Superb kotiutettu, huolto ja tuulilasinvaihto, 750.95 euroa. Äkkiä se lähti tililtä kun käytti korttia masiinassa. Josko tuolla nyt sitten menisi seuraavat 30000 km. Tuulilasinpyyhkijät vaihdettiin eteen ja taakse bonuksena, muita lisähommia ei löytynyt. Seuraavassa huollossa vaihtuu sitten öljyn ja suodattimen ja raikkarin lisäksi moottorin ilmansuodatin ja jarrunesteet. Nythän tuo sai uudet tulpat. Jos ei jarrujen kulumisessa tapahdu jotain radikaalia, niin tuolla saattaa päästä vielä toisen mokoman nykyisillä levyillä ja paloilla. Ehkä ilmastointihuollon voisi tänä kesänä tuohon teettää, kun kolmas kesä kuitenkin edessä.
Eikun kovaa ajoa Skodalle. Sanoin vaimolle, että seuraavat 60 tkm menevät 300 euron huollolla ja joillain lisätöillä, jos ei mitään hajoa. Päättää itse. Otan muuten sanani takaisin eilisestä kommentista, että Focuksen laatikko olisi parempi kuin Skodassa. Ei ole. Nyt kun ajelin kaupungin läpi keskipäivän ruuhkassa, niin aikamoinen arpo-ja nykilaatikkohan se oli. En tykännyt. Skoda on enempi luistattelee mallia, niin on paljon rauhallisempi nykivässä ajossa. Accordin loota pesee kummatkin mennen tullen.
Laakkosen kompleksissa on Fordit erillään muista ja katselin eilen, että siellähän on Ranger ovenpielessä. Tänään tarkastin ennen lähtöä, että on myytävien autojen joukossa. Marssin Skodahommat selvitettyäni pihan yli myymiöön ja kysyin, että liikenisikö Ranger koeajoon, kun se on mietinnässä kolmen muun ehdokkaan kanssa autoksi lähitulevaisuudessa. Sanoin kyllä, että tässä välissä tulee sähköauto, mutta pitää ajatella jo eteenpäin.
Kyllähän minä tykkäsin, ei ainakaan "kuume" hellittänyt yhtään. Tilava ohjaamo, kuskille hulppeat tilat, korkealla saa istua. Kone oli tuossa 213 heppainen tuplaturbo, ei jäänyt jalkoihin. Toisaalta ajelin parikymmentä kilometriä maantietä 90 km/h vakkarissa, joka taas oli varsin leppoisaa menoa. Pieni aistimus näille ominaisesta heijaamisesta, mutta hyvin pieni. Hiljainen kabiini, eikä nastarenkaiden rallatuskaan häirinnyt paljaalla tiellä.
Tämä oli Doublecab, joka tehty 2-paikkaiseksi, eli jotakuinkin se yleisin vaihtoehto. En tiedä, haluaisinko ihan tuollaista toteutusta takatilaan, mutta kyllä siihen toisaalta kaksi koiraa menisi ihan näpäkästi.
Kävin pyörimässä teollisuusalueen sokkeloita, näkyvyys hyvä, eikä tuntunut yhtään kömpelöltä, vaikka ison koon kyllä aisti. Yhden sivutienpätkän ajelin umpihangessa ja kokeilin hidasta nelivetoa. Melkoisen pomppivaa menoa kun lähti liikkeelle tai vaihtoi liikkumasuuntaa, mutta kun pääsi vauhtiin, niin ok. Eihän tuota hidasta nyt kovin usein tarvitsekaan. Kun laittoi päälle, piti olla paikallaan ja vaihteisto N, nopeasti kyllä kytkeytyi. Pois kytkettäessä vauhti piti laskea alle 5 km/h ja vaihteisto lopuksi N. Takavedolla ja nopealla nelivedolla ajelin maantiellä ja kaupungissa, niissähän ei ajossa mitään eroa huomaa, kulutuksessa varmaan.
Koeajon perusteella ihmettelen, miksei kaikilla ole tuollaista !? Aika kiva auto... Okei, jos on pieniä lapsia jne., mutta tämmöiselle ukkoutuvalle perheenisälle, jonka kakarat lentämässä pesästä, niin aika passeli.
Täytyy tsekkailla, jos tulisi paikkakunnalle Hilux, L200 tai D-Max tarjolle, niin voisi suorittaa vähän vertailua. Ranger on kyllä näistä näppärimmän näköinen, se on myönnettävä. Käy selvästi parhaiten silmään. Uuden odotusaika on muuten 6kk, jos lähtee tilailemaan. Webasto pitää hankkia aina erikseen ja tuo Doublecabin konversio 2-paikkaiseksi maksaa erikseen, tonnin verran kuulemma.
Jos sattuisi käymään niin, että Konasta tuollaiseen hyppäisi, niin ajoituksen puolesta varmaan vähän käytetty tai vähän enemmän käytetty lienee paras vaihtoehto. Ellei Konan suhteen homma mene siihen, että "joutuu" ajamaan 12kk, jos näin käy, eikä saa realisoitua talven kolkutellessa ovelle, niin sittenhän voi vaikka tilata uuden ja ajella Konalla sitten kk-maksulla siihen saakka kunnes saapuu. Mutta, nyt ollaan todella kaukana asioiden edellä.
Päätän tämän raportin Skoda-tunnelmiin, 26 minuuttia ja 20 km kaupungin läpi kotiin meni tosi vähällä. Se on edelleen tosi etevä, mikä tässä kolmen euron litrahintaa kohti kipuavassa hinnannousussa on ihan hyvä asia.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634