Jaahas.
Viimeinen aikataulu piti ja eilen oli auto vihdoin keskiviikkona noudettavissa Raision Autoverkkokaupasta.
Tankit oli tasapuolisesti 3/4 täynnä ja mittarissa 9 km luovutushetkellä. Lapset halusi tietysti heti kyytiin ja tuli testattua että nämä nykyiset kolme jakkaraa mahtuvat myös, kuopus kun oli tässä välissä vaihtanut kasvot menosuuntaan

Mukaan tuli schuko-laturi ja type 2 johto, muttei talvirenkaita. Contin kitkat on kuulemma tilattu ja autokauppias lupasi tiputtaa ne kotiin ennen ensilumia
Heti hallissa tuli pieni antikliimaksi, kun tajusin että tässä vanhemmassa korimallissa ei ollutkaan sähköistä takaluukkua . Auton sisältä löytyy sähköinen penkki (ilman muistipaikkoja) josta hyvä ajoasento löytyy helposti. Muistipaikkojen puute ja 14 cm pituusero rouvan kanssa tarkoittaa vaan penkin siirtelyä aina kuskin vaihtuessa, mutta näinhän se on ollut tähänkin asti. Penkit ovat mukavat, joskin yllättävän kapeat ja oma 33" ahteri ottaa tukevasti kiinni reunatoppauksiin. Tuntuma on itseasiassa hyvin samankaltainen kuin 405 pösössä aiemmin, paitsi että selän toppaukset ovat tässä paljon miedommat.
Kotiin ajettiin pelkällä sähköllä, ja yllättävän kivasti tuo kiihtyy satasen vauhtiin reilun sadan hepan voimin. Pienenä yllätyksenä auto täristi hieman maantievauhdissa, liekö kuukauden puolentoista makoilu tehnyt renkaista vähän kantikkaat vai pitääkö viedä tasapainotettavaksi liikkeeseen, se jää nähtäväksi. Kotiin päästyäni kurkkasin konepellin alle. Ranskalaiset eivät näköjään osaa laittaa kaasujousia auton etupäähän, joten tikku oli kaivettava. Moottori on hyvin tarjolla eikä turhia peitemuoveja ole. Totesin vaimolle että tuo polttomoottori on kyllä ihan turhaa painoa ja sen tilalla pitäisi olla lisää akkuja. Koitas nyt edes ekana päivänä olla tyytyväinen uuteen autoon, oli vastaus
Tämähän on meille vain väliaskel täyssähköön, se on selvä. Aika näyttää pidetäänkö tätäkin se 3,5 vuotta, kun esimerkiksi 5008 täyssähkö tullee vasta 24 ja autot ostajille sitten joskus. Jos joku ihmettelee miksi joku siirtyy Saabista saksalaisen kautta Ranskikseen, niin meillähän oli ennen

ia 405 vm 91, vaimon vaarin uutena ostama. Siitä jäi itsellekin hyvät muistot, joten ehkä se alitajuisesti vaikuttaa.
Autohan on pehmeä ja hiljainen, kuopat ja kaivonkannet ylitetään pienen kumahduksen kera. Toisaalta ohjaus on ylitehostettu ja etenkin pikkupyörityksessä tunnoton. Vauhdin kasvaessa ohjaustuntoakin löytyy, ainakin kesärenkailla. Ero saksalaiseen jämäkkyyteen on iso, sekä hyvässä että pahassa. Aika näyttää millainen tämä on ajaa talven liukkailla. Volkkarissahan vetopito oli heikkoa, mutta ohjaustunto ja käytös muutenkin todella hyvää, joten sillä ajeli ihan ilokseen kitkarenkailla. Samat renkaat tulee tähänkin, joten vertailukohta on ainakin selkeä.
Nykyajan hömpötyksiä tässä löytyy kaistavahti, adaptiivinen vakkari liikennemerkkien tunnistuksella ja tietysti hybridin etäohjaustoiminnot. Paitsi että, yhdistäminen autoon ei onnistunut ihan noin vain. Ensin piti "ostaa" etähallinta ominaisuus 0€ hintaan, sitten odotellaan aktivointisähköpostia, jonka saapumiseen voi mennä jopa 3 vrk. Näin perjantaina kirjoitellessa aktivointiprosessi on yhä kesken
Kaistavahdin saa onneksi pois nappulasta ja auto myös muistaa valinnan. Kaupungissa en tykännyt, maantiellä tulee varmaan käytettyäkin.
Hybridimiehen arkea en vielä ole täyspainoisesti ole päässyt elämään, kun kotilatauspiste on vielä tekemättä. Sähköurakoitsija on käytännössä valittu mutta hetki menee. Jotenkin into asisan edistämiseen kesällä oli katkolla. Tätä kirjoittelen Lidlin pihalla laturissa notkuen. Tämähän ei tue dc-latausta, joten julkisten latauspisteiden kanssa valikoima on aika rajattu. Tuo tuli itselle vähän yllätyksenä kun tarkemmin luin auton tietoja tilauksen jälkeen. Ostopäätökseen tuo ei olisi vaikuttanut, mutta kiva että on edes tuo 7kW sisäinen laturi niin saa hieman nopeammin tuota energiaa vaikkapa tässä Lidlillä. Silti hieman kadehdin kun mitsu-kuski tuli viereen ja nappasi DC-piuhan nopeampaa latausta varten. Ei tätä normi kauppareissuilla paljoa latailla
Tänään olis vielä Klonkswagenin myynti. Siitä asti kun uusi auto on tilattu, on jännittänyt sen puolesta

Silti piti laittaa Vaimo ajelemaan töihin vielä sillä, kun menin tankkaamaan siihen liikaa viimekerralla. Tankki on yli puolillaan ja sehän on pelkkää tappiota se
Kuvia seuraavassa viestissä, ne kun on puhelimessa.