CE ja bosch LH 2.4.2

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
knif
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 19:48
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

CE ja bosch LH 2.4.2

Viesti Kirjoittaja knif »

nonii, nyt kaivataan jelppiä LH- jetronicin oireiluun.
Eli.
Saab 900 2,1i vm. 1993. aj. ~190tkm Check Engine valo syttyy noin 5 minuutin jälkeen auton käynnistyttyä.
Vaihdettu tähän menneessä; tyhjäkäyntimoottri, lambda-anturi.
Auto on käynyt Saab-merkkihuollossa ja sieltä tiesivät kertoa että vika-koodit vaihtelevat, jopa täysin mahdottomiin, koska kone käy muuten moitteettomasti.

seuraavaksi korjaamo ehdotti ECUn vaihtamista...

onko kellään ilmennyt moista?
Itse en ainakaan ennen ole vastaavasta tapauksesta kuullut, ja eivät ne merkkihuollon jepetkään tällaiseen ollut ennen törmännyt.

ideoita? harmi kun ei bosch jaa ilmaisia demo-ECUja.
(jo, CE-valon poistaminen on jo käynyt mielessä)
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Taistelin 89/90 2l 16i kat mallin kanssa. Oireina oli "CE" valon palaminen ajoittain, kunnes se sitten ei enää sammunnut, kuin satunnaisesti. Vikakoodit luettiin moneen otteeseen alipainevuotoa, lambdaa ja im. mittaria tarjoiltiin viaksi. Alipainevuotoja olin löytävinänikin, mutta 23.12.2004 auto alkoi käydä todella huonosti. Kävi niin rikkaalla, että palamatonta bensaa paloi katalysaattorissa. Im. mittarin johto auki, niin kävi paremmin. Sain uuden"käytetyn" im:n kohtuuhintaan. Vaihto ja testaus. Kävi heti kohtalaisesti, mutta boxi:n asettuminen kestää varmaan puoli tuntia. Nyt huomaa mm. sen, että käyntihäiriöitä ollut jo pitkään ja tyhjäkäynti tuli tasaisemmaksi. Ce valo on nyt pimeänä eikä näytä syttyvän pitkässä tyhjäkäynnissäkään. Pakokaasutesti paljastaa myös jotain, im.mittarin vika aiheuttaa joskus sen, että tyhjäkäynnillä ch arvo pikkuhiljaa hinautuu ylöspäin. Im. mittari pitää olla justiinsa samanlainen eli 3 viimeistä numeroa, (minulla 013), samat. Uuden saapi täällä Turun seudulla alle 300€:n, jos on tarvis. Jos saat lainaksi oikean tyyppisen, niin kokeile. Pakokaasutestiin ennen ja jälkeen.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Niin jäi sanomatta, että pikkasen matkaa taaksepäin on pari aihetta. Rampen 900i 16v kat toimii taas. Sitä aikaisemmin Rampen katti hajosi tai jotain sellaista.
knif
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 19:48
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja knif »

kiitos tästä, täytyypi kokeilla, ECU:n vaihto kun ei auttanut.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jos vikavalo sytyy 5, min koneen käynnistyksestä, niin katsoisin seuraavaksi ne maadoitukset ja ehkä lämpöanturin (se sininen mötikkä siinä imusarjan alla).
Lämpöanturin noin vastusarvot ovat: +/- 10%

-20C 14000 ohm
-10C 9000 ohm
0C 5800 ohm
10C 3800 ohm
15C 3000 ohm
20C 2600 ohm
25C 2000 ohm
30C 1700 ohm
80C 320 ohm.

Kaikkia ei tarvii testata :wink: . Riittänee kunhan vastusarvo muuttuu jotenkin lämpötilan funktiona. Mitatessa ota liitin irti ja mittaa anturista. Älä johdosta ettei vaan mene ECU rikki.

Paljonkos maksoi uusi/käytetty ECU.?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöanturi on joka tapauksessa helppo ja halpa vaihtaa vaikka ihan vaan varmuuden vuoksi. Omastani en autossa kiinni ollessa mittaillen saanut vikaa paikallistettua, mutta irrottamisen jälkeen vesihauteessa lämmittämisen yhteydessä mittaillen lukemat oli pääsääntöisesti ihan mitä sattuu, välillä tosin ihan oikeinkin.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... anturi.jpg

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=21437#2143
Viimeksi muokannut jus, Ke Touko 12, 2021 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tosta tulee ihan fyssanlabrat mieleen. Kahdet mittarit ja kaikkee. :P

Taidat olla oikeassa, lämpöanturi on halpa ja helppo vaihtaa. Ei ehkä kannata edes mittailla, muuta kuin mielenkiinnosta.

