hemmetin apc TAAS! (t8-84)
hemmetin apc TAAS! (t8-84)
No niin.Tähän saakka auto on käyttäytynyt siten että alle 3000 rpm nostaa ahdot 1.4bariin.Vissiinkin jotain sanomista ylipainekatkaisijassa tai jotain.Siitä sitten katkaissut millon peruspaineille,milloin mitenkin.No mulla oli tossa varastossa ollut pitkään jonkun muun modaama harmaa boksi jossa joku potikkakin.Mielenkiinnosta laitoin ton kiinne ja eipä antanut muuta kuin peruspaineet,vaikka potikkaa miten käänteli.Eipä sitten muuta kuin entinen boksi kiinne ja koeajelulle.Hemmetti!tälläkään ei enää saanut kuin peruspaineet.Pysähdyin sitten ja mangneettivena tuntui hakkaavan koko ajan.Pari kertaa boksin liitintä auki ja kiinni ja mankuvena vaan hakkaa vaikka auto ei ole edes käynnissä,pelkkä sytytysvirta riittää.Mikäs nyt eteen.
Kuulostaa vähän siltä että paineanturi voisi olla sökö. Tuo yhdellä potikalla oleva boksi on varmaankin sillä passiivisella modilla jossa potikka säätää P:tä, sama kuin minullakin. Omituista kuitenkin että tuli pelkät peruspaineet, onhan kaikki johdotukset tarkistettu? Tietysti bokseissa itsessäänkin saattaa olla vikaa, kannattaa käyttää auki, vertailla vastusarvoja vaikka http://900aero.com arvoihin ja katsoa että tinaukset on OK. Paineanturin voi poistaa pelistä kokonaan jos se on hajalla, mutta senkin toiminnan voi tarkastaa, normaalilla ilmakehän paineella tai alipaineella pitäisi resistanssin olla n. 10 Ohm, 0.8 bar paineella n. 100 Ohm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mitäs toi p oikein säätää siellä?Se on vissiinkin toi paineanturi joka on rikki kun se aiemmin nosti paineet sinne 1.4baariin ja tipautti sieltä sitten heti pois kun 3000 kierrosta tuli täyteen.Ihmetyttää vain kun käytin tota toista boksia paikallaan niin ei anna ahtoja.Sitten kun laitoin vanhan boksin takaisin niin mankuvena vaan naputtaa.Sen kyllä tiedän että mankuvena jos hakkaa niin paineet pitäisi olla ainoastaan perus,eli 0.4.jcarlson kirjoitti:Kuulostaa vähän siltä että paineanturi voisi olla sökö. Tuo yhdellä potikalla oleva boksi on varmaankin sillä passiivisella modilla jossa potikka säätää P:tä, sama kuin minullakin. Omituista kuitenkin että tuli pelkät peruspaineet, onhan kaikki johdotukset tarkistettu? Tietysti bokseissa itsessäänkin saattaa olla vikaa, kannattaa käyttää auki, vertailla vastusarvoja vaikka http://900aero.com arvoihin ja katsoa että tinaukset on OK. Paineanturin voi poistaa pelistä kokonaan jos se on hajalla, mutta senkin toiminnan voi tarkastaa, normaalilla ilmakehän paineella tai alipaineella pitäisi resistanssin olla n. 10 Ohm, 0.8 bar paineella n. 100 Ohm.
Kai toi tarvitsee kuntoon saada,ei meinaan kytkin kestä noita 1.4baarin ahtoja.Taas rupes levy luistaan.Oliskin kiva käydä dynolla katsomassa että paljonko on vääntöpiikki 3000kierroksella ennenkuin se katkaisee menon.
Se hauska piirre tuossa on että kiihtyy 5 vaihteella nopeammin kuin 4 tai 3:sella 80-120 välin.
P säätää ahtojen nousunopeutta, mitä isompi arvo niin sitä korkeammalle ahdot piikkaa ja sitä nopeammin ne sinne nousee. Siellä 3000 kierroksen tuntumassa APC siirtyy P-moodista F-moodiin, jossa paineita säädetään paineanturin ja F-potikan avulla. Jos paineanturi on hajalla, niin APC saattaa luulla kokoajan että paineet ovat yli peruspaineiden. Silloin naputtaa magneettiventtiili vaikka pelkät virrat päällä. Itseasiassa riittää sekin, että paineanturin johto on poikki jostain, silloin APC luulee että ahtopaine on ääretön.
Kannattaa tarkistaa kaikki johdot, paineanturin toiminta ja kattoa sinne boksinkin sisään, että miten sitä on oikein modattu. Omituista, ettei anna ollenkaan ahtoa sillä toisella purkilla jossa on yksi potikka, kun yleensä näissä bokseissa on koko F-piiri ohitettu.
