Vaihdelaatikot
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 01:39
Vaihdelaatikot
Moron
Kertoisko joku käykö t5 turbo kolkkiin t7 turbon vaihdelaatikko . Onko laatikko sama vai joutuuko ranettamaan isostikkin ?
Kiitos etukäteen avusta .
Kertoisko joku käykö t5 turbo kolkkiin t7 turbon vaihdelaatikko . Onko laatikko sama vai joutuuko ranettamaan isostikkin ?
Kiitos etukäteen avusta .
Kulkine 9-3 vm98 t5 turbo
Re: Vaihdelaatikot
Ainakin FM55507-lootasta kerrotaan näin: Gearing: 4.05 B205 2000-03, B204E 2000-01. Eli sitä on tehtaalla asennettu molempiin versioihin. Ainakin tuossa omassa M2000 T5:ssa oli alkuperäisessäkin lootassa tuo osanumero...
Eski
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 01:39
Re: Vaihdelaatikot
Hmm itellä 98 t5 185hp ja mahdollinen luovuttaja ois 185hp t7 vm vissiin 2002 . Välitykset kai ei oo niin pitkät kun t5 dessä mut se nyt ei oo pääongelma vaan et käykö paikalleen .
Kulkine 9-3 vm98 t5 turbo
Re: Vaihdelaatikot
Käy paikoilleen, mulla ollut sama laatikko NG900 kun originelli sanoi poks. Se uudempi T7 laatikko on pidemmillä välityksillä jos B205E perästä (FM57). Muista ottaa takakannake laatikon kanssa, se on erilainen.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Vaihdelaatikot
Mitäs vaihtoehtoja noin ylipäänsä olis T7-kolkkiin askiksi? Mä tykkään muuten tuosta autosta, mutta nuo välitykset eritoten 4-5 välillä on kyllä aivan perseestä Mä ajan viikoittain satoja kilometrejä tuollaista pätkää jossa varsinkin tähän aikaan vuodesta joutuu ajelemaan tuossa 60-70 km/h välillä, ja tälle välille tuo aski ei sovi ollenkaan. Nelosella kiertää turhankin korkealle ja vitosella ei 60:ssä tee mitään, koneessa toki olis vääntöä mutta kun mennään sinne alle 1500 rpm, eipä sieltä huvita vedättää. Joten noita pykäliä saa hakea koko ajan. Pikkasen pidempi nelonen tai lyhyempi vitonen, tai vaikka molemmatkin olis tuolle koneelle kyllä mannaa.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Vaihdelaatikot
FM55 4,05 perällä tai FM57 pidemmällä 3,82 perällä. Tuolla pidemmällä juuri noissa 60-70 nopeuksissa saa ajaa suosiolla nelosella. Pidempää on dieseleissä ja 02-03 matalapaineturboissa käytetty ainakin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Vaihdelaatikot
Tuo FM5x käytännössä kertoo vain 5.vaihteen välityksen. Mulla oli NG900 MY98 missä oli FM54 laatikko, perä 4.05 mutta vitonen lyhyempi. Toki perävälityksellä yleensä nuo välityserot on Saabin laatikossa tehty.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Vaihdelaatikot
Meidän Rykissä on siis tuo FM55507-loota 4.05-perällä ja eipä sillä ainakaan alle 80kmh huvita vitosella ajaa. Nelonen on sopiva pykälä 60-80kmh valutteluun. Ohitusvetoihin kannattaa tietysti vaihtaa kolmoselle
Tuo rykin loota vaihdettiin tehdasuuteen männä talvena. Näitähän sai muutamalla satasella pari vuotta sitten...
Eski
Tuo rykin loota vaihdettiin tehdasuuteen männä talvena. Näitähän sai muutamalla satasella pari vuotta sitten...
Eski
Re: Vaihdelaatikot
'01 matalapaineturbo on mulla kyseessä. Askin tyyppiä en tiedä, mutta kertookos se jotain, jos esim kesällä kun tulee asuntovaunua tuolla vedettyä, se asettuu tosi nätisti 80 vauhdissa sinne 2500 rpm tuntumaan ja vetää upeasti. Siinä mielessä tuo on ihan sopiva kapistus, tosin uskon että se jaksais kyllä muutaman sata kierrosta matalammillakin kierroksilla. Jos näin talvella tuolla mutkateille pystyis edes sen 70 pitämään, siinä nopeudessa tuo vielä vitosella rullailee nätisti, mutta tuon alapuolella mennään tosiaan jo tuonne 1500 rpm alle eikä kukaan tervejärkinen vitosella enää tuolla vedätä, kyllähän sen "jyrinän" ailkaa jo tuntea. Se nyt ei millekään tee hyvää, mutta tuo on just sellainen alue että tuntuu koko ajan ettei kumpikaan vaihde ole ihan se oikea.
Tuo ylempänä mainittu kombinaatio pidemmästä perästä ja lyhyemmästä vitosesta olis ehkä just sitä mitä tämä tuntuis kaipaavan.
Tuo ylempänä mainittu kombinaatio pidemmästä perästä ja lyhyemmästä vitosesta olis ehkä just sitä mitä tämä tuntuis kaipaavan.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Vaihdelaatikot
Wis:istä nämäkin löytyy vm.2001:
Nopeudet vaihteilla
Välitykset
https://saabwisonline.com/d6/900/1998/4 ... r-ratio-3/
Nopeudet vaihteilla
Välitykset
Satkussa on näköjään vähän erilaisia välityksiä ollut, kuten myös kolkissa vm.98. vm99-2003 käytännössä kaksi eri askia ja niissä tuo perävälitys erona.
https://saabwisonline.com/d6/900/1998/4 ... r-ratio-3/
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Vaihdelaatikot
Juu, mä tiedän että kaikki varmasti löytyy numeroina. Mutta jotenkin mä tykkään tästä jutustelusta, ja käytännön kokemuksesta. Vähän sillä ajatuksella että joku toteaa "joo, tiedän just mistä sä puhut. Tämä toimii siihen". Niistä numeroista voi saada oikeeta suuntaa, mutta lopulta se käytännössä koettu, miltä se auto oikeasti tuntuu on se tärkein. Sitten jos vielä oikein innostuu, niin voi tulla niitä ajatuksia että vaihdat askiin x perän y, niin se on just hyvä. Jos nyt niin edes voi tehdä, mutta noin teorian pohjalta. Meillä perheessä noita asuntoautoja myös harrastetaan, ja esim nuo Ducaton vitosen välitysten vaihdot on sillä puolella aika tuttua kauraa. Jos sellainen ois mahdollista tässäkin, moinen vois jopa kiinnostaa mua ... mä en juuri koskaan edes eksy moottoriteille ja pyrin muutenkin ajamaan taloudellisesti, mulla ei oo mitään hinkua ajaa edes sitä 120. Mutta sit taas esim vedän just tuota asuntovaunua, niin mua kiinnostaa toimiva välitykset sinne 100 asti, enempää mä en kaipaakaan. Joten pelkästään tiheämpi vitonen vois olla jo mulle aivan loistava ratkaisu.Juho80 kirjoitti: ↑Ti Tammi 04, 2022 18:44Wis:istä nämäkin löytyy vm.2001:
Nopeudet vaihteilla
VälityksetSatkussa on näköjään vähän erilaisia välityksiä ollut, kuten myös kolkissa vm.98. vm99-2003 käytännössä kaksi eri askia ja niissä tuo perävälitys erona.
https://saabwisonline.com/d6/900/1998/4 ... r-ratio-3/
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Vaihdelaatikot
Mulla on nyt ajossa 2002:n tolla pitkällä perällä ja se on kyllä vähän liian pitkän tuntuinen vitosella alle 80:ssä. Kovin iso erohan tuo ei ole, kun tiheämmällä mennään 2000rpm vitosella 84,6km/h ja pitkällä 89,8km/h 195/60r15 renkailla.
Nelosella 2500rpm vastaavasti 78 vs 83km/h karkeesti.
Nelosella 2500rpm vastaavasti 78 vs 83km/h karkeesti.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Vaihdelaatikot
Ihan vinkki näihin välityspohdintoihin, jos moottorin ääni kuuluu kovasti koppiin tietyllä kierrosluvulla, suosittelen lämpimästi pakoputken tiiveyden tarkastusta ja kannatin kumien vaihtoa pehmeämpiin. Omassa 9-3 : ssa on automaattivaihteet ja käytän pakkovaihteita välillä. Silloin tällöin unohtuu pakko 3 päälle ja saatan ajaa epähuomiossa useita kilometrejä esim. 80kmh alueella vaihtamatta D:lle, kun ei melussa ole mitään eroa 2000 tai 2500rpm välillä. Se keppi lattiassa on juuri sitä varten, että moottorin kierrosluku passataan sopivaksi ajonopeuteen ja kuormitukseen. Mitä väliä tosiasiassa on, saako vitosen päälle 60:ssa vai ei? Jos se on parempi yli 80kmh, käyttää sitä sitten siellä. Mitä olen viritetyllä isäukon 9-3 2,0t:n manuaalilla ajanut, siinä eniten häiritsee karmean pitkä 2-vaihde. Muut pykälät pitkäksi välitetyn askin kanssa on siedettävät, koska koneessa on stage1 - softa sisässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01