VAGien kanssa kärvistelyä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen ei tarvi oola helppoa. Se voi olla sellainen että sitä ei kuski alitajuisesti tee, vaan aina ymmärtää mitä on tekemässä kun vaihtaa perusvakkarille. Edim Mitsussa adaptiiviselta normivakkarille vaihto vaatii kohtuupitkän painalluksen kruisen kytkimesta, mitä säestetään mitsumaiseen tapaan kunnon piippauksella.

Jos keli on sellainen että tutka on ummessa, niin hököllä pitää muutenkin olla tavallista enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8910
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, valikosta liksuttelu kuulostaa myös mielestäni validilta (ja etenkin nykyaikaiselta) vaihtoehdolta. Hivelyruudulla sen ok-napinkin saa joka kerta eri kohtaan, että näyttöä on oikeasti pakko katsoa kun tuon tekee.

Mutta edelleen se pihvi: kun mietitään, että miksi se autonvalmistaja on päätynyt siihen, että "tiputtautuminen" tavalliselle cruiselle ei ole helppoa tai jopa mahdollista, niin näen tuon potentiaalisena syynä. Itse toki tahtoisin tuon olevan kohtuudella toteutettavissa, vaikka sillä pitkällä (ja piippaavalla) painalluksella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7515
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä niin allekirjoitan tuon aeron ajatuksen, ite kun ajelee välil ooppelilla mis automaattipitkät niin ihan sitä unohtaa et muilla pitää käsin vaihtaa lyhyille...

:lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7657
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://1drv.ms/u/s!AvtVn7yWik1x6jRp91GUrjz332om
Ja tämä on vw huollon mukaan ok. Ja huollon hinta yli 600,-.
Jarrulevyjen ja palojen kunto tarkastettu. OK
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5765
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja tturku »

oho, olis kyllä reklamaation paikka...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1649
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Aihetta sivuten: Moottori-lehdessä oli vm 2008 ja 2021 Golf Variantien vertailu ja tuo 13 vuotta vanha oli PAREMPI about puolessa kategorioista. Miten on mahdollista? Ymmärtäisin, jos ois jossain yhtä hyvä, mutta että parempi. Eikö kehitys kehitykään? :evil:
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8910
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja aero »

^Eihän tuo ole yllätys kenellekään, joka on käyttänyt about missään kategoriassa eri sukupolvien tuotteita. Uudemmassa on käytännössä aina jotain parannuksia ja jotain heikennyksiä, mutta yleensä parannus on isompi kuin huononnus.

Uudempi ei todellakaan ole aina kaikessa parempi. Kovin harvoin uudempi on kaikessa parempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juttua lukematta vaikea kommentoida tarkemmin, mutta onhan tosiaan niin että aina ei kehitys vie asioita kaikilta kanteilta parempaan suuntaan. Matalaprofiiliset leveät renkaat on muotia, mutta ne huonontavat suomalaisilla teillä usein ajo-ominaisuuksia, lisäävät meteliä ja lisäävät käyttökustannuksia. Kojelaudassa kosketusnäytöt valtaa alaa, mutta oikeasti onko kivampi käyttää ajossa radiota, ilmastointia ym. laitteita fyysisillä napsahtavilla nappuloilla ja pyörivillä rullilla kuin hipelöiden lasiruutua, jossa nappuloita ei tunne ja ne vaihtavat paikkaa sen mukaan mitä ruutu näyttää?

Sen sijaan turvallisuudessa ja taloudellisuudessa kehitys ei oikein viime vuosikymmenen aikana ole voinut mennä huonompaan suuntaan, kun ajoavustimet on tulleet pikkuautoihinkin ja sähkön tuominen voimalinjaan on mahdollistanut mm. regeneratiivisen jarrutuksen. Se on sitten makuasioita onko se kiva että auto ei kysy kuskilta ja jarruttaa itsekseen kun joku elikkö hyppää eteen tai onko sähkön käyttäminen auton liikuttamiseen pyhäinhäväistys.

Tollanen farkkugolffi on konseptina lisäksi niin loppuunkehitetty, että ihan radikaaleja parannuksia sen yleiseen käytettävyyteen on vaikea tehdä. Siis siihen yleiseen konseptiin että siinä on kuution muotoinen tavaratila, neljä ovea ihmisille, rivimoottori poikittain edessä ja etuveto. Toi peruskonseptihan on tuossa autoluokassa pysynyt samana luokkaa 40 vuotta (olkoonkin että Golfista farkku saatiin vasta vajaa 30 vuotta sitten). Loput säädöt on sitten niitä pieniä parannuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nyt kävi näin että mökkimatkalla puoli tuntia mökiltä päätin että nyt pitää tuulettaa ja hypätään uimaan. Siinä kaiken härväämisen lomassa onnistuin lukitsemaan oven hipaisemalla kahvaa samalla kun heitin shortsit penkille repsikan puolelta. Samalla napsahti muutkin ovet kiinni ja auto oli lukossa. :facepalm_man:

Avaimet, kännykät ja vaatteet oli autossa. :oops: :oops:

Pikainen soittelukierros lainapuhelimella kertoi että vw liikkumisturvasta ei ole apua, eikä vakuutuksesta, kun on oma vahinko kyseessä. Lähin lukkoseppä olisi ollut tunnin matkan päässä, hälytyskorvauksella 469€ + työaika ja tarvikkeet kohteessa, 200€/h. Päädyttiin sitten rikkomaan takalasi. Vaati muuten paljon voimaa, ja rikkoutuessaan meni auto täyteen siruja :facepalm_man: 8O :oops:

Onneksi oli muita rannalla, ja päästiin paikallisen pihaan teippaamaan ovi umpeen ja imuroimaan auto sisältä päälisin puolin. Nyt pitäisi sitten selvittää mistä saataisiin tuollainen lasi ja sille asennus :roll:

Onneksi ollaan kolmen alle kouluikäisen kanssa 6h ajomatkan päässä kotikotoa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7515
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikö tuossa olekkaan keyless? Siis ilmeisesti ulkokahvaa hipaisemalla meni lukkoon...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Uteip
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ei enää lohduta, mutta tuollaisella: https://www.puuilo.fi/tamforce-nostotyyny-15x16cm-165kg saa todistetusti ovenkarmia taivutettua yläreunasta sen verta, että avaimet saa kepillä koukkastua sisältä.
Ex:Saab 90i -86
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja Soki »

Kessyllä ei pitäisi mennä lukkoon jos avaimet sisällä? Kai?

