Huollossa laittoivat nämä tulpat
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Huollossa laittoivat nämä tulpat
Huollossa laittoivat biopoweriin 2.0t vm.08 seuraavat tulpat:
Iridium TT IK20TT
Mitä mieltä raati on? Jatkanko näillä vai laitanko perinteiset Nkg tulpat?
Iridium TT IK20TT
Mitä mieltä raati on? Jatkanko näillä vai laitanko perinteiset Nkg tulpat?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Syytäisin densot roskiin ja laittaisin ngk:t tilalle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Juuri näin.
Miten se voi olla huolloissa niin vaikeaa ymmärtää että tähän konetyyppiin laitetaan vain ja ainoastaan ne tulpat (NGK) mitä siihen on tarkoitettu.
Kun ei ole käsitystä mitä ionisaatiomittaus tarkoittaa, niin tätä virhettä tekevät ja vielä väittävät että ei olisi mukana mitään väliä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Olisi muille asiakkaille palvelus, jos pelkän vaihdon sijasta vääntäisit sen vaihdon ko. huollon hommaksi ja kustannettavaksi. Saattaa olla, että laittavat vääriä osia muidenkin asiakkaiden autoihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
NGK:lla on jokseenkin päivitetyt tulppalistat netissä kaikille luettavaksi jos epäilystä mikä sopii tai ei. Myös bio saabille.
EDIT:
viewtopic.php?f=14&t=196079&p=1263744&h ... K#p1263744
EDIT:
viewtopic.php?f=14&t=196079&p=1263744&h ... K#p1263744
Viimeksi muokannut torque, Ma Tammi 24, 2022 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Ja WIS:säkin mainitaan vain ja ainoastaan NGK:n tulpat.
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/2 ... -plug-157/
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/2 ... -plug-157/
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
NGK Iridium tulpathan on ihan ok, jos läpöarvo sama kuin oli tarkoitus laitaa muutenkin , eli 6 tai 7.
Kalliinpuoleisethan nuo on, mutta kestääkin kyllä paremmin.
Kalliinpuoleisethan nuo on, mutta kestääkin kyllä paremmin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Iridium/platinatulpat keskielektrodin terävyytensä vuoksi voi aiheuttaa pre-ignitionia, joten sellaisia ei etanolin kanssa ole hyvä käyttää. Pre-ignition on käsittääkseni täysin verrannollinen nakutukseen, joka tunnetusti johtaa hyvin nopeasti moottorivaurioon pahimmassa tapauksessa. Todennäköisesti "vakiotehoisissa" voi toimia, mutta viritettyihin en itse uskaltaisi laittaa ollenkaan.
Sekä etanolilla, että bensiinillä parhaiten toimivat NGK BKR7ESC-11. Vaihtaa useammin vain, ja vaihtovälin tiheys riippuu viritysasteesta. Itse vakiotehoiseen etanolikolkkiin vaihtelen 20tkm välein, eli joka toisessa öljynvaihdossa... Jos ajaisin vain bensiinillä, niin silloin 40tkm välein.
Sekä etanolilla, että bensiinillä parhaiten toimivat NGK BKR7ESC-11. Vaihtaa useammin vain, ja vaihtovälin tiheys riippuu viritysasteesta. Itse vakiotehoiseen etanolikolkkiin vaihtelen 20tkm välein, eli joka toisessa öljynvaihdossa... Jos ajaisin vain bensiinillä, niin silloin 40tkm välein.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Tää on kyllä kumma juttu kun monessakaan ei saabiin perehtyneessä autokorjaamossa ei saa oikeita osia autoonsa. Muistan kerrankin kun vein auton huoltoon johon kuului tulppien vaihto niin mainitsin noista tulpista että mitkä sinne kuuluu laittaa niin asentaja vaan naureskeli että nää on niitä saabistien höpöhöpö juttuja.
Kaiken paras on jos ei itse osaa autoaan korjailla niinkun minä niin ettii tiedon täältä tai googlettamalla ja hankkii itse oikeat osat ja vie auton mukana korjaamoon. Jos on ei saabiin perehtynyt korjaamo kyseessä.
Kaiken paras on jos ei itse osaa autoaan korjailla niinkun minä niin ettii tiedon täältä tai googlettamalla ja hankkii itse oikeat osat ja vie auton mukana korjaamoon. Jos on ei saabiin perehtynyt korjaamo kyseessä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Jaaa, voihan tuo olla, ite ajelin stage yks femmalla yhteensä lähemmäs 100tkm iridium tulpilla, ei ongelmia.Pakari kirjoitti: ↑Ti Tammi 25, 2022 10:40Iridium/platinatulpat keskielektrodin terävyytensä vuoksi voi aiheuttaa pre-ignitionia, joten sellaisia ei etanolin kanssa ole hyvä käyttää. Pre-ignition on käsittääkseni täysin verrannollinen nakutukseen, joka tunnetusti johtaa hyvin nopeasti moottorivaurioon pahimmassa tapauksessa. Todennäköisesti "vakiotehoisissa" voi toimia, mutta viritettyihin en itse uskaltaisi laittaa ollenkaan.
Sekä etanolilla, että bensiinillä parhaiten toimivat NGK BKR7ESC-11. Vaihtaa useammin vain, ja vaihtovälin tiheys riippuu viritysasteesta. Itse vakiotehoiseen etanolikolkkiin vaihtelen 20tkm välein, eli joka toisessa öljynvaihdossa... Jos ajaisin vain bensiinillä, niin silloin 40tkm välein.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Minä laitoin ng9-3:en, jossa stage, ngk:n iridiumit. En huomannut mitään ongelmia. Auton olen jo laittanut eteenpäin, mutta jokusen kymmenen tuhatta noilla tuli ajettua.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Ensinnäkin, 9-5 käyttää T7 ja ng9-3 T8 ohjausjärjestelmää, niin ei voi verrata täysin.
Toiseksi, kuten Pakari kertoikin, niin RE85;lla tulee noita ongelmia ellei ole täsmälleen oikeat tulpat. Ne käy tietenkin myös bensalle.
Toiseksi, kuten Pakari kertoikin, niin RE85;lla tulee noita ongelmia ellei ole täsmälleen oikeat tulpat. Ne käy tietenkin myös bensalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
No nimenomaan etanoolilla itse tuli pääsääntöisesti ajeltua, nuo iridiumithan saa valittua lämpöarvoltaan samat kuin normitulpatkin,
ja ngk laatua ovat nekin. Kuten sanoin ongelmia ei ollut, ja aikaisemman kommetin mukaan ei ollut ongelmia ollut näköjään
T8 koneessakaan.
ja ngk laatua ovat nekin. Kuten sanoin ongelmia ei ollut, ja aikaisemman kommetin mukaan ei ollut ongelmia ollut näköjään
T8 koneessakaan.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Eipä siinä sitten mitään ja ne sitten toimivat myös etanolin kanssa.Fakiiri kirjoitti: ↑Ke Tammi 26, 2022 13:46No nimenomaan etanoolilla itse tuli pääsääntöisesti ajeltua, nuo iridiumithan saa valittua lämpöarvoltaan samat kuin normitulpatkin,
ja ngk laatua ovat nekin. Kuten sanoin ongelmia ei ollut, ja aikaisemman kommetin mukaan ei ollut ongelmia ollut näköjään
T8 koneessakaan.
Tuo esisytytys johtunee juuri siitä, että tulpan kärki on liian kuuuma ja seos syttyy omia aikojaan ennenkaikaisesti. Ja on siis nakutusilmiö sekin.
Mikäli tämä oikea lämpöarvo on iridiumissa niin toiminee sitten siinä missä kupari tulppakin. Aina vain suositus RE85:lla on ollut kupari.
Sitä vastoin tulpan merkkiä ei kannata mennä vaihtamaan, koska silloin yleensä ongelmat tulevat siihen inonisaatiomittaukseen, johtuen tulppien fyysisistä ja sähköisistä eroavaisuuksista. Päällepäin ei esim. näe resistiivisen tulpan resistanssiarvoa eikä pysty sanomaan sen lämpötilariippuvuudesta eli lämpötilakertoimesta. Tämän vuoksi erittäin tarkkaan ja pienivirtaiseen ionisaatiovirta mittaukseen tulee heittoa. Se siten vääristää "totuutta" palotapahtumasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Huollossa laittoivat nämä tulpat
Niin "vakiotehoisissa" kuten mainitsin voivat vielä toimiakin, mutta viritetyissä ei. Stage1 ei varsinaisesti ole mielestäni virittämistä ja lukeutuu "vakiotehoisiin".
Tehokkaissa kärjen hehkuminen saattaa sytyttää väärään aikaan polttoaineen. Itse en ole valmis ottamaan sellaista riskiä, mutta jokainen saa omille laitteille tehdä mitä tahtoo.
Tehokkaissa kärjen hehkuminen saattaa sytyttää väärään aikaan polttoaineen. Itse en ole valmis ottamaan sellaista riskiä, mutta jokainen saa omille laitteille tehdä mitä tahtoo.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89