Latausoperaattoreita
Latausoperaattoreita
Mitä latausoperaattoreiden poletteja ja appeja sähköautoilevilla on käytössä? Minkälaisia kokemuksia eri operaattoreista? Mitkä ainakin tulisi olla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Latausoperaattoreita
Just kopsasin itelle talteen Fb Latausverkko.nyt ryhmästä tälläsen.
ABC-mobiili on toiminut parhaiten niillä kenellä siihen liitetty s-pankin kortti.
ABC-mobiili on toiminut parhaiten niillä kenellä siihen liitetty s-pankin kortti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Latausoperaattoreita
Kiitokset! ABC, K, Virta ja ReCharge lienevät kaikki kWh-perusteisia veloitukseltaan? Ja onko näin, että edellämainitut olisi hyvä ainakin olla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Latausoperaattoreita
Tää keskustelu kuvastaa ehkä suurinta ongelmaa sähköautojen latausinfrassa. Siinä missä polttiksella ajat mittarille ja maksat tankkauksen joko automaatille tai kassalle rahalla/kortilla, sähköauton kanssa sulla pitää olla älypuhelin ja siinä jokin tietty sovellus ko. latauspaikalle joka ehkä toimii, ehkä ei, riippuen miten vanha luuri on ja minkä merkkinen ja onko verkkoyhteyttä jne jne.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Latausoperaattoreita
^Täytyy kyllä yhtyä tuohon mielipiteeseesi. Sinällään yksinkertaisesta asiaiasta kuin maksutapahtuma on tehty teknisellä kikkailulla monimutkaista.
TeslaBjørn julkaisi vastikään aiheesta kanavallaan videon missä hän pohti ulkomaalaisen sähköauton omistajan latausmahdollisuuksia Thaimaassa.
TeslaBjørn julkaisi vastikään aiheesta kanavallaan videon missä hän pohti ulkomaalaisen sähköauton omistajan latausmahdollisuuksia Thaimaassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Latausoperaattoreita
Ei niissä sovelluksissa ole mitään vaikeaa ja toiminut itselläni joka kerta.
Omasta luurista löytyy K-lataus, Väre, Virta ja Fortum Charge & Drive
Kaikkein huonoin on omasta mielestä Virta koska siihen pitää ladata rahaa etukäteen ja imee suoraveloituksena tililtä kun saldo laskee riittävästi. Muut sovellukset veloittaa kortilta suoraa tai kuukausikoosteena.
Tägin otin K-lataukselle ja se on ihan näppärä, mutta ei todellakaan pakollinen. Motonetissä kannattaa ladata kun siellä käy, kantasialle ilmasta pikkulaturista tunnin verran ja 10 snt/kWh pikalaturista, mutta vaatii kanssa saldon lataamisen etukäteen
Ei siinä infrassa mitään vikaa ole, se on vaan erilaista kuin bensan tai dieselin kanssa. Ja ihan samalla tavalla voisi tuumata että miksi bensa on eri hintaista eri paikoissa ja Teboililta saa alennusta kortilla heti ostaessa, S-ketjuista bonuksella ja Shelliltä V-poweri ei tuo tehoa
Omasta luurista löytyy K-lataus, Väre, Virta ja Fortum Charge & Drive
Kaikkein huonoin on omasta mielestä Virta koska siihen pitää ladata rahaa etukäteen ja imee suoraveloituksena tililtä kun saldo laskee riittävästi. Muut sovellukset veloittaa kortilta suoraa tai kuukausikoosteena.
Tägin otin K-lataukselle ja se on ihan näppärä, mutta ei todellakaan pakollinen. Motonetissä kannattaa ladata kun siellä käy, kantasialle ilmasta pikkulaturista tunnin verran ja 10 snt/kWh pikalaturista, mutta vaatii kanssa saldon lataamisen etukäteen
Ei siinä infrassa mitään vikaa ole, se on vaan erilaista kuin bensan tai dieselin kanssa. Ja ihan samalla tavalla voisi tuumata että miksi bensa on eri hintaista eri paikoissa ja Teboililta saa alennusta kortilla heti ostaessa, S-ketjuista bonuksella ja Shelliltä V-poweri ei tuo tehoa
Re: Latausoperaattoreita
Ei taida olla ihan osuva vertaus tuo. Vaikka se bensa olisi eri hintaista ja vaikka saisit bonuskortilla alennusta, niin nämä eivät kuitenkaan vaikuta itse tankkaustapahtumaan. Se menee about samalla tavalla kaikilla asemilla, eikä tarvitse käyttää mitään sovelluksia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Latausoperaattoreita
Sähkön, varsinkaan pikalatauksen hintaeroihin verrattuna polttoaineiden hinnat on ihan kartellitouhua..
Mulla ei ole kuin k lataus, virta ja fortum. Toki varsin vähän tulee käytettyä ylipäätään, mutta hyvin on noilla pärjännyt. K ja fortum löytyy avainnipusta rfid ihan siksi että voisi ainakin yhden potentiaalisen vikatilanteen tarvittaessa väistää. Latausinfra kun on mitä on niin valitettavan herkästi on kusessa jos joku appi tai laturi ei suostu yhteistyöhön ja monesti on vaan se yksi pikalaturi. Bensa kun on loppu ja jollain asemalla sattuukin olemaan laitteet jojossa niin ei ole oikeastaan koskaan tullut vastaan tilannetta ettei voisi vaan ajaa jollekin toiselle asemalle ilman jännitystä. Sähköllä sen sijaan on valitettavan helppoa jäädä johonkin "jumiin" tai AC laturin varaan.
Mulla ei ole kuin k lataus, virta ja fortum. Toki varsin vähän tulee käytettyä ylipäätään, mutta hyvin on noilla pärjännyt. K ja fortum löytyy avainnipusta rfid ihan siksi että voisi ainakin yhden potentiaalisen vikatilanteen tarvittaessa väistää. Latausinfra kun on mitä on niin valitettavan herkästi on kusessa jos joku appi tai laturi ei suostu yhteistyöhön ja monesti on vaan se yksi pikalaturi. Bensa kun on loppu ja jollain asemalla sattuukin olemaan laitteet jojossa niin ei ole oikeastaan koskaan tullut vastaan tilannetta ettei voisi vaan ajaa jollekin toiselle asemalle ilman jännitystä. Sähköllä sen sijaan on valitettavan helppoa jäädä johonkin "jumiin" tai AC laturin varaan.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Latausoperaattoreita
Eipä tarvitse onneksi vielä pakon edessä siirtyä sähköhärveleihin.
Laittaa alle vielä kitkarenkaat, kylmähiki otsalla villahousut jalassa sekä vantuut kourassa jännittää, että pääseekö perille tai löytyykö sitä töpseliä ajoissa. Kun sitten tuurilla pääseekin töpselin luo, niin kännykän akku onkin hyytynyt pakkasessa vaikka on ollut autossa sisällä. Sitten saa ruikuttaa, kun hommat ei toimineetkaan. Pääasia kuitenkin olla viherurbaani pelastamassa maailmaa. Tai ainakin luulla niin.
Voin täräyttää dieselin käyntiin ja ajaa tankillisella 1200 km yhteen menoon. Ja aina löytyy löpöä pikkukylästäkin tai sen läheltä ja pankkikortti toimii tai miksei perinteiset setelitkin.
Jos polttomoottoriautoilu loppuu josssin vaihessa, niin sitten mahtaa loppua minun autoilukin. Kaasuauto on ihan eri asia. Siihen voin siirtyä. Vaan niidenkin tilanne on uusien autojen osalta huono. Kiitos EU:n, joka laskee ne saastuttaviksi, vaikka ajaisi biokaasulla. Käytettyjä on toki nyt saatavilla, mutta suurin osa VAG-vehkeitä. Ei ne oikein kiinnosta.
Kannattaa muuten kaikkien sähköautoilijoiden katsoa Yle Areenasta, mikäli se vielä siellä on, dokumentti: Likaista vihreää energiaa. Sieltä paljastuu totuus mitä tämä muka ekologinen sähköautoilu on kokonaisuudessaan. On täysin idioottimaista tuijottaa vain siihen mitä päästöjä tulee, kun auto liikkuu. Mitä kaikkea tapahtuukaan sitä ennen ja lisäksi vielä, kun lopulta se siirtyy paaliin.
Laittaa alle vielä kitkarenkaat, kylmähiki otsalla villahousut jalassa sekä vantuut kourassa jännittää, että pääseekö perille tai löytyykö sitä töpseliä ajoissa. Kun sitten tuurilla pääseekin töpselin luo, niin kännykän akku onkin hyytynyt pakkasessa vaikka on ollut autossa sisällä. Sitten saa ruikuttaa, kun hommat ei toimineetkaan. Pääasia kuitenkin olla viherurbaani pelastamassa maailmaa. Tai ainakin luulla niin.
Voin täräyttää dieselin käyntiin ja ajaa tankillisella 1200 km yhteen menoon. Ja aina löytyy löpöä pikkukylästäkin tai sen läheltä ja pankkikortti toimii tai miksei perinteiset setelitkin.
Jos polttomoottoriautoilu loppuu josssin vaihessa, niin sitten mahtaa loppua minun autoilukin. Kaasuauto on ihan eri asia. Siihen voin siirtyä. Vaan niidenkin tilanne on uusien autojen osalta huono. Kiitos EU:n, joka laskee ne saastuttaviksi, vaikka ajaisi biokaasulla. Käytettyjä on toki nyt saatavilla, mutta suurin osa VAG-vehkeitä. Ei ne oikein kiinnosta.
Kannattaa muuten kaikkien sähköautoilijoiden katsoa Yle Areenasta, mikäli se vielä siellä on, dokumentti: Likaista vihreää energiaa. Sieltä paljastuu totuus mitä tämä muka ekologinen sähköautoilu on kokonaisuudessaan. On täysin idioottimaista tuijottaa vain siihen mitä päästöjä tulee, kun auto liikkuu. Mitä kaikkea tapahtuukaan sitä ennen ja lisäksi vielä, kun lopulta se siirtyy paaliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Latausoperaattoreita
Mulla kun on tuo mäntämoottori vielä nykyautossa painolastina, niin en ole joutunut kauheasti tutustumaan noihin julkisiin latausjärjestelmiin. Lidlissä ja Motonetissä tulee tökättyä auto töpseliin jos sellainen on vapaana, ja K-Lataukseen tuli rekisteröidyttyä loppuvuonna 2019 kun hidaslataus oli vielä ilmaista ja pääsin ekaa kertaa muutenkin testaamaan jotain muuta kuin kotitöpselistä lataamista. Motonetissä on tullut ladattua saldoa lataamista varten, jo joskus olisi tarve vetäistä pikalataus kiinni autoon, mutta toistaiseksi olen tyytynyt AC-lataukseen eikä ole latausaika mennyt yli ilmaisen yhden tunnin, joten saldot on kaikki vielä käyttämättä. Motonetin eduksi on sanottava se, että latauksen yhteydessä pelkkä ajokortin vilauttaminen riittää, ei tarvitse kännysovelluksia.
Multa kyllä sujuu varmaan kaikenmaailman appien käyttö ja kännykässä on tilaa vaikka kymmenelle latausjärjestelmän maksuapille. Mutta kyllähän se typerältä tuntuu ettei pysty korttia lähimaksulla vilauttamalla saamaan sähköä julkiselta laturilta, vaan pitää rekisteröityä ja ladata ja käyttää appia, ja että niitä pitää olla sitten useita jo haluaa eri paikoissa latailla.
Ei silleen että kauheasti tulisin tulevaisuudessakaan näiden kanssa puljaamaan, kun auton lataaminen onnistuu kotona ja töissä, eli tulevan täyssähköauton kohdallakin julkisia maksullisia latauksia saattaa tulla vain pari-kolme vuodessa.
Mutta lähinnä mietityttää se, että vähemmän tech-savvy -porukalle tuo erilaisten sovellusten kanssa puljaaminen voi tuntua tosi hankalalta ja vieraalta. Jos nyt mietin vaikka omaa äitiäni, jolle Easyparkin tai Whatsappin käyttöönotto oli jo eksoottinen kokemus, ja jonka puhelimesta saan jatkuvasti olla poistamassa välimuistitietoja ja turhia sovelluksia, että laite suostuisi toimimaan kunnolla. Keskimääräinen saappifoorumilainen on käsistään näppärä ja hanskaa myös älylaitteet, mutta iso osa autoilijoista ei ole näistä asioista ainakaan innostunut jos edes omaa riittävästi osaamista, että pärjää siellä laturilla kun homma ei toimikaan parin painalluksen taktiikalla.
Multa kyllä sujuu varmaan kaikenmaailman appien käyttö ja kännykässä on tilaa vaikka kymmenelle latausjärjestelmän maksuapille. Mutta kyllähän se typerältä tuntuu ettei pysty korttia lähimaksulla vilauttamalla saamaan sähköä julkiselta laturilta, vaan pitää rekisteröityä ja ladata ja käyttää appia, ja että niitä pitää olla sitten useita jo haluaa eri paikoissa latailla.
Ei silleen että kauheasti tulisin tulevaisuudessakaan näiden kanssa puljaamaan, kun auton lataaminen onnistuu kotona ja töissä, eli tulevan täyssähköauton kohdallakin julkisia maksullisia latauksia saattaa tulla vain pari-kolme vuodessa.
Mutta lähinnä mietityttää se, että vähemmän tech-savvy -porukalle tuo erilaisten sovellusten kanssa puljaaminen voi tuntua tosi hankalalta ja vieraalta. Jos nyt mietin vaikka omaa äitiäni, jolle Easyparkin tai Whatsappin käyttöönotto oli jo eksoottinen kokemus, ja jonka puhelimesta saan jatkuvasti olla poistamassa välimuistitietoja ja turhia sovelluksia, että laite suostuisi toimimaan kunnolla. Keskimääräinen saappifoorumilainen on käsistään näppärä ja hanskaa myös älylaitteet, mutta iso osa autoilijoista ei ole näistä asioista ainakaan innostunut jos edes omaa riittävästi osaamista, että pärjää siellä laturilla kun homma ei toimikaan parin painalluksen taktiikalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausoperaattoreita
Meillä töissä on sähköauton lataaminen kielletty. Koskee siis myös lataushybridejä. Työkaverilla on sellainen, mutta ei voi töissä ladata sitä. Työnantajaa en mainitse, mutta jo toimenkuvansa mukaankin sen pitäisi olla näissä asioissa edesauttamassa "vihreää teknologiaa". Vai liekö johtajat katselleet sen dokumentin ja sitä kautta haluavat jarruttaa sähkövispilöitä liikenteessä.
Erikoisinta tässä asiassa on se, että voi kyllä pitää autoa lämmityksessä (lohko+sisätila), mutta sillä samalla energialla, mitä tässä kuluu, ei joku toinen saa ladata akkuja . Minullakin on tehokas letkulämmitin ja siihen päälle sisätilan lämmitin, niin energiaa kuluu kyllä. Vaan ei saa työkaveri hybridiään ladata suko-laturilla. Kausimaksu peritään "lämpöpaikasta".
Ovat tietenkin taloustoimistolla laskeneet, että tuo kausimaksu kattaa lämmityskauden autoille: marras-maalis/huhtikuu, mutta hybridiautoilija kuluttaa energiaa myös mulloin. Muuta järkevää selitystä en tähän oikein keksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Latausoperaattoreita
Tuossa tulee sellainen tasa-arvollinen dilemma, että työnantaja ei kuitenkaan kanna sulle dieseliä kaadettavaksi Saabin tankkiin.
Sen sähkärinkin - tai hybridin - voisi varmaan samalla tapaa esilämmittää kuin dinomehuauton.
Sen sähkärinkin - tai hybridin - voisi varmaan samalla tapaa esilämmittää kuin dinomehuauton.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Latausoperaattoreita
Recharge siis tarjoaa infran useammalle palveluntarjoajalle ja loppukäyttäjän on vailittava itselleen sopivin/edullisin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Latausoperaattoreita
Jätän tän vaan tähän.
Tässä on mielestäni yksi erittäin suuri epäkohta sähköautoilussa. Julkisesti jos haluat latailla, niin jokainen tarjokas tyrkyttää omat maksutapansa, tägit ja appit yms.
Vaikka sähköautoa mieleni tekevi, niin ainoaksi käyttikseksi ei pysty. Phev sitten ennemmin. Sitä voi latailla kotona ja ajella sitten vierailla mailla surutta bensalla.
Tässä on mielestäni yksi erittäin suuri epäkohta sähköautoilussa. Julkisesti jos haluat latailla, niin jokainen tarjokas tyrkyttää omat maksutapansa, tägit ja appit yms.
Vaikka sähköautoa mieleni tekevi, niin ainoaksi käyttikseksi ei pysty. Phev sitten ennemmin. Sitä voi latailla kotona ja ajella sitten vierailla mailla surutta bensalla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Latausoperaattoreita
Ladattava diesel hybridi olisi minulle ainoa jota voisin edes harkita.
Kaasu/bensa/ladattava hybridi olisi kaiken paras. Sellaisen joutusi melkein laittamaan, jos olisi myynnissä , käytettynä tietenkin.
Kaasu/bensa/ladattava hybridi olisi kaiken paras. Sellaisen joutusi melkein laittamaan, jos olisi myynnissä , käytettynä tietenkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)