Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Erittäin totta. Mutta mä riitän siihen, että kaikilla ei oo :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Voi jumangegga. Kävin sitten tsekkaamassa, mitä lämmitysöljy maksaa. Huh huh. Sanoisin, että tuohon litkuun on markkinahintojen nousu vaikuttanut suhteessa todella hirvittävästi. Vuosi sitten huhtikuussa tankkasin hintaan 0.95, joulukuussa litrahinta oli 1.06. Äsken näytti lukemaa 1.62. Sama satsi, joka maksoi joulukuussa 1314 e, maksaa nyt 2008 e ja vuosi sitten oli lasku 1255e, tämänhetkisellä hinnalla 2140e. Viime vuoden toteutunut 2569 e, ennuste seuraavalle 4148 e.

Kyllähän tässä joutuu ihan oikeasti puusavottaan. Eihän tommosia maksa Wanha Erkkikään. Vielä kun tilanne taitaa olla se, ettei tuo hinnannousu pysähdy tuohon lähimainkaan.

Pienet on murheet kun globaalisti asiaa miettii, mutta murheet kuitenkin. Ihan ei oma ostovoima pysy tässä nyt mukana.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ohhoh! Ekaa kertaa tankkasin tänään yli 2€ litrahinnalla, mutta toi lämmitysöljyn hinta on jo sikamainen.

Pitäs sähkösoppari tehä kuun lopusta ja hetki ennen hyökkäystä alkoi hinnat lähestyä jo siedettävää, nyt mennäänkin sitten yli talven tasojen :facepalm_man: onneksi tölli lämpiää kaukolämmöllä. Toki tuo hakkeenkin hinta nousee tässä ihan siinä missä muukin, joten ihme jos ei sekin seuraa perässä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Vuosia sitten kun tuli työn takia Venäjällä tehtyä muutama reissu, talvella, ihmettelin kun joillain linjaautopysäkeillä oli välillä jätetty pieni öljykanisteri(oli siis jäteöljyä),
jotkut sen sieltä kantoi pois ymmärtääkseni. Taisi mennä hieman muun polttoaineen avulla laimennetuna tönön lämmitykseen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Niinpä niin. Eilen oli lämmitysöljyn hinta kesälaatuisena 1.62 e / litra. Tänään 1.91 e / litra.

Se on semmonen homma, että aletaan touhuta puiden kanssa. Kuivaa tavaraa riittää toistaiseksi, heti kun nuo lumimassat tuosta vähän vähenevät, niin aletaan siivuttaa viime syksynä kaadettuja ja sitten kaadetaan lisää. Voi *umalauta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tästä voisi päätellä että ehrit tilata eilen?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jaksoin joskus ihmetellä ihmisten valituksia, jos vaikkapa öljylämmityskulu nousi pari sataa vuositasolla. Mutta nyt alkaa kyllä olemaan jo munkin mielestä hintaerot sitä luokkaa, että saa valittaa. Tuollaisia summia kun ei enää säästetä laskemalla lämpötilaa kämpässä 0.2 astetta tai lyhentämällä kuumien suihkujen kestoa vartista kymmeneen minuuttiin.

Mutta hyvä, että on puuta, vaikka ei sekään ilmaiseksi tule, vaivannäköä vaatii kyllä rajulla tavalla, tiedän sen, vaikka omat kokemukset ovatkin tuolta nuoruudesta 90-luvulta. Tsemppiä siis sinne!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

En ehtinyt tilata, kävin tänään vasta tsekkaamassa, että missä vaiheessa mennään säiliöissä. Kyllä sinne se 1000 litran minimitoimitus mahtuu, joka lienee valinta tässä vaiheessa. Alan nyt ensin vapaapäivinä lämmittää puilla ja heti kun kevät etenee sen verran, että voi tiputella lämmityskierron pois, niin sitten öljy seis kokonaan.

Mullahan on sähkövastus tuolla kattilan vesitilassa, täytyy hieman testailla nyt vapaapäivinä, että millaisella jaksotuksella saisi sen kanssa tuon puupuolen synkkaamaan. Lähinnä, että miten pysyy paineet järjestelmässä, kun on patterikierto päällä, kun ei se vastus ole kuin puolitoista kilowattia. En ole nimittäin puupuolta käyttänyt sen jälkeen, kun vastus asennettiin. Erillistä varaajaa ei siis ole, vaan vastus on lämmityskattilan vesitilassa.

