Ei tää projekti etene ei. Autodocin paketti tulee vasta maanantaina Kauhea kuume olis päästä huoltaan tätä, mutta toisaalta säästyypähän rahaa kun auto murjottaa pihas... Voi sit odotelles vaikka hitsata Inkkua.
Menee vähä ohi, mut se Tuusulas tms ollut valkonen Insignia Country Tourer on taas chättiautos. Tavallaan se olis ollu kiinnostava, mut toisaalta kyllähän 7000 € hintaerolla tätäki korjaa mielellään. Olkootkin, että manuaalivaihteinen diesel olis ollut järkevämpi arkiajoihin.
Tuskin avopuoliso vastaan inttää jos mä sen maksan Eli kemppiliimataan nykyinen ilman myyntiaikeita.
Saakos noin uuden (eikös tää ollut 2010-luvulta?) kemppiliimata ihan perinnemeiningillä vai pitääkö kaarijuottaa valmis korjauspala? Kyttääkö ne noita valmistajan korjausohjeiden noudattamisia vielä konttoreilla vai mennäänkö toistaiseksi jälkitarkastuksessa perinteisellä "näytettävä pohjamaalissa" taktiikalla?
Kysyin samaa ja inssi sano, et kysees on pelkkä koristepelli eikä turvarakenne niin, ei muuta ku lanka palamaan. Tosin ikään ei ottanu kantaa eli ei sinänsä vastannu mun kysymykseenkään.
Kysyin samaa ja inssi sano, et kysees on pelkkä koristepelli eikä turvarakenne niin, ei muuta ku lanka palamaan. Tosin ikään ei ottanu kantaa eli ei sinänsä vastannu mun kysymykseenkään.
Okei, tuohan on korjausystävällinen rakenne jos kantavat rakenteet on suojassa tai ainakin piilossa... Jostain vaan mulla oli sellainen käsitys, että nykyautoissa katsotaan kantavaksi käytännössä kaikki muut kuin ruuvikiinnitteiset korin osat ja näiden osalta olisi noudatettava valmistajan ohjeistusta. Varmasti toki riippuu inssistäkin, valitettavasti.
Työkaverilla meni n. 10 vuotias sitikka lunastukseen kun kolmion takaa tuli auto kylkeen ja oven lisäksi helma otti osumaa, korjausohjeiden mukaan olisi koko helmakotelo pitänyt vaihtaa edestä taakse yhtenä palana. Ja osuma ei silleen ollut mahdottoman kova, ovet olivat pintapeltiä lukuunottamatta muodossaan jne.
Joo kyllä se on varmaan juurikin myös inssikohtaista. Mut jos se aikusten oikeasti menee siihen, että jokanen pintavaurio vaatii käytännössä käynnin marmorilla, korikorjaamolla tms., niin sittehän nuo täytyy vain alkaa kopistelemaan ennen leimausta ja peittää työn jälki vahvalla massakerroksella.
Kyl se on semmonen homma, että jos helmois tehtaan milliä vahvat kiveniskumassat repsottaa edes millin, niin kaapikaa ne pois vaikka renkaanvaihdon yhteydes ja vetäkää myrkkyä tilalle. Mäki kattelin niitä laiskana kaks vuotta ja tunnin työmaasta tuli just pykälää isompi.
Nyt alan myös ymmärtään sitä, miks entisöijät vihaavat massattuja autoja
Vähän ot, mut siinä K Astrassa oli kans aika rajus kunnos kiveniskumassst, kun sorateitä tuli ajettua ihan "kohtalaisen" paljo. Toivottavasti uus omistaja on aktiivisempi niiden suhteen kuin mä.
Mulla kun nelikkoja oo ikinä ollu, niin menöö haldeksit ja torseenit sekaasin, onko noissa VW konsernin tuotteissa kans haldeksi ?
esim seat leon , vw passat jne?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Pitkittäiskoneisissa torseni, poikittaiskoneisissa haldeksi. Esim Passatin kohdalla on sukupolvien välillä ollut vaihtelua onko kone kummin päin, ja sitä myöten sitten nelivetotekniikkakin vaihtunut.
Peukalosääntönä voi muuten sanoa, että Audit A4 ja ylöspäin on olleet pitkittäin ja A3 ja siitä alaspäin poikittaisia. Volkkarilla Passatti siis vaihdellut, mutta siitä alaspäin poikittaisia ja ylöspäin (=Phaeton) pitkittäisiä. Arteonin lasken siis Passatiksi, ja on poikittaisella koneella. Oisko Seatilla ollut Exeo (joka on badge engineerattu Audi A4) ainoa malli jossa kone on ollut pitkittäin, mutta onko sitä edes saanut nelivetona? Skodalla ekan sukupolven Superb lienee ainoa pitkittäiskoneinen?
Suvit sitten erikseen, mutta sama pääsääntö, että isommat on pitkittäin ja pienemmät poikittain, mutta esim Skodalla Kodiaqikin on poikittain.
Kuten kysymysmerkeistä huomaa, tieto ei ole varmaa vaan muistikuvista kaivettua. Ja joukossa voi olla poikkeuksiakin tuon tekniikan osalta, eikä nämä välttämättä päde minnekään 80-luvulle asti. Joka tapauksessa nykyvaggineissa AWD-systeemin voi arvata katsomalla konepellin alle ja tsekkaamalla miten päin kone on.
kiitos tarkennuksista, tässä vaan muistelen, kun kaverilla on Seatin nelikko, ja meinas että monesti noi pienet haldeksi ( tämän takia kysyin, koska ilmeisesti Seat leonissa haldeksi) vaivat voivat johtua siitä että ainakaan seatin haldeks öljynvaihtoihin (valmistajan ohjeen mukaan) ei kuulu suodattimen vaihto tai puhdistus, ja silloin öljyn vaihtokaan ei auta ku viltteri tukossa. Ilmeisesti on jonkunlainen tiheempi metalliverkko vaan ?
Kuuluuko saab haldex huoltoon tuo suodatin ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC