Ei nostimista heinäsirkkojen ääntä kyllä saa. Apulaitehihna tai rullat vois selliasta aiheuttaa.
venttiilin nostin
Re: venttiilin nostin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: venttiilin nostin
Joskus kuivuneilla nostimilla olevan kannen laitoin Saabbiin kiinni niin kyllähän se melkoista naputusta oli ensimmäiset 5-10minuuttia kun oli ilmaa nostimissa. Tais siihenkin joku ohje olla että pyörittää jollain 1500-2000rpm tjs. jos nostimet kuivat. Tonnarin nostimethan purkautuu ja voi putsata. Onko femmassa samat?Muistelisin että kun uudet nostimet laitetaan, niin ne kuuluisi upottaa öljyyn jotta täyttyvät valmiiksi öljystä ja ilma pääsee pois. Nostimen ollessa tyhjänä sen kuuluu painua käsivoimin, kuten tässä ketjussa on jo kerrottukin. Silloin kun nostin on täynnä öljyä, niin sen ei kuulu painua käsivoimin. Eli tämän perusteella nostin toimii oikein, koska se ei painu jos se on täynnä öljyä. Eikä takominen muutenkaan ole oikea keino. Joskus niitä on ruuvipenkissä puristelu tyhjiksi tasaisella puristavalla voimalla...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: venttiilin nostin
On samalla lailla toimivat. Joko leveämmällä tai kapeammalla laahainpinnalla olevat. Laahainpinta siis venttiilien puolella. Vanhoistakin saa hyvät jos reunoissa ei ole kulumajälkiä. Avaa nostajan vetämällä laahainpinnan reunoista niin että pohja irtoaa, putsaa vanhoista öljyistä, venyttää hiukan sisällä olevaa jousta ja sitten kasaan. Sitten kippoon missä tuoretta öljyä ja painelee laahainpinnan pohjaa niin että imasee öljyä sisään. Pohja liikkuu kevyesti mikäli nostaja kunnossa. Tämän jälkeen jättää vielä yöksi upoksiin. Näin ei ole kansirempan jälkeen naputtanut juurikaan ensikäynnistyksellä ja on uudet öljyt myös nostajien sisällä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: venttiilin nostin
Täällä alkoi Saabin nostimet kalkattaa rajusti toissapäivänä. Korvakuulolla tulee siis venttiilikopasta, mutta kuuluu myös öljypohjan puolelta. Kalkatus alkoi kesken maantie ajon. Tyhjäkäynnillä käy tosi nätistä, ei mitään sivuääniä. Tasaiseen kun lähtee kaasua nostaa, niin kalkatus alkaa siinä 1500 rpm yläpuolella ja kovenee vaan kaasua lisättäessä. Kaasun kun löysää, niin kalkatus loppuu heti vaikka kierroksia olisi se 3000.
Juuri tein moottorin sisäpesun stp:n aineilla. 2x 4,5 dl pulloa kippasin koneeseen. Ei mitään vaikutusta. Edelliset öljyt oli vain 2tkm ajettu. Vaihtoväli ollut minulla aina 10tkm viimeiset 200tkm. Mittarissa nyt rapiat 360tkm. Passaako oireet nostimiin ettei alakerran laakereista vaan olis kyse?
Juuri tein moottorin sisäpesun stp:n aineilla. 2x 4,5 dl pulloa kippasin koneeseen. Ei mitään vaikutusta. Edelliset öljyt oli vain 2tkm ajettu. Vaihtoväli ollut minulla aina 10tkm viimeiset 200tkm. Mittarissa nyt rapiat 360tkm. Passaako oireet nostimiin ettei alakerran laakereista vaan olis kyse?
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: venttiilin nostin
Laakerit entiset
Re: venttiilin nostin
Tolleen kalkatti aikoinaan minunkin femman kone.. Runkolaakerit paskana.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: venttiilin nostin
Samalla tavalla oireili vuosi sitten osiksi mennyt aero ja viaksi todettiin runkolaakerit jotka oli pyörähtäny.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Re: venttiilin nostin
Kannattaa ainakin ensin tutkia mitä öljypohja irrottamalla alakerrasta löytyy. Samankuuloisten (riippuen siitä minkä kokee rajuksi kalkatukseksi) oireiden seurauksena olen kerran vaihtanut kk-laakerit. Ei ollut paha homma ja tulihan samalla öljypohja ja sihti putsattua.
Re: venttiilin nostin
Jep, nostimet tutkittu ja kaikki oli ehyet. Alakerran laakeritkin hommattu, että moottoriremppahan tästä tuli . Öljypohjaa en oo vielä ehtinyt tiputtamaan alas.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: venttiilin nostin
Olsit ensin tutkinu.. Huono tuuri jos on,niin laksut on pyörähtäny pukissaan ja silloin saattaa olla kampura sökö.. Toivotaan ettei näin ole. Mulla oli ja uudey laksut kesti n. 8tkm ja taas paloi öpvalo. Mutta otin tietoisen riskin ihan testimielessä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: venttiilin nostin
Öljyvalo ei oo mulla palanut missään vaiheessa. Ja nostimia en siis ole ostanut, että laakerit lähti tilaukseen, kun varmistu, että nostimissa ei vikaa. Eiköhän se laakeriremontilla tule kuntoon, kun ei ole tainnut ihan pahasti ehtiä käymään, kun kerran öljyvalo ei ole palanut.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1