Eikös sen pitäisi toimia ihan samalla tavalla kuin öljynkin kanssa, eli kun kattilan lämpö laskee alle 68-asteen, niin kytkee vastuksen päälle. Nythän se on vain sitä varten ollut, jos tulee öljypolttimeen toimintahäiriö, niin ei talo kylmene. Eli ei käytännössä koskaan jos toimii, koska öljypuoli operoi kattilaa välillä 70-80 astetta. Meinaan jos lämmittelisi kattilan tuonne 85-90 asteeseen puilla ja kellottaisi vähän, että missä vaiheessa menee sähkölle, niin voisi kehitellä jonkinlaisen järkevän syklin tuohon.

Väittäisin nimittäin, että sähkö + puu-combo on nyt aika reilusti halvempi, kuin öljyn polttaminen. Toistaiseksi tontilla ovat puut riittäneet ja hintaa tulee vaan omalle työlle, jota ei lasketa. Toki halkaisukone vie sähköä ja moottorisaha teräketjuöljyä ja bensaa, mutta kuitenkin. Tämänhetkisellä hinnalla lämmityskulu on 5000e/vuosi, joka on tuplasti sen mitä on viime vuosina tai ikinä ollut. Nyt jos Usa, Englanti ym. kieltävät Venäjän öljyn oston ja Venäjä vetää kaasuhanat kiinni, niin ei ole ollenkaan poissuljettu, että lämmitysöljy maksaa, ei 1.91, vaan 3.91 litra.

Jos saisi noilla tempuilla öljynkulutuksen minimiin, niin tuolla 1000 litralla pääsisi melkein vuoden eteenpäin, ehkä siinä ajassa maailma makaisi jo eri tavalla, tai sitten ollaan kaikki atomeina.

PS. Konaa ei näy eikä kuulu, ylihuomenna on 11 viikkoa täynnä, eli alkuperäisen toimitusarvion maksimi. Samalla on 3 viikkoa siitä, kun oli arvio, että vielä 1-2 viikkoa. Kauan se kestää saada Hangosta auto Porvooseen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kovalla pakkasella juu ymmärrän tuon 68 asteen patterien mitotuksen takia, mut legioonalaisbakteerillehan riittää 55 astetta. Vai onko 68 sitä varte, että se 55 astetta riittää sinne suihkusekottajalle saakka varmasti? Jos se on lähellä varaajaa, niin luulis ettei se suihkuttelun aikana juurikaan jäähdy.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Toi on siis puhtaasti kattilan lämpötila, josta sitten juontuu kiertoveden lämpö, joka pysyy riittävänä ja paineet systeemissä, kun operoidaan kattilan lämmön suhteen tuon yläpuolella. Kun ei erillistä varajaa ole ja öljylämmitys reagoi nopeasti, niin käytännössä kun alkaa saunassa suihkuttelemaan, niin poltin käynnistyy muutamassa minuutissa alakerrassa. Siinä samassa vesitilassa kun on sekä käyttö-että kiertovesi lämmitykseen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kyllä noilla öljyn hinnoilla kannattaa lämmittää vaikka suoralla sähköllä. Piipusta menee vähintään 10% ulos, kaksoiskattilassa ainakin 15 % väittäisin. 2/0,85= 2,35 eli vastaa sähkön hintaa 23,5 snt/kWh.

Matka Hangosta Porvooseen voi olla pidempi kuin Etelä-Koreasta Suomeen :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tai Tsekeistä, tässä tapauksessa. Kona ei ole Etelä-Koreaan nähnytkään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vanha totuus että sähkölämmitys on kalliimpi kuin öljylämmitys on paikoin vanhentunut jo vuosia sitten. Muistan kun 10 vuotta sitten muutettiin tähän taloon ja säiliö oli tietenkin edellisten jäljiltä tyhjä, niin kauhistelin sähköllä lämmittämistä ja kiirehdin öljyn tilaamista. Maksoin muistaakseni 1,13 euroa litra tuolloin, sähkö oli rapiat 10 snt/kWh.

Sitten luin jostain että öljylitrassa on n. 10 kwh energiaa ja aloin ihmetellä että miten sillä lämmittäminen voi olla halvempaa kuin sähköllä. Ja eipä se ollutkaan.

Välillä on öljylläkin lämmitetty sen jälkeen, mutta eniten menty sähköllä. Aina vähän hintatilanteenkin mukaan. Sähkössä myös se etu että maksetaan jälkikäteen kuluttamisem jälkeen, eli tankkiin ei sitoudu pääomaa.

Tällä hetkellä tankissa useamman vuoden ikäistä öljyä joka maksoi aikanaan 93 senttiä per litra. Sähkösoppari vajaan 10 sentin hinnalla. Asiat aika hyvin täällä, kun käyttöautokin kulkee pääosin sähköllä. Katsotaan sitten kesällä 2023 missä mennään, kun nykyinen sähkösopimus päättyy. Kaikilla ei ole ajoitus (lue: arpaonni) osunut ihan yhtä hyvin.
Viimeksi muokannut AZP, Ti Maalis 08, 2022 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Haettiin yritykselle uusi farkku, uuden mallin C-diesel hybridi. Erittäin hyvä varustelutaso, niin eipä auto siitä paljoa parane. :) Paremmat tilat ja paljon uutta verrattuna entiseen C-malliin. E-malli sai jäädä eläkkeelle, niinkuin itsekin. Reilussa kolmessa vuodessa kertyi kuitenkin yli 130K km mittariin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Aika haipakkaa tuli kilsoja ! Onnea uudelle !

Tankkasin Mustan tänään täyteen, litrahinta 2.194, joka on oma ennätys. Katsotaan, joutuuko laittamaan paremmaksi vielä joskus. Musta vei maltilliset 9.23 litraa satasella, ei paljon mitään, siis.

Tilasin myös lämmitysöljyä aamupäivällä ja neljän pintaan olivat jo tuoneet, tasan 1000 litraa tilasin ja 999 litraa toimitettiin. Laskin, että ainakin 990 litraa pitäisi mahtua, aika hyvin laskettu. Jos tuon litran takia ottavat 50e pientoimituslisää, en tilaa firmasta enää koskaan litraakaan.

Ai niin, päivä hinta oli noussut eilisestä 1.91 -> 2.04. Tuo siis virallinen Nesteen hinta, mitä seuraan. Simmottis. Katsotaan sitten laskusta, paljonko yli 2 tonnin tuo satsi tuli maksamaan. Tuolla yritetään nyt sitten vuosi selvitä. Vein pannuhuoneeseen ekan satsin puita, mutta alan vasta ylihuomenna poltella. Tänään tein tuossa kolmen tunnin verran empiiristä tutkimusta, miten sähkövastus pelittää. Kyllähän tuo aika vikkelästi, vartissa, lämmittää kattilan about 82 asteeseen jolloin lyö poikki. Patteriverkosto tuntuu pysyvän mukana, ulkona oli kumminkin -7 astetta pakkasta.

Sen sijaan kattilan paine laskee alle määritellyn vaihteluvälin 0.5 - 1.5 baria. Kävin kokeeksi iltapesulla, kun öljy oli ollut muutaman tunnin pois päältä ja sähkövastus työvuorossa. Aika kylmä kokemus, ekaa minuuttia lukuun ottamatta ei kovin lämmintä tullut, vaikka käänsi sekoittajaa runsaasti yli sen, mitä normaalisti tarvitsen. Eli sähkövastus ei riitä tämmöisessä pakkasessa lämmityskierron lisäksi oikein kivaa suihkukokemusta antamaan.

Laitoin öljypolttimen päälle kun sähkövastus lopetti hommansa. Vaikka kattilan lämpö näytti +82, alkoi poltin melkein heti töihin. Puhkuikin tosi kauan ja lopetti vasta, kun järjestelmän painemittari näytti 0.6 baria, eli kymmenyksen yli alimman ilmoitetun. Mielenkiintoista. Muistini mukaan, kun poltan puuta ja annan kattilan lämmön nousta likemmäs ysikymppiä, on painekin vaihteluvälin ylärajalla. Sen jälkeen jos laittaa öljypolttimen päälle, ei varmaankaan puhku noin kauaa.

Täytyy testata tätä öljy-puu-sähkö-comboa ja yrittää päästä ymmärrykseen tuon sielunelämästä, täytyy vissiin ottaa kattilan käyttöohjekirja kauniiseen käteen ja opiskella vähän, että mitä mikin namiskuukkeli tekee, jos vaikka vähän aukeaisi ja saisi optimoitua energian käytön. Kiertoveden lämpöä kun katselin, niin öljypolttimen sammuttamisen jälkeen ennen kuin sähkövastus ensimmäisen kerran alkoi toimia, lämpö oli alle 40 astetta. Sitten taas, kun suihkun jälkeen tuli pannuhuoneeseen ja odottelin sähkövastuksen tehneen työnsä loppuun, näytti lämpömittari liki 70 astetta, samoin kun öljypoltin oli puhkunut paineen takaisin järjestelmään, oli kiertovesi yli 70 asteista. Luin Arimax 520:n päällä olevaa tyyppikilpeä ja ilmoittaa siinä vesitilaksi 220 litraa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin