Xenon-valojen korkeudensäätö
Xenon-valojen korkeudensäätö
Vm 2008 ja xenon-ajovalot osoittaa aika alas, huomasin nyt pimeällä että alemmas kuin ennen ja auton edessä saa mennä melkein makuulle ennen kuin alkaa sokaista... Sinänsä valojen toiminnassa ei pitäisi olla vikaa eli tekee käynnistäessä alas-ylös liikkeen jne. Miten noita saa säädettyä hieman ylemmäs? Umpioiden päällä on ymmärtääkseni säätöruuvit, mutta voiko niitä itse mennä räpeltämään ja vaatiiko jotain tech-juttuja lisäksi? Jos voi itse ruuvailla niin onko väliä onko valot päällä/pois tai auto käynnissä?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Ihan saletti en suapista ole, mutta saman ikäiseen Skeidaan, jossa on jos mitä ajovaloautomatiikkaa, olen valoissa ihan säätöruuvista seinäävasten säätänyt sopivalle korkeudelle (vaikka kuulemma vain vcds:llä saisi säätää). Tuskin sielä Saapissakaan mikään sekoaa, automatiikka määrittää korkeuden asetusten mukaan verrattuna etuakseli/taka-akseli. Se ei kai Saapissakaan keskustele manuaalisäädön kanssa.
Aika hyvä nyrkkisääntö on että valon etureuna on metreissä sen mitä on polttimon korkeus sentteinä maasta ts valot 60cm valon kantama 60m. Ei häiki, mutta saa maksimikantamat ja kelpaa katsurillekin (ainakin toistaiseksi on kelvannut)
Polttimot kannattaa kanssa päivittää, Filipsin Xtreme vision gen2 olikin melko eri kun alkaen- hintaiset perusmallit… Kerrankin mainoksen luvattu +150% ei ole sanahelinää Kestosta en osaa sanoa, vaikka nuo on ollut jo useamman vuoden, ajovaloja vaan kovin harvoin tarvii nykysin porottaa, kiitos päivävalojen.
Aika hyvä nyrkkisääntö on että valon etureuna on metreissä sen mitä on polttimon korkeus sentteinä maasta ts valot 60cm valon kantama 60m. Ei häiki, mutta saa maksimikantamat ja kelpaa katsurillekin (ainakin toistaiseksi on kelvannut)
Polttimot kannattaa kanssa päivittää, Filipsin Xtreme vision gen2 olikin melko eri kun alkaen- hintaiset perusmallit… Kerrankin mainoksen luvattu +150% ei ole sanahelinää Kestosta en osaa sanoa, vaikka nuo on ollut jo useamman vuoden, ajovaloja vaan kovin harvoin tarvii nykysin porottaa, kiitos päivävalojen.
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Ihan ekana tulis mieleen tsekata että ne korkeusanturit on molemmilla akseleilla kiinni ja oikeissa asennoissa. Ei sen perussäädön pitäisi ihan kauheesti valua ajan kanssa, mutta jos anturitanko on irti tai väärin kiinni, voi auto kuvitella asentonsa olevan aivan eri kuin se onkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Muistinkin että kesän alussa vaihdettiin huollon yhteydessä jotain alustan osaa etuakselistossa ja seuraavana päivänä huomasin että jotain repsottaa pohjassa (kuvaan alta). Oli kuulemma ”xenonien anturi”, jonka huolto ruuvasi takaisin paikoilleen, mutta ei muuta. Liittyiskö nyt alas sojottavat valot tuohon?aero kirjoitti: ↑Pe Marras 19, 2021 14:54Ihan ekana tulis mieleen tsekata että ne korkeusanturit on molemmilla akseleilla kiinni ja oikeissa asennoissa. Ei sen perussäädön pitäisi ihan kauheesti valua ajan kanssa, mutta jos anturitanko on irti tai väärin kiinni, voi auto kuvitella asentonsa olevan aivan eri kuin se onkaan.
https://i.postimg.cc/sXxmSCPS/5-E2455-B ... E999-C.jpg
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Ettei ois korkeusanturi… laadukasta työtä ollut pajalla!
Mutta onpas tuokin laitettu ”turvalliseen” paikkaan alimmaksi ottamaan iskut vastaan mökkitiellä.
Mutta onpas tuokin laitettu ”turvalliseen” paikkaan alimmaksi ottamaan iskut vastaan mökkitiellä.
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Periaatteessa tuon anturin ei olisi pitänyt mennä rikki vaikka se on ollut irti ja roikkunut. Myöskään sitä anturin peltikiinnikettä tuohon tukivarteen ei oikein voi väärin laittaa talaisin. Siten kaikki olisi pitänyt palautua ennalleen, ellei tässä ehditty tehdä uudelleen kalibrointia tai valojen mekaanista korkeussäätöä anturin ollessa irti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Vielä...
Jos nyt tuosta kuvasta oikein tulkitsen niin anturin tangon ollessa irti se kertoisi xenonin korkeussäädölle keulan olevan todella pystyssä. Tämän vuoksi mekaanisella säädöllä tulisi valoja säätää alaspäin. Vaikka anturin tanko laitetaan takaisin niin valot jäänee edelleen liian alas asentoon, vaikka automaattinen korkeussäätö korjaa niitä ylöspäin.
Jos nyt tuosta kuvasta oikein tulkitsen niin anturin tangon ollessa irti se kertoisi xenonin korkeussäädölle keulan olevan todella pystyssä. Tämän vuoksi mekaanisella säädöllä tulisi valoja säätää alaspäin. Vaikka anturin tanko laitetaan takaisin niin valot jäänee edelleen liian alas asentoon, vaikka automaattinen korkeussäätö korjaa niitä ylöspäin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Mmmiksi niitä pitäisi mekaanisest (manuaalisesti)i säätää alaspäin? Tuossa kohtaahan automaagisäätö nimenomaan vetää niitä alas, kun luulee keulan olevan ylhäällä.
MUTTA, kun tuon anturin lipareen tuosta ruuvaa tukivarteen kiinni, niin jääkö linkitys oikein päin? Mitä ilmeisimmin välitankojen pitää olla niin, että tukivarrelta tanko lähtee ylöspäin ja nivelestä vaakatasossa kohti itse korkeusanturia. Jos se lähtee väärin, eli niin että tukivarrelta välitanko lähtee vaakatasossa ja kääntyy keskinivelessä ylöspäin, vastaa tilanne kuvan roikkumishetkeä.
Eli jos anturin kiinnityslipare on tuosta vaan ruuvattu kiinni kääntämättä ensin linkitystä oikein päin, näyttää valot taatusti liian alas.
MUTTA, kun tuon anturin lipareen tuosta ruuvaa tukivarteen kiinni, niin jääkö linkitys oikein päin? Mitä ilmeisimmin välitankojen pitää olla niin, että tukivarrelta tanko lähtee ylöspäin ja nivelestä vaakatasossa kohti itse korkeusanturia. Jos se lähtee väärin, eli niin että tukivarrelta välitanko lähtee vaakatasossa ja kääntyy keskinivelessä ylöspäin, vastaa tilanne kuvan roikkumishetkeä.
Eli jos anturin kiinnityslipare on tuosta vaan ruuvattu kiinni kääntämättä ensin linkitystä oikein päin, näyttää valot taatusti liian alas.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että auto kannattaisi viedä viimeisteltäväksi takaisin sinne samalle pajalle, jossa kesän alussa käytiin.
Saako anturin vipua käännettyä oikeaan asentoon irrottamatta anturia tai tukivartta? Vrt.
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/3 ... emove-511/
Saako anturin vipua käännettyä oikeaan asentoon irrottamatta anturia tai tukivartta? Vrt.
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/3 ... emove-511/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
aero kirjoitti: ↑La Marras 20, 2021 10:56Mmmiksi niitä pitäisi mekaanisest (manuaalisesti)i säätää alaspäin? Tuossa kohtaahan automaagisäätö nimenomaan vetää niitä alas, kun luulee keulan olevan ylhäällä.
MUTTA, kun tuon anturin lipareen tuosta ruuvaa tukivarteen kiinni, niin jääkö linkitys oikein päin? Mitä ilmeisimmin välitankojen pitää olla niin, että tukivarrelta tanko lähtee ylöspäin ja nivelestä vaakatasossa kohti itse korkeusanturia. Jos se lähtee väärin, eli niin että tukivarrelta välitanko lähtee vaakatasossa ja kääntyy keskinivelessä ylöspäin, vastaa tilanne kuvan roikkumishetkeä.
Eli jos anturin kiinnityslipare on tuosta vaan ruuvattu kiinni kääntämättä ensin linkitystä oikein päin, näyttää valot taatusti liian alas.
En itsekään usko kunnolla että mitään menaanisia säätöjä on todellisuudessa tehty. Johtuen siitä että valot ovat näyttäneet ennen alustaremonttia oikein niin miksi valojen säätöön sitten joku puuttuisi. Kaikki on silti mahdollista.
Itsekin luulisin anturin pikemminkin menneen rikki, kun tanko metallikiinnikkeen kanssa on roikkunut rajoitinta vasten. Anturi on muistaakseni potentiometri ja se on voinut nk. mennä yli. Toinen vaihtoehto on tuo asennusvirhe, josta jo mainittiin.
ps. nythän kannattaa kurkata sinne auton alle että onko tuo anturi edellä olevan linkin ja kuvan mukaisesti asennettu oikein paikalleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
^Niin, jos valojen säätöön olisi mekaanisesti puututtu tuon alustarempan jälkeen, niin eikö niitä valoja olisi ruuvattu ylöspäin, kompenoismaan tipahtaneen anturin tuoma automaattisäädön tekemä pudotus?
Anturi tuskin on rikki tai pysyvästi ohi liikeradaltaan. Jos olisi, siitä järjen mukaan pitäisi tulla herja SIDiin, jos ei anturi anna auton mielestä uskottavaa asentotietoa. Saattaisi se alkutestikin jäädä tekemättä - sekä vian ilmaisuksi, että siksi että auto ei tiedä asentoansa eikä siis että mihin kohtaan valot pitäisikään pysäyttää.
Toistan itseäni, mutta kuvatuilla oireilla ihan ensimmäisenä tarkistaisin tosiaan itse noiden jousituksen korkeusantureiden asennot, kiinniolon tarkistuksenhan paja oli jo hoitanut.
Anturi tuskin on rikki tai pysyvästi ohi liikeradaltaan. Jos olisi, siitä järjen mukaan pitäisi tulla herja SIDiin, jos ei anturi anna auton mielestä uskottavaa asentotietoa. Saattaisi se alkutestikin jäädä tekemättä - sekä vian ilmaisuksi, että siksi että auto ei tiedä asentoansa eikä siis että mihin kohtaan valot pitäisikään pysäyttää.
Onnistuin sittenkin näköjään tulkkaamaan kuvaa ekalla kerralla väärin ja missaamaan rautaisen pystyosuuden, eli tosiaan jus:n WIS-kuvan mukaisesti tuon välitangon pitää lähteä tukivarrelta sen rautaisen pystyosuuden päästä alaspäin, ei ylöspäin. Kuitenkin niin, että tukivarren puoleinen muovitanko on pystyssä ja anturinpuoleinen about vaakatasossa, silloin mekaniikka toimii oikin.aero kirjoitti: ↑La Marras 20, 2021 10:56Mitä ilmeisimmin välitankojen pitää olla niin, että tukivarrelta tanko lähtee ylöspäin ja nivelestä vaakatasossa kohti itse korkeusanturia. Jos se lähtee väärin, eli niin että tukivarrelta välitanko lähtee vaakatasossa ja kääntyy keskinivelessä ylöspäin, vastaa tilanne kuvan roikkumishetkeä.
Toistan itseäni, mutta kuvatuilla oireilla ihan ensimmäisenä tarkistaisin tosiaan itse noiden jousituksen korkeusantureiden asennot, kiinniolon tarkistuksenhan paja oli jo hoitanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Kyllä se on noin.
Itselleni tuli väärin kirjoitettua tuo asia miten se menisi, jos säätöön olisi koskettu ja anturin tanko olisi jäänyt säädön aikana olemaan irti.
Anturin mekanismi on voinut kyllä mennä nk. "yli" sisällä tangon roikkuessa ajon aikana vapaana, jolloin potikan liuku toimii nyt väärässä kohdassa kertoen koko ajan hiukan koholla olevasta keulasta.aero kirjoitti: ↑La Marras 20, 2021 12:52Anturi tuskin on rikki tai pysyvästi ohi liikeradaltaan. Jos olisi, siitä järjen mukaan pitäisi tulla herja SIDiin, jos ei anturi anna auton mielestä uskottavaa asentotietoa. Saattaisi se alkutestikin jäädä tekemättä - sekä vian ilmaisuksi, että siksi että auto ei tiedä asentoansa eikä siis että mihin kohtaan valot pitäisikään pysäyttää.
Sen sijaan mikäli anturi on rikki siten, että sen antama arvo ei muutu eli se on jumiintunut, niin silloin pitäisi tulla vikailmoitus taka-akselin anturin arvon muuttuessa. Takaosan kuorman lisääntyessä peräosa laskee ja keula nousee vähän. Kuorman lisääntyessä myös edessä laskee auto tasaisemmin.
ps. Tarkistin WIS:stä niin anturi antaa signaalina PWM jännitettä. Syöttöjännite anturille on 5V. Ulostulosignaalin (PWM) jännitteen tehollis(keski)-arvo täytyy olla välillä 0...5V. Täten voisi olettaa auton ollessa kuormaamaton tai hyvin kevyesti kuormattu, niin silloin antureiden signaali olisi n. 2,5V tai lähellä sitä. Enpä ole itse koskaan sitä tarkistanut esim. OpCom:n avulla että näyttäkö se sen millä tavalla: jännitteenä vaiko prosenttiarvona.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Voi olla, että en nyt vaan saa kiinni ajatuksesta, mutta en keksi mekanismia tuollekaan.
Jos anturin potentiometri olisi tuolla hetkellä mennyt yli liikeradastaan, niin sen olisi pitänyt rääkäistä virheilmoitus silloin, koska anturi ei kerro auton asentoa.
Jos anturi olisi päätynyt keulan yläasennon rajoittimeen tms ja vääntynyt sitä vasten väärään asentoon, niin sen pitäisi vääntyä juuri niin päin, että vivuston palauduttua oikeaan asentoon näyttää anturi liian matalaa keulaa ja automagia kääntäisi valoja ylöspäin.
En vaan millään keksi mekanismia, jolla anturi tässä yhtälössä onnistuisi vioittumaan niin, että auto kääntäisi valot ala-asentoon eikä herjaisi vikaa.
...paitsi että nyt hokasin. Jos anturilla on vain yksi hiililiuku ja isompi resistanssi tarkoittaa korkealla olevaa keulaa ja liuku on onnistunut vääntymään sen verran, että sähkö vielä juur kulkee mutta resistanssi on kasvanut heikentyneen kontaktin vuoksi, niin silloinhan kävis juuri noin.
Edit & OT: Sori jos kuulostan vänkäävältä. Se ei ole tarkoitus, enkä etenkään vänkää siksi että joku on mielestäni väärässä, vaan siksi, että joku voi olla oikeassa ja en vaan itse hoksaa jutun juonta, mutta haluaisin. Petrisa:lle kiitokset tästä ja myös aiemmista keskusteluista, joissa homma ei ole vaan juupas-eipässiä vaan on välillä vallan aivot koetuksella ja haetaan sitä oikeata totuutta insinöörismielen ymmärrettäväksi
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
En tiedä onko tästä apua, mutta kävin tarkistamassa omasta farkusta xenon antureiden signaalin.
OpCom:sta en löytänyt kyseistä valikkoa Saabin puolelta enkä kokeillut hakea sitä Vectra C:n puolelta. Sieltä se olisi saattanut löytyä. Launch:n testeristä se kuitenkin löytyi nimellä AHL.
Antureiden signaalit olivat seuraavat
- edessä 1802 askelta (steps?)
- takana 2157 askelta
Mitähän tuo steps nyt siten oikeasti on .
Itse veikkaisin, että ne ovat millivoltteja. Tällä viittaan aikaisempaan viestiin, jossa anturin käyttöjännite on 5 V ja se antaa ulos PWM- eli pulssinleveysmoduloitua jännitettä. Siihen verrattuna 1802 mV (1,8 V) ja 2157 mV (2,16 V) olisivat hyvin sopivia. Ne muuttuvat, kun autoa keinuttaa edestä tai takaa.
Autoni on tosiaan farkku, että sikäli voi olla takasignaali hiukan eri (korkeampi?) kuin sedanissa. Täytyy ehkä kokeilla vielä OpCom laitetta uudelleen ja hakea Opelin puolelta ihan kiinnostuksen vuoksi.
OpCom:sta en löytänyt kyseistä valikkoa Saabin puolelta enkä kokeillut hakea sitä Vectra C:n puolelta. Sieltä se olisi saattanut löytyä. Launch:n testeristä se kuitenkin löytyi nimellä AHL.
Antureiden signaalit olivat seuraavat
- edessä 1802 askelta (steps?)
- takana 2157 askelta
Mitähän tuo steps nyt siten oikeasti on .
Itse veikkaisin, että ne ovat millivoltteja. Tällä viittaan aikaisempaan viestiin, jossa anturin käyttöjännite on 5 V ja se antaa ulos PWM- eli pulssinleveysmoduloitua jännitettä. Siihen verrattuna 1802 mV (1,8 V) ja 2157 mV (2,16 V) olisivat hyvin sopivia. Ne muuttuvat, kun autoa keinuttaa edestä tai takaa.
Autoni on tosiaan farkku, että sikäli voi olla takasignaali hiukan eri (korkeampi?) kuin sedanissa. Täytyy ehkä kokeilla vielä OpCom laitetta uudelleen ja hakea Opelin puolelta ihan kiinnostuksen vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Xenon-valojen korkeudensäätö
Alla on kuva kuinka anturi on nyt kiinnitettynä siitä asti kun vein takaisin kiinnitettäväksi. Ei tuo nyt ihan samassa asennossa näytä olevan kuin tuossa wis:n kuvassa tai tuossa youtube-videossa.
https://i.postimg.cc/KZD9Y339/A5432-B07 ... FA6892.jpg
https://i.postimg.cc/KZD9Y339/A5432-B07 ... FA6892.jpg
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"