Eli ongelmana jatkuva P0033 koodi. Kaikki ratkaisut mielestäni on kokeiltu. Eli:
Bypass kalvo vaihdettu
Alipaineletkut kaikki vaihdettu
Mankkuvena uusi
Bypass kotelo on tiivis.
Koodi tulee yleensä vedätyksen jälkeen kun vaihtaa. Pari vetoa voi onnistua ihan ok, mutta sitten ikäänkuin kalvo ei liikkuisi ja ”sihahduskin” on paljon vaimeampi, eli ei päästäisi paineita kunnolla pois. Missä tässä enää voisi olla vika?
P0033
Re: P0033
Minkä magneettiventtiilin vaihdoit (turbon vai imusarjan päällä)?
Pitää vaihtaa molemmat
Kumpikin vaikuttaa tuohon ongelmaan, kun imusarjan päällä oleva aukaisee bypass-kalvon ja turbon päällä vastaavasti hukkaportin. Molempien täytyy toimia viiveettä, jotta vaihdon yhteydessä vedätyksen jälkeen ei tule ahtoputkeen liiallista ylipaine sysäystä.
Hukkaportin eli turbon päällä oleva voi toimia ahtopaineen säädössä ongelmitta vaikka tuossa edellisessä tilanteessa se ei toimi. Ahtopaineen säätöön osallistuu myös aktiivisesti kaasuläppäkotelo.
Tarkemmin ottaen koko säätö perustuu ilmamassan säätöön eikä ahtopaineeseen. Siksi vedätyksessä ei tule ongelmia vaikka magneettiventtiili olisi hiukan hidas, mutta vaihdon yhteydessä kaasuläpän mennessä kiinni syntyy ahtoputkeen liian suuri ylipaine ellei bypass ja hukkaportti toimi riittävän nopeasti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)