Lapin reissun valmisteluja?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Lapin reissun valmisteluja?

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Moi,

Pitäisi tossa pääsiäiseksi mennä lappiin ja vähän pistää miettimään, että mitä valmisteluja olisi syytä tehdä.. Mittarissa on 99tkm, edellinen huolto on siis ollut 90tkm. Öljyt on ihan just vaihdettu, joten millekään varsinaiselle huollolle ei taida olla tarvetta (tulpat?).

Toinen mietityttävä asia on moottoritienopeuksissa tuntuva satunnainen nykiminen. Joku mainitsi, että kapiakselin asentotunnistin oireilisi juuri noin.. Pitäisköhän sitä vaihtaa ihan varmuuden välttämiseksi ja paljonkohan sellainen maksaa?

No, eihän sitä matkaa nyt kerry kun muutama tuhat kilometriä, mutta kumminkin..

--
antti
antti | 9-5 -98 | #2303
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nooh, turha noin uudella ja vähänajetulla maalailla piruja seinille.
Jos ei todella huonoa tuuria ole matkassa, niin kyllä se kestää. Itse ainakin lähtisin ihan levollisin mielin :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Soittelin äsken metro-auton huoltoon ja siellä veikkailivat nykimisen syyksi DI-kasettia tai läppäkoteloa, ei niinkään kampiakselin anturia, kun se ilmenee kuulemma useimmiten käyntiinlähtöongelmana, ei ajonaikaisena ongelmana.

Kuinkahan huonosti tuon pitäisi lähteä käymään, että jossain on jotain vikaa.. Kyllä nytkin aina välillä saa hieman pidempään sahata.. ei mistään tuskaista odottelua kuitenkaan, mutta ei ihan parilla pyörähdykselläkään lähde..
antti | 9-5 -98 | #2303
Holmes
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 09:01
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Käy ostamassa varalle yksi DI kasetti. Se on liian surullinen kapine ja jos hajoaa matkalla niin usko pois useampi ruma sana irtoaa ilmoille.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ostettuani ysifemman laitoin siihen uuden di.n, mutta en ole vielä jäänestoa tarvinnut. Kilomettejä on mittarissa nyt 197 000, joista 17 000 on tullut kolmessa kuukaudessa. Eikä sitten kannata käydä tankkaamassa, jos asemalla on rekka purkamassa lastia.
96 M75 i12 5-speed ;)
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

9-5T kirjoitti:Laita uusi DI paikoilleen ja vanha varalle, samalla selvii oliko syy DI:ssä.
Näin taidan tehdä. Ja klubitarra pitäisi muistaa limata lasiin ennen lähtöä..
antti | 9-5 -98 | #2303
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

9-5T kirjoitti: Laittaisin myös jäänestoainetta tankkiin jolloin mahdollinen halpisbensan laimennusaine (vesi) poistuu systeemistä.
Sanoisin että anna palaa... mitähän 9-5T mahtoi tarkoittaa tuolla blandauksella ? .. vettäkö kauppiaat nykyään käyttävät huonojen katteidensa lisäämiseksi ?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Noniin, auto kävi Tampereen Metro-Auton ystävällisten mekaanikkojen hellässä huomassa. Valittelin nykimistä moottoritienopeuksissa ja mainitsin myös, että moottorin lämpömittari ei nouse aivan puoliväliin, vaan viisarin paksuuden alle. Viaksi veikattiin sytkäboksia, ja sanottiin, että "katsotaan".

Päivän aikana autoon oli päivitetty uusi softa (T8 tjsp), koska siinä on kuulemma DI-boksin diagnostiikkaa -> DI vaikutti ehjältä.

Tulpat sen sijaan olivat hyvinkin nokiset, josta arvailtiin, että auto käy rikkaalla johtuen liian alhaisista moottorin lämmöistä ja tämä korostuu moottoritienopeuksissa viiman takia-> vaihdettiin tulpat ja termostaatti. Nyt lämpömittari nousee sen viisarin paksuuden yli puolen välin. Nykimistä ei enää ole sen jälkeen ilmennyt (kop-kop).

Lapissakin tuli käytyä ja kilometrejä kertyi 1200. Takaisin tultiin junalla auto mukana, ei auton, vaan kuskin kestävyyttä ajatellen :D

Muuten: 9-5:seen mahtuu ihan sikana romua kyytiin. Harmittaa jälkikäteen, kun ei tullut otettua valokuvaa siitä tavaramäärästä, joka sinne perään katosi matkan ajaksi. (Ja josta suurin osa oli luonnollisesti ihan turhaa kamaa).

Iskareille ja jousille saattaapi joutua lähiaikoina harkitsemaan pientä päivitystä.. Oli meinaan tossa kuormassa heitoissa aika pitkät liikkeet peräpäällä ;)
antti | 9-5 -98 | #2303
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ankeskit kirjoitti: Lapissakin tuli käytyä ja kilometrejä kertyi 1200. Takaisin tultiin junalla auto mukana, ei auton, vaan kuskin kestävyyttä ajatellen :D

Muuten: 9-5:seen mahtuu ihan sikana romua kyytiin. Harmittaa jälkikäteen, kun ei tullut otettua valokuvaa siitä tavaramäärästä, joka sinne perään katosi matkan ajaksi. (Ja josta suurin osa oli luonnollisesti ihan turhaa kamaa).
Kyllä se iso auto on.
Ekan kerran tuli tänä talvena käytyä pohjoisessa wagonilla ja olin kyllä ällistynyt kun auto oli lastattu 4 henk. perheen viikon matkaa varten. Perheelliset tietää että rojua on hirveä määrä. Hyvä että täyttyi takapaksi edes ikkunoiden alatasoa myöten! CS:kin näyttää tilavalta mutta todellisuudessa viisto takaluukku verottaa tilaa aika paljon. Ei silti kyllä sinnekin mahtuu.
Annappa ensi kerralla niiden liikkua junalla joilla ei ole saabi kyytiin mahdollisuutta :) 9-5:lla matkanteko on niin lystiä että sillä ajelee pitkiäkin matkoja vaikka huvikseen.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: Ja kun Wagonin varsinainen tavaratila tulee pieneksi voi vaihtaa sedaniin jossa on 84dm3 isompi tavaratila :lol:
Nokkela wagonisti yrittänee kuitenkin sitä ennen saada lisätilaa ottamalla hattuhyllyn poies :wink:
9000CS 2,3
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Saappi Kuski kirjoitti: Nokkela wagonisti yrittänee kuitenkin sitä ennen saada lisätilaa ottamalla hattuhyllyn poies :wink:
Ja jos oikein kikkailulinjalle mennään, niin välimuoto on vain taittaa hattuhylly auki-asentoon, jolloin osa korkeista kamoista mahtuu mukaan :D
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

DI-kasetti, nyt sitten kumminkin

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Noniin, aiemmat nykimiset loppuivat termarin ja tulppien vaihdolla ja auto on toiminut moitteetta. Nyt sitten piti lähteä kotoa videovuokraamoon, mutta autopa kävikin noin sekunnin, eikä sitten enää käynnistynyt muutamalla startilla -- konepelti auki ja havainnoimaan.

Venakopan suojamuovin altahan nousi oikein sauhu ja haisi se 95-T:n mainitsema sähkön hajukin. Eikun huomenna aamusta metro-autoon DI-kasettia ostelemaan!

Sanokaas vielä, minkä kokoisia torxeja siihen vaihtoon tarvii. Ei kerkee tallilta hakeen työkaluja, joten täytyy vähän shoppailla.. Jos joku vielä tänään vastais, niin olis tietty plussaa :wink:
antti | 9-5 -98 | #2303
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Re: DI-kasetti, nyt sitten kumminkin

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

9-5T kirjoitti: Tarkoitathan venttiilikopan välissä olevaa DI-kasettia etkä venttiilikopan vieressä olevan suojamuovin alla olevaa läppätaloa.
Kyllä, nimenomaan DI-kasettia, joka on "venttiilikopan kolossa".
antti | 9-5 -98 | #2303
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Kasetti vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Noniin,

Metroauto raaski luopua DI-kasetista 205€:n nimellistä korvausta vastaan. Kotona tietty huomasin, että vanha kasetti onpi musta ja uusi punainen. Soitto liikkeeseen ja vaihtamaan kasettia. Oli epähuomiossa tullu kuulemma 9-3:sen kasetti annettua mulle matkaan. No, kotiin sitte ja kasetti paikoilleen ja kaikki vaikuttais olevan kunnossa -- kansi kiinni ja kovaa ajoa.

Eipähän nyt tarvii sitten miettiä, että se taas ihan heti pamahtaa. (pirujen maalailua: Ellei sitten syy olekin jossain muualla.. :-/ )
antti | 9-5 -98 | #2303
Vastaa Viestiin