Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Tiedostan, että aiheesta on jo monta lankaa, mutta yksikään ei kuulostanut aivan samalta kuin tilanteeni, joten päätin tehdä uuden. Pahoittelut jo etukäteen jos tulee päällekäisyyksiä.
Taustaa: 9-5 2.0t og biopower '06, 240 tkm, ostettu 11/2021, kulutus jo silloin aavistuksen korkea (14l/100 etanolilla, 10l 98:lla, seka-ajossa). En kiinnittänyt asiaan tuolloin enempää huomiota.
Nyt sitten joulukuun lopulla kulutus pomppasi yhtäkkiä n. 20l etanolilla ja 16l 98:lla. Seka-ajoa edelleen. Tarkistin tankatessa täyteen: täydellä etanolitankilla ajaa sen 250 km. Pakkasia ollut jo aiemmin, eikä silloin vastaavaa kulutusta ollut. Olen kurkannut seisonnan jälkeen alle mahdollisten bensavuotojen takia, mutta ei ole näkynyt. Jarrut laahaavat hiukan edessä, rengas pyörii kädellä lykättynä puoli kierrosta, levyt kuumenevat poikk. paljon ja ovat kuluneet. Jarrupalat normaalin näköiset. En usko, että selittää.
Pari kertaa kovemmassa kiihdytyksessä alkanut keltainen moottorin vikavalo vilkkumaan ja käynyt nykien, tod näk 3 pytyllä. Välillä tulee myös käynnistyksen jälkeen. Käynnistää uudestaan, niin korjaantuu. Vikakoodin lukijan mukaan 3. sylinteri ampuu ohi ja katalysaattorivaurio. Nykinä tulee kuitenkin harvoin, ja kulutus on iso siitä huolimatta, resetoitu moottorin käydessä normaalisti. Tulpat normaalin maitokahvin väriset, 3. sylinterissä oli jopa oudon vaalea, mikä viittaisi kai laihaan seokseen? Tulpat vaihdettu 6/2020.
Puolakasetti vaihtoon? On kuitenkin kallis osa, ei viitsisi arpomalla ostaa. Lukenut täältä että mätänetin halvempaan osaan ei kannata koskea. Ilmamassa-anturi? Lambda? Alipaineletkun vuoto?
Kiitos jo etukäteen!
Taustaa: 9-5 2.0t og biopower '06, 240 tkm, ostettu 11/2021, kulutus jo silloin aavistuksen korkea (14l/100 etanolilla, 10l 98:lla, seka-ajossa). En kiinnittänyt asiaan tuolloin enempää huomiota.
Nyt sitten joulukuun lopulla kulutus pomppasi yhtäkkiä n. 20l etanolilla ja 16l 98:lla. Seka-ajoa edelleen. Tarkistin tankatessa täyteen: täydellä etanolitankilla ajaa sen 250 km. Pakkasia ollut jo aiemmin, eikä silloin vastaavaa kulutusta ollut. Olen kurkannut seisonnan jälkeen alle mahdollisten bensavuotojen takia, mutta ei ole näkynyt. Jarrut laahaavat hiukan edessä, rengas pyörii kädellä lykättynä puoli kierrosta, levyt kuumenevat poikk. paljon ja ovat kuluneet. Jarrupalat normaalin näköiset. En usko, että selittää.
Pari kertaa kovemmassa kiihdytyksessä alkanut keltainen moottorin vikavalo vilkkumaan ja käynyt nykien, tod näk 3 pytyllä. Välillä tulee myös käynnistyksen jälkeen. Käynnistää uudestaan, niin korjaantuu. Vikakoodin lukijan mukaan 3. sylinteri ampuu ohi ja katalysaattorivaurio. Nykinä tulee kuitenkin harvoin, ja kulutus on iso siitä huolimatta, resetoitu moottorin käydessä normaalisti. Tulpat normaalin maitokahvin väriset, 3. sylinterissä oli jopa oudon vaalea, mikä viittaisi kai laihaan seokseen? Tulpat vaihdettu 6/2020.
Puolakasetti vaihtoon? On kuitenkin kallis osa, ei viitsisi arpomalla ostaa. Lukenut täältä että mätänetin halvempaan osaan ei kannata koskea. Ilmamassa-anturi? Lambda? Alipaineletkun vuoto?
Kiitos jo etukäteen!
9-3 sedan 2.0t vm. 2008 stage1 + ff
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Vikakoodien luku?
Jarrut kuntoon
Siis 2v vanhat tulpat ..paljon kilsoja?
Missäpäin potilas
Jarrut kuntoon
Siis 2v vanhat tulpat ..paljon kilsoja?
Missäpäin potilas
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
veikkaisin eteläsuomea vaikken asiasta mitään tiedä
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2022 17:05
Paikkakunta: Vantaa
aika kovasti vastustaa jos kulutus nousee puolella
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2022 17:05
Paikkakunta: Vantaa
aika kovasti vastustaa jos kulutus nousee puolella
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Siis lukija kertoo "P1303 Cylinder 3 misfire detected. Catalyst damaging."
Väitätkö että jarrut voisi kaksinkertaistaa kulutuksen?
Joo, tulpat 1,5 vuotta vanhat, kilsoja tullut niillä n. 10 000. Oon kuullut että etanolilla ajettaessa pitäis vaihtaa tiheemmin, mutta normaaleilta minun ja isän silmään näyttivät. Eihän ne tietty paljoa maksa, et voisi kokeilumielessä vaihtaa.
Potilas on täällä Vantaalla
9-3 sedan 2.0t vm. 2008 stage1 + ff
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Joo Etelä-Suomea on. Helsingin ja Keravan välissä, pohjois-etelä -akselilla.
Niin, samaa mietin minäkin.
9-3 sedan 2.0t vm. 2008 stage1 + ff
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
ETSI toiminta kertoi että mahdollisesti voi olla jopa katti tukossa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Lambda.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Ihan toistuva aihe tämä on. Lambda-anturin mittausvääristymä on hyvä ehdokas ellei ajotapa sitä selitä. Lämmitä moottori, nolaa keskikulutus ja aja tasanopeutta 80-90 vauhdilla maantiellä useampi kymmenen kilometria tasaiseen tahtiin ilman peräkärryä tai suksiboksia. Kaikki selvästi yli 10l/100 RE85:lla on liikaa ja aloita vaihtamalla lambda ja tulpat. Toista testi. Ja korjaa jarrut.
Seka-ajo ei ole mittausmenetelmä koska lähtöjen lukumäärä ja lämpötilan vaikutus voi olla 100%. Samankaltainen seka-ajelu ympäri vuoden on verrattavissa omassa käytössä kyllä mutta nyt historia on liian lyhyt.
Seka-ajo ei ole mittausmenetelmä koska lähtöjen lukumäärä ja lämpötilan vaikutus voi olla 100%. Samankaltainen seka-ajelu ympäri vuoden on verrattavissa omassa käytössä kyllä mutta nyt historia on liian lyhyt.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Laahaavat jarrut voivat jopa kolminkertaistaa kulutuksen. Korjaa nyt ensin ne jarrut ja vaihda sitten sytkäkasetti ja uudet NGK:n tulpat.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Plussakeleillä vesan testillä vasta rakennetulla koneella ja uusituilla antureilla 10 l. Nyt näillä pakkasilla kaupunkiajoa kylmästarteilla 18,5 litraa satasella.
Re: Kulutus etanolilla 20l/100, cylinder 3 misfire
Paljon missfireä, olisiko palanut pakoventtiili?
Puristuspaineiden mittaus kertoo jos venttiili on entinen.
Useamman T7-koneen kanssa olen tuollaisen nähnyt ja tehnyt kansirempan...
Puristuspaineiden mittaus kertoo jos venttiili on entinen.
Useamman T7-koneen kanssa olen tuollaisen nähnyt ja tehnyt kansirempan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02