McStadey kirjoitti: ↑Su Syys 19, 2021 12:57
Volvo ja Jaguar - Land Rover ovat kumpikin hyötyneet uusista omistajistaan Fordin jälkeen. Valitettavasti Saabille ei käynyt yhtä hyvin.
Kyllä. Fordin ainoa Jaguarille tuoma hyvä asia oli se, että he loivat hinnat-alkaen -malleja (S- ja X-Type), joita yhä suuremmalla määrällä autonostajia oli mahdollisuus ostaa.
GM:n ahdasmielisyys olla myymättä kiinalaiselle toimijalle pitkälti sinetöi Saabin kohtalon. Toisin kävi Volvolle, jota vielä tuki Ruotsin silloinen ministeri Maud Olofsson. Muistelisin, että Saab ei saanut samanlaista tukea em. ministeriltä
Tobbana kirjoitti: ↑Ma Syys 20, 2021 09:37
Saab oli marginaalimerkki verrattuna noihin edellä mainittuihin. Parilla ylihintaisella automallilla ei juhlita.
Totta. Katselin jotain vanhaa autovertailua, jossa oli Saab vastaan Volvo. Saabin hinnat-alkaen -malli oli kalliimpi kuin Volvo. Hinnoittelun olisi pitänyt olla hieman kalliimpi kuin "sisarmallin" Opelin, mutta ei merkittävästi, jotta kauppa olisi käynyt.
Paljon on kritisoitu sitä, että Saabissa käytettiin samoja osia kuin Opelissa, ja Saabin insinöörit yrittivät itse kehittää omia järjestelmiään piittaamatta GM:n ohjeista. Aiemmin kritisoin esimerkiksi NG9-3:n kojetaulun faceliftiä, kun mm. mankka ja ilmastointikytkimet muutettiin konsernimuotoon. Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuo oli aivan fiksu teko. Mankan ja ilmastointilaitteen säätimien vaihto onnistuu plug'n'play, vaikka Techillä näkyykin autossa olevan vieraan auton osia.
Ainoa mitä en ymmärrä tietyin rajoituksin, on osien jako NG9-5:n ja Insignian välillä: NG9-3 herjaa ajotietokoneessa, jos jokin polttimo on palanut, meidän NG9-5 ei ainakaan tee sitä

Miksi tuollainen briljantti toiminto on "poistettu" automallista?
Edelleen tästä osien jaon kritisoimisesta: VAG on tehnyt menestyksellisesti tuota osien jakamista, enkä ole liielmälti kuullut Audi-kuskeilta suurempaa kritisointia siitä, vaikka onkin ainoa premiummerkki Seatiin, Škodaan ja VW:hen verrattuna. Ihmettelen miten se oli saabisteille niin kipeä paikka.