ei taida helpompaa vaihdettavaa osaa vaparikolkissa ollakaanRiikkaK kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 10:35Itellä juurikin teki tyhjäkäyntiventtiili tuota, piti jarrulla hidastaa vauhtia välillä. Ei ole iso homma vaihtaa.Audiojack kirjoitti: ↑To Huhti 29, 2021 19:37Ainakin jotkut noista tyhjäkäyntiventtiileistä toimii niin, että ilman virtaa (=vikatila) se on auki jonkin verran, kun taas sitten pienellä duty cyclellä se menee kiinni ja taas siitä dutyä nostamalla aukeaa toiselta puolelta enemmän. Eli tällä toiminnalla varmistetaan se, että auto pysyy ainakin jonkinlaista tyhjäkäyntiä, vaikka se venttiili olisi virraton tai kuollut.
Eli voisi olla ehkä siitä kyse (en ole varma nostaisiko se kierrokset noinkin korkealle?), tai sitten ihan vaan perinteinen eläväinen imuvuoto jossain muualla.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Kokeile joskus koputella jollakin sitä tk-moottoria silloin kun ne kierrokset huutaa. Itellä joskus tonnarissa tuollasta oiretta ja koputtelemalla kierrokset sain putoamaan ja vian paikallistumaan tk-moottoriin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Noiden kahden aamun jälkeen tuo ei vaan ole toistunut enää ... vaikeuttaa testaamista Toki, jos tuo aiempana esitetty teoria pitää paikkansa, niin periaatteessa jos nappaan liittimen tuosta irti, kierrosten pitäisi nousta. Se ainakin ratkaisisi, pitääkö tuo paikkansa
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Omituisesta kierrosten nousemisesta tuli mieleeni tonnarin lämpöanturivika, kierrokset saattoi saada palautumaan normaaliksi oven tai konepellin sulkemalla. Ja pysyvästi korjaantui lämpöanturin vaihtamalla. Tai ei ainakaan ole vika palannut, vaikka anturin vaihdosta on yli 17 vuotta.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 83#p556283
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 693#p99693
Toki ihan eri moottorinohjaus tonnarissa on, mutta samat peruslähtökohdat.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 83#p556283
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 693#p99693
Toki ihan eri moottorinohjaus tonnarissa on, mutta samat peruslähtökohdat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Onko? Turbotonnareista en tiedä, mutta vaparikolkki on Motronicilla, eikös tuota ole tonnarissakin ollut
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 2.0 vapari nostaa kierroksia itsestään
Lämpöanturivika oli minun 9000 Turbo 16 -87:ssä, jossa on LH Jetronic 2.2.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00