Olen hieman tutkiskellut automarkkinoita. Ullatus ? Ei varsinaisesti.
Perheen nelijalkaisten armada tosiaan kasvoi yhdellä, Helga 2kk, Rose 4.5v, Sally 8.5v ja Robi 10.5v on sellainen koirasirkus, että autonelikon kolme sedania ja yksi farmari vähän mietityttää. Saabin statusta jo omassa puussaan vähän pohdiskelin.
Sähkökin on alkanut voimanlähteenä kovasti kiinnostaa. Ajot ovat myös pääosin pientä pyöritystä, joka puoltaisi hybridin, lataushybridin tai täyssähkön hankintaa. Hirvittäviä rahoja en haluaisi investoida, mutta toisaalta sijoitusprojektin ensimmäinen etappi on saavutettu alle tavoiteajan ja se homma menee nyt omalla painollaan ilman samanlaista panostamista, kuin viimeiset vajaat viisi vuotta.
Erilaisia kombinaatioita tuossa laskeskelin, hieman siltä kantilta, että jospa tuon käyttöharrasteen olomuoto olisi jatkossa farmari, auto kerrallaan pientä projektia, kuitenkin sellainen yksilö, joka on ajokunnossa koko ajan ja jolla voisi heittää myös pidemmän lenkin tarvittaessa. Koirien kuskaamiset ovat satunnaisia, mutta säännöllisiä, ajosuorite myös sitä myöden aika pieni. Suurimman osan ajoista voisi ajaa esim. täyssähköllä, eikä range tässä lähipyörittelyssä olisi mikään määräävä tekijä.
Semmoinen 20 tonnia kyllä helposti olisi tarvis investoida, siitä ei oikein pääse yli eikä ympäri, jos tuollaista miettii. Vm. 2016, alle 30 tkm ajettu 30 kilowatin Nissan Leaf kustantaa 16 tonnia, siihen kolmen tonnin farkku-Accord tms., niin ollaan siellä parinkympin korvilla.
Yhdelläkin pärjäisi, n. kymppitonnilla irtoaisi 2007-2009 mallinen Honda CR-V bensa-automaattina parisataa ajettuna, käyttökulut kovemmat, mutta pääomakulu puolet pienempi. Jos haluaisi kaiken samassa, eli nelivedon, kuljetuskapasiteettia ja vähän sähköajoa, niin joutuisi AZP:tä matkimaan, Outlander mielellään faceliftinä, eli 2016 mallinen, alta 150 tonnia ajettu, sellaisesta joutuisi sitten maksamaan sen kakskytätonnia. On muuten noitten Outlandereiden hinnoittelu suorastaan villiä, eiköhän siinä monelle myyjälle karu totuus iske jossain vaiheessa, ei vaan voi 2014 mallisesta enää pyytää liki 20 tonnia, huh huh, miten villi markkina noille.
Jos vähän korottaisi panoksia, niin 20-22 tonnia kustantaa uudempikorinen Nissan Leaf 40 kilowatin akulla, vm. 2018 ja ajettu siinä 50 tonnin paikkeilla. Samoihin spekseihin löytyisi myös Hyundain Ioniqia, täyssähkönä ja lataushybridinä. Kieltämättä tuo Ioniq lataushybridi osuisi kuin nenä päähän, reilut 50 km sähköllä ja loput bensalla. Takapaksiin saisi ainakin yhden koiran tarvittaessa.
Tuommoisia tuossa pyöritellyt. Halvin ratkaisu muutaman tonnin Accord, eikä mitään muuta. Kallein ratkaisu kunnon sähkis ja halpa farkku harrasteeksi, siltä väliltä Outlander PHEV tai vaikkapa CR-V bensana, miksei myös Accord aina vuosimalliin 2015. Itseni tuntien, jotain projektia pitää olla, niin ehkä se halpa farkku nyt joka tapauksessa otetaan ohjelmaan ja sähkökin kiinnostaa.
Jatkan näitä pyörittelyjä varmasti vielä pitkään, se kuinka äkkiä talliin tehdään tilaa farkulle riippuu ihan siitä, miten arki noitten tassuttajien kanssa sujuu lähitulevaisuudessa. Siinä on nimittäin yllättävän iso ero, onko koiria kolme vai neljä ! Joskus on ollut 6-7, mutta ei enää pitkiin aikoihin.
Nyt joku sanoo, että justiinhan sulla oli Volvo pihassa. Oli oli, mennyt aikamuoto, aina ei ajoitus ihan osu. Toisaalta Volvon kohtalo oli sinetöity siinä vaiheessa kun selvisi, ettei nuorempi kössi ihan vielä korttia ajakaan, vaikka auto löytyikin, eli jäi ajoon meikälle. Jos ihan totta puhutaan, niin mitä enempi säätöä, sitä parempi

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634