Katson tuota nollausta. Tyhmä kysymys, mutta onko Saab-merkkiliikkeitä vielä?Pakari kirjoitti: ↑Ma Loka 04, 2021 13:48Se pitää itse nollata ajotietokoneesta aiemmin ohjeistetun mukaisesti. System settings->service data->oil quality/reset service indicator. Jos ei löydy, niin silloin täytyy käyttää Saab merkkiliikkeessä tai tech2 merkkitesterin omaavan henkilön luona, joka nollaa sen.
Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
9-3 SS 1.8t MY05
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Kiitos! Paljon hyvää tietoa Saabeihin liittyen. Ei ole huollettu merkkihuollossa tuolloin 3/21 jolloin mahdollista, että ajotietokone on jäänyt nollaamatta. Vilkaisen ensimmäisenä sen. Jos toki jotain muuta huoltoa niin otan selvää mitä ja etenen sen mukaan. Tosiaan autossa ei ollut vikakoodeja kaksi viikkoa sitten, joten epäilen että mitään suurempaa olisi yhtäkkiä ilmaantunut.AZP kirjoitti: ↑Ma Loka 04, 2021 13:47Huoltoilmoitus tosiaan perustuu laskuriin siitä koska auto on huollettu viimeksi ja ilmoittaa että nyt olisi tarve hoitaa määräaikaishuolto. Se ei siis perustu eikä liity mihinkään vikakoodiin, eikä siten vikakoodeissa näy.
Sen sijaan ainakin uudemmissa Saabeissa voi tulla SIDiin ilmoitus että huolla sitä tai huolla tätä, jos kyseinen osa antaa vikakoodia. En tiedä onko MY2005:ssä tätä ominaisuutta. Periaatteessa voisi siis olla kyse siitä, että jokin järjestelmä antaa nyt vikakoodia ja siksi SID ilmoittaa että auto pitäisi viedä huoltoon. Tuo sanamuoto on vain eri kuin mitä perus huoltoilmoituksessa, mikä voisi viitata juuri tähän, että kyseessä ei ole tarve suorittaa määräaikaishuolto vaan nimen omaan joku korjaus.
Olikohan uuden sisustan myötä MY2007:ssä muuttui NG-kolkin huoltolaskurin logiikka, eikä mitenkään loogisempaan suuntaan. Ainakin MY2008:ssa ei pystynyt SIDistä nollaamaan huoltolaskuria, jos huoltoilmoitus ei ollut aktiivisena. Omassa autossani tämä ilmeni niin että kun tein itse aina aika tarkkaan 12 kk välein huollon, niin en pystynyt resetoimaan huollon yhteydessä laskuria, koska huoltolaskuri olisi tyytynyt jostain syystä n. 13-14 kk huoltoväliin. Eli huoltolaskuri omaa elämäänsä todellisista tehdyistä huolloista. Nollasin sen aina kun ilmoitus ilmestyi, tein huollot kuitenkin kalenterin enkä tuon ilmoituksen mukaan.
Techillä tuon olisi saanut nollattua koska vain, mutta sitä ei ollut saatavilla. Näin ollen jos auto on keväällä huollettu ei-merkkihuollossa, on hyvin mahdollista että huoltolaskuria ei ole nollattu. Tosin voi olla että vanhemmassa NG-kolkissa nollaus onnistuu vaikka ilmoitus ei olisi aktiivisena.
Muistaakseni "time for service" -ilmoitus tulee vain kun auton käynnistää ja poistuu ruudusta hetken päästä, jotta SIDiä pääsee käyttämään ajossa normaalisti. Eli on normaalia että ilmoitus häviää ruudusta. Ja muistikuva ainakin OG-kolkista on sellainen, että jos laskuria ei nollaa joidenkin päivien päässä sen ilmaantumisesta, ei ilmoitusta enää tule. Esim. ilmoitus voi tulla kaksi viikkoa, mutta jos siihen ei reagoi niin auto lopettaa muistuttamisen.
9-3 SS 1.8t MY05
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Kyllä -merkkihuoltoja vielä on. En tosin tiedä löytyykö mistään kattavaa ja ajantasaista listaa Suomen merkkihuolloista, kun ymmärrettävistä syistä Saab ei kuulu monenkaan huollon päämerkkeihin. Esim. Turun seudulla merkkihuoltona taitaa olla edelleen Länsiauto ja Delta. Monella paikkakunnalla status on nykyisin pienemmillä paikallisilla autohuolloilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Jos käytettävissä ei ole sitä techiä, joka osaa ainakin nollata ja todennäköisesti myös näyttää sen huoltokutsutarpeen, ei kannata tyydittäytyä siihen, että näkisi 100% varmuudella kaikkia vikakoodejakaan kaikilta moduuleilta. Pääsääntöisesti ne vehkeet, jotka osaa jutella auton kaikille osille, osaa myös nollata ne huoltopyynnöt - ns. bulkkilukijat ei tee kumpaakaan.
That said, suurella todennäköisyydellä kyse on vain huoltomuistuttimesta. Muistelen, että oman '09:ni kanssa oli joku hämmennys ekan huollon yhteydessä, kun teksti oli erilainen kuin mitä odotin näkyväksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Valtuutetut merkkihuollot: https://saabparts.com/international/find-a-dealer/
Tech2 harrastajilla: viewtopic.php?f=23&t=137045
Tech2 harrastajilla: viewtopic.php?f=23&t=137045
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9-3 2005 "Service required" ilmoitus
Kiitos vastauksesta. Käytän nyt ensimmäisen kerran huollossa joka tapauksessa, tärkeää hoitaa Saab kuntoon.aero kirjoitti: ↑Ma Loka 04, 2021 19:51Jos käytettävissä ei ole sitä techiä, joka osaa ainakin nollata ja todennäköisesti myös näyttää sen huoltokutsutarpeen, ei kannata tyydittäytyä siihen, että näkisi 100% varmuudella kaikkia vikakoodejakaan kaikilta moduuleilta. Pääsääntöisesti ne vehkeet, jotka osaa jutella auton kaikille osille, osaa myös nollata ne huoltopyynnöt - ns. bulkkilukijat ei tee kumpaakaan.
That said, suurella todennäköisyydellä kyse on vain huoltomuistuttimesta. Muistelen, että oman '09:ni kanssa oli joku hämmennys ekan huollon yhteydessä, kun teksti oli erilainen kuin mitä odotin näkyväksi.
9-3 SS 1.8t MY05