Ilmeisesti saab on ainoa missä on joku haitta edessä jolloin imuvaihto ei onnistu. Muuten tuota ei voi yleistää. Kuten tuossa mainitsin niin mersussa tuo on toiminu ja 400tkm menny eikä ole tarvinnu moottoria avata ja vakio turbot edelleen paikallaan.Pakari kirjoitti: ↑La Joulu 18, 2021 23:31Jos nyt vaikka mietitään ensimmäiseksi sitä, että mihin epäpuhtaudet siellä öljypohjassa jäävät ja sitten öljypohjan fyysistä rakennetta mm. miten öljypohjan loiskelevyt sekä öljyn imusihti sijoittuvat..
Öljy on suunniteltu vaihdettavaksi öljytulpan kautta Saabeissa, ei mittatikun kautta.
2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Esitän kysymyksen.
Miksi polttomoottoreissa pääsääntöisesti öljypohjaan laitetaan öljyroppu
Imemällä tekee vaihdon vain veltot ja laiskat sekä sellaiset, jotka eivät kykene tai osaa sitä tehdä öljyropun kautta. Anteeksi vain mutta näin se on.
Osalle se vaikeus ja viitseliäisyys voi tulla eteen viimeistään siinä vaiheessa, jos autossa on koko moottorin peittävä pohjapanssari ja se pitää poistaa ensin. Se vain pitää ensin ottaa pois ja sillä selvä. Näin se on esim. omassa 1.9 TTiD:ssä. Se on sentään huomattavasti järkevämmällä kiinnityksellä kuin esim VAG konsernin autoissa. Niissä pohjapanssarin kiinnitys on suorastaan naurettava. Katsokaapa vain vain autoja, joissa pohjapanssari lepattaa että minkä merkkinen se on
Yhden VAG konsernin auton omistaneena tiedän tämän naurettavan saksalaisen insinöörin virityksen, mutta silti irrotin pohjapanssarin aina ja vaihdoin öljyt öljyropun kautta
Jouduin toki panssarin kiinnityksiä korjailemaan.
Miksi polttomoottoreissa pääsääntöisesti öljypohjaan laitetaan öljyroppu
Imemällä tekee vaihdon vain veltot ja laiskat sekä sellaiset, jotka eivät kykene tai osaa sitä tehdä öljyropun kautta. Anteeksi vain mutta näin se on.
Osalle se vaikeus ja viitseliäisyys voi tulla eteen viimeistään siinä vaiheessa, jos autossa on koko moottorin peittävä pohjapanssari ja se pitää poistaa ensin. Se vain pitää ensin ottaa pois ja sillä selvä. Näin se on esim. omassa 1.9 TTiD:ssä. Se on sentään huomattavasti järkevämmällä kiinnityksellä kuin esim VAG konsernin autoissa. Niissä pohjapanssarin kiinnitys on suorastaan naurettava. Katsokaapa vain vain autoja, joissa pohjapanssari lepattaa että minkä merkkinen se on
Yhden VAG konsernin auton omistaneena tiedän tämän naurettavan saksalaisen insinöörin virityksen, mutta silti irrotin pohjapanssarin aina ja vaihdoin öljyt öljyropun kautta
Jouduin toki panssarin kiinnityksiä korjailemaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
TiDin seuraavassa vaihdossa olisi tarkoitus asentaa Quick Valve. Josko saisi myös panssariin huoltoreiät sopiviin kohtiin, niin ei tarvitsisi enää irrottaa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Ajattelitko tehdä aukot sekä öljyropulle että suodattimelle?
Suodatin on kyllä sellaisessa paikassa että melkoinen huoltoaukko saa sille olla
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
perinteinen pallohana lienee halvempi ratkaisu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
^^ jos on yhtään apinan vikaa (tykkää kiipeillä ja pitkät kädet), niin TiD-kolkkiin vaihtaa suodattimen yläkautta. Öljyt valuu kyllä alaspäin siitä huolimatta, eli esim pakoputki öljyyntyy väkisin vaihdossa. Ja putkea ei taida helpolla putsata ilman että sen panssarin irrottaa. Mutta palaahan se öljy sieltä putken päältä ajan saatossa ja saa mukavat aromit haisteltavaksi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Ehkä joku saa siitä kiksejä että tekee kaiken vaikeimman kautta. Töissä saa läträtä noiden öljyjen kanssa ihan tarpeeksi niin en käsitä mikä siinä tekee ihmisestä velton, laiskan ja kykenemättömän jos sama homma hoituu helpommalla? Vai väitätkö että imuvaihdot on tehny tuhoa kun moottilla menty 400tkm eikä näy missään. Öljynvaihtoväli 25tkm eikä kulu sillä välillä öljyä. Miten sulla?petrisa kirjoitti: ↑Su Joulu 19, 2021 10:36Esitän kysymyksen.
Miksi polttomoottoreissa pääsääntöisesti öljypohjaan laitetaan öljyroppu
Imemällä tekee vaihdon vain veltot ja laiskat sekä sellaiset, jotka eivät kykene tai osaa sitä tehdä öljyropun kautta. Anteeksi vain mutta näin se on.