Motonet:
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???

En kyllä ymmärrä, miksi tossa on turbo16, koska sama anturi käyneen niin tonnisiin kuin OG-satkuihinkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
knif
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 19:48
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja knif »

Satku se vaan vieläkin oireilee. Katsastus edessä ja päästöarvot yli sallittujen. Auto majailee tällä hetkellä ruottin puolella joten hieman ongelmallista on täältä espoosta auttaa. Silti mukavaa jos uusia ideoita hietetään kehään. Kokeiltu jo:
Lambda-anturin vaihto, peräti 2 kertaa. Tällä hetkellä kiinni oleva speedpartsilta tilattu.
ECU:n vaihto, ei auttanut, joten alkup. kiinni uudestaan. (uuden hinta ~1600e)
tyhjäkäyntimoottori.
Katti on ehjä (toistaiseksi)
ilmamassamittariakin on kuulemma testattu toimivaksi.
niin ja kansipahvia ei kannata tarjota vaikkakin 2,1.


Lämpöanturi saa mennä seuraavaksi vaihtoon (olisi mennyt jo aikoja sitten mutta kun lämpöanturin ja minun työkalupakin välillä on sopivasti 1200km välimatkaa). Joten nyt kun en itse pääse siihen käsiksi niin senkin vaihto voi olla aika jännittävää. Eli jos joku B21x tai vastaavan koneen(OG900) omistaja, tai ihan kuka vaan, linkittäisi tai laittaisi maililla konehuoneesta kuvia niin huoltoohjeiden selostus ruotsiin sujuu ehkä näppärämmin.
(On vaikeaa selittää lämpöanturin sijaintia henkilölle joka ei tiedä mikä on venttiilikoppa, imusarja, kansi jne...)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

knif kirjoitti:Satku se vaan vieläkin oireilee. Katsastus edessä ja päästöarvot yli sallittujen. Auto majailee tällä hetkellä ruottin puolella joten hieman ongelmallista on täältä espoosta auttaa. Silti mukavaa jos uusia ideoita hietetään kehään. Kokeiltu jo:
Lambda-anturin vaihto, peräti 2 kertaa. Tällä hetkellä kiinni oleva speedpartsilta tilattu.
ECU:n vaihto, ei auttanut, joten alkup. kiinni uudestaan. (uuden hinta ~1600e)
tyhjäkäyntimoottori.
Katti on ehjä (toistaiseksi)
ilmamassamittariakin on kuulemma testattu toimivaksi.
niin ja kansipahvia ei kannata tarjota vaikkakin 2,1.


Lämpöanturi saa mennä seuraavaksi vaihtoon (olisi mennyt jo aikoja sitten mutta kun lämpöanturin ja minun työkalupakin välillä on sopivasti 1200km välimatkaa). Joten nyt kun en itse pääse siihen käsiksi niin senkin vaihto voi olla aika jännittävää. Eli jos joku B21x tai vastaavan koneen(OG900) omistaja, tai ihan kuka vaan, linkittäisi tai laittaisi maililla konehuoneesta kuvia niin huoltoohjeiden selostus ruotsiin sujuu ehkä näppärämmin.
(On vaikeaa selittää lämpöanturin sijaintia henkilölle joka ei tiedä mikä on venttiilikoppa, imusarja, kansi jne...)
Laitan kuvia sulle illalla kotoa sun sähköpostiin.
Lähetä YV:nä sun meiliosoite
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

korin maadoitusta ja miksei muitakin maadoituksia voisi vähän varmistella ja IMM ja lämpöanturin liittimiä ja lambadan yms liittimiä kans katsastaa, ettei ole kovin hapettuneita.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lähetelty kuvia s-postilla.

Tässä muutama foto muillekkin kiinnostuneille (?)

Ruiskun maadoitukset:
(sormien kohdalla AIC-venttiili l. tyhjäkäyntimoottori)

Kuva

NTC-anturi l. lämpötila-anturi

Kuva

Onnistuinpas liittämään kuvan suoraan topicciin. Pakko oli testata tämäkin :D :D
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Maalis 22, 2005 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
knif
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 19:48
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja knif »

ja lisäkuvia voi tarkastella täältä : http://www.hut.fi/~jknif/givare/
Vastaa Viestiin