Mielenkiintoinen havainto tuo tienhoito.
"Vähän" provosoivasti ja tilanteeseen ...tuuntuneena voisin todeta, että pääkaupunkiseudulla prioriteettina tuntuu olevan suolaaminen kelistä riippumatta, auraamisesta viis.
Väittävät ennakoivansa keliä säätiedotuksen mukaan ja suolaavan sen mukaisesti, mutta kyllä useinkin ihmetyttää kun suolaa kylvetään (auraamatta edes samalla) siinä vaiheessa, kun lunta sataa taivaan täydeltä ja pelkkä auraaminen riittäisi. Lopputuloksena on kymmensenttinen loska, mikä vie jo hepposempia autoja mennessään. Saabillahan ei tietysti ole vielä mitään hätää...
Vastaavasti suolaamista on nähty siinäkin tilanteessa, kun tiet on ihan puhtaita eikä säätiedotuskaan lupaa mitään liukkaaseen viittaavaakaan.
Väliin mietityttää, kun täälläkin päin näkee liikennemerkkejä "suolausta vähennetty, pohjavesialue", tms ja tie kuitenkin selvästi lainehtii suolan keräämästä kosteudesta/vedestä. Kuinkahan paljon ne sitten suolaisi, jos sitä ei olisi vähennetty???
Ilmeisesti suolaamiseen annetut määrärahat on pakko käyttää tiettynä aikana, ettei niitä vaan leikata. Toinen mahdollinen syy voisi olla, että ainakin lööpeissä onnettomuuksista syytetään huonoa tienhoitoa, vaikka minusta se vastuu turvallisesta ajamisesta ja tilanteen ennakoimisesta keli huomioon ottaen on aina auton kuljettajalla. Sen takia suolataan sitten vähintään "riittävästi".