Osalle se vaikeus ja viitseliäisyys voi tulla eteen viimeistään siinä vaiheessa, jos autossa on koko moottorin peittävä pohjapanssari ja se pitää poistaa ensin. Se vain pitää ensin ottaa pois ja sillä selvä. Näin se on esim. omassa 1.9 TTiD:ssä. Se on sentään huomattavasti järkevämmällä kiinnityksellä kuin esim VAG konsernin autoissa. Niissä pohjapanssarin kiinnitys on suorastaan naurettava. Katsokaapa vain vain autoja, joissa pohjapanssari lepattaa että minkä merkkinen se on
Yhden VAG konsernin auton omistaneena tiedän tämän naurettavan saksalaisen insinöörin virityksen, mutta silti irrotin pohjapanssarin aina ja vaihdoin öljyt öljyropun kautta
Jouduin toki panssarin kiinnityksiä korjailemaan.
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
No kerro vit..nyt sitten kun 2 litraa öljyä jäi tulematta imemällä että onko se hyvä
Miten luulet...tuleeko öljyropun kautta kaikki?
Joten kysymykseeni. Miksi öljypohjassa on öljyroppu?
Osaltani tämä väittely on loppu ja pysyn kannassani siitä mitä mieltä olen imemisestä. Piste.
Miten luulet...tuleeko öljyropun kautta kaikki?
Joten kysymykseeni. Miksi öljypohjassa on öljyroppu?
Osaltani tämä väittely on loppu ja pysyn kannassani siitä mitä mieltä olen imemisestä. Piste.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Jos osaat lukea niin näit varmaan kirjoitukseni että seuraavaksi vaihdan alakautta. Ja vaikka saabissa imuvaihto ei onnistu niin ei se tarkoita etteikö se muissa toimisi.petrisa kirjoitti: ↑Su Joulu 19, 2021 22:52No kerro vit..nyt sitten kun 2 litraa öljyä jäi tulematta imemällä että onko se hyvä
Miten luulet...tuleeko öljyropun kautta kaikki?
Joten kysymykseeni. Miksi öljypohjassa on öljyroppu?
Osaltani tämä väittely on loppu ja pysyn kannassani siitä mitä mieltä olen imemisestä. Piste.
Roppu on sen takia että sieltä saa laskettua öljyt pois jos et sitä tiennyt.
Ps. Ootko 16v vai eläkeikää lähestyvä kun tuota alapäätä viljelet tekstiin
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Ekaa kertaa CLS 350cdi väliöljyjä vaihtaessa meni kyllä aika tovi, kun edestä päin vasta kolmannen muovin takaa löytyi öljyproppu. Oli ne semmosen jostain syystä sinne Mersun öljypohjaan laittaneet. Kumma juttu. Ens kerralla löytyy sitten ekalla, eikä sitäkään tarvii sitten kun raottaa etureunasta. Se viimenen pohjalevy onkin sitten melkein perään asti, ja siihen on tosi hankala asetella astiaa pohjalevyä kokonaan irrotamatta pohjalevyn ja öljypohjan väliin. Varsinkin kun astia tulee piripintaan. Saabin (GM) dexos2 täyttää onneks MB vaatimukset myös ja on hyvin edullista.
Ymmärrän kyllä että korjaamolla alkaa urakat kusemaan, jos pohjalevy pitäis kokonaan irrottaa ja laittaa takas. Tässä ihmettelyt Panu's garegesta:
https://photos.app.goo.gl/w576igMCBaM622Dq8
Saabeissa on öljypohjassa muutama sentti pohjasta loiskelevy. Loogista. Sinne pohjalle saa paskat painua, etteivät niin helposti tule takaisin öljynkiertoon.
Ymmärrän kyllä että korjaamolla alkaa urakat kusemaan, jos pohjalevy pitäis kokonaan irrottaa ja laittaa takas. Tässä ihmettelyt Panu's garegesta:
https://photos.app.goo.gl/w576igMCBaM622Dq8
Saabeissa on öljypohjassa muutama sentti pohjasta loiskelevy. Loogista. Sinne pohjalle saa paskat painua, etteivät niin helposti tule takaisin öljynkiertoon.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Mersulla on ollu ohjeistus imuvaihtoon ainaki 20 vuotta. Toki siinä osittain takana työn nopeutus, mutta jos moottorit kestää miljoonan niin ei voi syyttää vaihtotyyliä jos tulee ongelmia. Synteettisessä öljyssä on peseviä ainesosia ja se sitoo itseensä likaa. Kun lämpimästä moottorista imee öljyt pois niin ei sinne sakkaa jää.
Muistanko väärin vai oliko saabeissa ongelmaa että öljypohjaan kerääntyy paskaa jolloin se on käytettävä auki ja putsattava. Lieneekö syy tähän tuossa omaperäisessä rakenteessa.
