Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
^ Jos ei pääomalla olisi merkitystä, valintahan olisi sinänsä helppo Keskiluokkaisella on hankalampaa, mutta kyllähän noissa vaikuttaa ihan järkevä kulurakenne olevan tämmöiseen maaseutuiluun. Ja nimenomaan toiseksi autoksi näitä alkaa olla saatavilla houkutteleviin hintoihin, ja sitten muutaman vuoden päästä Enyaq-tyyppinen laite tilalle.
Saabin lisäksi hintaluokan 15-20ke Outlanderin suurin kilpailija on ”vuoden Corolla” tai vähän edullisempi Auris omaksi. Outlanderiin verrattuna tuntuu kyllä olevan aika monta kompromissia niissä, eli sinänsä tässä ei ole mitään valittavana. Toki Superi on kiva koriste pihalla ja pienillä kilometreillä kulut pysyvät kurissa - halvin autokauppa on olla tekemättä autokauppaa.
Konaan verrattuna tuo Outlander on iso ja myös todella laiska. Ja toki Saabiinkin verrattuna laiskuus tulee ilmi, mutta eihän se tuommoisessa oikeasti haittaa.
Saabin lisäksi hintaluokan 15-20ke Outlanderin suurin kilpailija on ”vuoden Corolla” tai vähän edullisempi Auris omaksi. Outlanderiin verrattuna tuntuu kyllä olevan aika monta kompromissia niissä, eli sinänsä tässä ei ole mitään valittavana. Toki Superi on kiva koriste pihalla ja pienillä kilometreillä kulut pysyvät kurissa - halvin autokauppa on olla tekemättä autokauppaa.
Konaan verrattuna tuo Outlander on iso ja myös todella laiska. Ja toki Saabiinkin verrattuna laiskuus tulee ilmi, mutta eihän se tuommoisessa oikeasti haittaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Aika komee
Talvikeleillä lämmitystä käyttäessä joku Skynet tai muu suuri paholainen ohjaa sitä polttomoottorin käyntiä. Silloin käy just noin että täydelläkin akulla lähtiessä 20 km matkalla kuluu bensaa kuin polttomoottoriautolla ja puoli akkua sähköä päälle, mikä on vähän turhauttavaa, kun akussa riittäisi tuolle matkalle sähköt sekä ajamiseen että lämmittämiseen. Polttomoottorin turhalta käynniltä voi välttyä kokonaan niinkin yksinkertaisella kepposella kuin esilämmittämällä autoa hetken ennen liikkeelle lähtöä.
Mullahan on tuota varten sitten se ulkolämpötila-anturin tilalle asennettu vastus autossa, jolloin sähkölämmitintä pääsee käyttämään ajossakin ilman että bensaa poltetaan vain äänimaailman vuoksi.
Ajotietokoneessa ei monin paikoin ole laisinkaan logiikkaa. Esim se Info -> Trip -valikosta löytyvä kulutusmittaus näyttää sähkön keskikulutuksen aina viimeisen kilometrin matkalta, jolloin alamäkeen rullaamisem jälkeen siinä voi olla hetken aikaa nollat taulussa ja seuraavaksi ylämäen jälkeen vaikka 60 kwh/100 km. Tosi hyödyllinen mittari
Lisää japanialaisen logiikan ihmettelyä löytyy sitten tuolta mun kestotestitopicista.
Mutta siitä tasan samaa mieltä että monen autoilijan tarpeisiin ihan nappi laite, sekä kulujen että tilojen kannalta.
Talvikeleillä lämmitystä käyttäessä joku Skynet tai muu suuri paholainen ohjaa sitä polttomoottorin käyntiä. Silloin käy just noin että täydelläkin akulla lähtiessä 20 km matkalla kuluu bensaa kuin polttomoottoriautolla ja puoli akkua sähköä päälle, mikä on vähän turhauttavaa, kun akussa riittäisi tuolle matkalle sähköt sekä ajamiseen että lämmittämiseen. Polttomoottorin turhalta käynniltä voi välttyä kokonaan niinkin yksinkertaisella kepposella kuin esilämmittämällä autoa hetken ennen liikkeelle lähtöä.
