"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

muista kuitenkin" kemppin stekin "kans!!!
ahneella on paskanen loppu!! :D
toimii hienosti,kunhan pysyy kohtuudessa. :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

ecopower kirjoitti: toimii hienosti,kunhan pysyy kohtuudessa. :P
Niin kohtuus mikä se on? :lol:

Ei vaan pitää kokeilla pienemmällä suuttimella ja jos kytkin luistaa niin pitää tyytyä boxiin...

ps. Suuttimet toimii hyvin. 8)
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

mut sullahan oli "iivaris"penkitetty teho ennen "kemppiä"ja 2,3sen suuttimia se 244hv/355,7NM aika hienosti!!!!
nyt sitten penkkiin "kempin" ja suurempien suuttimien kans!!! :P :P :P
se kohtuus on aikalailla noilla main!!

ps: jos arvio meni pieleen tuun TALKOISIIN!! :P :D :) :( :oops:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

ecopower kirjoitti: ps: jos arvio meni pieleen tuun TALKOISIIN!! :P :D :) :( :oops:
Pistetäämpä korvantaakse, jos sattuu innostuun.... :oops: :lol: :lol:
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin, 3" DP laitettu. On se hieman ahas paikka tuolle putkelle vaikka se mutka kohta onkin sellasta reilua 2":sta. Ahdasta se oli sinne mahduttaakkin. Kävin kokeileen tuota enkä kyllä huomannut kovin suurta eroa. Ehkä kuitenkin piti ahtoja paremmin isoilla kiekoilla kun jakso kiskoa (pito karkaili) kun polkasi reippaammin. Tuo DP:hän oli vain se mutka ja pätkä sitä 3":sta, loput rakentelin sitten ite.

Tomaatin matolaatikko purettu, kahteen kertaan ...kele ku en muistanu laittaa 1:stä silmään ennen kasausta ja sitten ei laatikko totellutkaan kuin eteenpäin menemistä ja parkkia ja 1:n ei mennyt ollenkaan. Kun en niitä ohjeita enään löytänyt niin purin koko hässäkän ja tulipahan samalla putsattua nuo kakka jäämät.

Ilmansuodatin koteloa modasin hieman, otin sen kiekura putken pois ja tein pääly puolelle vielä reilun reijän lisäksi. Kirkkaat vilkkusen lasit meni siinä samalla paikalleen. Huomenna jos asentelis sen köyhyys kampeen ei bleedun ja säätelis sen tuonne 1.2bar tuota ens viikon koitosta varten.

Äänet ei minusta muuttuneet mihinkää kummakaan muutoksen osalta. Mutta tuossa muutaman kokeilu kilsan matkalla näytti kulutusmittarin mukaan että olis pudonnut tuo kulutus hieman. Pitää seurata...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

korjailin eilen myös matolaatikkoa oli yksi jousi poikki ja toinen taisi olla vähän kuolleentunut.
Kasauksessa pikku ongelmia vaikka laitoin ykkösen päälle ja vedin langan avulla sen sylinterin ulos niin ei silti pelittänyt. 8O
Koitetaan tänään uudestaan.
korkkasi se kirkas torxikin aukaisu vaiheessa oli kaikki aika piukassa mutta tohon on joskus tehty remontti oliskohan käytetty enemmän voimaa kasauksessan no auki sen sai kun veti ison mutterin puikolla päälle.

Tosta dp hommasta kun itsellä on sellaisen teko edessä,onko kukaan kun on pistänyt isompaa ahdinta(itsellä tulee schwitzer s2b) kääntänyt sen toisinpäin tulisi muutama mutka vähemmän dp:hen , imm:än putkeen pitäisi tehdä 180 mutka mutta haitanneekohan tuo mitään.

Niin ja onko kukaan ottanut välijäähdytintä pois ilmastoinnin ja jäähdyttäjän välistä ja niputtanut kennoja yhteen että olis mahtunut paksumpi cooleri eteen itsellä olis kaksi vaihtoehtoa 100mm ja 75mm paksu kenno ton satasen kun sais mahtumaan niin sitten....
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuota ahtimen kääntöä mietin itsekkin, mutta totesin sen olevan turhan isotöinen urakka, kun oli JT:n 3" dp valmiina. Ja ahdin on nykyään Schwitzerin s200.
Foxbody turbo
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

to4 kirjoitti:Tuota ahtimen kääntöä mietin itsekkin, mutta totesin sen olevan turhan isotöinen urakka, kun oli JT:n 3" dp valmiina. Ja ahdin on nykyään Schwitzerin s200.

Itsellä ei isompaa dp:tä ole joten kun sen itse teen niin toi kääntö on käynyt mielessä.
Millaisilla spekseillä sulla on toi ahdin?Oma on 50/60mm siivillä kompura ar.35 pako on vähän kysymysmerkki.
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

suora6 kirjoitti:
to4 kirjoitti:Tuota ahtimen kääntöä mietin itsekkin, mutta totesin sen olevan turhan isotöinen urakka, kun oli JT:n 3" dp valmiina. Ja ahdin on nykyään Schwitzerin s200.

Itsellä ei isompaa dp:tä ole joten kun sen itse teen niin toi kääntö on käynyt mielessä.
Millaisilla spekseillä sulla on toi ahdin?Oma on 50/60mm siivillä kompura ar.35 pako on vähän kysymysmerkki.
Kovin on ahtaan oloinen pako? Herää kyllä tuolla 60mm siivellä kohtuu aikasin tuon A/R vuoksi mutta sitten kierroksilla... Onko jostakin isommasta diisselistä tuo ahdin? Ihan vertalun vuoksi mulla on tuossa pökössä sama siipi mutta A/R on .60 pakona ja imuna sama.

En nyt saa mieleen mitää etua tuosta käännöstä jos ei sitten tee tuota imun ottoa jostain muualta kuin vakipaikasta? Se vesipumpun puoli on vain niin täynnä. Sama kai se on meneekö imu 180 astetta tai pako?

Ennemmin tekisin uuden pakosarjan ja siirtäsin sen verran että mahtuis
3" mutka eikä tuota mehupilliä alkuosaksi. En löytänyt ainakaan valmiina tarpeeksi tiukkaa 3" mutkaa, tietty vois tehä sellasen mutta on se niin ahas paikka (pitäis kiinnitystäkin sitten muuttaa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

V-M kirjoitti:
suora6 kirjoitti:
to4 kirjoitti:Tuota ahtimen kääntöä mietin itsekkin, mutta totesin sen olevan turhan isotöinen urakka, kun oli JT:n 3" dp valmiina. Ja ahdin on nykyään Schwitzerin s200.

Itsellä ei isompaa dp:tä ole joten kun sen itse teen niin toi kääntö on käynyt mielessä.
Millaisilla spekseillä sulla on toi ahdin?Oma on 50/60mm siivillä kompura ar.35 pako on vähän kysymysmerkki.
Kovin on ahtaan oloinen pako? Herää kyllä tuolla 60mm siivellä kohtuu aikasin tuon A/R vuoksi mutta sitten kierroksilla... Onko jostakin isommasta diisselistä tuo ahdin? Ihan vertalun vuoksi mulla on tuossa pökössä sama siipi mutta A/R on .60 pakona ja imuna sama.

En nyt saa mieleen mitää etua tuosta käännöstä jos ei sitten tee tuota imun ottoa jostain muualta kuin vakipaikasta? Se vesipumpun puoli on vain niin täynnä. Sama kai se on meneekö imu 180 astetta tai pako?

Ennemmin tekisin uuden pakosarjan ja siirtäsin sen verran että mahtuis
3" mutka eikä tuota mehupilliä alkuosaksi. En löytänyt ainakaan valmiina tarpeeksi tiukkaa 3" mutkaa, tietty vois tehä sellasen mutta on se niin ahas paikka (pitäis kiinnitystäkin sitten muuttaa).

V-M
Pako on just 60mm imu 50mm ja imu ar .35 pako ar on varmasti iso jostain valmetista tää varmaan on ...
Ahtimen pitäisi riittää reilusti +300hp.
Kyllähän sieltä imupuolelta menee "vähemmän" tavaraa läpi kuin pakopuolelta kun lämpötilat on niin erillaiset joten luulisi että imupuolen 180 astetta samankokoisessa putkessa on vähemmän haitaksi ja voihan niitä piuhoja jatkaa lmm:stä ja siirtää senkin toiselle puolelle mutta mahtuuko sinne mitää ilmansuodatinta järkevään paikkaan on taas eri kysymys.
Pienempikin downpaippi riittää jos siinä ei ole mutkia paljon ja ne ovat loivia.Pakosarjan teko on liian iso projekti mulle, pitäis ottaa enemmän tehoa että olis vastaavaa hyötyä.
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V-M kirjoitti:No niin, 3" DP laitettu. On se hieman ahas paikka tuolle putkelle vaikka se mutka kohta onkin sellasta reilua 2":sta. Ahdasta se oli sinne mahduttaakkin. Kävin kokeileen tuota enkä kyllä huomannut kovin suurta eroa. Ehkä kuitenkin piti ahtoja paremmin isoilla kiekoilla kun jakso kiskoa (pito karkaili) kun polkasi reippaammin. Tuo DP:hän oli vain se mutka ja pätkä sitä 3":sta, loput rakentelin sitten ite.

