Hienoja uutisia RE85 ja etanolimoottoreiden osalta. Ford on kaikessa hiljaisuudessa tuonut litraiset Flexifuel moottorit mallistoon. Tai ainakin minulta tämä on mennyt täysin ohi. Hinnastosta löytyy jo:
Oho Toihan on hieno uutinen! Oon pitkään miettinykki, et kuinkahan kauan tota etanolia myydään jos sitä tankkaa lähinnä vanhoilla ruoskilla ajavat, joiden autoista muutenki maksetaan tapporahaa vähäpäästösempiin autoihin vaihtaessa. Iski alkava kuume, et pitäskö tilata uus litranen flexifuel
Kunhan ei ole liian myöhäistä . Viikolla kuulemani mukaan S liike aikoo poistaa Re85 tankkausmahdollisuuksia ja nämä ilmeisesti korvataan uusiutuvalla dieselillä (Nero). Koskee arvatenkin aluksi niitä asemia, missä viina ei mene riittävästi kaupaksi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Eikös kansainvälinen tavoite ympäristöohjelman mukaisesti ole lisätä biopolttoaineiden osuutta, tämä on linjassa sen suunnitelman kanssa?
Aika vähän on sellaisia laitteita liikenteessä jotka olisi esim. etanolikäyttöisiä hybridejä
Mutta se voi olla että kuluttajille tämä on aivan ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää mitä siihen autoon nyt oikein tankataan kun on flexfuel - mammat tankkaa dieseliä ja polttoöljyä bensavehkeisiinsä ja sitten valitetaan suut vaahdossa että fiestan pannu lahos vaikka piti olla kaikille polttoaineille
Asiasta toiseen: Onko etanolin kanssa helpompi päästä euro7 päästötasoon uudella autolla?
Viikolla kuulemani mukaan S liike aikoo poistaa Re85 tankkausmahdollisuuksia ja nämä ilmeisesti korvataan uusiutuvalla dieselillä (Nero).
Lienee fiksu ratkaisu bisnesmieles. Viina ei ole koskettanut kuin propellihattuja ja saabisteja, mutta biodieselillä myös tavallinen tallaaja saa mahdollisuuden synninpäästöön pahan dieselin käytöstä. Näin niinku mielikuvatasolla.
Toisaalta kun sekoitusvelvoite kasvaa niin voisiko käydä niin että tavoitteisiin ei päästä ilman että osa porukasta tankkaa RE85:ttä tai biodieseliä? Dieselin kohdalla ei liene ongelma sekoittaa biolitkua fossiiliseen ihan missä suhteessa tarvii, mutta bensa-autojen kanssa tulee ongelmia jos pitäisi sekoittaa vaikka 40 % bioetanolia bensaan. Ellei sitten uusi uusiutuva bensiini syrjäytä etanolia biokomponenttina.
Joka tapauksessa hienoa että uusia flexifueleita taas saa. Nyt niillä luulisi olevan paremmin kysyntää kuin 10-15v sitten, kun tekniikka oli eksoottisemmassa maineessa ja ilmastoasiat vähemmän autoilijoiden mielissä kuin nykyisin.
Joka tapauksessa hienoa että uusia flexifueleita taas saa. Nyt niillä luulisi olevan paremmin kysyntää kuin 10-15v sitten, kun tekniikka oli eksoottisemmassa maineessa ja ilmastoasiat vähemmän autoilijoiden mielissä kuin nykyisin.
Tätä on varmaan Voortilla mietitty. Aika näyttää, lähteekö muut mukaan.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tilattiin just appiukolle tollanen uus Fiesta ja ihmeteltiin miten täsmälleen sama moottori on Pumassa 125hv versiona flexifuelina ja Fiestassa vaan 95hv, vaikka Fiestaan saa saman 125 hv koneen, mutta ei muka flexinä. Pienen selvittelyn jälkeen selvis että kyseessä on vain ja ainoastaan " yksi ruksi" softassa ja sen saa aktivoitua jälkikäteen. Otetiin siis varastossa oleva 125hv Fiesta ja laitetaan se vaan ymmärtämään viina, ihan samalla tavalla kuin 20v vanhoissa Saabeissa