Mullahan on tuota varten sitten se ulkolämpötila-anturin tilalle asennettu vastus autossa, jolloin sähkölämmitintä pääsee käyttämään ajossakin ilman että bensaa poltetaan vain äänimaailman vuoksi.
Ajotietokoneessa ei monin paikoin ole laisinkaan logiikkaa. Esim se Info -> Trip -valikosta löytyvä kulutusmittaus näyttää sähkön keskikulutuksen aina viimeisen kilometrin matkalta, jolloin alamäkeen rullaamisem jälkeen siinä voi olla hetken aikaa nollat taulussa ja seuraavaksi ylämäen jälkeen vaikka 60 kwh/100 km. Tosi hyödyllinen mittari
Lisää japanialaisen logiikan ihmettelyä löytyy sitten tuolta mun kestotestitopicista.
Mutta siitä tasan samaa mieltä että monen autoilijan tarpeisiin ihan nappi laite, sekä kulujen että tilojen kannalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Ketjua on toki luettu, mutta ei sisäistetty Eniten tuolla info-tripissä hämmensi ”auto” ja ”manual”, joista tulkkasin niin, että manual voisi olla käsin nollauksen jälkeen tapahtuneet asiat ja auto sitten viimeinen-joku-jakso. Jos tässä alkaa ostohousuja silittelemään, niin pitäisi kyllä jo SOHin selvittämiseksi hommata bt-pulikka (vanha hyvä meni Leafin mukana ja olen nuukaillut) ja sitten vielä joku fiksu Apple-yhteensopiva appis. Ja pystyisi varmaan monta apua antamaan tälle kyseiselle yksilöllekin tarpeen vaatiessa.AZP kirjoitti: ↑Ma Joulu 13, 2021 20:45Ajotietokoneessa ei monin paikoin ole laisinkaan logiikkaa. Esim se Info -> Trip -valikosta löytyvä kulutusmittaus näyttää sähkön keskikulutuksen aina viimeisen kilometrin matkalta, jolloin alamäkeen rullaamisem jälkeen siinä voi olla hetken aikaa nollat taulussa ja seuraavaksi ylämäen jälkeen vaikka 60 kwh/100 km. Tosi hyödyllinen mittari
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Mä jo ihmettelinki ettei tuota mitsuu mainittu aiemmin tässä topiikissa mut hoksasit sit ite
Ihan mielenkiintoinen mahdollisuus päästä testaan noinkin pitkä aika, tosin jos tilalle meni kona niin saattaa sukulaiselle tulla vielä kalliimmaksi
Ihan mielenkiintoinen mahdollisuus päästä testaan noinkin pitkä aika, tosin jos tilalle meni kona niin saattaa sukulaiselle tulla vielä kalliimmaksi
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Hyvä esimerkki Mitsubishi-sanin käyttölogiikasta.
Kun ruudussa lukee isolla "auto", näytetään kulutustieto edellisestä manuaalisesta nollauksesta alkaen:
Kun ruudussa lukee isolla "manual" näytetään automaattisesti nollautuva kulutustieto:
Tämä laskuri nollautuu jos auto seisoo 4h käyttämättä.