Kannattaa tarkistaa kaikki johdot, paineanturin toiminta ja kattoa sinne boksinkin sisään, että miten sitä on oikein modattu. Omituista, ettei anna ollenkaan ahtoa sillä toisella purkilla jossa on yksi potikka, kun yleensä näissä bokseissa on koko F-piiri ohitettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti: Paineanturin voi poistaa pelistä kokonaan jos se on hajalla, mutta senkin toiminnan voi tarkastaa, normaalilla ilmakehän paineella tai alipaineella pitäisi resistanssin olla n. 10 Ohm, 0.8 bar paineella n. 100 Ohm.
OT:
auttaisiko tuo pitämään ahdot korkealla kierroksillakin jos tulppaisi tuon paineanturille menevän putken? niin että apc luulisi että on kokoajan peruspaineilla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp: Ei auta. Sisäisen kierroslukutiedon poisto ei ota edes koko F-piiriä käyttöön, mutta ahdot hiipuvat silti P:stä riippuvaisen magneettiventtiilin default duty cyclen takia. Paineanturin poisto johtaa samaan lopputulokseen, eli siihen että F-piiri ei puutu koskaan ahtopaineeseen.
tomaatti: Teitkö painenanturille mitään? Jos vika on siellä, boksien ja magneettiventtiilien vaihtelu ei auta yhtään mitään, vaan kaikki hakkaavat venttiiliä jatkuvasti.. Enkä usko, että modatulla APC-ohjausboksilla:lla saa muita APC:n osia rikottua, ellei siellä ole tehty jotain todella kummaa ja hölmöä.
tomaatti: Teitkö painenanturille mitään? Jos vika on siellä, boksien ja magneettiventtiilien vaihtelu ei auta yhtään mitään, vaan kaikki hakkaavat venttiiliä jatkuvasti.. Enkä usko, että modatulla APC-ohjausboksilla:lla saa muita APC:n osia rikottua, ellei siellä ole tehty jotain todella kummaa ja hölmöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
En ole koskenutkaan mihinkään muualle kuin tohon boksiin.Eli auto on ollut vuoden käyttökatiskana ja juuri tuollaisena että piikkaa sen ahdon sinne 1.4 baariin ja sitten peruspaineille.Eli toi piikkaus oli jo kun sen ostin.Nyt sitten boksin vaihtokokeilu rankasi näin.jcarlson kirjoitti:
tomaatti: Teitkö painenanturille mitään? Jos vika on siellä, boksien ja magneettiventtiilien vaihtelu ei auta yhtään mitään, vaan kaikki hakkaavat venttiiliä jatkuvasti.. Enkä usko, että modatulla APC-ohjausboksilla:lla saa muita APC:n osia rikottua, ellei siellä ole tehty jotain todella kummaa ja hölmöä.

Viittaa edelleen paineanturin vikaan minusta. Alle 3000 rpm kun ei paineanturin tietoa katsota, vaan nostetaan painetta vain P-potikan varassa. Lähtisin etsimään vikaa siltä suunnalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juu,myöhän käytiin jo keskustelua yv:nä osien lainaamisesta carimatin kanssa.Täytyy nyt kuitenkin aloittaa siitä paineanturista.Onko se värkki minkä näköinen ja mistä löytyy?Olisihan tuolla aeron sivuilla varmasti tietoa mutta kun ei toi lontoo taivu juuri yhtään..Mulla on yks turbo raato mökillä vielä mistä saa osia haettua,mankuvenaa siinä ei ole muut ehkä löytyy?'
Eli minkänäköinen tuo paineanturi on?
Lisäkysymys:Onko mangneettiventtiilin johtojen järjestyksellä väliä?
Eli minkänäköinen tuo paineanturi on?
Lisäkysymys:Onko mangneettiventtiilin johtojen järjestyksellä väliä?
Paineanturin kuvia, kapine löytyy ohjaamosta polvisuojan takaa:tomaatti kirjoitti:Eli minkänäköinen tuo paineanturi on?
http://900aero.com/images/tech/pre_sen.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/paineanturi.jpg
http://www.thesaabsite.com/images/turbo ... sensor.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti kirjoitti:Kiitos selvästä kuvasta!Jos tuo on ohitettu niin mitä sille silloin on tehty?kuinka johdot/letkut kuuluisi olla orginaalissa?
Pääsiäisenä viimeistään pääsen tuota tutkimaan.
Kuinkas se polvisuoja irtosikaan?Muistaakseni konehuoneen puolella oli pari pulttia vai kuinka?
Jos on ohitettu niin menee hyppylanka ruuvilta toiselle tai johdot ovat saman mutterin alla. Tällöin ahtoja löytyy muuten ehjässä systeemissä alle 3000rpm melko rajusta, varo ettei mene kansipahvi...
"oikein" kytkettynä paineletku paikoillaan, ja toinen johto toiseen ja toinen toiseen.....

Tuo polvisuoja on tosiaan kiinni konehuoneen puolelta ja taisi joku olla kajuutankin puolella. Toivottavasti tulee tarkempia tietoja, itsekkin täytyisi tuo suoja käyttää irti....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814