Lainaan tätä vanhaa ketjua NG-kolkin käsijarrun ongelmiin ja korjaukseen. Juuri perheeseen pullahtaneessa NG-kolkissa oli käsijarrun vapautusnappi löysän tuntuinen, vapautti huonosti, vasta viimeisellä parilla millillä ja jää kerran jo jumiinkin ylös kun nappi ei vapauttanut. Kävin vilauttamassa eräässä valtuutetussa liikkeessä ja veikkasivat että se vapautusnappi on osin rikki, toispuoleisesti yms. Kuulemma noita nappeja on hajonnut, eikä noita muoveja saa juuri nyt mistään niin eivät yrittäneet purkaakaan vielä kun se jotenkin kuitenkin toimi. En löytänyt itsekään muoveja mistään ja tilasin koko kahvan, kun sen sai reilulla parilla satasella, opiskelumielessä ja varaosiksi ettei auto jää pois ajosta. Kun purin siitä nuo muovit ja testasin eri tavoin, totesin käyttäytymisen perusteella ettei se nappi varmaankaan ole rikki vaan vaijerin pää on lipsahtanut pois paikoiltaan. Totesin myös että se vaijerin pää pomppaa helposti pois urastaan juuri ennen kun laittaa sen yläpuolisen muovin paikoilleen. Tällöin se yläpuolisen valuosan piikki, jonka olisi tarkoitus pitää vaijeri urassaan, menee vaijerista ohi eikä siis pidä vaijeria paikoillaan. Toiminta kuitenkin perustuu ulkokuorenkin pituussuuntaiseen puristamiseen, ja jos ulkokuoren pää pääsee liikkumaan vapaasti, toiminta on yllättäen heikkoa.
Tuon perusteella, otin muovit autosta pois, laitoin tipan pikaliimaa siihen vaijerin ympärillä olevaan muoviholkkiin tuon ennenaikaisen pomppaamisen estämiseksi, ja kokosin uudelleen. Nyt toimii, lähes kuin uusi.
Ei sattunut tulemaan tämä ketju vastaan haulla ennen ostamista ja purkamista, mikä harmi sinänsä. Kun ei ollut referenssiosia, yksi kahvaosan kynsi murtui aika herkästi osia irrotellessa. Nuo isot muovit saa kyllä pikaliimallakin yhteen siltä osin. Myös tuo esaabparts:in ohjeen kymppikohta
”If the release button does not work, or only releases at the last few millimetres of travel, the handbrake cable is not in the correct position” olisi viitannut suoraan tuohon kaapelin pään poistumiseen paikoiltaan.
Nyt sitten se kysymys:
Kuulemma noita nappiosia menee joiltain rikki. Nyt kun muoveja ei saa, olisiko tarvetta tulostetuille vapautusnapeille? Lasivahvisteisena nylonina SLS-tulosteesta saisi alkuperäistä vahvemman vapautusnapin, koska tulosteeseen saisi vähän lisää paksuutta moneen kohtaan ja sopiviin suuntiin, kompensoimaan materiaalin heikkoutta. Tulosteissa kun ei tarvitse noudattaa ruiskuvalun sääntöjä, materiaalinpaksuus voi vaihdella enemmän ja mistään muotin avautumissuunnasta ei tarvitse välittää lisätukia vedellessä. Lasivahvisteista nylonia tuo alkuperäinenkin osa näyttäisi merkintöjen mukaan olevan, joten senkään osalta ei olisi huolta. Jos noille on kysyntää, voisin mallintaa, jopa FEM:ittää varmuuden vuoksi, tilata tulosteena kunnon pajasta ja testata noilla pöydällä olevilla osilla. Ellei ole tarvetta, paketoin nuo uudet kahvaosat takaisin nippuun ja laitan varmaan kokonaisuuden myyntiin.
Käsijarrun muovit, nappi siis tuo pienin muoviosa oikealla
https://www.maptunparts.fi/korin-sisaos ... -3-ii.html