Nonniin!
Eli uusi motoraati tarttui mukaan Länsiautosta 17€ hintaan.
Asennus ja auto tulille. Eka testipätkä oli päivällä töihin ajo, 14km ja n. -5 pakkasella. Termari aukesi 92 asteen kohdalla, noin 10km ajon jälkeen. Termarin auettua lämmöt tippuivat noin 83-85c ja lähtivät uuteen nousuun, 88-90 välillä näyttäisi pitävän perus ajelussa. Lämpeäminen on edelleen varsin hidasta. 80c rajapyykki meni rikki noin 7km ajon jälkeen? Puhallus kakkosasennossa koko matkan.
Toinen testipätkä toiseen suuntaan eli töistä kotiin. -10 ja termari ei 14km pätkällä kerennyt aukeamaan lainkaan. Noin 10km kohdalla meni 80c rikki ja pihaan saapuessa 86 taulussa, mutta termari edelleen kiinni. Puhallusta noin 4 pykälää. Mielenkiinnosta lähdin jatkamaan testilenkkiä. Termari aukesi varsin pian ja lämmöt vakiintuivat 88c tuntumaan (tuntui muuten aika hyvin sisääntulevassa ilmassa vs. vanha termari, puhallin ykkösellä ja naama-asetus päällä lämmöt tapissa tuli aika tukala olo ja sormia poltti). 5min seisotus puhallin täysillä, tiputti 76c saakka.
Takasin kotipihaan. Lämpö tapissa (HI-asetus) puhallin nelosella, lämmöt pysyi 87c, istuin varmaan 15 minuuttia puhelinta räpeltelemässä.
Eli edistys oli melkoinen. Edelleen lämpeäminen itsessään kestää, mutta kun pata on lämmin niin sitä lämpöä sitten tulee. Ja paljon.
Moottorin lämpötila
Re: Moottorin lämpötila
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämpötila
Nostetaanpa vanhaa ketjua, josko löytys vinkkejä..
Tossa jäähdytysnestevuotoja korjaillessa ajattelin korjailla samalla lämpötilaan liittyviä ongelmia, elikkä ei meinannut lämmöt nousta. Uus oem termari kiinni ja vielä sen jälkeenkin lämmöt jää normaaliajossa obd pulikalla mittaillessa sinne 79-82° tietämille eli käsittääkseni liian alas? Eikös normaali käyttölämpötila kuuluisi kuitenkin olla siellä 88° tietämillä? Onko tuohon muita vaikuttavia tekijöitä, vai onko maptunilta tilattu uusi termari mahdollisesti valmiiksi susi?
b207 2.0t kone siis kyseessä
Tossa jäähdytysnestevuotoja korjaillessa ajattelin korjailla samalla lämpötilaan liittyviä ongelmia, elikkä ei meinannut lämmöt nousta. Uus oem termari kiinni ja vielä sen jälkeenkin lämmöt jää normaaliajossa obd pulikalla mittaillessa sinne 79-82° tietämille eli käsittääkseni liian alas? Eikös normaali käyttölämpötila kuuluisi kuitenkin olla siellä 88° tietämillä? Onko tuohon muita vaikuttavia tekijöitä, vai onko maptunilta tilattu uusi termari mahdollisesti valmiiksi susi?
b207 2.0t kone siis kyseessä
Re: Moottorin lämpötila
Ei ole. B207:ssa tuo käyntilämpötila on normaali, kun termostaatti niissä on 82c. Tämä ketjun aiemmat keskustelut koskevat vanhempaa B205 ja B235 moottoreita, joissa termostaatti on 89c.Toippe kirjoitti: ↑To Elo 25, 2022 17:04Nostetaanpa vanhaa ketjua, josko löytys vinkkejä..
Tossa jäähdytysnestevuotoja korjaillessa ajattelin korjailla samalla lämpötilaan liittyviä ongelmia, elikkä ei meinannut lämmöt nousta. Uus oem termari kiinni ja vielä sen jälkeenkin lämmöt jää normaaliajossa obd pulikalla mittaillessa sinne 79-82° tietämille eli käsittääkseni liian alas? Eikös normaali käyttölämpötila kuuluisi kuitenkin olla siellä 88° tietämillä? Onko tuohon muita vaikuttavia tekijöitä, vai onko maptunilta tilattu uusi termari mahdollisesti valmiiksi susi?
b207 2.0t kone siis kyseessä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89