Kumpaa uskotte tonnarissanne??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Eikös jäljelläolevan matkan arvio ala aina viimeisimmästä käynnistyksestä? Eli kotoa kylmällä autolla keskustan läpi--> ei vielä paljoa lupaa, mutta maantielle päästessä alkaa luvatut kilometrit kummasti karttua. Keskikulutusta se ei todellakaan käytä laskukriteerinä, vaan laskee "omaa keskikulutustaan" käynnistyksen jälkeen. Tätä tietoahan koneeseen päivittyy muutaman kymmenen metrin välein, ja siksi lukemat muuttuvat aika noeasti suuntaan ja toiseen.

Muistelen joskus kuulleeni -olisiko ollut Mitsun- ajotietokone joka päivittyy 300m välein. Aika pieni tiheys Saabiin verrattuna (mutta niinhän on Mitsussa muutenkin! :wink: ), tiedä sitten onko parempi vai huonompi käytäntö...

Itsellä menee myös vielä lähemmäs sata kilsaa sen jälkeen kun tietokone näyttää nollaa. Bensavalo on mulla ehkä se ehdottomampi ilmaisin. Alkuaikoina tuli auton (ja tankin) rajat haettua kun oli muka pakko ajaa tankki tyhjäksi asti. Paras tankkaus on 71 tai 72 litraa (mulla on siis tämä vanha, isotankkinen Tonttu), paras läheltä piti tilalle se, että kone sammui kun kurvasin Shellin liittymästä pihaan... :oops: :oops: :oops:

Tyhmää, toki, mutta pääsi siinä syntymään jonkinlainen käsitys siitä, koska itselle uusi auto pitää VIIMEISTÄÄN tankata...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

kyllä mulla ainakin viel 40km jälkeen jos teen pienenkin kiihdytyksen niin samantein pienenee lukema
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajomäärän näyttö

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla olevien korjaamokäsikirjojen mukaan ajotietokone laskee tankissa olevalla bensalla päästävän matkan viimeksi ajettujen 20 min keskikulutuksen perusteella. (EDU2:ssa vm 85~89 tuo aika on 10 min).

Ajamiseksi tässä laskennassa tulkitaan myös virrat kytkettynä oleminen kone sammuksissa.

Kyllähän tuo toimii ihan järkevästi. Jos ensin ajat 400 km taloudellisesti 80 km/h vuoren juurelle, ja sitten lähdet kaahaamaan maksimikulutuksella, 20 minuutin kuluttua kaahaamisen aloittamisesta jäljellä olevan ajomatkan näyttölukea pohjautuu pelkästään kaahauskulutukseen, ja siten arvioi melko oikein kuinka pitkän matkan päästä tankki on tyhjä ja bensa (+kaahaaminen) loppuu.

Laskennassahan käytetään kuitenkin aina tankissa oleva bensamäärän reaaliaikaista arvoa. Ei sillä ole mitään väliä kuinka nopeasti tai hitaasti ensimmäiset 40 litraa täyteentankatusta tankista on kulutettu. Jos bensanpinta-anturi näyttää, että 25 litraa jäljellä, ja viimeiset 20 minuuttia on kaahattu kulutuksella 25 l/100 km, näytetään että sadan kilometrin päässä pitää tankata. Virhettähän tuossa tulee lähinnä siitä, että bensapinnan korkeutta mittaamalla ei liikkuvassa autossa ja epämääräisen muotoisesta tankista voida bensan määrää osoittaa (ainakaan yksinkertaisella laskennalla) tarkasti.

Todennäköisesti tämän olemassaolevan mittausvirheen takia jäljellä oleva ajomatka näytetään varmuuden vuoksi alakanttiin. Eipähän sitten kukaan syytä ajotietokonetta matkan keskeytymisestä, kun ajettiin tankki kuivaksi. Todennäköisesti siis tuossa 25 litraa tankissa ja kulutus 25 l/100km kulutuksella EDU näyttääkin jotain alle 100 km jäljellä.

Polttoaineen merkkivalon kerrotaan syttyvän kun 10 litraa bensaa on jäljellä. Siihenkin vaikuttaa kuitenkin bensa-anturin rautalankavarren muoto.

ISAT-laitteella voi hiukan säätää minkä jäljelläolevan bensamäärän kohdalla aletaan näyttää nollaa jäljellä olevan ajomatkan näytössä.

Hetkellinen polttoaineen kulutus lasketaan viimeksi ajetun 10 metrin matkalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin