Ikkunat on paikoillaan ja katto pään päällä.
Katosta kiinnittämättä vielä toisen puolen päätyräystäslistat ja rännit.Niin ja tuonne palomuurin päälle ja siitä katon päälle laskeutuva hattulista, joka menee vielä peltifirmaan muokattavaksi. Syynä se että peltifirmassa kommunikaatio asiakkaan kanssa toimii kuten rakennusalan toimijoilla yleensäkin, eli ei toimi. Yhtä hyvin toimi kyseisen firman toimina siinä kun kysyin että mitäs aluskatetta tähän meidän kattoon nyt sitten laitettaisiin, kun olivat saaneet kuvat eli kaikki katon tekninen data oli heillä kyllä käytettävissä. Sitten myytiin oikeinkin arvokasta ja parasta aluskatetta joka laitettiin paikoilleen rakennushenkilöiden toimesta.
Vasta tämän jälkeen minä (tässä porukassa ainoa joka ei ole rakennusalan ammattilainen) meni lukemaan aluskatteen valmistajan työohjeet, jonka jälkeen totesin että tämä aluskate ei ole sopiva meidän kattokaltevuudelle eikä kattokannattajan jaolle. Kyllä v*ttu kaikki pitäisi ite tehdä taas kerran.
Selvittelin sitten aluskatteen valmistajalta noita speksejä ja keskustelin vastaavan työnjohtajan, rakennushenkilöiden ja pellikattofirman myyjän kanssa asiasta. Valmistajan kanta oli tietenkin että omalla vastuulla jätät sen aluskatteen sinne, koska sitä ei ole testattu tällä kaltevuudella ja jaolla. Myyjän kanta oli tietenkin rakennusalan ammaittilaisen tapaan "oon 20 vuotta tehnyt kattoja timpurina eikä ikinä oo ollu aluskatteen kanssa ongelmia", raksaporukan työnjohtaja sanoi että kyllä se hyvä on kun oli niin kallistakin. Vastaava oli minun kanssani keskusteltuaan sitten sitä mieltä että mennään nyt tällä ja samaa mieltä olin sitten minäkin, eli todellisuudessa riski siitä että tuosta koituisi ongelmia on olematon.
Silti hieman kyrsii taas tää rakentaminen kun kaikki pitäisi itse tehdä ja mitä varmemmin joku "ammattilainen" toteaa että tää on hyvä just tähän, sitä varmempaa on että asia pitää jostain tarkistaa ja todeta että ei muuten ole. Ei ollut meinaan eka kerta kun jouduin rakennusalan ammattilaisia oikaisemaan luettuani jonkun tuotteen työ- ja asennusohjeet jotka valmistaja on kirjoittanut. Mutta kun yleinen asenne on että "näin tää on aina tehty" ja "ei näistä ennenkään ole ongelmia tullut", ni minkäs teet. Ongelmathan kärsii rakennuksen omistaja mahdollisesti vasta 20-30 vuoden päästä, jolloin kukaan ei metsästä sitä timpuria tai aluskatteen myyjää enää tilille siitä että mitvit täällä on oikein tehty.
Sisällä on höyrynsulku ja sisäkaton koolaukset paikoillaan:
(kuvasta tuli vino, itse talli on vähän paremmin vatupassissa

)
Rakennushenkilöt oli tänään viimeistä päivää säännöllisissä hommissa tämän parissa, eli nyt hommat siirtyy enemmän mun hoidettavaksi ja eteneminen väkisin hidastuu vähän. Ensi viikolla neljä päivää lomaa ihan raksaamista varten ja sehän tuntuu tuplalomalta, kun ei tarvitse tehdä töitä _ja_ valvoa ja ohjeistaa raksaukkelien touhuja tallin parissa.
Tavoitteena laittaa maanantaina kattoon sähköputkitukset ja rasiat mahdollisimman pitkälle paikoilleen, tiistaina puhaltaa villat kattoon isäpuolen kanssa ja keskiviikkona lämpöä sisään, loput sähköputkitukset, telineet ulos ja sisätilojen siivous. Sitten kun pohjalta on jäät sulaneet niin voi alkaa kaivaa viemäreitä tuonne lattian alle sepeliin. Sen jälkeen pääsee lattianeristyshommiin. Niihin ei nyt ensi viikolla vielä ehditä, mutta jos sitten sais helmikuun aikana lattian valettua niin olis hyvä.