Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Samaa jaakopinpainia on käyty täällä pitkälti toistakymmentä vuotta. Ehkä tämä sitten menee kategoriaan "Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin", en tiedä.
Yritin vuosia sitten ajaa työmatkaa sen 80 km suuntaansa joka päivä vanhoilla joskus uusina hyvinä olleilla autoilla, mutta ehkä se on toi ikääntyminen tai heikentyvä pimeänäkö kun ajoi kohti uudempaa ja uudempaa. Elämä ja olo helpottui kun pystyi vaan istahtamaan toimivaan kabiiniin ja antoi paahtaa toimistolle.
Nyt on outo käänteinen historia ottamassa vallan. Tekis mieli sähköautoa, kun plugari-hybridin kanssa vähän oppi uuden maailman tavoille joku vuosi takasin. Mutta kun. Sähkärit maksaa niin rutosti, ettei sellaisen hankkimisessa ole mitään järkeä — saati mahdollisuutta. Ja. Ja ja ja. Tämä nykyinen ällö-diesel on sen verran mieleinen vaunu, ettei oikein tee edes mieli päästää siitä irti.
Ehkä nyt ollaan matkalla kohti sitä hetkeä, että ajellaan tämä mukava ja laadukas malmikasa siihen pisteeseen josta kauan sitten aloin pyrkiä pois. Ehkä pian taas ajan työmatkaa vanhalla joskus uutena hyvänä olleella autolla.
Jos ois rahaa niin ajaisin sähköllä, mutta ku ei oo.
Yritin vuosia sitten ajaa työmatkaa sen 80 km suuntaansa joka päivä vanhoilla joskus uusina hyvinä olleilla autoilla, mutta ehkä se on toi ikääntyminen tai heikentyvä pimeänäkö kun ajoi kohti uudempaa ja uudempaa. Elämä ja olo helpottui kun pystyi vaan istahtamaan toimivaan kabiiniin ja antoi paahtaa toimistolle.
Nyt on outo käänteinen historia ottamassa vallan. Tekis mieli sähköautoa, kun plugari-hybridin kanssa vähän oppi uuden maailman tavoille joku vuosi takasin. Mutta kun. Sähkärit maksaa niin rutosti, ettei sellaisen hankkimisessa ole mitään järkeä — saati mahdollisuutta. Ja. Ja ja ja. Tämä nykyinen ällö-diesel on sen verran mieleinen vaunu, ettei oikein tee edes mieli päästää siitä irti.
Ehkä nyt ollaan matkalla kohti sitä hetkeä, että ajellaan tämä mukava ja laadukas malmikasa siihen pisteeseen josta kauan sitten aloin pyrkiä pois. Ehkä pian taas ajan työmatkaa vanhalla joskus uutena hyvänä olleella autolla.
Jos ois rahaa niin ajaisin sähköllä, mutta ku ei oo.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On tämä toinen brittimerkkinen "Cressu" joka piti viedä huoltoon kun ei sopivia työkaluja pakissa. Keskiö laakeri avatunut, onneksi oli matkan alussa eikä keskellä korpea. No, vein sen sitten planeettaan, ja kerroin mikä ongelma, sekä pyysin lisänä ketjun puhdistus. hlö. heti mittalaitteen kanssaa tarkisti ketjun, oli Ok. Taisi olla jotain 146€ koko operaatio.Venymän näkee jo aika hyvin paljain silmin, tuossa kuvassa on kuitenkin kiristin ihan tapissa:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Yleisluontoinen kysymys. Kuinka tarkkaan sukosta lataamisen tehoa voi autossa säätää, lähinnä alaspäin? Konassa tai sähköautoissa ylipäätään. Kysymys siksi, jos piuhojen kesto pidemmällä käytöllä alkaa jännittämään.