Tomaatin matolaatikko purettu, kahteen kertaan ...kele ku en muistanu laittaa 1:stä silmään ennen kasausta ja sitten ei laatikko totellutkaan kuin eteenpäin menemistä ja parkkia ja 1:n ei mennyt ollenkaan. Kun en niitä ohjeita enään löytänyt niin purin koko hässäkän ja tulipahan samalla putsattua nuo kakka jäämät.

Ilmansuodatin koteloa modasin hieman, otin sen kiekura putken pois ja tein pääly puolelle vielä reilun reijän lisäksi. Kirkkaat vilkkusen lasit meni siinä samalla paikalleen. Huomenna jos asentelis sen köyhyys kampeen ei bleedun ja säätelis sen tuonne 1.2bar tuota ens viikon koitosta varten.

Äänet ei minusta muuttuneet mihinkää kummakaan muutoksen osalta. Mutta tuossa muutaman kokeilu kilsan matkalla näytti kulutusmittarin mukaan että olis pudonnut tuo kulutus hieman. Pitää seurata...

V-M
Oliko matolaatikon purkaminen paha rasti...?
Meinaan vaan itse tehdä saman tulevana kesänä..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

9000CD23T kirjoitti:
V-M kirjoitti: Tomaatin matolaatikko purettu, kahteen kertaan ...kele ku en muistanu laittaa 1:stä silmään ennen kasausta ja sitten ei laatikko totellutkaan kuin eteenpäin menemistä ja parkkia ja 1:n ei mennyt ollenkaan.V-M
Oliko matolaatikon purkaminen paha rasti...?
Meinaan vaan itse tehdä saman tulevana kesänä..
Tassahan nama eraasta ketjusta:

Ei ollut paha rasti, aikaa noin 1,5 tuntia

Tarvekalut: 10mm, 13mm hylsyt ja lenkit, 27 (25) Torxit, jouset sekä
reipasta mieltä

1. Akku irti
2. Johdot irti: Jakoblokki akkutelineen etuosasta, pluskaapeli
akkutelineen alta
3. Akkuteline irti: neljällä 13mm pultilla sisälokarissa
4. Sitä imurööriä voi vähän löysätä, niin tulee tilaa
5. Laatikon kansi irti: neljällä 10mm pultilla nurkista. Öljytikku pois. Nosto
ja pujottelu
6. Venttiilikoneisto irti: kymmenen T27 pulttia, mutta 25 käy, kun on
varovainen ettei lipsahda. Pultit ovat isompikantaisia kuin muut, mutta
kannattaa olla tarkkana koska kokoero on pieni. Yksi kymmenestä on
kirkas, loput mustia. Öljyputki laatikon etureunasta sivuun; kampesin
varovasti meisselillä niin, että nousi puoli senttiä ja sitten käänsin sivuun.
Nosto ja pujottelu.
7. Venttiilikoneiston yhdessä reunassa on vähän salmiakin mallinen kansi,
neljällä T27 kiinni. Irroita kolme ja löysää yhtä niin, että saat käännettyä
kannen sivuun. Minulla ei ainakaan ollut jousissa voimaa niin, että olisivat
jaksaneet mihinkään silmään singahtaa, mutta voihan sitä vähän varoa.
8. Paljastuu kaksi mäntää. Ne ylös (minulla toinen oli siis niin jumissa,
että piti kammeta kahdella meisselillä todella kovaa) ja jousien vaihto.
9. Kasaus. Venttiilikoneistoa paikalleen laittaessa vaihteen valitsin
ohjaamosta ykköselle (lahjo emäntä liikuttelemaan valitsinta niin näet
mitä kohta tarkoitan) ja venttiilikoneiston pohjassa oleva, liukuva tappi,
niin ulos kuin tulee. Sitten varovasti asetat koko limpun paikalleen niin,
että tappi menee hahloon (tajuat kyllä kun näet mikä siellä laatikossa
liikkuu, kun sitä valitsinta liikuttelee). Parilla pultilla kiinni ja tarkistus, että
valitsin todella liikkuu P:ltä 1:lle asti. Minä mokasin, ja jouduin tekemään
vaiheet 1-6 uusiksi .
10. Loppukasaus
11. Tuplatarkistus
12. Auto käyntiin
13. Baanalle revittämään leeeeeeeveä virne naamalla!

