^^Piti kokeilla, mutta unohdin taistelun tuoksinassa. Kokeilen huomenna. Tuossa on joku MyKey-systeemi, voihan se olla, ettei tunnista avainta, kun ei ole käytetty, pelkästään tuota toista, ainakin ulkonäöstä päätellen.
^Keltaista valoa on sisällä, mutta kaikki valot tuntuivat toimivan, joten se on ihan ok noin. Mulle on ihan sama, en ole koskaan oikein ymmärtänyt ledivillitystä noissa sisä-ym. valoissa. Ajovaloissa ym. kivat, kun ei tartte juuri vaihdella.
Kona on tallissa saamassa latausta, joten olen touhunnut ulkosalla Volvon kanssa. Semmoinen kolmen tunnin sessio tuossa ennen kuin aloin lämmittelemään saunaa. Hieno keli, tuuli tuiversi sen verran, että piti ötökät poissa ja parikymmentä astetta auringon kera. Ihan parasta.
Aloitin perästä, eli Operaatio Takakontti.
Aika helppo. Mitään pinttynyttä paskaa, öljyä tms. ei ollut, vaan hiekkaa, kiviä ja puutavaraa, selvästi joku timpuri tai mökkiMasa ollut edellinen omistaja. Kaikki ehjää kontissakin. Tuo Volvon systeemi on aika veikeä. En ihan ymmärrä koko ideaa, mutta mitäs siitä.
Kontin ensimmäinen kerros, asiallisen tilava ja selkeän muotoinen. Harmi, ettei tässä ole niitä "kangasverhoja" tuohon matkustamon väliin, puhumattakaan koirakalterista. On vaan tyhmä ja yksinkertainen näkösuoja, joka jouti kellariin heti.
Ekan kerroksen luukkua raottamalla löytyy toinen kerros, joka on hyvin matala tila, en oiken keksi mitä käyttöä tuolla on ? EDIT: Kuulemma kauppakassit saa tohon roikkumaan ja siinä on se kuminauhakin välissä.
Kolmannessa kerroksessa on sitten lokeroa poikineen ja yksinäinen kaasujousi pitää kantta ylhäällä (tässä tapauksessa ei pidä, koska on kuoleentunut, ehdin justiinsa ottamaan kuvan, ennenkuin antautui). Lokeroissa voisi sijaita vaikka ne matkustamon ja tavaratilan väliverhot ja varoituskolmio, mutta tästä autosta on kyllä realisoitu tehokkaasti liki kaikki ylimääräinen !
Onneksi matkan varrella on kertynyt, joten otin varastosta varoituskolmion ja sijoitin sen yhteen looshiin. Tosin olihan täällä bonustakin, kun tuon lokerikon veti itseensä päin paljastui seuraava kerros ja sieltä käsine, harmi vaan, että hanskoja oli vain yksi. Väri oli kiva, mutta roskiin meni, kun ei ollut kaveria.
Tämän sentään otin talteen, kiskojen urissa puusäleiden joukossa oli hienokuntoinen lyijykynä, kyllä kelpaa !
Mutta mikäs hemmetti tämä on ??? Luulin ensin, että on joku ylimääräinen stonga, mutta ilmeisesti kuuluu autoon. Varoitustarrassa sanotaan, ettei saa siirtää muuhun autoon ja sitä rataa, nyt en kyllä ymmärtänyt, että mikä on hän.
Kun edellä olevan kompleksi nostaa ylös, niin alla on ensin styroksiin upotettu työkalut renkaanvaihtoon, paitsi, että Alfred Von Nussi oli vienyt pyöränmutterinavaimen. Ja kas kummaa, varastoista löytyi sopivan mittainen jostain -60 luvulta peräisin oleva 19mm avain, testasin yhteen pulttiin, kyllä aukesi. Sinne vaan, niin onnistuu renkaanvaihto hädässä.
Työkalujen styrox-boxi on upotettu 17-tuumaisen tilapäisen vararenkaan keskelle. Vararengas oli joskus ollut käytössä, ehkä se avain jäi sille tielle, koska kulutuspinnassa oli siellä täällä pikkuisia kiviä.
Perustesti aina kun uuteen autoon tutustun on mahdollisen varapyörän ilmanpaine. Näissähän on yleensä aina pyyntinä 4,2 baria. Tällä kertaa renkaassa oli 1,7, mutta nyt on se mitä vaaditaan.
Vararengas lepää omassa muotoillussa styrox-kotelossaan, sen kun ottaa pois pääsee viimein pohjalle, auton siis, ei löydy ex-Meganen tapaan kultakalojen uiskentelulammikkoa, vaan kuiva, ruosteeton ja kaikin puolin virheetön vararengassyvennys.
Takapenkkejä pesiessäni havaitsin, että niissähän on säädettävä persegrilli. Premiumia, sano.
Putsasin takapenkin, takaovet, kynnykset ja takapenkkien selkänojat ynnä niskatuet. Muovia ja nahkaa vuorotellen, pääosin nahkaa. Pehmeää, oikeaa, premium-nahkaa. Oven sisäpuolestakin sai ihan säällisen, kun aikansa hankasi mainittuja pintoja eri aineilla ja eri metodeilla.
Matot pesin myös, luonnollisesti. Mallasin Superbin mukana tulleita käyttämättömiä kangasmattoja, mutta valitettavasti Superb on sen verran isompi, että eivät sopineet, ihan. Tyydytään siis pestyihin originaaleihin.
Takapenkeillä on ollut käyttöä. Oikealla puolella oli kaksi jälkeä, joita en saanut milllään pois. Veikkaisin, että paikassa on ollut kenties useita vuosia, lapselta toisella ja miksei vaikka kolmannelle, turvaistuin, selkä menosuuntaan. Kyllähän se nahkaan jäljet jättää, kun vuosia siinä joku vaaveli kiehnää tuolissaan. Käytin selkeisiin likakohtiin hyvin varovasti Autoglymin puhdistusainetta, muuten pyyhin penkit ihan vaan vedellä ja Viledalla, en halua niistä luistinratoja, vaikka Volvossa sileää nahkaa on vain laitapaikkojen sivuissa ja keskipaikalla, pyllynkohta on karhennettua, samoin kuin selänpuoli. Tässä on selvästi astetta parempilaatuiset penkit kuin taannoisessa vm. -06 neliveto-sisaressaan. Toki sillä oli liki 100 tkm enemmän ajettu, mutta silti. Todella laadukas vaikutelma jäi. Vaikka käyttöä on ollut, kaikki on ehjää, ei palkeenkieliä tms. Olen varovaisesti tyytyväinen, aika hyvä siitä tuli.
Imuroin vielä etutilat huolellisesti, huomenna pesen ja ehostan etuovet-ja penkit. Kojelautaan en koske sen enempää, minulla on oma varta vasten pölyjen poistamiseen tarkoitettu työväline kojelautaa varten, ei tarvitse edes vettä ja Viledaa ja sen homman jo tein.
Konehuoneeseen en ehtinyt koskea, ehkäpä huomenna sinnekin. Täytyy testata Autoglymin konepesua ensin koneen muovisuojaan ja nypätä se irti ja työstää erikseen. Puhaltelen paineilmalla isoimmat pölyt ja paskat pois ja ehostan metalli-ja muovipinnat, vettä eikä varsinkaan paineella mene tähänkään konehuoneeseen, koska se ei sinne kuulu.
Mukavasti kuluu päivä kun on rattoisaa tekemistä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634