Ja tarkka katselija huomaa että kun ruudussa lukee isolla "auto", lukee oikeassa yläreunassa "manual mode" ja toisinpäin. Logiikka on tietenkin se, että tuo missä auto/manual lukee alareunassa on nappula, josta pääsee lukemaan sen toisen laskurin ja yläreuna kertoo mitä modea juuri nyt katsotaan. Ja kukaanhan ei mitenkään voi käsittää tuota väärin, kun puhutaan auto- tai manuaalinäytöstä
Painapa tuosta "history" -täpästä niin sitten pääseekin katsomaan ihan psykedeelisiä käppyröitä
Kyllä tuosta oppii tärkeimmät datat hakemaan, mutta suuri osa ominaisuuksista ja varsinkin ajotieturin tarjoamista graafeista on ihan huuhaata ja aiheuttaa lähinnä myötähäpeästä kumpuavaa hihitystä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Höh, mulle toi oli jotenkin heti ihan selkee, että se alakulman nappi on nappula ja siitä lukee mihin siitä nappulasta pääsee ja ylhäällä lukee mitä ruudulla nyt on. Perinteisesti asioita on luettu ylhäältä alaspäin ja otsikko on ollut ylhäällä, mutta sitten tuli Lotus Notes ja top-postaus sähköpostiin, niin jengi oppi lukemaan vastauksen eka ja kysymyksen sitten .AZP kirjoitti: ↑Ma Joulu 13, 2021 22:24Ja tarkka katselija huomaa että kun ruudussa lukee isolla "auto", lukee oikeassa yläreunassa "manual mode" ja toisinpäin. Logiikka on tietenkin se, että tuo missä auto/manual lukee alareunassa on nappula, josta pääsee lukemaan sen toisen laskurin ja yläreuna kertoo mitä modea juuri nyt katsotaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Maailma on täynnä kulttuureja joissa luetaan asioita ihan väärään suuntaan. Ja täynnä ihmisiä jotka lukee vain isolla kirjoitettuja juttuja, pysähtyvät siihen ja uskovat sisäistäneensä asian. Sitten vaan facebookiin tai nettifoorumille huutamaan että joojoo nimen omaan sitä Auto modea mä luen kun tossahan lukee Auto!
Eli ei tossa käyttöliittymässä silleen mitään väärää ole, mutta puusilmille sitä ei ole suunniteltu
Eli ei tossa käyttöliittymässä silleen mitään väärää ole, mutta puusilmille sitä ei ole suunniteltu
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Joo, siis virheaatoksen pohja on helppo ymmärtää, mutta mun silmään tuo näytti heti ihan selkeeltä. Toki jos siinä napissa lukis vaikka "Change auto/manual" jatkuvasti, niin sen tajuais napiks helpommin, mutta pitäähän sitä hyödyntää, että se nappi on vaan koodia hivellysruudulla
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Tää yksilö on ollu ns. liian lähellä, ensinuuhkut pääsin tästä ottamaan jo ennen kuin Leaf tuli taloon. Monestakin syystä on PHEV-jutut jääny sivuun. Nyt kun pohdiskellaan toista kulkinetta perheeseen jossa saisi yhdistyä riittävät (Konaa isommat) tilat, järkevät käyttökustannukset ja mielekäs hinta, niin tässä kyllä moni asia rastii ruutuja. Vaimoki tykkäs ajaa tällä!tetammi kirjoitti: ↑ Mä jo ihmettelinki ettei tuota mitsuu mainittu aiemmin tässä topiikissa mut hoksasit sit ite
Ihan mielenkiintoinen mahdollisuus päästä testaan noinkin pitkä aika, tosin jos tilalle meni kona niin saattaa sukulaiselle tulla vielä kalliimmaksi
Ja saapa tosiaan nähdä tuliko herätettyä joku autokuumehirviö syvästä talviunesta Sillai vähä epäilen asiaa, kun vetokyky on tärkein asia ja kilometrejä ei heillä paljoa vuodessa tule.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
En tiedä saako töpselikärsästä SOHia tai paljon muutakaan dataa ulos muilla appiksilla kuin PHEV Watchdogilla. Ja siitä taas ei ole iOS-sovellusta olemassa, vain Android. Mutta on kyllä niin hyvä sovellus tarpeeseen että sitä varten kannattaa vaikka kaivaa joku vanha Android-luuri kaapin perältä tai ostaa sellainen.lauriolio kirjoitti: ↑Ma Joulu 13, 2021 21:15Jos tässä alkaa ostohousuja silittelemään, niin pitäisi kyllä jo SOHin selvittämiseksi hommata bt-pulikka (vanha hyvä meni Leafin mukana ja olen nuukaillut) ja sitten vielä joku fiksu Apple-yhteensopiva appis. Ja pystyisi varmaan monta apua antamaan tälle kyseiselle yksilöllekin tarpeen vaatiessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Gnääh, pieni nuha-aalto pyyhkäisee talouden yli niin testailut PHEV:lla ovat jääneet aika vähälle eikä ole ollut mm. päivittäisiä päiväkotiajoja.
Turussa käväisin n. 80km suuntaansa. Auto esilämmityksestä täydellä akulla liikkeelle ja tyhjällä akulla kylmällä autolla takaisin. Mennessä kulutus oli mittariston mukaan muistaakseni 5,2l/100km ja palatessa 7,0l/100km. Sähkön kulutusta / sähköajon määrää en osaa tieturilta tulkita, siihen tarvittaisiin tuo Watchdog. Täytyy joku vanha Android hommailla auton omistajalle, että voi kikkailla enemmän...
Ennen palautusta pitäisi kylillä käydä vielä (ajastimella) lämmitetyllä autolla ihan vain siksi, että näkisi vielä sen, että onnistuuko pelkällä sähköllä ajo näissä meidän ympyröissä. Pizzaperjantai huudettu?
Turussa käväisin n. 80km suuntaansa. Auto esilämmityksestä täydellä akulla liikkeelle ja tyhjällä akulla kylmällä autolla takaisin. Mennessä kulutus oli mittariston mukaan muistaakseni 5,2l/100km ja palatessa 7,0l/100km. Sähkön kulutusta / sähköajon määrää en osaa tieturilta tulkita, siihen tarvittaisiin tuo Watchdog. Täytyy joku vanha Android hommailla auton omistajalle, että voi kikkailla enemmän...
Ennen palautusta pitäisi kylillä käydä vielä (ajastimella) lämmitetyllä autolla ihan vain siksi, että näkisi vielä sen, että onnistuuko pelkällä sähköllä ajo näissä meidän ympyröissä. Pizzaperjantai huudettu?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Pitsat haettu, eli 30km ajelua PHEVillä puoleen tuntiin. 3,4l/100km ja akkurangea jäi 9km eli ehkä neljännes jäi käyttämättä. Eli matkalla meni siis noin litra meni bensaa ja ehkä 8kWh sähköä.
En kyllä ymmärrä tuon auton logiikkaa, en sitten millään. Lämmitystä en ilmeisesti osannut ajastaa (mobiiliappista en halunnut kytkeä omaan puhelimeen ku laina-auto jne). Äkkiähän tuo lämpiää, akulla ajeltiin ennen kuin ekat 5km oli täynnä. Suurin facepalm tuli viimeisillä kilometreillä ennen kotia, kun ajellaan alle 50km/h, akussa on 9km rangea ja bensaa pitää poltella.
Onkohan tuo ”uusi versio” phev-boksista mistään kotoisin? Tai uudempien outlandereiden ev-nappula?
En kyllä ymmärrä tuon auton logiikkaa, en sitten millään. Lämmitystä en ilmeisesti osannut ajastaa (mobiiliappista en halunnut kytkeä omaan puhelimeen ku laina-auto jne). Äkkiähän tuo lämpiää, akulla ajeltiin ennen kuin ekat 5km oli täynnä. Suurin facepalm tuli viimeisillä kilometreillä ennen kotia, kun ajellaan alle 50km/h, akussa on 9km rangea ja bensaa pitää poltella.
Onkohan tuo ”uusi versio” phev-boksista mistään kotoisin? Tai uudempien outlandereiden ev-nappula?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
PHEV boxin uudemmista versioista en tiedä mutta se minkä itse pari vuotta sitten tilasin lähti takaisin myyjälle aika nopeaan. Boksin ICE stopper eli sisälämpötila-anturin huijaus vei sen vähäisenkin logiikan mikä auton lämmittämisen ja polttiksen käytön välillä on.
MY2017:sta alkaen keskikonsolista löytyvä EV-nappula käsittääkseni toimii talvellakin ok ja mahdollistaa sähkölämmittimen käytön kylmemmilläkin keleillä. Vanhemmissa paras vaihtoehto on "pehvanlämmitin" eli ulkolämpötila-anturin korvaaminen vastuksella. Sillä saa polttiksen lämmityskäytön täysin kuljettajan hallintaan, eikä tarvi ihmetellä japanialaista epälogiikkaa.