Tosin sekin voi olla sekaisin. Uks kolopallo saatiin täysin jumiin, kun päälle heitettiin foliopeitto rekkujen viilennykseen. Klonkswagen ilmeisesti päätteli että nyt tuli taivas niskaan ja löi oven jumiin, niin ettei auennut muuten kun kahvasta mekaanisella avaimella. Toimituksen ajan takaluukku oli auki, eli sessuilla ei ollut hätää. Ovienhan ei pitäisi mennä lukkoon, kun rontti on auki…

Mulla oli uks Skeida jossa em kessy oli myös, täysin turha keksintö imho. Miten suuri vaiva on painaa sitä avausnappia? Lisäksi laite on epäluotettava (toinen voi avata ovet ja käynnistää jos olet auton lähistöllä) ja kapula syö pattereita jos avain on yhteyden rajamailla, esim auto oven edustalla ja avain tuvassa.
Useamman kerran sai työntää avaimen klasista autosta ulos ja laittaa ovet lukkoon-auki että sai koneeseen virrat :facepalm_man: ”ei tunnista avainta” manuaalin mukaan pitäisi lähteä tulille jos pitää avainta strattinappulan lähellä, ei muuten lähe…

Automaattisen takaluukun moottorit on susip@skat, hajoilee 3-4 vuoden välein. Uudet vaihdettava pareittan, tonnin kierros. Toki vaihto on helppo, tietenkin ne pitää ohjelmoida uusiksi. (Omaan vaihdoin kyllä 15.- kaasujouset) Eli se VAG-piuha pitää olla tallissa. Samaa tarvitaan myös akun vaihtoon :facepalm_man: siinä lisäksi omaa jumppaansa, kun ei passaa päästää virrattomaksi. Isompi koodaus tiedossa 8O

Em Skeidassa oli myös tuo adaptiivinen. Sekin kyllä surkein keksintö ewö. Muutama lumihiutale ja lepo.

Nykyisessä toiminnot on perinteisempää mallia, toimii avaimella, vakkari toimii ja tippuu kyllä pois tracksista. Ainoa mitä tuohon vakkariin voisi toivoa on nopeuden nosto/lasku 5/10 painalluksilla.

Tässäkohtaa voi miettiä miksi ajan mieluummin wanhanliiton vehkeillä, enkä taatusti koske mihinkään patterivehkeisiin piiiiitkällä tikullakaan.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

tetammi kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 20:20
Eikö tuossa olekkaan keyless? Siis ilmeisesti ulkokahvaa hipaisemalla meni lukkoon...
On keyless, ilmeisesti menee lukkoon myös oven ollessa auki, tai sit jotain muuta hämärää tapahtui :?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Uteip kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 21:11
Ei enää lohduta, mutta tuollaisella: https://www.puuilo.fi/tamforce-nostotyyny-15x16cm-165kg saa todistetusti ovenkarmia taivutettua yläreunasta sen verta, että avaimet saa kepillä koukkastua sisältä.
Toi olis varmaan toiminu, jos olis saanu oven väliin. Tossa on tosi tiukka väli ja ovea ei pääse raottamaan ulkoa päin. Kun korivtulee siihen päälle.
Soki kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 21:31
Kessyllä ei pitäisi mennä lukkoon jos avaimet sisällä? Kai?
Todistetusti voi. Toki jos siinä olisi vika niin sitten menisi a) vakuutukseen ja b)takuuseen, kun kessyn ohjainboksi on reilun vuoden vanha.
Turvan 2. Paras kasko ei korvaa, kun itse tyrit avaimet sisään. Taas yksi asia katsottavaksi kun vakuutuksia kilpailuttaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: VAGien kanssa kärvistelyä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

McStadey kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 22:12
tetammi kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 20:20
Eikö tuossa olekkaan keyless? Siis ilmeisesti ulkokahvaa hipaisemalla meni lukkoon...
On keyless, ilmeisesti menee lukkoon myös oven ollessa auki, tai sit jotain muuta hämärää tapahtui :?
Ovethan meni ainakin ex skeidassa lukkoon, jos molemmat etuovet on kiinni. Eli jos painaa ovet lukkoon, kun etuovet on kiinni, mutta takaovet auki, niin on mahdollista heittää sieltä takaoven kautta sisään ne sortstit, joiden taskussa avaimet on. Sit vaan lyö sen takaoven kiinni, niin dilemma on EHKÄ valmis. Tää siis omaa spekulaatiota. Pitääpä kokeilla, mitä Foordi tykkää, jos on avain sisällä tuossa ym. tilanteessa. Jos taas nykkeli on sisällä, kun ovia koittaa painaa lukkoon, niin vehje ei ota vastaan lukituskäskyä, se on kokeiltu kyllä. Mutta jos ovet lukitsee ensin ja sit heittää takaovesta avaimet sisään ja lyö pellit kiinni... En tiedä, kokeilen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin