AZP kirjoitti: ↑Ke Elo 25, 2021 19:31
Onko Hynkyn femma koeajettavissa Raision Autoverkkokaupassa vai missä?
Käytin Konaa huollossa Huittisen Pelttarilla tänään ja siellä sai Ioniq5:en koeajoon. Lyhyesti Konaan verrattuna isompi ja tilavampi (paljon), hiljaisempi (huomattavasti) ja vakaampi (selkeästi). Muutenkin moderni kampe. Maantielenkillä kulutus oli samahkolla 15-20kWh/100km-sektorilla kuin Konassa.
Parasta koeajoautossa oli se, että se oli aito karvalakkimalli. Koska kuulin tämän vasta vajaan tunnin ajelun jälkeen, niin jopa vähän ällistyin. Ihan erittäin jeppis-ok varusteet vakionakin. Ei siis sellaisia puutteita joita ilman ei pärjää, mutta joitakin elämänlaatua parantavia puuttuu (esim. etupään parkkitutkat).
Kysäsin toki sitten tarjouksen myös, koska kiinnostaa, että mikä on Konan vaihtoarvo. Se on vähän reilu 30ke. Näin 1,5 vuotta Konaa pidettyäni saisin vajaan satasen kuukausipanostuksella vaihdettua 60Mm ajetun Konan tilaus-Ioniqiin, toki odotusaikaa on yksilöstä riippuen 1-6kk. Tästä voi johtaa myös Konan arvonlaskun, joka on mun haltija-aikana ollut noin 8ke, eli 444euroa/kk tai 23c/km. Karkeasti. Ioniqiin saisi samaan tyyliin rahoituksen nollakorolla pienillä kuluilla kuin Konaankin, eikä edes takuun loppumisaika muuttuisi merkittävästi, koska Konassa on 7 vuotta ja Ioniq5:ssa 5 vuotta. Ioniqin hinta on muuten juuri yli 50ke, niin edes 2ke hankintatukea ei ole saatavilla. Toinen tinkauskohta olisi talvirenkaat.
No, nopeana päätelmänä Ioniq5 jäänee toistaiseksi vaihtamatta, ja odotan innolla josko tuo tulisi uusivuodeksi-kamppiksiin järkihinnalla. Muutenkin jos tässä ostohousuja alkaa pukemaan, niin on velvollisuus koestaa myös Enyaq, ID4 ja Kian Ioniq-sisar (EV6 vai mikä).
Konan 60Mm huolto maksoi aika tarkan 170e, valohoitoa+raikkarin+jarrunesteen vaihto. 1,5 tuntia meni. Jotain päivityksiä joista ärsyttävin luo mustaa reunusta keskinäyttöön eli kuva-ala pienentyi. MIKSI? Senkin vielä kertoivat, että ajoakulle tulee lähikuukausina vaihtokutsu, jota olen tässä toki jo odotellut.