Sähköautoa on tyrkyllä myös tänne.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Konan "tilapäislaturissa" voi säätää 8A-10A-12A. Voimavirran kyljestä sinisestä tuo 12A on ok, normipistokkeesta olen ladannut 10A ja suositus on tuo 8A. Eihän noissa isoa eroa tuntivauhdissa ole, 12A= 2.4 kWh, 10A= 2 kWh ja 8A en tiedä kun en ole kokeillut, mutta arvaan että 1.6 kWh. Joidenkin merkkien hidaslaturissa on ilmeisesti myös 6A asetus ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sininen ruohonleikkuri on alkanut vähän pöt-pötpöt-pötpöttää käydessään. Häiritsee esteettistä korvaa, vaikka homma hoituukin. Kurkkasin vanhaa tulppaa ja alkoi olla aika rivon näköinen, keskielektrodikin oli melkoisen kulunut. Putsasin vanhan ja koeajoin puoli tuntia yhden palaneen ja pölisevän nurmialueen verran, kävi paremmin, muttei vieläkään hyvin. Vanha tulppa oli jostain vuosikymmenen + takaa, mutta tulpassa olevan merkinnän perustella hain Motonetistä kaksi uutta, yhteishintaan 7,98 euroa.
Jos nyt kerran vuosikymmeneen laittaa uuteen tulppaan neljä euroa, en pidä pahana. Täytyy kurkata, onko Stigassakin samanlainen ja vaihtaa tuo toinen siihen, jos ei niin onpa sitten varalla. Jos ei pöt-pötpötys tuolla kaikkoa, niin ihmetellään lisää.
Jos nyt kerran vuosikymmeneen laittaa uuteen tulppaan neljä euroa, en pidä pahana. Täytyy kurkata, onko Stigassakin samanlainen ja vaihtaa tuo toinen siihen, jos ei niin onpa sitten varalla. Jos ei pöt-pötpötys tuolla kaikkoa, niin ihmetellään lisää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mainiota! Kiitos.IC1970 kirjoitti: ↑Ma Elo 22, 2022 16:33^Konan "tilapäislaturissa" voi säätää 8A-10A-12A. Voimavirran kyljestä sinisestä tuo 12A on ok, normipistokkeesta olen ladannut 10A ja suositus on tuo 8A. Eihän noissa isoa eroa tuntivauhdissa ole, 12A= 2.4 kWh, 10A= 2 kWh ja 8A en tiedä kun en ole kokeillut, mutta arvaan että 1.6 kWh. Joidenkin merkkien hidaslaturissa on ilmeisesti myös 6A asetus ?
Luulisi sellaisella keittiökoneen teholla piuhan jos toisenkin riittävän. Ainakin ilman muuta kuormaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ruohonleikkurin pöt-pötys rauhoittui, mutta ei kadonnut kokonaan. Saattaa olla, että vuosikymmeniä vanhan kaltoin kohdellun ja öljyä syövän koneen käyntiä ei ihan timmiksi saa millään, eikä ainakaan pelkästään tulpanvaihdolla. Silti, koska meissä jokaisessa asuu pieni harakka, on uusi ja kiiltävä vs. vanha ja käytössä tummunut, aina pelkästään hyvä ja kaunis asia !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sellainen terävä pötpötys on usein BS:n moottoreissa indikaatio sytkän olevan pielessä. Samoin huonontunut käyntiinlähtö. Tuo sytkähän menee pieleen jos terä pääsee pahasti osumaan johonkin, niin siinä koneen päällä oleva vauhtipyörä pääsee pyörähtämään murtaen samalla siinä oleva lyijykiilan. Helppo kurkata kun aukaisee kopan ja siinä akselin päässä olevan mutterin. Kiilaura näkyy sekä akselin, että vauhtipyörän osalta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Kiitos, täytyy kurkata. Kyllähän tuo yskähtely sytkältä kuulostaa, eikä miltään muulta. Olen yrittänyt varoa osumia, mutta ihan 100% suoritukseen ei pysty...
Pientä puuhastelua. Vaikkei projekteja olekaan, niin onneksi neljä autoa talossa takaa sen, että aina pystyy jotain pikku touhua kehittämään, kun siltä tuntuu.