Harri
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti termodynamiikka kertoo yksiselitteisesti, että ohuemmasta putkesta tulee enemmän virtausvastusta kuin isommasta.
ahtimen käännöllä saisi ehkä loivemman Lähdön plus säästyisi yksi 90 asteen käännös, Isompi putki on tietenkin parempi mutta kyllä se lähdön jyrkkyys ja mutkien määrä myös vaikuttaa jonkin verran ,eri asia jos verrataan kahta suoraa rööriä kekenään :wink: ja näähän on niin mietoja virityksiä......
http://www.keltainenporssi.fi/show_ad.jsp?o_id=3338558
http://www.keltainenporssi.fi/show_ad.jsp?o_id=3338570
tollaset meinasin uhrata projektiin kun hyllyssä sattuu olemaan.
Outletin hitsaan pikku rälläköinnin jälkeen scwitzerin laippaan ja sovittelen ton downpaipin kiinni, toivottavasti on edes vähän sinnepäin :D
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

9000CD23T kirjoitti:
V-M kirjoitti:No niin, 3" DP laitettu. On se hieman ahas paikka tuolle putkelle vaikka se mutka kohta onkin sellasta reilua 2":sta. Ahdasta se oli sinne mahduttaakkin. Kävin kokeileen tuota enkä kyllä huomannut kovin suurta eroa. Ehkä kuitenkin piti ahtoja paremmin isoilla kiekoilla kun jakso kiskoa (pito karkaili) kun polkasi reippaammin. Tuo DP:hän oli vain se mutka ja pätkä sitä 3":sta, loput rakentelin sitten ite.

Tomaatin matolaatikko purettu, kahteen kertaan ...kele ku en muistanu laittaa 1:stä silmään ennen kasausta ja sitten ei laatikko totellutkaan kuin eteenpäin menemistä ja parkkia ja 1:n ei mennyt ollenkaan. Kun en niitä ohjeita enään löytänyt niin purin koko hässäkän ja tulipahan samalla putsattua nuo kakka jäämät.

Ilmansuodatin koteloa modasin hieman, otin sen kiekura putken pois ja tein pääly puolelle vielä reilun reijän lisäksi. Kirkkaat vilkkusen lasit meni siinä samalla paikalleen. Huomenna jos asentelis sen köyhyys kampeen ei bleedun ja säätelis sen tuonne 1.2bar tuota ens viikon koitosta varten.

Äänet ei minusta muuttuneet mihinkää kummakaan muutoksen osalta. Mutta tuossa muutaman kokeilu kilsan matkalla näytti kulutusmittarin mukaan että olis pudonnut tuo kulutus hieman. Pitää seurata...

V-M
Oliko matolaatikon purkaminen paha rasti...?
Meinaan vaan itse tehdä saman tulevana kesänä..
purkaminen on helppoa mutta mulla tökki just se takaisinlaitto pitääkin mennä koittaamaan kun on ilma lämmennyt(eilen lopetin kesken kun tuli kylmä ja homma ei mennyt kerralla putkeen) hep kävin heittämässä koneiston paikkaansa oli näemmä keppi pois säädöistä kun ei mennyt ykkönen päälle piti auttaa laatikon puolesta nyt toivottavasti toimii!!!
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

suora6 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Valitettavasti termodynamiikka kertoo yksiselitteisesti, että ohuemmasta putkesta tulee enemmän virtausvastusta kuin isommasta.
ahtimen käännöllä saisi ehkä loivemman Lähdön plus säästyisi yksi 90 asteen käännös, Isompi putki on tietenkin parempi mutta kyllä se lähdön jyrkkyys ja mutkien määrä myös vaikuttaa jonkin verran ,eri asia jos verrataan kahta suoraa rööriä kekenään :wink: ja näähän on niin mietoja virityksiä......
http://www.keltainenporssi.fi/show_ad.jsp?o_id=3338558
http://www.keltainenporssi.fi/show_ad.jsp?o_id=3338570
tollaset meinasin uhrata projektiin kun hyllyssä sattuu olemaan.
Outletin hitsaan pikku rälläköinnin jälkeen scwitzerin laippaan ja sovittelen ton downpaipin kiinni, toivottavasti on edes vähän sinnepäin :D
Mulla olis käyttöä tuolle Outletille ihan tarkotettuun laitteeseen (eli s14:een). Kyllähän tommosen rakenteleekin...

http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Pr ... _side.html
http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Pr ... lange.html

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin