Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Saakohan tuohon umpisurkeaan ng-kolkin ACC:hen tehtyä vastaavan virityksen minkä appiukko teki aikoinaan tonnarin ACc:hen, eli sinne rintapellin alaosassa olevalle venttiilille / läpälle vaijeri ja vaijerin vetovipu poraten kiinni kojelautaan, missähän tuossa on jokin ilmansekoitusläpät tai -venttiilit? Ei ole mukana konetta jossa olisi WIS tai EPC. Tai miten muuten tuon saisi pakotettua puhaltamaan lämmintä, jotain puukiiloja läppien väliiin tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
https://saabwisonline.com/ng900aero kirjoitti: ↑La Joulu 25, 2021 10:35Saakohan tuohon umpisurkeaan ng-kolkin ACC:hen tehtyä vastaavan virityksen minkä appiukko teki aikoinaan tonnarin ACc:hen, eli sinne rintapellin alaosassa olevalle venttiilille / läpälle vaijeri ja vaijerin vetovipu poraten kiinni kojelautaan, missähän tuossa on jokin ilmansekoitusläpät tai -venttiilit? Ei ole mukana konetta jossa olisi WIS tai EPC. Tai miten muuten tuon saisi pakotettua puhaltamaan lämmintä, jotain puukiiloja läppien väliiin tms?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
^ Kiitos! Eli näyttäisi olevan ilmansekoitus-askelmoottorit ilmanjakopömpelin sivuilla samaan tyyliin kuin og-femmassa. Tuskin tuossa on mikään lämpötila-anturi viallinen koska ei maksimipyynnölläkään puhalla lämmintä (paitsi satunnaisesti), siinä asennossahan pitäisi olla kait puhallus pakotettuna isolle teholle ja samoin ilmanjakoläpät ajettuna täysin ääripäihinsä?
Olisikohan tuosta sitten ACC-paneli jotenkin rikki, tuskin kumpikin askelmoottori on osannut vikaantua samanaikaisesti kun tosiaan puhaltaa molemmille puolille samalla lailla eli liian kylmää ilmaa (tai satunnaisesti aivan liian kuumaa).
Eli pitänee repiä irti keskikonsolin sivusuojat ja äänieristeet, ja napata irti askelmoottorien sähköliittimet, ja käännellä manuaalisesti askelmoottoreita jotta tarkenee ajaa kotimatkan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Saattaahan se sisälämpötila anturi näyttää väärää lämpötilaa eli liian lämmintä.
Testerillä vain reaaliaikaista dataa lukemaan. Ei taida tähän kovin moni testeri pystyä Tech2 lisäksi. OpCom:llakaan ei saa muuta kuin luettua vikakoodit ja nollattua ACC:stä.
Testerillä vain reaaliaikaista dataa lukemaan. Ei taida tähän kovin moni testeri pystyä Tech2 lisäksi. OpCom:llakaan ei saa muuta kuin luettua vikakoodit ja nollattua ACC:stä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
^ Voikohan se kattopanelissa oleva anturi olla vikaantunut niin että näyttää välillä ihan vääriä lukemia?
Kotimatkalla oli kylmää kyytiä (ja välillä liian kuumaa), resetoin ACC:n ainakin 50 kertaa, ja ihan hetkittäin resetoinnin jälkeen (muutaman kerran) se toimi kuten kuuluikin, mutta suurimman osan ajasta puhalsi ihan kylmää, ja tuulilasi veti jäähän, sitten pysähdys, Eberi päälle ja huoltoasemalle lämmittelemään .
Välillä tuli tosiaan aivan hemmetin kuumaa ilmaa vaikkei koskenut säätöihin, eikä tehnyt resetointia, tms. Tuo kuumuus ei olisi haitannut minua tai vaimoani mutta oli koira kydissä joka ei kuumuudesta tuntunut nauttivan, niin täytyi mieluummin itse palella autossa kuin kiusata vanhaa koiraa jollain 30 asteen sisälämpötilalla.
Molempien puolien lämmönsäätö toimii ihan identtisesti eli askelmoottoreissa ei liene vikaa (en viitsinyt purkaa pakkasella irti keskikonsolin sivusuoijia ym)?
Eikös tuon ACC:n äly sijaitse siinä säädinkonsolissa, siis piirikortti löytynee sieltä? Siis jos ostaisi toisen konsolin ja testaisi sillä, tai ehkä ensiksi uuden sisälämpötila-anturin, tai siis ihan ensimmäiseksi tsekkaisi Tech2:lla sen nykyisen sisälämpötila-anturin kuten neuvoitkin
Kotimatkalla oli kylmää kyytiä (ja välillä liian kuumaa), resetoin ACC:n ainakin 50 kertaa, ja ihan hetkittäin resetoinnin jälkeen (muutaman kerran) se toimi kuten kuuluikin, mutta suurimman osan ajasta puhalsi ihan kylmää, ja tuulilasi veti jäähän, sitten pysähdys, Eberi päälle ja huoltoasemalle lämmittelemään .
Välillä tuli tosiaan aivan hemmetin kuumaa ilmaa vaikkei koskenut säätöihin, eikä tehnyt resetointia, tms. Tuo kuumuus ei olisi haitannut minua tai vaimoani mutta oli koira kydissä joka ei kuumuudesta tuntunut nauttivan, niin täytyi mieluummin itse palella autossa kuin kiusata vanhaa koiraa jollain 30 asteen sisälämpötilalla.
Molempien puolien lämmönsäätö toimii ihan identtisesti eli askelmoottoreissa ei liene vikaa (en viitsinyt purkaa pakkasella irti keskikonsolin sivusuoijia ym)?
Eikös tuon ACC:n äly sijaitse siinä säädinkonsolissa, siis piirikortti löytynee sieltä? Siis jos ostaisi toisen konsolin ja testaisi sillä, tai ehkä ensiksi uuden sisälämpötila-anturin, tai siis ihan ensimmäiseksi tsekkaisi Tech2:lla sen nykyisen sisälämpötila-anturin kuten neuvoitkin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Tsekkaa ekaksi Tech2:lla. Saat multa lainaksi toisen konsolin, jos haluat kokeilla sillä. Cabbesta jäi ylimääräikseksi konsoli, jossa ei ole penkinlämmittimien kytkintä, kun laitoin siihen penkinlämmittimet jälkikäteen.ng900aero kirjoitti: ↑Su Joulu 26, 2021 21:42^ Voikohan se kattopanelissa oleva anturi olla vikaantunut niin että näyttää välillä ihan vääriä lukemia?
Kotimatkalla oli kylmää kyytiä (ja välillä liian kuumaa), resetoin ACC:n ainakin 50 kertaa, ja ihan hetkittäin resetoinnin jälkeen (muutaman kerran) se toimi kuten kuuluikin, mutta suurimman osan ajasta puhalsi ihan kylmää, ja tuulilasi veti jäähän, sitten pysähdys, Eberi päälle ja huoltoasemalle lämmittelemään .
Välillä tuli tosiaan aivan hemmetin kuumaa ilmaa vaikkei koskenut säätöihin, eikä tehnyt resetointia, tms. Tuo kuumuus ei olisi haitannut minua tai vaimoani mutta oli koira kydissä joka ei kuumuudesta tuntunut nauttivan, niin täytyi mieluummin itse palella autossa kuin kiusata vanhaa koiraa jollain 30 asteen sisälämpötilalla.
Molempien puolien lämmönsäätö toimii ihan identtisesti eli askelmoottoreissa ei liene vikaa (en viitsinyt purkaa pakkasella irti keskikonsolin sivusuoijia ym)?
Eikös tuon ACC:n äly sijaitse siinä säädinkonsolissa, siis piirikortti löytynee sieltä? Siis jos ostaisi toisen konsolin ja testaisi sillä, tai ehkä ensiksi uuden sisälämpötila-anturin, tai siis ihan ensimmäiseksi tsekkaisi Tech2:lla sen nykyisen sisälämpötila-anturin kuten neuvoitkin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Techillä tsekattu ACC, ei vikakoodeja ja kaikki arvot kunnossa, läpätkin tuli kalibroitua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 07:05
Tsekkaa ekaksi Tech2:lla. Saat multa lainaksi toisen konsolin, jos haluat kokeilla sillä. Cabbesta jäi ylimääräikseksi konsoli, jossa ei ole penkinlämmittimien kytkintä, kun laitoin siihen penkinlämmittimet jälkikäteen.
Sensijaan olin itse saanut sählättyä eberin letkut väärinpäin, varmaan viime kerralla kun otin Eberin irti
On eberin vesipumppu painanut vettä vastavirtaan, ei ihme ettei välillä ole lämpöä tullut LL-kennolle. Nyt auto on kuin sauna mikäli säätää lämmityksen maksimille .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Hyvä hommang900aero kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 21:16Techillä tsekattu ACC, ei vikakoodeja ja kaikki arvot kunnossa, läpätkin tuli kalibroitua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 07:05
Tsekkaa ekaksi Tech2:lla. Saat multa lainaksi toisen konsolin, jos haluat kokeilla sillä. Cabbesta jäi ylimääräikseksi konsoli, jossa ei ole penkinlämmittimien kytkintä, kun laitoin siihen penkinlämmittimet jälkikäteen.
Sensijaan olin itse saanut sählättyä eberin letkut väärinpäin, varmaan viime kerralla kun otin Eberin irti
On eberin vesipumppu painanut vettä vastavirtaan, ei ihme ettei välillä ole lämpöä tullut LL-kennolle. Nyt auto on kuin sauna mikäli säätää lämmityksen maksimille .
Kirjoittelin johonkin toiseen postaukseen aiemmin, että voisi joku Saab-henkinen "pelle peloton" kehittää NG9-3:een ilmanvaihtokanaviin laitettavat lämmitysvastukset, niin saisi NG9-3 dieselin kabiinin nopeammin lämpöiseksi pakkasilla
Eilen oli stadissa -15 °C ja NG9-5 joutui hehkuttamaan käynnistäessä, vaikka lohkolämppärin piuha oli ollut 5 tuntia aiemmin kiinni. Lämpenee kyllä todella nopeasti verrattuna NG9-3:een.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 12, 2022 06:06
Kirjoittelin johonkin toiseen postaukseen aiemmin, että voisi joku Saab-henkinen "pelle peloton" kehittää NG9-3:een ilmanvaihtokanaviin laitettavat lämmitysvastukset, niin saisi NG9-3 dieselin kabiinin nopeammin lämpöiseksi pakkasilla
Eilen oli stadissa -15 °C ja NG9-5 joutui hehkuttamaan käynnistäessä, vaikka lohkolämppärin piuha oli ollut 5 tuntia aiemmin kiinni. Lämpenee kyllä todella nopeasti verrattuna NG9-3:een.
Eikö siellä Tsadissa ole autolle sähköpistorasiaa/tolppaa
Jos ei ole, niin miten siellä sitten niillä sähkövispilöillä ajellaan, jotka kuulemma viherurbaanien mielestä kaikkilla olisi oltava
Kuitenkin, jos nyt sattuu sitä sähköä löytymään, niin ei edes ng9-3 dieselin kanssa ole mitään kuvattuja ongelmia, kun laittaa vesikiertoisen letkulämmittimen (ja halutessaan sisätilan lämmittimen). Ei hehkuta 2 h lämmityksen jälkeen edes -25 asteessa ja noin kylmää siellä Tsadissa tuskin on kuin kerran sadassa vuodessa .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
Voi olla aika työläs homma suunnitella ja toteuttaa toimivat lämmitysvastukset sinne ilmanjakokanaviin, ja silloin pitäisi huomioida myös ACC:n anturointikin?Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 12, 2022 06:06
Hyvä homma
Kirjoittelin johonkin toiseen postaukseen aiemmin, että voisi joku Saab-henkinen "pelle peloton" kehittää NG9-3:een ilmanvaihtokanaviin laitettavat lämmitysvastukset, niin saisi NG9-3 dieselin kabiinin nopeammin lämpöiseksi pakkasilla
Eilen oli stadissa -15 °C ja NG9-5 joutui hehkuttamaan käynnistäessä, vaikka lohkolämppärin piuha oli ollut 5 tuntia aiemmin kiinni. Lämpenee kyllä todella nopeasti verrattuna NG9-3:een.
Mitenköhän toimisi TiD:ssä 12V:n lisälämmitin jollainen mulla oli Alfa 156 2.4JTD:ssä (se oli about tuontapainen "hehkutulppalämmitin", mutta Alfan alkuperäinen lisävaruste):
https://www.ebay.co.uk/itm/383483870467
Tuon ehkä vaan liittäisi termarikotelolta lähtevän, ja lämmpärikennolle menevän letkun väliin kuten Eberinkin, ja asentaisi sen rintapeltiin sinne paikkeille missä Eberinkin kuuluisi olla?
Multa löytyy myös ne muutosletkut Eberille, tosin ovat TTiD:stä niin ei ole tietoa käyvätkö suoraan TiD:hen, kennon pään pikaliittimen luulisi ainakin käyvän?
Löytyy myös Eberin kiinnitysrauta siihen rintapeltiin, jos siihen vaikka kiinnittäisi tuollaisen lämmittimen niin ei tarvitsisi rintapeltiin reikiä poralla?
Jokin ehkä 1min aikarele vaan tuota käyttämään jotta ehtii käynnistämään moottorin pakkasilla ilman että tuo lämmitin haukkaa akusta liiaksi virtaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastointi temppuilee (tai lämmönsäätö + puhaltimet)
On. Meillä on molemmille autoille.petrisa kirjoitti: ↑Ke Tammi 12, 2022 07:09Eikö siellä Tsadissa ole autolle sähköpistorasiaa/tolppaa
Jos ei ole, niin miten siellä sitten niillä sähkövispilöillä ajellaan, jotka kuulemma viherurbaanien mielestä kaikkilla olisi oltava
Kuitenkin, jos nyt sattuu sitä sähköä löytymään, niin ei edes ng9-3 dieselin kanssa ole mitään kuvattuja ongelmia, kun laittaa vesikiertoisen letkulämmittimen (ja halutessaan sisätilan lämmittimen). Ei hehkuta 2 h lämmityksen jälkeen edes -25 asteessa ja noin kylmää siellä Tsadissa tuskin on kuin kerran sadassa vuodessa .
Sehän tässä sähkövispilähommassa onkin ongelmana, että jos sattuu asumaan ydinkeskustassa, ei siellä ole kadunvarsi- (lue: asukaspysäköinnissä) mitään lataustolppia.
Muutama kaveri asuu aivan kaupungin ytimessä ja on todennut, että ei ole mitään järkeä hommata sähkövispilää, kun ei ole latauspisteitä. Ratakadun päässä on sentään Nesteen kylmäasema, josta saa bensaa ja dieseliä. Ihme kun sitä ei ole vielä kielletty, kun bensikset on raivattu pois melkein jokaisen isomman kaupungin ydinkeskustasta
Heitin eräälle kaverille vitsillä, että olisi pitänyt säilyttää ne vanhojen pysäköintimittareiden (ne jotka toimi kolikoilla) tolpat, vetää niihin sähköpiuhat ja laittaa latauspisteet
Helpommin sanottu kuin tehty.
Maaseudulla voi sitten taas olla haastavampaa ajaa sähkövispilällä, kun välimatkat ovat pitkiä, eikä kotitaloudessa välttämättä ole voimavirtaa. Yksivaiheesta ladatessa voi mennä kotvan aikaa
En tiedä missä harhamaailmassa nämä sähkövispilöiden lobbaajat elävät
Menee vielä monta vuotta, ennen kuin latausverkosto saadaan kuntoon ja tarpeeksi kattavaksi.
Eräs kaveri vaihtoi työsuhdeautonsa 1-sarjan BMW:sta Hyundai i30:een. Hänelle oli tarjottu sähköautoa, mutta sanoi "ei mulla ole aikaa odotella 45 minuuttia auton 'tankkausta'"
Kyllä NG9-3 dieselillä pärjää talvellakin ilman eberiä, kun laittaa maskinsuojan:
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/saa ... BcQAvD_BwE
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/saa ... qcQAvD_BwE
sekä ajaa tarpeeksi pienellä vaihteella kierrosten ollessa 2 000 - 3 000 rpm
Sama tilanne oli, kun mulla oli työsuhdeautona vm. 2012 Škoda SuperB farkku. Autoon ei vielä silloin saanut polttoainetoimista lämppäriä, joten pitämällä kierroksia yllä kabiiniin tuli lämpöä huomattavasti paremmin
NG9-5:lla ei ole tuollaisia ongelmia. Viime talvena tuli ajettua HEL-LPR-HEL 26 asteen pakkasessa, eikä kabiinissa ollut lainkaan kylmä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007