volttimittari näyttää 9?
volttimittari näyttää 9?
Siis ihmettelen tonnarin näyttöä, näyttää yleensä 9 - 11.5V väliltä, siis käynnistäessä. No, se huolestutti hieman, kunnes tänään kauppaan mennessä jätin mukulat (16 + 13v) autoon kuuntelemaan musiikkia. Sekä kun ei tullut ajateltua kauppaan rynnätessä pätkääkään, jäi päälle myös ilmastointi sekä valot. Ja parinkymmenen minuutin jälkeen kun palailin, pyöritti tonnari starttia hyvin vaikeasti. Suljin heti kaikki sähkövermeet ja odotin hetken, ennenkuin starttasin uudelleen. Lähti, mutta silloinkin vaikeasti. Niin mittailin jo viime viikolla akunnapojen väliä, ja mittari näytti ensin 14, sitten 15 ja lopulta jopa 17. Eli päätelmä oli, että mittari on sökö:oops: ... mutta keksiskös nyt jonkun muun selityksen, ja kysymys: mitä tuo tonnarin näyttö edes yrittää osoittaa? Siis tarkoittaako koko tämä tilanne, että laturi repii täysillä, mutta jossain missä tuo tonnari sitten mittauksensa tekeekin, onkin jo vajetta? Ja ehkä sitten että akku alkaa menettää järkensä valon... mittari jäi valitettavasti toiseen autoon, jonka saan takaisin parin päivän päästä. Ominaispainomittarin hajotin jo viime kesänä. Niin, vai voisko auto kuluttaa tuossa ajassa noilla sähkövermeillä normaalijärkisen akun liki tyhjäksi.
Sama tuli mullakin mieleen. Onko muuten valoja palanut normaalia enemmän? Kuulin Saab-asentajalta syksyllä 2001, kun hän oli tehnyt remontin autooni, että vanhassa laturissa kiinni oleva lataussäädin on kuulemma jonkun Saabissa pukannut yli 18V määriä ja siitä oli mennyt kaikki lamput rikki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001