9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SJJ
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 23:40

9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja SJJ »

Nyt alkaa olemaan ideat vähissä, löytyiskö täältä jotakin suuntaa mistä etsimään vikaa seuraavana? Otsikonmukainen etanoliohjelmalla oleva käynyt huonosti jo pitempään, oireilu pikkuhiljaa pahentunut. Tyhjäkäynti on todella rikkalla ja käy yleensä vajaalla eli pysyy hädintuskin käynnissä. Liikkelle lähdössä meinaa tukehtua tyhjäkäytön jälkeen mutta meno paranee 2-3k rpm kohdalla jonka jälkeen käy täysin normaalisti (esim täydessä vedossa). Moottorijarrulla (eli vaihde päällä) liukuessa paukkuu putkessa eli vuotaako bensaa putkeen? Vikakoodeista ei ole ollut juurikaan apua, lambdaan liittyvää koodia tullut joten uusi lambda kokeiltu ja toisella ecullakin kokeiltu. Missfireä tulee 4. sylinterille reilusti minkä takia sytyttää vikavalon. Suuttimien järjestystä muutettu eikä missfiret vähentynyt neloselta. Tulpatkin toki vaihdettu ja niiden väreissä ei poikkeuksia millään sylinterillä.

Noh tänään tein sitten ohivuotomittauksen ja tuloksena n. 90% vuoto jokaisessa sylinterissä ja vaimea suhina kuuluu öljykorkin sekä mittatikun reijästä :roll: Minun järjellä jokin ei nyt täsmää tässä mittauksessa? Miten vois olla näin ankara vuoto joka sylinterissä ja auto kuitenkin vielä käy ja toimii vedossa hyvin..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja anv »

Perusasia, ne tulpat varmasti NGK BKR7ESC‑11?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SJJ
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 23:40

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja SJJ »

anv kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 00:33
Perusasia, ne tulpat varmasti NGK BKR7ESC‑11?
Kyllä juuri kyseiset NGK tulpat.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mittaappas puristuspaineet ja mielellään kylmästä moottorista. Ettei vain puuttuisi venttiilistä palanen..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
SJJ
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 23:40

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja SJJ »

Pakari kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 07:47
Mittaappas puristuspaineet ja mielellään kylmästä moottorista. Ettei vain puuttuisi venttiilistä palanen..
Saan viikonloppuna puristuspainemittarin niin pääsee mittaileen. Semmonen huomio jäi vielä sanomatta että kone käy huomattavasti paremmin täysin kylmällä koneella.

Venttiili vikaa itsekin epäilin mutta ihmetyttää kun paine karkaa öljytilaan ohivuotomittauksessa...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ensin ajattelin suutin tai polttoaineen painesäätimen vikaa, mutta se taitaa nyt olla poissuljettu: suuttimien paikkaa vaihdettu ja vikakoodi vain aina 4. pytystä.
Tästä sitten päästäänkin siihen että kokeileppa vaihtaa sytytyspuolien paikkaa :wink:

Sehän on selvä että vikaa tulee lambdaan, jos palamatonta polttoainetta pääsee pakopuolelle. Se myös aiheuttaa pauketta putkessa. Täten siis epäilisin vahvasti puolavikaa (4. pytyssä).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SJJ
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 23:40

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja SJJ »

petrisa kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 09:09
Ensin ajattelin suutin tai polttoaineen painesäätimen vikaa, mutta se taitaa nyt olla poissuljettu: suuttimien paikkaa vaihdettu ja vikakoodi vain aina 4. pytystä.
Tästä sitten päästäänkin siihen että kokeileppa vaihtaa sytytyspuolien paikkaa :wink:

Sehän on selvä että vikaa tulee lambdaan, jos palamatonta polttoainetta pääsee pakopuolelle. Se myös aiheuttaa pauketta putkessa. Täten siis epäilisin vahvasti puolavikaa (4. pytyssä).
Ainiin hitto, puolienkin järjestystä muutettu. Pahoittelut kun unohtaa jo itekkin mitä kaikkea kokeillut 😅 Ainakin kiinan autocomin mukaan 4. pytylle tulee lähes kaikki missfiret kun rytkyttää vajaalla. Kolmonen kyllä kerää kans hieman enemmän missfirejä 1 ja 2 sylinteriin verrattuna pitkällä ajolla mutta ei lähimainkaan 4. lukemia. Kaippa siihen missfiren laskuriin on luottaminen vaikka kiinan lukija onkin...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Taitaa se sitten olla polttoaineen paineen säädin hajalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SJJ
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 23:40

Re: 9-3 2.0t MY08 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja SJJ »

petrisa kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 12:31
Taitaa se sitten olla polttoaineen paineen säädin hajalla.
Sieltä se taisi vika löytyä, ainaki ruiskutteli polttoainetta paineensäätimestä kun irrotti letkun :D jos tuon vaiholla selviää nii täytyy todeta että tuli taas etittyä vikaa aivan liian kaukaa...
Vastaa Viestiin