OG9-3 -00 ja ratin tärinä
OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Baas!
Tässä jonkin aikaa saabissa tuntunut ratissa SATUNNAISTA vipatusta. Oireet:
-eniten noin 100-110km/t nopeudella, lähinnä tasaisella, mutta ei aina.
-yleensä - ei aina - vähenee kiihdytettäessä, kasvaa hiljentäessä, varsinkin jarrutettaessa tai ajamalla kevyesti jarrua painaen.
Omia arvioita on ollut
-ensimmäisenä renkaiden tasapaino, mutta on painotettu ja tarkistuspainotettu. ilmenee sekä 16" kesäpyörillä (ALU22), että 15"talvirenkailla (ALU32), mutta tuntuisi kuitenkin enemmän kesäpyörillä
-jarrulevyt, ovat kuluneet ja voisi aiheutua siitä, että muutaman kilometrin ajon jälkeen levy vähän kuumenee ja saattaa sen myötä alkaa tuntumaan
-murrosnivel, MUTTA ei rutise - ympyrää ajettaessakaan
-moottorin kiinnityksen kuluneita kiinnityskumeja myös ehdotettu välilliseksi aiheuttajaksi.
Onko vastaavia kokemuksia?
Kiitos vastauksista etukäteen!
-absu-
Tässä jonkin aikaa saabissa tuntunut ratissa SATUNNAISTA vipatusta. Oireet:
-eniten noin 100-110km/t nopeudella, lähinnä tasaisella, mutta ei aina.
-yleensä - ei aina - vähenee kiihdytettäessä, kasvaa hiljentäessä, varsinkin jarrutettaessa tai ajamalla kevyesti jarrua painaen.
Omia arvioita on ollut
-ensimmäisenä renkaiden tasapaino, mutta on painotettu ja tarkistuspainotettu. ilmenee sekä 16" kesäpyörillä (ALU22), että 15"talvirenkailla (ALU32), mutta tuntuisi kuitenkin enemmän kesäpyörillä
-jarrulevyt, ovat kuluneet ja voisi aiheutua siitä, että muutaman kilometrin ajon jälkeen levy vähän kuumenee ja saattaa sen myötä alkaa tuntumaan
-murrosnivel, MUTTA ei rutise - ympyrää ajettaessakaan
-moottorin kiinnityksen kuluneita kiinnityskumeja myös ehdotettu välilliseksi aiheuttajaksi.
Onko vastaavia kokemuksia?
Kiitos vastauksista etukäteen!
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
tuohon aloitusviestiin vähän oikaisua, eli
Esimerkkinä n. 5 km matka taajamaa ja pätkä moottoritietä.
-ilmenee nopeuksilla 80-110km/t nopeudella, lähinnä tasaisella vedolla (pintakaasulla ajettaessa), mutta ei aina.
-ja siis yleensä kasvaa vauhtia hiljennettäessä ja vähenee kiihdytettäessä
-vipatus vähenee myös jarrutettaessa tai ajamalla kevyesti jarrua painaen - tästä se ajatus pienestä levyn kieroudesta aiheutuva jaksottainen kitka joka tuntuu ratissa, mutta kiihdytyksessä moottorin voima kumoaa tämän kitkan, joten vipatus vähenee. myös murrosniveleen kohdistuu epäily tästä ilmiöstä.
-kummalliseksi tämän tekee se, että ajoittain tuo vipatus häviää hetkeksi tyystin.
-absu-
Esimerkkinä n. 5 km matka taajamaa ja pätkä moottoritietä.
-ilmenee nopeuksilla 80-110km/t nopeudella, lähinnä tasaisella vedolla (pintakaasulla ajettaessa), mutta ei aina.
-ja siis yleensä kasvaa vauhtia hiljennettäessä ja vähenee kiihdytettäessä
-vipatus vähenee myös jarrutettaessa tai ajamalla kevyesti jarrua painaen - tästä se ajatus pienestä levyn kieroudesta aiheutuva jaksottainen kitka joka tuntuu ratissa, mutta kiihdytyksessä moottorin voima kumoaa tämän kitkan, joten vipatus vähenee. myös murrosniveleen kohdistuu epäily tästä ilmiöstä.
-kummalliseksi tämän tekee se, että ajoittain tuo vipatus häviää hetkeksi tyystin.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Vetoakselin holkki osaa aiheuttaa satunnaisia tärinöitä. Omissa kulkineissa turbosta hävisi tärinät holkin vaihdolla. Talvikulkineessa puolestaan väheni tärinät moottorin tukikumien vaihdon sivuvaikutuksena. Kaiketi moottorin ja vaihdelaatikon asento palautui ns. tehdasmittoihin, jolloin vetoakselitkin ovat hiukan eri kulmassa. Holkkiremontti pitää tehdä kuitenkin tuohonkin.
Holkin vaihto ei ole mitenkään ihmeellinen homma tehdä itsekään, lähinnä kysyy kärsivällisyyttä.
Tarinaa holkista:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=35968
Holkin vaihto ei ole mitenkään ihmeellinen homma tehdä itsekään, lähinnä kysyy kärsivällisyyttä.
Tarinaa holkista:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=35968
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Baas!
suurkiitos vinkistä. pystyykö holkin viallisuuden/välyksen(?) jotenkin toteamalla varmistamaan, jotta ei tulis tarpeettomasti vaihdettua?
-absu-
suurkiitos vinkistä. pystyykö holkin viallisuuden/välyksen(?) jotenkin toteamalla varmistamaan, jotta ei tulis tarpeettomasti vaihdettua?
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Vasemman puolen vetoakselin holkin tilanteen voi todeta ihan käsin heiluttelamalla vaihteistosta ulos tulevaa akselia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
ok. kiitokset neuvoista. täytyy tutkia kun saa autoa vähän ylös.
-absu-
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Jos testaat sitä välystä, niin ota esim. siirtoleukapihdeillä akselista kiinni ihan siitä vaihdelaatikon vierestä ja siitä sitten ylös/alas heiluttelua... Ne ei sitten ole ihan tiukkoja uutenakaan, koska siellä kuuluu olla pieni välys. Akseli 27.0 mm --> holkki 27.3 mm uutena. Jos siellä on se stefa hikoillu öljystä, niin monesti se on merkki alkavasta vuodosta, koska liian väljä holkki aiheuttaa sen, että akseli alkaa "hakata" sitä stefaa väljäksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Tukivarren puslien kuntokin kannattaa tarkistaa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Baas taas!
kokeeksi vaihdettiin 16" Talladega-BBS:ien tilalle 15" ALU32:t normikokorenkain ja samalla tutkailtiin löysiä, niin vasemman raidetangon ulompi nivel oli löysähtynyt. uusi tilalle ja nyt sitten kuulostellaan, oliko tuolla vaikutusta.
missämain kilometreissä nuo holkit alkavat oireilla?
-absu-
kokeeksi vaihdettiin 16" Talladega-BBS:ien tilalle 15" ALU32:t normikokorenkain ja samalla tutkailtiin löysiä, niin vasemman raidetangon ulompi nivel oli löysähtynyt. uusi tilalle ja nyt sitten kuulostellaan, oliko tuolla vaikutusta.
missämain kilometreissä nuo holkit alkavat oireilla?
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Hyvin vaihtelevasti... Joskus vaihettavissa jo 100 tkm tuntumassa ja joillakin taas mennään 200 - 300 tkm.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Baas!
näyttäisi siltä, että vapina johtui tuosta raidetangon päähän pesiytyneestä välyksestä.
pyörien tiimoilta tuli sellainen muistikuva, jotta olisin jossain vaiheessa törmännyt keskusteluun OG9-3:een sopivasta rengas- ja vannekoosta. oliko niin, että 15" ja peruskoko 195/65 rengas olisi ongelmattomin ajaa? onkohan tuo 9-3 "tarkoitettu" 15" pyörien päälle.
toki ALU22:sia on ollu 90-luvun lopusta, mutta liekö ne tulleet 9-5 vanteina tutuiksi. onhan toki 9-3 Jubilee-mallissa 16" pyörät, mutta itsellä ainakin 16" ALU22 -pyörät muuttavat ajotuntumaa aika paljon vaikka rengas on ollut maltilliset 205/55 tai 205/50. ET on 49 näissä orig-saab -vanteissa mitä on ollu. NG9-3:ssa on ollut uudemman mallista 5-puolaista 15" vannetta ja siinä muistaakseni on ET muu kuin tuo 49, mutta sellaisia en ole kokeillut.
nyt on ALU32:t alla ja saattaapi olla, että pitäydyn noissa vanteissa ympäri vuoden.
-absu-
näyttäisi siltä, että vapina johtui tuosta raidetangon päähän pesiytyneestä välyksestä.
pyörien tiimoilta tuli sellainen muistikuva, jotta olisin jossain vaiheessa törmännyt keskusteluun OG9-3:een sopivasta rengas- ja vannekoosta. oliko niin, että 15" ja peruskoko 195/65 rengas olisi ongelmattomin ajaa? onkohan tuo 9-3 "tarkoitettu" 15" pyörien päälle.
toki ALU22:sia on ollu 90-luvun lopusta, mutta liekö ne tulleet 9-5 vanteina tutuiksi. onhan toki 9-3 Jubilee-mallissa 16" pyörät, mutta itsellä ainakin 16" ALU22 -pyörät muuttavat ajotuntumaa aika paljon vaikka rengas on ollut maltilliset 205/55 tai 205/50. ET on 49 näissä orig-saab -vanteissa mitä on ollu. NG9-3:ssa on ollut uudemman mallista 5-puolaista 15" vannetta ja siinä muistaakseni on ET muu kuin tuo 49, mutta sellaisia en ole kokeillut.
nyt on ALU32:t alla ja saattaapi olla, että pitäydyn noissa vanteissa ympäri vuoden.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Autot ja renkaat on toki aina väähn yksilöitä, ja moni on haukkunut kolkin ajettavuuden jo lähtökohtaisesti, mutta kerron nyt kuitenkin omat kokemukseni. Lähtökohtana ennen Saabbeja oli Volvo S40, 205/55 16 rengastuksella. Se oli lähes mikroautomaisen tarkka ajaa ja kiva sellaisena, mutta pitkillä matkoilla hivenen rasittava kun sitä piti ajaa koko ajan.saabsurdi kirjoitti: ↑Ti Elo 24, 2021 02:57Baas!
näyttäisi siltä, että vapina johtui tuosta raidetangon päähän pesiytyneestä välyksestä.
pyörien tiimoilta tuli sellainen muistikuva, jotta olisin jossain vaiheessa törmännyt keskusteluun OG9-3:een sopivasta rengas- ja vannekoosta. oliko niin, että 15" ja peruskoko 195/65 rengas olisi ongelmattomin ajaa? onkohan tuo 9-3 "tarkoitettu" 15" pyörien päälle.
toki ALU22:sia on ollu 90-luvun lopusta, mutta liekö ne tulleet 9-5 vanteina tutuiksi. onhan toki 9-3 Jubilee-mallissa 16" pyörät, mutta itsellä ainakin 16" ALU22 -pyörät muuttavat ajotuntumaa aika paljon vaikka rengas on ollut maltilliset 205/55 tai 205/50. ET on 49 näissä orig-saab -vanteissa mitä on ollu. NG9-3:ssa on ollut uudemman mallista 5-puolaista 15" vannetta ja siinä muistaakseni on ET muu kuin tuo 49, mutta sellaisia en ole kokeillut.
nyt on ALU32:t alla ja saattaapi olla, että pitäydyn noissa vanteissa ympäri vuoden.
-absu-
Sen jälkeen tuli tuo '98 vapari 9-3, 195/65 15 rengastuksella. Se oli tuohon verrattuna todella mukava, mutta meni aikaa tottua miten tuolla ajetaan mutkiin. Siinä kun on sitä selvää aliohjautumista, pitää kääntää ajoissa ja reilusti. Samaten asuntovaunua vetäessä tuossa tuntuu se vaunu selvästi perässä, takaylitystäkin toki on niin ne sivuliikkeet tuntuu, Mutta toisaalta sellainen "anteeksiantava" alusta, sillä voi pitkää matkaa ajaa juuri rattiin koskematta, kun oppii olemaan reagoimatta siihen korin elämiseen renkaiden päällä. Aikanaan paljon hydraulisitikoilla ajaneelle tuttu tunne.
Seuraavana tuli tämä '01 9-3 tbo. Siinä Super Aerot alla , 205/55 16 ja Konin säädettävät tolpat joka nurkassa. Nuo Konit on olleet koko ajan maltillisimmilla säädöillään. Ja tuo auto on ihan uskomaton ajaa. Tuo vaunu ei tunnu perässä ollenkaan, mutkissa tekee mieli painaa lisää kaasua kun tuntuu että se imee aina vaan paremmin sinne kurviin sisään. Tuossa on ikäänkuin samassa paketissa tuo Volvon tarkkuus ja tuon toisen Saabin leppoisuus.
Clamppia kummassakaan ei ole, puslista en tiedä sen enempää kuin että alatukivarret on molempiin vaihdettu hiljakkoin ja ne on peruskauraa. Olis mielenkiintoista kokeilla ristiin noita renkaita, muuttuuko autojen käytös sen mukana vai onko alustoissa noin dramaattista eroa.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Baas!
sulla onkin kokemusta useammasta ja eri alustoilla. tosiaan olen kuullut mielipiteitä siitä, että og93 ei oikein saa hyväksi ajaa millään. ilmeisesti uretaanipuslaa ja muuta hienoutta kokeiltu. riippuu mihin vertaa ja aina pitää suhteuttaa johonkin, jotta mielipiteille tulee painoarvoa.
noita kokemuksia tietysti mietin saman auton kohdalla, jotka ootta kokellu eri pyörillä, sillä autot toaiaan on yksilöitä. aikoinaan oli puoli tusinaa OG900 ja niiden aikaan myös muutama urakoitsijamalli-mersu ja silloin kyllä näiden välillä oli vahva ero - no mersun hyväksi tietenkin. nyt kun ei ole pitkiin aikoihin ajellut millään muulla, niin ei ole oikein vertailukohtaa ja muutenkin OG93 on kyllä hyvän tuntuinen tien päällä - maltillista ajoa tosin. mutkatietä kyllä kivasti tällä päästelee. että ennen tulee poliisin pelko kuin ajo-ominaisuudet vastaan.
edellinen auto oli vectra B ja täytyy sanoa, että vaikka opeliin en merkkinä ( oli toistaiseksi ainut omistus-opel) erityisesti rakastunut ja auto oli omistuskokemuksena parhaasta päästä mitä käyttöautoja on ollut, niin mutkatieautona kyllä saabiakin miellyttävämpi. minusta matalamman oloinen ja mutka-asfaltilla kyllä mitä kovempaa ajoi niin kävi kyllä kivasti tuo "käteen". saab tuntuu siihen verraten raskaammalta, mutta raskaampi taitaa ollakin. tosin turvallisuusnäkökohtia painotin kun saab tuli seuraavaksi kulkineeksi.
saab on kyllä osoittautunut toistaiseksi hyväksi valinnaksi.
-absu-
sulla onkin kokemusta useammasta ja eri alustoilla. tosiaan olen kuullut mielipiteitä siitä, että og93 ei oikein saa hyväksi ajaa millään. ilmeisesti uretaanipuslaa ja muuta hienoutta kokeiltu. riippuu mihin vertaa ja aina pitää suhteuttaa johonkin, jotta mielipiteille tulee painoarvoa.
noita kokemuksia tietysti mietin saman auton kohdalla, jotka ootta kokellu eri pyörillä, sillä autot toaiaan on yksilöitä. aikoinaan oli puoli tusinaa OG900 ja niiden aikaan myös muutama urakoitsijamalli-mersu ja silloin kyllä näiden välillä oli vahva ero - no mersun hyväksi tietenkin. nyt kun ei ole pitkiin aikoihin ajellut millään muulla, niin ei ole oikein vertailukohtaa ja muutenkin OG93 on kyllä hyvän tuntuinen tien päällä - maltillista ajoa tosin. mutkatietä kyllä kivasti tällä päästelee. että ennen tulee poliisin pelko kuin ajo-ominaisuudet vastaan.
edellinen auto oli vectra B ja täytyy sanoa, että vaikka opeliin en merkkinä ( oli toistaiseksi ainut omistus-opel) erityisesti rakastunut ja auto oli omistuskokemuksena parhaasta päästä mitä käyttöautoja on ollut, niin mutkatieautona kyllä saabiakin miellyttävämpi. minusta matalamman oloinen ja mutka-asfaltilla kyllä mitä kovempaa ajoi niin kävi kyllä kivasti tuo "käteen". saab tuntuu siihen verraten raskaammalta, mutta raskaampi taitaa ollakin. tosin turvallisuusnäkökohtia painotin kun saab tuli seuraavaksi kulkineeksi.
saab on kyllä osoittautunut toistaiseksi hyväksi valinnaksi.
-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Omat kokemukset entiset ng900 -94 turbo, b - vectra 2.0 -98 gt ja käytössä nyt S40 -00 turbo niin noista ottamalla parhaat puolet saisi hyvän pelin.
Ng900 parani konin säädettävällä alustasarjalla ja puslat uusittuina jopa kohtuulliseksi ajettavaksi. Hakemista kiihdyttäessä varten olisi clamppi ollut poikaa kone viritettynä..
S40 näppärä ja jos alusta on kunnossa kivakin ajettava, tosin tarkka ohjaus ja kovahko alusta vaikka vakiokamaa siellä kiinni.
Vectrassa parhaat etupenkit ja ajoasento mulle miellyttävä, hyvä ajaa ja alusta käyttäytyi aika neutraalisti tiestä riippumatta, ehkä vähän pehmeä mun mieleen.
Ng900 parani konin säädettävällä alustasarjalla ja puslat uusittuina jopa kohtuulliseksi ajettavaksi. Hakemista kiihdyttäessä varten olisi clamppi ollut poikaa kone viritettynä..
S40 näppärä ja jos alusta on kunnossa kivakin ajettava, tosin tarkka ohjaus ja kovahko alusta vaikka vakiokamaa siellä kiinni.
Vectrassa parhaat etupenkit ja ajoasento mulle miellyttävä, hyvä ajaa ja alusta käyttäytyi aika neutraalisti tiestä riippumatta, ehkä vähän pehmeä mun mieleen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä
Vectra B:hän onkin lähempänä 9-5:ttä. Molemmissa todella hyvä taka-akseli, silloin kun se on ehjä Eli suunnilleen sen yhden päivän katsastuksessa, kun oot vaihtanut ne sen vuoden väljät puslat No ei vaan ... mullakin tuollainen oli, oli ihan kiva ajaa, mutta siitä puuttui "se jokin". Ja osa noista taka-akselin puslista (joita on paljon) on todella ikäviä vaihtaa, jos ei satu olemaan erikoistyökaluja. Vuosimalleista huolimatta, 9-3 on lähempänä Vectra A:ta ja Calibraa. Ja tuollaisen Vectrankin omistaneena, on sanottava että siitä lähtökohdasta ovat tehneet Saabilla ihan uskomatonta työtä. Niin ajettavuuden, fiiliksen, laadun ... ihan kaiken suhteen. On vaikea uskoa, että noissa on sama perusrakenne.
Kunhan saan tuon vanhan kolkin leimattua, voisin ottaa siitä alta nuo 15" renkaat joiden kanssa oon sillä viimeksi ajanut, silloin saisin rehellistä vertailukohtaa. Siinä mulla on tosin ollut aina kesällä Michelinit, jotka ainakin aikanaan tunnettiin pehmeästä rungosta. Toisaalta mukavat, nielee noita tärinöitä, mutta se voi selittää tuota puskemisen tunnetta tuon auton kanssa. Ikäänkuin renkaat antais periks alla ... no, tiedätte fiiliksen kyllä Tuossa turbossa tuli mukana Strial-merkkiset 16-tuumaiset, Michelinin omistama merkki taisi sekin olla nykyään, mutta ominaisuudet voi toki olla aivan erilaiset.
Kunhan saan tuon vanhan kolkin leimattua, voisin ottaa siitä alta nuo 15" renkaat joiden kanssa oon sillä viimeksi ajanut, silloin saisin rehellistä vertailukohtaa. Siinä mulla on tosin ollut aina kesällä Michelinit, jotka ainakin aikanaan tunnettiin pehmeästä rungosta. Toisaalta mukavat, nielee noita tärinöitä, mutta se voi selittää tuota puskemisen tunnetta tuon auton kanssa. Ikäänkuin renkaat antais periks alla ... no, tiedätte fiiliksen kyllä Tuossa turbossa tuli mukana Strial-merkkiset 16-tuumaiset, Michelinin omistama merkki taisi sekin olla nykyään, mutta ominaisuudet voi toki olla aivan erilaiset.
'01 9-3 2.0 turbo