Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Hoksasin tänään että kolkkini rupeaa tyhjäkäynnillä tärisemään, ja ahtopaineet heittelee vajaan 0,1 baarin haarukassa. Pitäisikö tässä huolestua ja alkaa etsimään mahdollisia vikoja? Tuosta ahtopaineen heittelystä en osaa sanoa onko tapahtunut ennen ainakaan noin rajusti, mutta kiinnitin huomiota kun tärinä pisti miettimään. Väittäisin kuitenkin että pysynyt vakaampana ennen.
OG 9-3 BP St3
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Konsultoin yhtä tuttua ja tämä epäili äänen ja tärinän perusteella vian olevan tulpassa. Päivittelen tänne edistystä jos tämä vaikka tulevaisuudessa hyödyttäisi jotakuta.
OG 9-3 BP St3
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Tyhjäkäynnillä ei ole ahtopainetta vaan alipaine, ja silloin pienempikin alipaine vuoto voi aiheuttaa häröä käynnissä, esim. imusarjassa on nelospytyn kohdalla nippa johon tulee pari pientä letkua, niihin/siihen vuoto niin nelosessa pätkii. + Tietenkin muut vastaavat vuotokohdat.
Tulppa- tai sytytyskasettivikakin on mahdollinen, yleensä ne kylläkin esiintyy ensi vedättäessä.
Tulppa- tai sytytyskasettivikakin on mahdollinen, yleensä ne kylläkin esiintyy ensi vedättäessä.
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Samaa mä jäin pohtimaan, oletan että kysyjällä on vastaava ahtopainemittari kuin mulla, joka näyttää myös alipaineen. Sitten toki on oikeasti suurempaa huolta, jos se tyhjäkäynnillä on ahdon puolella. Mutta enemmän mekaanisen vian / vuodon puolelle menee jos se alipaine heittelee noin.CDTA kirjoitti: ↑Ke Kesä 15, 2022 19:34Tyhjäkäynnillä ei ole ahtopainetta vaan alipaine, ja silloin pienempikin alipaine vuoto voi aiheuttaa häröä käynnissä, esim. imusarjassa on nelospytyn kohdalla nippa johon tulee pari pientä letkua, niihin/siihen vuoto niin nelosessa pätkii. + Tietenkin muut vastaavat vuotokohdat.
Tulppa- tai sytytyskasettivikakin on mahdollinen, yleensä ne kylläkin esiintyy ensi vedättäessä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Joo o... Öljyjä oli vekotin syönyt, lisäsin öljyä ja tärinä lähestulkoon normalisoitui. Tosiaan alipaineella tuo mittari kuitenkin tyhjäkäynnillä, sekin heittely väheni. Tulpat vaihdoin kans, kolmospytyn tulppa oli suorastaan musta, muut oli maitokahvin värisiä. Testasin myös toista sytkäkasettia mutta tulpanvaihtoa suorittaessa huomattu nakutus pysyy. Internettiä lukemalla ja autotietoisemmilta ihmisiltä kysyttäessä epäilykseksi jää venttiilinnostimet. Scheissea ei pitäisi niissä kuitenkaan olla, kone rakennettu uusiksi ~70tkm sitten ja ajettu käytännössä pelkällä viinalla. Pitänee seuraavaksi kajota siis nostimiin.
OG 9-3 BP St3
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Mittaa puristuspaineet siltä varalta, ettei venttiilistä puutu palasta. Musta tulppa on vähän huono merkki.
Nostimiin on turhaa mennä kajoamaan. Hytikat eivät käytännössä koskaan hajoa Saabeista.
Nostimiin on turhaa mennä kajoamaan. Hytikat eivät käytännössä koskaan hajoa Saabeista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Öljyn syönti ja yhden sylinterin musta sytytystulppa ei enteile oikein hyvää kyseisen sylinterin kunnosta.
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Onkohan vika jo selvinnyt? Suutin voi olla myös syypää ongelmiin, jos puristukset on kuitenkin tasaiset kaikissa pytyissä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tärinä & ahtopaineen heittely tyhjäkäynnillä
Noniin päivitellääs tänne. Vehje on nyt leimalla ja hyvin käy. Kolmospytyssä ei ollu puristukset kotona ja sieltähän löytyi palanut imuventtiili. Auton entinen omistaja vaihtoi venttiilin erittäin huokeaan hintaan ja alles in ordnung. Juurisyy lienee etanolilla laihalla käynti. Onneksi löytyy tietäviä ja ystävällisiä ihmisiä, ois nimittäin korjaamolla tullut lähemmäs parin tonnin keikka. Kiitos ketjun hämmästelijöille ja jos jollain sattuu samaa vikaa niin toivottavasti tästä löytyy jotain apua.
OG 9-3 BP St3