Vielä tuohon synteettiseen öljyyn palaten. Oletteko koskaan putsanneet moottoripyörästä ketjuja ketjusprayn jäljiltä? Täyssynteettistä moottoriöljyä ketjuihin ja rätillä pyyhkii niin lähtee paskat. Jos ne siellä moottorissa pyörii 10tkm kuumana niin sehän on kuin pesukone.
Muistanko väärin vai oliko saabeissa ongelmaa että öljypohjaan kerääntyy paskaa jolloin se on käytettävä auki ja putsattava. Lieneekö syy tähän tuossa omaperäisessä rakenteessa.
Vielä tuohon synteettiseen öljyyn palaten. Oletteko koskaan putsanneet moottoripyörästä ketjuja ketjusprayn jäljiltä? Täyssynteettistä moottoriöljyä ketjuihin ja rätillä pyyhkii niin lähtee paskat. Jos ne siellä moottorissa pyörii 10tkm kuumana niin sehän on kuin pesukone.
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Ei ole öljypohjan rakenteesta kiinni vanhemman T5 ja T7 moottoreiden öljypohjan mahdollinen putsaustarve. Tässä uudemmassa T8 koneessa ei ole vastaavia ongelmia, koska toteutus kokonaisuutena on hieman erilainen. En tässä lähde yksityiskohtiin menemään, mutta tosiaan öljypohjan rakenteesta johtuvaa se ei ole.
Kaikki synteettiset öljyt eivät ole peseviä, vaan se riippuu lisäaineistuksesta. Esim. Gm5w30 dexos2 ei ole juurikaan pesevää öljyä..
Kaikki synteettiset öljyt eivät ole peseviä, vaan se riippuu lisäaineistuksesta. Esim. Gm5w30 dexos2 ei ole juurikaan pesevää öljyä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Jospa vielä palaan tuohon alkuperäisen syyhyn miksi imutyhjennystä kokeilin, en oikein keksinyt miten saan autoa nostettua pihassa sen verran, että mahdun könyämään auton alle. Olisiko hyviä vinkkejä miten kannattaisi tehdä?
Pari lankkua molemmin puolin ja aja päälle vai tunkilla toinen puoli ylös, pönkä paikalleen ja toinen puoli?
Itselläni imutyhjennys on tuttua venehommista, sisäkoneen pohjaproppua en kyllä hevin ala irroittelemaan. Tulee semmoinen sotku, kun mitään astiaa ei oikein saa alle, eikä ainakaan pois koneen alta…
Pari lankkua molemmin puolin ja aja päälle vai tunkilla toinen puoli ylös, pönkä paikalleen ja toinen puoli?
Itselläni imutyhjennys on tuttua venehommista, sisäkoneen pohjaproppua en kyllä hevin ala irroittelemaan. Tulee semmoinen sotku, kun mitään astiaa ei oikein saa alle, eikä ainakaan pois koneen alta…
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Vastaan tähän kysymykseen, kun se ei liity imutyhjennykseen.
Saab NG9-3:n alusta on matala, joten pihassa tai tallissa ilman nosturia/monttua tehden on pakko auton keulaa korottaa, jotta proppuun pääsee käsiksi. Minä en ainakaan itse muutoin mahdu, vaikka isokokoinen en olekaan.
Yleensä itse tunkkasin vain toiselta puolelta keulaa reilusti ylös. Voi toki tehdä saman molemmille puolille mikäli on kaksi tunkkia tai pukki. Vati alle ja proppu auki. Sitten piti tunkki laskea alas jotta auto menee vaakatasoon ja kaikki öljyt tulevat pois. Tässä välissä oli sopiva hetki vaihtaa suodatin. Sitten vain tunkilla taas auto keulasta toiselta puolelta ylös proppu paikalleen ja jäteöljyvati pois. Uudet öljyt sisään ja se siinä. Ei paha.
Ainoa huomioitava asia on se, että alusta on tosiaan niin matala, että vatikaan ei saa olla kovin korkeareunainen muutoin litistyy öljypohjan alle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0t BioPower öljynvaihto "yläkautta"?
Yläkautta on tosiaan tullut vaihdettua suodatin. Helpompi koneen päällä makailla vs auton alla könytä (ei ole monttua/nosturia meikällä).AZP kirjoitti: ↑Su Joulu 19, 2021 15:59^^ jos on yhtään apinan vikaa (tykkää kiipeillä ja pitkät kädet), niin TiD-kolkkiin vaihtaa suodattimen yläkautta. Öljyt valuu kyllä alaspäin siitä huolimatta, eli esim pakoputki öljyyntyy väkisin vaihdossa. Ja putkea ei taida helpolla putsata ilman että sen panssarin irrottaa. Mutta palaahan se öljy sieltä putken päältä ajan saatossa ja saa mukavat aromit haisteltavaksi
Suodattimessahan on se tyhjennysreikä (kuvassa vihreä putki), niin eikö sen kautta suurimmat öljyt tule? Hiukanhan sieltä vielä tulee, kun suodatinpatruunan irrottaa, mutta josko sen alle saisi rättiä ja perään brakekliineriä
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04