Lämmityksen ajastaminen ilman mobiilisovellusta, eli siis siitä kojelaudan keskinäytöstä sisältää sellaisen heikkouden, että lämmitysaika on vain 10 minuuttia. Mobiiliapilla voi valita lämmitysajaksi 10, 20 tai 30 minuuttia. 10 minuutissa ei ehdi kabiini lämpeämään, kun lämmitys on vesikiertoinen a suurin osa ajasta menee putkien lämmittämiseen. 20 minuutissa saa jo lämpöä sisätiloihinkin asti. Eli vaikka olisit onnistunut ajastuksessa, eroa ei välttämättä auton sisälämmöissä kauheasti huomaa ja voi jäädä kuva ettei lämmitys ole toiminut.
Sisä-, ulko- ja pyyntilämpötilojen lisäksi yksi seikka mikä ilmeisesti vaikuttaa polttomoottorin käynnistymiseen lämmitystä varten, on lämmityskierron veden lämpötila, joka kyllä ehtii nousta jo sillä 10 minuutin esilämmityksellä. Asiaa aikoinaan testaillessa totesin että vaikka ulkona ja kabiinissa oli viileä, jätti polttomoottori käynnistymättä kun esilämmitystä oli käyttänyt edes ihan vähän aikaa.
Näitä en kuitenkaan ole joutunut onneksi pohtimaan enää pitkään aikaan, kun puskurin anturin tilalla on vastus
MY2017:sta alkaen keskikonsolista löytyvä EV-nappula käsittääkseni toimii talvellakin ok ja mahdollistaa sähkölämmittimen käytön kylmemmilläkin keleillä. Vanhemmissa paras vaihtoehto on "pehvanlämmitin" eli ulkolämpötila-anturin korvaaminen vastuksella. Sillä saa polttiksen lämmityskäytön täysin kuljettajan hallintaan, eikä tarvi ihmetellä japanialaista epälogiikkaa.
Lämmityksen ajastaminen ilman mobiilisovellusta, eli siis siitä kojelaudan keskinäytöstä sisältää sellaisen heikkouden, että lämmitysaika on vain 10 minuuttia. Mobiiliapilla voi valita lämmitysajaksi 10, 20 tai 30 minuuttia. 10 minuutissa ei ehdi kabiini lämpeämään, kun lämmitys on vesikiertoinen a suurin osa ajasta menee putkien lämmittämiseen. 20 minuutissa saa jo lämpöä sisätiloihinkin asti. Eli vaikka olisit onnistunut ajastuksessa, eroa ei välttämättä auton sisälämmöissä kauheasti huomaa ja voi jäädä kuva ettei lämmitys ole toiminut.
Sisä-, ulko- ja pyyntilämpötilojen lisäksi yksi seikka mikä ilmeisesti vaikuttaa polttomoottorin käynnistymiseen lämmitystä varten, on lämmityskierron veden lämpötila, joka kyllä ehtii nousta jo sillä 10 minuutin esilämmityksellä. Asiaa aikoinaan testaillessa totesin että vaikka ulkona ja kabiinissa oli viileä, jätti polttomoottori käynnistymättä kun esilämmitystä oli käyttänyt edes ihan vähän aikaa.
Näitä en kuitenkaan ole joutunut onneksi pohtimaan enää pitkään aikaan, kun puskurin anturin tilalla on vastus
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Eikös tuon kanssa olekin niin, että ulkolämpötilatieto näyttää mittaristossa jotain muuta kuin oikeasti on? Tyyliin +NN astetta.
Kävästiin taas kylillä ja näköjään ilmanvaihdon kun pistää offiin niin päästään liikkumaan pelkällä sähköllä. Pitkäkalsarimoodi siis jo näillä nollakeleilläkin Akku taitaa juuri riittää tuossa yksilössä nollakelillä ilman esilämmitystä tämän 30km etapin, mutta parissa risteyksen jälkeisessä kiihdytyksessä tykkää polttaa bensiiniä.
Huomenna auton palautus tankkauksineen, niin saa vähän käsitystä millainen käyttökulurakenne ns. pahimmillaan on. Ja muutkin huomiot listana.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Kyllä, vastuksen resistanssista riippuen ulkolämpötilanäyttö näyttää sitten jotain vakioitua lukua. Kaupalliset pehvanlämmittimet löytyy ainakin 18 ja 21 asteelle, itse olen vain tökännyt sellaisen vastuksen keulaan, joka huijaa ulkolämpötilan 10 asteeseen. Tällä saa lämmityslaitteen toimimaan ehkä vähän fiksummin kuin jos auto luulee ulkolämpötilan olevan 21 astetta kun todellinen lämpötila on -5.
Alle tuon 10 asteen ei voi mennä jos ei halua antaa auton epälogiikan kiusata, koska jossain tuossa 8-9 asteen ulkolämpötilassa kone käynnistyy aina jos pyytää yhtään lämpöä kylmään kabiiniin ja lämmityslaitteen vesi on myös kylmää.
Muihin auton järjestelmiin tuo ei tunnu vaikuttavan, eli akussa on omat lämpöanturit samoin kuin polttokoneessa, eli ne osaavat toimua todellisen lämpötilan mukaan, lämmityslaitetta ohjaa siis myös sisälämpötila-anturi, eli lämppäri kyllä ymmärtää puskea kabiiniin kuumaa kun sisällä on kylmä. Säätö jää ehkä vähän vajaaksi kun laite luulee lämmittävänsä lämpimämpää ulkoilmaa kuin mitä se oikeasti on, mutta ainakin 10 asteen vastushuijauksella virhe jää aika pieneksi. Tuossa viime kuussa kun ajeltiin Tku-Hel-Tku sellasessa 8 asteen pakkasessa, niin lämpötilapyynti oli 24 astetta ja lämpömittari keskikonsolissa näytti 22 astetta.
Lämmityslaitteen pyynnin kun pistää 15 asteeseen eli alimpaan mahdolliseen, niin sisääntulevaa ilmaa ei lämmitetä eikä polttokone siis käynnisty (eikä myöskään lämmitysvastus). Hiutaleen kuva pitää tietty olla pois ettei auto myöskään jäähytä.
Pikkuplussakeleillä jos pääsee lämpimällä autolla liikkeelle (talli tai esilämmitys) itselleni sopiva tyyli on ollut pitää pyynti 15 asteessa ja puhallus lasille yköstasolla, niin sisällä pysyy lyhyillä reissuilla ok lämpötila, ikkunat ei mene huuruun ja kaikki sähkö on käytettävissä ajamiseen.
Alle tuon 10 asteen ei voi mennä jos ei halua antaa auton epälogiikan kiusata, koska jossain tuossa 8-9 asteen ulkolämpötilassa kone käynnistyy aina jos pyytää yhtään lämpöä kylmään kabiiniin ja lämmityslaitteen vesi on myös kylmää.
Muihin auton järjestelmiin tuo ei tunnu vaikuttavan, eli akussa on omat lämpöanturit samoin kuin polttokoneessa, eli ne osaavat toimua todellisen lämpötilan mukaan, lämmityslaitetta ohjaa siis myös sisälämpötila-anturi, eli lämppäri kyllä ymmärtää puskea kabiiniin kuumaa kun sisällä on kylmä. Säätö jää ehkä vähän vajaaksi kun laite luulee lämmittävänsä lämpimämpää ulkoilmaa kuin mitä se oikeasti on, mutta ainakin 10 asteen vastushuijauksella virhe jää aika pieneksi. Tuossa viime kuussa kun ajeltiin Tku-Hel-Tku sellasessa 8 asteen pakkasessa, niin lämpötilapyynti oli 24 astetta ja lämpömittari keskikonsolissa näytti 22 astetta.
Lämmityslaitteen pyynnin kun pistää 15 asteeseen eli alimpaan mahdolliseen, niin sisääntulevaa ilmaa ei lämmitetä eikä polttokone siis käynnisty (eikä myöskään lämmitysvastus). Hiutaleen kuva pitää tietty olla pois ettei auto myöskään jäähytä.
Pikkuplussakeleillä jos pääsee lämpimällä autolla liikkeelle (talli tai esilämmitys) itselleni sopiva tyyli on ollut pitää pyynti 15 asteessa ja puhallus lasille yköstasolla, niin sisällä pysyy lyhyillä reissuilla ok lämpötila, ikkunat ei mene huuruun ja kaikki sähkö on käytettävissä ajamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K