MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mä oon ostanut toistakymmentä autoa Rinta-Joupin Autoliikkeeltä, ei mitään moittimista. Pari kertaa on jotain löydöksiä tullut ja ne on hoidettu myyjän piikkiin ilman ongelmia. Minähän en yleensä jälkikäteen myyjälle soittele, kun pyrin siihen, että kaupat tehdessä tiedän mitä tuli ostettua. Vaikea on toki 100% osumatarkkuuteen pystyä, vaikka kuinka tutkii, osa ominaisuuksista paljastuu vasta ajossa, ekan 500-1000 km jälkeen. Rinta-Joupillakin on varmasti sitten myyjiä myyjien joukossa, aina välillä on tullut vastaan todellisia idiootteja/mätämunia, liikkeestä viis.

Minusta tuo 15 tonnin +- hintaluokka on tosi ongelmallinen, varsinkin kun on kyse enemmän ajetusta ja alunperin kovasti kalliimmasta pelistä. Tuolla hinnalla jo odottaa saavansa rahalle vastinetta, mutta toisaalta nuo ovat juuri siinä vaiheessa kun ovat hinnaltaan houkuttelevia vs. mistä lähdettiin, mutta ensimmäinen kallis remonttikierros odottelemassa.

Paljon paremmin olen ainakin itse onnistunut tuossa 5 tonnin korvilla +-, silloin varmaan psyykekin antaa enemmän anteeksi auton ominaisuuksille kuin, jos olisi kaivanut kuvetta tuplasti tai triplasti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nois viiden tonnin romuis ainaki on voinu keskustella ihan avoimesti myyjän kanssa siitä, että mikä autossa on vikana ja mitä sen korjaus voisi maksaa. Ja miten se sitten huomioidaan hinnassa. Tää on eka kerta kun ollaan vaan sitä mieltä, että autoa ei uudeksi korjata. Mutta joo, ei voi yleistää tuota yhtä ketjua. Ehkä vain mulla ja myyjällä ei sitten kemiat kohdannu. Niin tai näin, tuo jääkööt jonkun muun ostettavaksi.

Tänään kävin Uudessakaupungissa ja siellähän oli täys talvi taas, jos Pirkanmaan vesisateeseen vertaa. Siellä tuliki mieleen, että tämmösen kanssa voisi vaihtaa DSG-Loton Haldex-Kenoon.

Kuva

Toisaalta manuaali ei kiinnosta ja toihan ei osu mun kriteeriin puolen tunnin ajomatkasta. Mutta jos Hämeenlinnaan asti vaivautuu pettymään, eihän siitä olisi enää pitkä matka mennä tätä katsomaan, jossa olisi Cantonit ja pörinägeneraattori :mrgreen: Sekä tietysti ainoa oikea väri mihin tahansa autoon.

Kuva

Mut en tiiä. Ehkä jatkan nykysellä vaan. Kohtahan ne nelivedon osatki tulee Jenkeistä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Luulis että noissa vikavakuutuksissa olis autoliikkeelle vaatimus tehdä joku perustarkastus ja siinä ilmenneiden vikojen korjaus ennen myyntiä vakuutuslapun kanssa. Tossa on niin räikeä eturistiriita, kun autokauppa myy paskaa ja kuittaa vielä komission vakuutuksen myynnistä, ja tosiaan pahimmassa tapauksessa laskuttaa korjaukset vielä siltä vakuutusyhtiöltä.

Vakuutusyhtiö on tietenkin täysin riippuvainen tuotteensa jälleenmyyjistä eli näistä autokaupoista, ja kaupalla on taas täydet kannustimet pistää korjaukset vakuutuksen piikkiin eli olla korjaamatta autoa ennen myyntiä.

Mietin vain että toi bisnesmalli ei voi toimia noin. Mut en mä noista mitään tiedä, kunhan aloin pohtia kuka pissaa ketä okulaariin.

Mut sääliksi käy välillä autokauppiastakin. Niillehän tungetaan paskaa vaihdossa jatkuvalla syötöllä, ja vaikea se on automyyjänkään ennen kauppoja tehtävällä lyhyellä koeajolla tietää mitä kaikkea vehkeestä on teipattu jesarilla kasaan. Ihminen se autokauppayrittäjäkin on ja kusetusta se on liikkeenkin kusettaminen. Näistä on kyllä sitten räikeimmistä tapauksista viety asiaa eteenpäin ja laitettu vastuuta myös vaihtoauton tuoneelle kuluttajalle:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asi ... la/8360786
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuo vakuutusten hyväksikäyttö on joo vähän hassua vakuuttajan kannalta. Isälle kun haettiin auto Volvon merkkiliikkeestä, niin se myytiin uudella tuulilasilla. Myyjä oikein kehu, että he myyvät kaikki autot uusilla tuulilaseilla, koska vaihtoautoa ottaessa he käyttävät siihen sen auton edellistä lasivakuutusta 8O Mä sitte vähän kyseenalaistin, että eikö toi ole vakuutusyhtiön k*settamista, kun hyvällä tuurilla vielä vaihtavat ne siinä saman tontin merkkikorjaamolla, niin kuulemma se on "kaikkien etu". No niin tai näin, isä sai Volvon uudella lasilla ja ei siitä sen enempää, mutta mun mielestä se oli väärin.

Toinen lasivakuutuksen yleinen k*setus ehdotettiin mulle taannoin Inkkua ostaessa. Myyjä kysy lasivakuutusta papereita tehdessä ja totesin, että mitä sitä vakuuttamaan kun se on jo valmiiksi halki koko leveydeltä. Myyjä asiallisesti kertoi, että liikkeen tehdessä vakuutuksen "ei yleensä vaadita kuvaa lasista", joka sitten kyllä vaaditaan jos otan sen jälkikäteen. En ottanu ja pari vuotta mentiin haljenneella ja hiekkapuhalletulla lasilla...

Toi autojen vakuutushommeli varmaan kyllä on silti ihan toimiva bisnes. Usein niistä kuitenki laskutetaan se vajaa tonni (ainaki paperilla, mikä lie oikea hinta) ja varmaan keskivertoautoon sillä tonnilla tekee aika paljo. Etenki kun joissain vakuutuksissa on vielä omavastuuki... Ainahan on niitäki tapauksia, joissa menee sitte se auton hinta laakista, mutta useimmat tommoset alle 200 tkm ajetut varmaan kyllä kestää tekemättä mitään sen vuoden verran. Etenki jos odottaa vikavaloa, eikä vain päättele vikoja koodeista rahaa vastaan.

Niin tai näin, sain kaverin varmuuden vuoksi mukaan ja käyn huomenna Hämeenlinnassa. Ekan omistajan ruoska tuo valkonen ja Googlettelun mukaan joku puunostaja ollu jollekki firmalle. Eli varmaan sillä on sitte hierottu kilsakorvauksia metsätilalta toiselle. Ei toki kerro autosta mitään. Haldexin öljyt kirjan mukaan vaihdettu 120 tkm kohdalla, eli on sille jotain silti tehty joskus. Tosin en nyt vielä sitten tiedä, että onko kaverin tehtävänä ajaa Saab takasi kotiin vai lyödä mua metrin halolla päähän siinä kohtaa, kun auto alkaa tuntua liian hyvältä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Rattivaihde kirjoitti:
Pe Helmi 25, 2022 00:34
jooseppi78 kirjoitti:
To Helmi 24, 2022 22:46
Kaveri haki Oulun rintajoupilta (en tiedä ovatko samaa lafkaa?)
Voi olla tai sitten ei. Rinta-Jouppeja on kaksi, tässä jo mainittu Rinta-Joupin Autoliike Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy. Ennen vanhaan eivät rakentaneet liikkeitä samaan kylään, mutta näköjään ainakin Oulusta molemmat nykyään löytyy. Ittellä on yksittäinen huono kokemus Seinäjoen Jiistä, paikallisesta (siitä alkuperäisestä 8) ) Autoliikkeestä taas kuullut pelkkää hyvää, omia kokemuksia ei ole.
Tämä oli siitä Vasaraperän joupilta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 25, 2022 20:17
Mietin vain että toi bisnesmalli ei voi toimia noin. Mut en mä noista mitään tiedä, kunhan aloin pohtia kuka pissaa ketä okulaariin.
Voisko olla ihan niinkin yksinkertaista kuten muissakin vakuutushommissa? Otsikoihin ei nouse keissit, joissa vakuutusta ei tarvita? Eli pääsääntöisesti vakuutuksen kattamat viat ovat varsin harvinaisia ja suurimmassa osassa vakuutuksia vakuutusyhtiön näkökulmasta riski ei realisoidu. Siinähän se kaiken vakuuttamisen laskentaperuste on ja miksi ei olisi näissä vikavakuutuksissakaan.

On kuitenkin aika harvinaista, että alle 200tkm ajetuista (moderneista) autoista laukeilee noita kalliimpia juttuja, kuten moottoreita, vaihteistoja jne. Toki saappifoorumia lukemalla kaikista autoista laukeaa ja jos se olisi mahdollista, Saabeista vielä useammin, mutta täällä onkin leppoisa ja rakastava suhtautuminen pieniin autoilun haasteisiin :D :saab:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ainakin Fiesta-Focus-kokoluokan bensaturboissa on paljon ongelmia jo alle 100tkm. Nissanin ja Renun pikkuturbo lienee kaikista huonoin ja noissa tullut 10-15K auton ostajille kalliita syväkyykkyjä.

Mutta perhefarmarit taitaakin olla nykyään suurin osa diisseleitä pl Auris/Corolla Hybridit.

Itsellä Priuksen keskikulutus talvelta alle 6l/100km, paljon lyhyttä pätkäajoa. Jollain plugarilla menis muutama litra vähemmän, mutta tulis se 200-300€/kk pätkää lisäksi ja tällä hetkellä ajoa tulee muutamana päivänä viikossa. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ketju harhaantunut aiheesta. Unfollow.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei oo harhautunu. Kanssakirjottajien tarkotushan on harhauttaa mut pysymään ketjun autossa :P
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Edit. JP:llä olikin jo samankaltaisia ajatuksia :saab:

^^Ei lainkaan. Tässähän taustavireenä koko ajan on kaikilla perustella itselleen ja muille, miksi tulisi jatkaa Saabilla, joka ei enää nykypäivänä ole enää niin helppoa kuin 15 vuotta sitten, kun tulevaisuus oli valoisa ja uusiakin autoja sai kaupasta.

Luulen, etten ole yksin siinä ajatuksessa, että Saabin tilanne pakottaa katselemaan myös muualle. Saabilla ajaminen kun ei ole enää pelkkä automerkin valinta, vaan kylkeen tulee erilaisia huolia, esim. osien saatavuus NG93 Cabbeen ja NG95:een. Jos tietäisin, että käytettyjen markkinoille tulisi koko ajan uusia avoja ja toki uusien autojenkin markkinoille, niin itsekin ajaisin todennäköisesti ympäri vuoden tolla avolla (pois lukien nyt vallitsevat tilanteet, joissa tiet ovat kuin perunapeltoja). Tai ehkä vielä todennäköisempänä vaihtoehtona minulla olisi vale-Citikan sijaan talviautona 94X.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hämeenlinnas on käyty. Ihan siisti peli se oli, selvästikki kilometrituuppari eikä mikään lähiökerrostalon parkkiksella kolhittu tunkio edition. Pieni miinus pinnatuista kesärenkaista, mutta saahan niitä rahalla... Mutta. Neliveto ei toiminu :facepalm_man: No ei siinä, Lempäälän Rintajuopolla olis varmaan siitäki todettu, että eivät he autosta uutta rakenna, mutta Hämeenlinnan Sakalla annettiin kaksi vaihtoehtoa:
1: Tehdään kaupat ja kauppakirjaan merkintä, että Saka korjaa sen
2: Saka korjaa sen ja soittaa kun se on toimivana koeajettavissa

Tokassa vaihtoehdossa tietty riskinä on se, että myyvät sen jo jollekki nopeammalle korjausta odotellessa (ensi viikolla), mutta koska valmista vikaa en osta, niin sanoin, että soittavat kun on kunnossa. Mun tuurillahan siellä siis on joku vika, jonka osia sitte odotetaan pari kuukautta (jaa mistäkö tiedän, että kaikki Haldex-viat eivät selviä viikossa :lol: ), joten ei oo intresseis ostaa autoa makaamaan korjaamon pihaan. Koeajoki jäi aika lyhkäseks, kun en vaivautunu lähimpää tyhjää parkkipaikkaa pidemmälle. Mut yleinen habitus oli kyllä aika jees eikä myyjästä jääny umpikusettajan fiilistä. Sakalle säälipisteet siitä, että mitään vikaherjaa se auto ei antanu, eli ei sitä etuvetoisuutta kyllä varmaan huomaa jos se on vaan tuupattu vaihtoautoriviin ilman sen kummempia koeajoja.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joku senkin on pessyt ja puunannut ja näillä keleillä millä tahansa parkkipaikalla, kaupunkien teistä puhumattakaan, kertoo ensimmäisen 10m aikana, että toimiiko neliveto vai ei.

Eli joko prosessi ei toimi (esim. just fiksari fiksaa ja ajaa halliin eikä puhu kellekään), ovat aivan helvetin huonoja ja välinpitämättömiä tai, niin, yrittävät kusettaa.

Jos olisi kesä tai normaalimpi talvi, niin vois antaa synninpäästön. Helmikuussa 2022 ei voi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No mä nyt yritin vähä pehmittää mun viestiä, ettei tuu fiilistä, et haukun kaikkia vaan täällä kusettajiksi eikä mulle kelpaa mikään. Ja oon tyypillinen saabisti, jolle mikään ei saa maksaa mitään ja vanhan romun pitäis olla uutta paremmas kunnos :mrgreen:

Mut aidosti silti oon sitä mieltä, että Golf Alltrack on yks hienoimpia muovilevikeautoja. Lisäks se on sisältä yhtä ajaton ja hieno kuin NG9-3. Eli ehkä annan tolle nettiauton halvimmalle uuden mahdollisuuden, jos Hämeenlinnasta tulee puhelu, että se on kunnos.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Siitä uudempi ja vähemmän ajettu automaatti samalla rahalla.

Kuva

https://www.nettiauto.com/seat/leon-x-perience/12586424

Tai samanikäinen ja vähemmän ajettu manuaali halvemmalla ja tehottomampana.

Kuva

https://www.nettiauto.com/seat/leon-x-perience/12708387

Edit. Ja tosiaan, samaa mieltä, että näistä korotetuista farkuista Golf on tyylikkäimmästä päästä. Minusta Audin A4 ja A6 pitävät kärkipaikkaa suhteellisen selvästi, Golf aavistuksen sisarmalliaan Leonia tyylikkäämpi keulasta, mutta pylly on mehevämpi Leonissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu ei oo pelkoa, että lähden Lohjalle asti auto perässä :lol: Hämeenlinnaki oli jo kaukana henkisen puolen tunnin rajan takana.

Tuota Seattia oon pohtinu järkimielessä (€€€), jos nyt mitään autonvaihtoa voi järjellä perustella, mutta ei se vaan sytytä. Golf on niin paljo enemmän kirveellä veistetty ja sisusta on enemmän mun mieleen. Perus-Octavia on kans vähän pakkopullaa, mutta se RS:n sisään istuminen oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Muuten kyllä tuli mieleen noista perään soitteluista, että moni on luvannut soitella kun auto on kunnossa ja niin on tapahtunut vain kerran: kesällä 2011 tai 2012, en nyt muista kumpana, koeajoin 9-5 V6:n Raisiossa jossain liikkeessä. Siinä nykyistä Verkkokauppaa vastapäätä oli joku. Se pätki täyskaasulla ja renkailla olis saanu jo sakot. Ja siihen aikaan tais olla liikkuva poliisi edelleen olemassa, joten riskiki oli olemassa. Siitä autosta tuli viikon päästä puhelu, että olis uudet renkaat ja sytkäkasetti vaihdettuna. Kauppoja en silti tehnyt. Eli joko myyjien ei kannata panostaa asiakaspalveluun, kun kauppa käy muutenki, tai sitten niitä ei vaan korjata, vaan odotetaan sitä tosiostajaa, jolla on jo mustekynä valmiiksi kosteana odottamassa kauppakirjaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin