900i 16V -89 käy laihalla
900i 16V -89 käy laihalla
Pakokaasutestissä seokset oli 0.11 eikä seosruuvin pyörittelyllä ollut paljonkaan vaikutusta,0.13 nousi.Tyhjäkäyntiä käy aina tasaisesti,ei tutise eikä töpeksi,kylmänä kiihtyy hyvin mutta kun kone alkaa lämmitä niin kiihtyminen heikkenee ja alkaa nykiä.Missä on vika ettei saa kakkua tarpeeksi lämpimänä,mikä tunnistelee jäännöshapen kun ei ole lambdaakaan?Kaasuläpän asennontunnistinta kääntelin mutta ei ollut juurikaan vaikutusta ja ilmamäärämittarin töpselin kun ottaa irti niin tukehtuu kun koittaa painaa kaasua,luulis ettei vika ole siinäkään vai miten on?Mitä ne muut anturit on,kannessa keskellä imusarjan alla ja termostaattikotelon vieressä?
Käytin egr:n irti ja putsasin,takas paikalleen ja koeajo kone lämpimäksi asti ->ei vaikutusta.Otin alipaineletkun irti ja kaasuttelin,kokeilin letkun päästä niin alipaine tulee vaikka on lämmin kone.Letku tukkoon ja koeajo->kiihtyy selvästi paremmin mutta jos ajaa 30-50km/h tasakaasulla ja alkaa sievästi kiihdyttää niin vieläkin vähän nykyttelee.Onko sen kannessa olevan venttiilin,minkä kautta letkut menee,tarkoitus tukkia alipaine koneen lämmettyä?Saattaa olla seosruuvikin vielä päin persettä kun paikallinen seppä pyöritteli sitä pakokaasutestissä ja kun ei paljon mitään vaikutusta ollut niin mihin asentoon lie jättänyt prkl...Kumpaan suuntaan menee rikkammalle,ulos vai sisäänpäin pyöritettäessä?Tyhjäkäynniltä jos painaa suht nopeasti kaasua,ei kuitenkaan kerralla pohjaan niin ei heti ota kierroksia vaan miettii tovin...
Kannattaa poistaa koko venttiili.
Omastani poistin alipaineletkut ja tulppasin tarvittavat "imut" sahasin pakokaasuputken ja litistin taitoin kaksinkerroin sitten seos niin rikkaalle kun menee en nyt muista suuntaa.
Sitä seos ruuvia voit kyllä pyörittää toiseen laitaan jos menee käynti huonommaksi menee laihalle sit vaan toiseen ääriasentoon.
Tietty seos mittarissa säätö on paras,omassani ei noussut co yli1,5 ja hc pysyi hyvänä vaikka oli niin rikkaalla kun menee.
Täytynee kesällä ruuvata vähän laihemmalle,ei nyvi ja vetää alakierroksillakin tosi hyvin.
Omastani poistin alipaineletkut ja tulppasin tarvittavat "imut" sahasin pakokaasuputken ja litistin taitoin kaksinkerroin sitten seos niin rikkaalle kun menee en nyt muista suuntaa.
Sitä seos ruuvia voit kyllä pyörittää toiseen laitaan jos menee käynti huonommaksi menee laihalle sit vaan toiseen ääriasentoon.
Tietty seos mittarissa säätö on paras,omassani ei noussut co yli1,5 ja hc pysyi hyvänä vaikka oli niin rikkaalla kun menee.
Täytynee kesällä ruuvata vähän laihemmalle,ei nyvi ja vetää alakierroksillakin tosi hyvin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Melko simppeli systeemi tuon EGR:n tukkimiseen on leikata vaikka pellistä lätkä, joka laitetaan venttiilin ja imusarjan väliin. Tiivistesiliikonia ohuelti molemmin puolin. Kaikki vehkeet jäävät muuten normaalisti paikoilleen, sen alipaineletkun voi halutessaan poistaa ja tukkia sen lähdön läppäkotelosta.
Omassa i16:ssa seokset saa helposti liian rikkaalle, ruuvi toimii aika herkästi. Kylmällä koneella liikkeellelähtiessä saattaa tulla tunne että tukehtuu, jos säätö on kovin rikkaalla. Oikean asennon löytää sitten perstuntumalla (se katsastukseen säädettävä CO on taas liian laiha ajossa). Ja myötäpäivään tuo menee rikkaammalle.
Pakokaasumittauksessa joskus sanottiin, että kaikissa yksilöissä tuo säätöruuvi ei oikein toimi. Jos näin on, en tiedä edellyttääkö IMM:n vaihtoa?
EDIT: tässä topicissa on ohje (005-loppuisen) IMM:n ruuvin perussäätöön. Jos ei saa lähellekään tuollaisia lukemia, on vika siinä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17613
Omassa i16:ssa seokset saa helposti liian rikkaalle, ruuvi toimii aika herkästi. Kylmällä koneella liikkeellelähtiessä saattaa tulla tunne että tukehtuu, jos säätö on kovin rikkaalla. Oikean asennon löytää sitten perstuntumalla (se katsastukseen säädettävä CO on taas liian laiha ajossa). Ja myötäpäivään tuo menee rikkaammalle.
Pakokaasumittauksessa joskus sanottiin, että kaikissa yksilöissä tuo säätöruuvi ei oikein toimi. Jos näin on, en tiedä edellyttääkö IMM:n vaihtoa?
EDIT: tässä topicissa on ohje (005-loppuisen) IMM:n ruuvin perussäätöön. Jos ei saa lähellekään tuollaisia lukemia, on vika siinä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17613