Huomasin, että mullahan oli hyllyllä käyttämätön kesälaatuinen tuulilasinpesuneste-tonkka, kesä on loppumassa, joten käyttöön. Samalla kun täytin Konan ja Superbin pissapojat, niin ihan piruuttani päätin kurkata, miten Konan ajoakku ja elektroniikka on huolehtinut 12v pikkuakusta, 45Ah. Defan tuomion perusteella juuri kuten pitää, viisi minuuttia ja Defan mukaan homma klaari. Olen pari kertaa huomannut keulan Hyundai-merkissä olevan pikku "silmän" muuttavan väriään, se indikoi, että pikkuakku saa virtaa isolta. Tämä perinteinen akku on ekoissa vuosimalleissa sähkö-Konaa ollut ongelmien lähde, mutta ymmärtääkseni asia on nyttemmin korjaantunut. Silti, hyvä varmistaa.
Saman tempun tein Superbin akulle, mutta vesisade keskeytti operaation, siinä vaiheessa 5/5 palkki vilkutti, joten kunnossa on sekin. Poikkeuksellisen kuumat kelit asettavat omat haasteensa akuille, siinä missä kovat pakkasetkin, joten hyvä tsekata välillä kesälläkin.
Superbilla on taitettu viime aikona muutama pidempi reissu ja kilometrejä on kertynyt runsaasti, mittarilukema nyt 71533 km. Kolmatta tuhatta kilometriä maantietä reilussa viikossa ja öljyn pinta oli laskenut n. 60%, joten suoritin pienen lisäyksen. Kolme desiä tällä kertaa vei pinnan liki maksimiin, yritän välttää ylitäyttöä näissä lisäyksissä, toisaalta haluan pitää öljyn määrän lähellä maksimia.
Tällä öljynvaihtovälillä tilanne:
3.3 - huolto, 56301 km
31.5 - öljynlisäys 3.5 dl, 63188 km
24.8 - öljynlisäys 3 dl, 71533 km
Aika maltillista, jos vähän pyöristää, niin sellainen 0.7L mennyt reilun 15000 km matkalla. Varmaankin selvitään yhdellä samanlaisella lisäyksellä sitten loppuun saakka.
Konehuonetta ei ole sitten auton meille tulon jälkeen liiemmin putsailtu, joten otin sen verran projektia siitä, että putsasin sen minkä ilman turhaa irvistelyä ja veden käyttöä sai putsattua. Vähän siistimpi nyt.
Tämäkin näyttää keräävän tonne lokasuojan sisään, sinne minne konepellin saranat sujahtavat, kaikenlaista puista tippuvaa. Volvossahan paikat oli ihan täynnä töhnää, tässä ei vielä paljoa ollut kertynyt, mutta koitin paineilman ja imuroinnin yhdistelmällä putsata suurimman osan pois., jotenkin onnistuen. Kuskin paikan tomutus/imurointi, takakontin porttisysteemin liikkuvien osien voitelua ja sen semmoista bonukseksi.
Hieman olen Superbin suhteen markkinoita speksaillut ja varmaankin ensi keväänä keskustellaan vakavasti siitä, josko vaimo toisen samanlaisen ottaisi seuraavaksi 2-3 vuodeksi. Varmaan se järkevin ratkaisu tässä vaiheessa. Äkkiseltään näidenkin uushankintahinnat ovat nousseet parin vuoden takaisesta, toki tämä saatiin poikkeuksellisen edullisesti, joten se vähän hämää. Siihen nähden mitä normihinnat olivat, niin kovin suurta eroa ei ole, tonni-pari. Seuraava eli 90 tkm huolto tehtäneen joskus kevättalvella ja sitten mietitään, kuinka paljon välistä 90-120 tkm ajellaan. Jonkin verran asiaa ohjaa esim. jarrujen kunto, pitääkö alkaa levyä ja palaa vaihdella jne., jätetään mieluusti kaikki seuraavalle omistajalle. Mutta toistaiseksi, matka jatkuu kuten ennenkin.
Pientä puuhastelua. Vaikkei projekteja olekaan, niin onneksi neljä autoa talossa takaa sen, että aina pystyy jotain pikku touhua kehittämään, kun siltä tuntuu.
Huomasin, että mullahan oli hyllyllä käyttämätön kesälaatuinen tuulilasinpesuneste-tonkka, kesä on loppumassa, joten käyttöön. Samalla kun täytin Konan ja Superbin pissapojat, niin ihan piruuttani päätin kurkata, miten Konan ajoakku ja elektroniikka on huolehtinut 12v pikkuakusta, 45Ah. Defan tuomion perusteella juuri kuten pitää, viisi minuuttia ja Defan mukaan homma klaari. Olen pari kertaa huomannut keulan Hyundai-merkissä olevan pikku "silmän" muuttavan väriään, se indikoi, että pikkuakku saa virtaa isolta. Tämä perinteinen akku on ekoissa vuosimalleissa sähkö-Konaa ollut ongelmien lähde, mutta ymmärtääkseni asia on nyttemmin korjaantunut. Silti, hyvä varmistaa.
Saman tempun tein Superbin akulle, mutta vesisade keskeytti operaation, siinä vaiheessa 5/5 palkki vilkutti, joten kunnossa on sekin. Poikkeuksellisen kuumat kelit asettavat omat haasteensa akuille, siinä missä kovat pakkasetkin, joten hyvä tsekata välillä kesälläkin.
Superbilla on taitettu viime aikona muutama pidempi reissu ja kilometrejä on kertynyt runsaasti, mittarilukema nyt 71533 km. Kolmatta tuhatta kilometriä maantietä reilussa viikossa ja öljyn pinta oli laskenut n. 60%, joten suoritin pienen lisäyksen. Kolme desiä tällä kertaa vei pinnan liki maksimiin, yritän välttää ylitäyttöä näissä lisäyksissä, toisaalta haluan pitää öljyn määrän lähellä maksimia.
Tällä öljynvaihtovälillä tilanne:
3.3 - huolto, 56301 km
31.5 - öljynlisäys 3.5 dl, 63188 km
24.8 - öljynlisäys 3 dl, 71533 km
Aika maltillista, jos vähän pyöristää, niin sellainen 0.7L mennyt reilun 15000 km matkalla. Varmaankin selvitään yhdellä samanlaisella lisäyksellä sitten loppuun saakka.
Konehuonetta ei ole sitten auton meille tulon jälkeen liiemmin putsailtu, joten otin sen verran projektia siitä, että putsasin sen minkä ilman turhaa irvistelyä ja veden käyttöä sai putsattua. Vähän siistimpi nyt.
Tämäkin näyttää keräävän tonne lokasuojan sisään, sinne minne konepellin saranat sujahtavat, kaikenlaista puista tippuvaa. Volvossahan paikat oli ihan täynnä töhnää, tässä ei vielä paljoa ollut kertynyt, mutta koitin paineilman ja imuroinnin yhdistelmällä putsata suurimman osan pois., jotenkin onnistuen. Kuskin paikan tomutus/imurointi, takakontin porttisysteemin liikkuvien osien voitelua ja sen semmoista bonukseksi.
Hieman olen Superbin suhteen markkinoita speksaillut ja varmaankin ensi keväänä keskustellaan vakavasti siitä, josko vaimo toisen samanlaisen ottaisi seuraavaksi 2-3 vuodeksi. Varmaan se järkevin ratkaisu tässä vaiheessa. Äkkiseltään näidenkin uushankintahinnat ovat nousseet parin vuoden takaisesta, toki tämä saatiin poikkeuksellisen edullisesti, joten se vähän hämää. Siihen nähden mitä normihinnat olivat, niin kovin suurta eroa ei ole, tonni-pari. Seuraava eli 90 tkm huolto tehtäneen joskus kevättalvella ja sitten mietitään, kuinka paljon välistä 90-120 tkm ajellaan. Jonkin verran asiaa ohjaa esim. jarrujen kunto, pitääkö alkaa levyä ja palaa vaihdella jne., jätetään mieluusti kaikki seuraavalle omistajalle. Mutta toistaiseksi, matka jatkuu kuten ennenkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei tietoa millainen BS tuolla on vaan jos terä iskenyt kovaa kiveen&kantoon niin BS sammuu heti.Sellainen terävä pötpötys on usein BS:n moottoreissa indikaatio sytkän olevan pielessä. Samoin huonontunut käyntiinlähtö. Tuo sytkähän menee pieleen jos terä pääsee pahasti osumaan johonkin, niin siinä koneen päällä oleva vauhtipyörä pääsee pyörähtämään murtaen samalla siinä oleva lyijykiilan. Helppo kurkata kun aukaisee kopan ja siinä akselin päässä olevan mutterin. Kiilaura näkyy sekä akselin, että vauhtipyörän osalta.
Jos kiila antautunut niin sit ei taida käynnistyä ollenkaan.
Jossain määrin noita BS'iä tullut katseltua ja yksi kohta on se "kuvernööri" ja jousi, ruohotöhnää kerääntyy ja ei kulje.
https://www.briggsbits.co.uk/acatalog/Governor.JPG
Viimeksi muokannut torque, Ke Elo 24, 2022 23:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ne pitää nämä pienkoneetkin vaihtaa patterikäyttöisiin, niin ei tarvitse enää tulppia ostella ->
https://yle.fi/uutiset/3-12578715?utm_s ... n=ylefiapp
Itse sain tuollaisen patteriruohonleikkurin kaupanpäällisinä, kun ostin vesi-ilmalämmityksen, mutta se meni myyntiin saman tien, kun vanha klippo on vielä täydessä iskussa
Eski
https://yle.fi/uutiset/3-12578715?utm_s ... n=ylefiapp
Itse sain tuollaisen patteriruohonleikkurin kaupanpäällisinä, kun ostin vesi-ilmalämmityksen, mutta se meni myyntiin saman tien, kun vanha klippo on vielä täydessä iskussa
Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Minä työnsin Klippon vuokralaisen riesaksi/iloksi kun itte vetelen akku-Ryobilla paljon mieluummin. Sen lisäksi että akkulaite on hiljaisempi ja käytöltään mukavampi, ei tartte räpeltää bensakannujen kanssa kun sähköä saa seinästä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
aivan, täällä näihin pihapiirin ylläpitoon mennyt pikkuhiljaa akkukäytön puolelle. Vaan parissa paikkaa sen verran sitkeätä kasvustoa ettei kevyen patterilaitteen kanssa pärjää niitossa.
Viimeksi muokannut torque, To Elo 25, 2022 00:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vajaat kiilan leveyden kestää olla sytkä pielessä, niin sen saa hirveällä nykimisellä ja pensahörppyjä antamalla käyntiin. Tehot vaan pois ja käynti sellaista terävää papatusta.torque kirjoitti: ↑Ke Elo 24, 2022 17:11Ei tietoa millainen BS tuolla on vaan jos terä iskenyt kovaa kiveen&kantoon niin BS sammuu heti.Sellainen terävä pötpötys on usein BS:n moottoreissa indikaatio sytkän olevan pielessä. Samoin huonontunut käyntiinlähtö. Tuo sytkähän menee pieleen jos terä pääsee pahasti osumaan johonkin, niin siinä koneen päällä oleva vauhtipyörä pääsee pyörähtämään murtaen samalla siinä oleva lyijykiilan. Helppo kurkata kun aukaisee kopan ja siinä akselin päässä olevan mutterin. Kiilaura näkyy sekä akselin, että vauhtipyörän osalta.
Jos kiila antautunut niin sit ei taida käynnistyä ollenkaan.
Jossain määrin noita BS'iä katellut ja yksi kohta on se "kuvernööri" ja jousi, ruohötöhnää kerääntyy ja ei kulje.
https://www.briggsbits.co.uk/acatalog/Governor.JPG
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Olkapäätä melkein alkaa särkeä kun tuota lukee, ei ollut starttipilottia avustamassa En tosin sitä pilotin apua käyttänyt, oli muita menetelmiä vuosien takaa. Vaan nythän tiedän, luulen.niin sen saa hirveällä nykimisellä ja pensahörppyjä antamalla käyntiin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..